هوش مصنوعی بازی The Sims
هوش مصنوعی بازی The Sims

از زمانی که بازی The Sims در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار بازی بازار منتشر شد، ویژگی‌های جدید و پیش و فناوری‌های پیشرفته‌ای را عرضه کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی طرفداران بسیاری پیدا کند. بازی سیمز ترکیب عالی از هنر و تکنولوژی است، به ویژه این روزها که با ترکیب فناوری هوش مصنوعی و بهترین  طراحی هنری،  تغییرات بزرگی در دنیای بازی‌ها به وجود آورده است.

طبیعی است که بازیکنان The Sims درباره آینده این بازی و فناوری‌های پیشرفته آن هیجان زده باشند. در این مطلب ما بررسی خواهیم کرد که هوش مصنوعی این بازی چگونه عمل می‌کند و چه تاثیراتی  در فرایند بازی دارد.

هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر بازی  The Sims

بازی The Sims یک بازی شبیه ساز زندگی است که در سال ۲۰۰۴ وسط شرکت‌های آمریکایی Maxis و Electronic Arts  منتشر و توزیع شد.  در دو سال اولیه انتشار و پس از معرفی این بازی موفق شد بیش از ۶ میلیون نسخه بفروشد.  در سال ۲۰۱۱ نیز این بازی به عنوان یکی از با محبوب‌ترین بازی‌های شبکه اجتماعی فیسبوک معرفی شد.

شاید The sims را نتوان در لیست بهترین بازی‌های کودکانه کامپیوتر قرار داد، اما امروزه ترکیب این بازی با هوش مصنوعی و خلق ویژگی‌های جدید در آن،  خلاقیتی را به وجود آورده است که یش از آن کمتر آن را در دنیای بازی‌های کامپیوتری دیده‌ایم. در این مطلب قرار است جزئیاتی را درباره تاثیرات هوش مصنوعی بر بازی The Sims با شما به اشتراک بگذاریم.

هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر بازی  The Sims

هوش مصنوعی کاربردی، برای اولین بار در The sims 3

قبل از هر چیز لازم است بدانید که The sims را می‌توان نسخه‌ای از این بازی دانست که در آن شرکت پای خود را فراتر از حد ممکن گذاشته و  هوش مصنوعی را به صورت کاربردی در بازی اعمال کرده است.

همانطور که می‌دانید در بازی The Sims  ریک از شخصیت‌ها نیازهایی از پیش تعریف شده دارند  و باید با بررسی وضعیت موجود به بهترین شکل نیازهای خود را برآورده کند. این به این معناست که سیمس می‌توانند در خانه تنها بمانند و به صورتی واقعی نیازهای خود نظیر گرسنگی،  استراحت و حتی معاشرت و تفریح را برطرف کنند.

در نسخه  The sims 3 طراحی بازی و کاربرد هوش مصنوعی در آن به گونه‌ای است که بازیکنان می‌توانند با قرار دادن اطلاعاتی بر روی اشیا، می‌توانند بدون تغییر دادن سایر کدهای بازی به سیم‌ها کمک کنند چه بیشتر واقعی به نظر برسند.  به عبارتی برای شرکت Maxis واقعا آسان‌تر بود که به جای افزایش اختیارات سیم‌ها صدها شی به بازی اضافه کند.

اما همه چیز به اینجا ختم نمی‎شود. شیوه رفع نیاز های اولیه در سیم‌ها با هوش مصنوعی چقدر تغییر کرده است؟

شیوه رفع نیاز های اولیه در سیمس با هوش مصنوعی

آنچه اساس و پایه رفع نیازهای اولیه برای سیم‌ها شده بود هرم مازلو بود. هرم مازلو به ما می‌گوید انسان‌ها تنها زمانی می‌توانند به رفع نیازهای ذهنی و اجتماعی خود بپردازند که نیازهای اولیه آنها برطرف شده باشد. در همین راستا برای برطرف کردن نیازهای اولیه سیم‌ها (که به نوعی انسان‌های فعال در بازی به شمار می‌روند) سیستمی از امتیازدهی در نظر گرفته شده است.  نحوه کار این سیستم  به این شکل است که:

  • معیار اندازه‌گیری آن‌ها از منفی ۱۰۰ تا مثبت ۱۰۰ متغیر است.
  • با جمع‌بندی این امتیازها می‌توان میزان خوشحالی و رضایت سیم‌ها را محاسبه کرد.
  • عمده‌ترین نیازهایی که در این سیستم امتیاز دهی می‌شوند عبارتند از: گرسنگی، تفریح، انرژی، بهداشت، دستشویی کردن، راحتی و نیاز اجتماعی

با طراحی ویژه شرکت Maxis و قرار دادن اطلاعات بر روی اشیا، سیم‌ها به صورت خودکار درباره کاری که باید انجام بدهند تصمیم می‌گیرند.  با این حال این کار  اصلاً ارادی نیست. به عبارتی اشتباه است اگر تصور کنید که یک سیم برای رفع گرسنگی خود به طرف یخچال می‌رود و یا برای خالی کردن مثانه خود تصمیم می‌گیرد که باید به دستشویی برود.

سیستم این بازی برای رفع نیازها به گونه‌ای طراحی شده است که در طول مدت زمان بازی، نرخ نیازها به صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند. برای مثال بعد از  اینکه مدت زمان مشخصی از بیداری سیم بگذرد، به صورت خودکار احساس خواب آلودگی در او ایجاد می‌شود. در این موقعیت تخت خواب موجود در خانه سیم اطلاعاتی را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه : « اگر بخوابید، میزان امتیاز مشخصی را دریافت خواهید کرد.»

متوجه شدید؟

هر زمان که سیم تصمیم بگیرد کاری انجام دهد، به سرعت فهرستی از تمامی اشیا موجود در خانه تهیه می‌کند. در این لیست سیستمی از امتیاز دهی وجود دارد که بر مبنای نیازهای سیم ایجاد شده است. برای مثال اگر سیم احساس گرسنگی داشته باشد امتیاز غذا خوردن بیشتر خواهد بود و یا اگر سیم احساس خواب آلودگی داشته باشد استراحت کردن با امتیاز بیشتری همراه خواهد بود.

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که اگر امتیاز رفع دو نیاز، یکسان بود چه خواهد شد؟  آیا در این شرایط سیم خودش تصمیم گیرنده خواهد بود؟

در این شرایط منحنی‌های متفاوتی از نیازهای یک سیم طراحی می‌شود که به او می‌گوید باید چه کار کند.  در یک مثال ساده زمانی که سیم هم گرسنه باشد  هم حوصله‌اش سر رفته باشد، احتمالاً ترجیح می‌دهد در یخچال را باز کند و خوراکی مورد نظرش را بخورد تا اینکه تلویزیون تماشا کند.

همانطور که گفتیم معیار این امتیاز دهی‌ها هرم مازلو است. پس جای تعجبی نیست که معمولا نیازهای اولیه نظیر گرسنگی، خواب و استراحت و دستشویی رفتن زمانی که به حد نهایی خود می‌رسند، به امتیاز بالاتری نیز ختم می‌شوند.

شیوه رفع نیاز های اولیه در سیمس با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی؛ یاری رسان سیم ها در موقعیت‌های اجتماعی

با به کارگیری هوش مصنوعی در بازی  به گونه‌ای طراحی می‌شود که در موقعیت‌های اجتماعی سیم‌ها بتوانند مناسب‌ترین رفتار را از خود نشان دهند. برای مثال:

  • زمانی که یک سیم تصمیم می‌گیرد با دوستان خود به به تفریح برود سایر سیم‌ها از ایجاد مزاحمت برای آنها منع می‌شوند.
  • زمانی که یک سیم مهمان دارد، باید مهمانپذیر باشد و احساس راحتی را در مهمانان خود ایجاد کند.
  • اگر یک سیم به باشگاه می‌رود ممکن است لازم باشد با هم باشگاهیان خود تعامل داشته باشد.

در تمامی این موقعیت‌ها و ده‌ها موقعیت مشابه دیگر، آنچه در تعیین رفتار و عملکرد سیم‌ها موثر است دستکاری نیازهای آنها خواهد بود. به عبارتی فرد بازی کننده می‌تواند با تغییر در شیوه رفع نیازهای سیم‌ها، ویژگی‌های شخصیتی را به آنها اضافه کند که عملکرد آنها را در موقعیت‌های اجتماعی تغییر دهد.

برای مثال اگر یک سیم به دلیل عدم خواب کافی یا گرسنگی، عصبی باشد ممکن است در یک موقعیت اجتماعی،  رفتارهای خشونت آمیزی از خود بروز دهد.

در نسخه The sims 3 همه چیز بسیار منحصر به فرد تر و جدیدتر نیز هست، چراکه که نوارهای شخصیتی با ویژگی‌های متعددی برای سیم‌ها در نظر گرفته است. ویژگی‌هایی نظیر شلختگی تندخویی، بی‌عرضگی و حتی تنبلی. در نظر گرفتن این ویژگی‌ها برای شخصیت‌های بازی و یا به عبارتی چنین آپدیتی در نسخه جدید، مشخصا بر روی تصمیماتی که یک سیم می‌گیرد تاثیرگذار است.

 قوانین سخت‌تر برای موقعیت های اجتماعی در The sims 3

برای اینکه سیم‌ها بتوانند در موقعیت‌های اجتماعی سخت‌تر بهترین واکنش ممکن را انجام دهند شرکت مکسیس مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعیین شده را در نظر گرفته است. با این حال زمانی که هیچ یک از قوانین موجود برای شرایط پیش آمده مناسب نباشند، یک واکنش خنثی از سمت سیم همه چیز را درست خواهد کرد.

مجموعه این قوانین در سه مرحله  اعمال می‌شوند:

  • ورودی: شرایط موقعیت‌های اجتماعی جدیدی است که به وجود آمده‌اند.
  • شرایط: گزینه‌هایی است که سیم برای نشان دادن واکنش دارد. این گزینه‌ها با توجه به ویژگی‌های سیم به وجود می‌آید.
  • خروجی: این همان واکنشی است که سیم نشان خواهد داد.

در یک مثال ساده تصور کنید برای سیم شما مهمان آمده است و آن مهمان بدون اجازه روی مبلمان خانه استراحت می‌کند و یا در روی تخت خواب شما دراز کشیده است. در این شرایط اگر سیم دارای ویژگی عصبانیت و خشونت باشد، واکنش او نیز این چنین خواهد بود. به صورت کلی واکنش‌ها با توجه به بارزترین ویژگی‌های سیم اولویت بندی خواهند شد.

 

نحوه تعامل سیم ها در مقیاس بزرگ تر

تعامل سیم‌ها در موقعیت‌های اجتماعی را بررسی کردیم.  ال تصور کنید که سیم شما قرار است در مقیاس بزرگتری نظیر یک شهر یا روستا با تمامی سیم‌های موجود در پس زمینه در ارتباط باشد. در این شرایط تعاملات آنها چه وضعیتی خواهد داشت؟

سیستم شهرهای موجود در بازی The sims 3 بی شباهت به ساختار سیم‌ها نیست. می‌پرسید چگونه؟

شهری که سیم‌ها در آن زندگی می‌کنند به خودی خود نیازهایی دارد که باید آنها را برطرف کند. برای مثال برقراری تعادل جنسیتی بین شهروندان و یا پر بودن میز رستوران‌ها و افزایش فروش مغازه‌ها از جمله این نیازهاست. به طور کلی هر روز در نیمه‌شب، شهرک سطح خوشحالی خود را بررسی می‌کند و بعد چند کار کوچک انجام می‌دهد تا نیازهای خودش را برطرف کند.

تصور کنید که در یک موقعیت اجتماعی نظیر رستوران سیم‌های موجود با توجه به ویژگی‌های خود  رای خرید دست به کار می‌شوند.  برای مثال اگر یک سیم ویژگی خساست را داشته باشد احتمالاً غذای ارزانتری سفارش می‌دهد. اما همه این جزئیات تنها در زمانی نمایش داده می‌شوند که شما در حال مشاهده هستید.

این یعنی ویژگی سیم‌های پس زمینه  تا قبل از اینکه در تعامل با شما قرار بگیرند با جزئیات بسیار کمی طراحی شده است. زمانی هم که یک سیم موجود در پس زمینه در تعامل با شما قرار می‌گیرد با توجه به سیستم ساعتی و بررسی نیازهای او،  تعاملات لازم انجام خواهد شد. برای مثال اگر ساعت ۸ شب باشد، سیستم در نظر می‌گیرد که سیمی که در تعامل با شما قرار گرفته است ممکن است گرسنه باشد.

 

The Sims 3 یک دنیا داستان درون خود دارد

 

اگر دوست دارید منظور این تیتر را به درستی متوجه شوید کافی است The Sims را در YouTube جستجو کنید و خودتان همه چیز را ببینید. در این نسخه از بازی ویژگی‌هایی در نظر گرفته شده است که همه چیز را به نحوی جذاب‌تر می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد با خیال پردازی خود داستان‌هایی بسازد. برخی از این ویژگی‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • انتخاب یک زبان بی‌معنی رای زمانی که سیم‌ها در حال تعامل و صحبت با یکدیگر هستند،  باعث می‌شود قوه تخیل هر یک از ما به عنوان کاربر  فعال شود و بتوانیم  درباره چیستی و چگونگی تعامل سیم‌ها داستان‌هایی بسازیم. مت براون به عنوان یکی از فعالان شرکت مکسیس در این باره می‌گوید: اگر یک زبان مشخص و با معنی را انتخاب می‌کردیم تجربه همه کاربران یکسان می‌شد.»
  • یکی از تصمیمات جالبی که در لحظات آخر لانچ شدن این بازی توسط تیم توسعه دهنده گرفته شد امکان گرفتن اسکرین شات و شیر کردن آن با توضیحات دلخواه بود. این ویژگی در طول زمان بسیار محبوب بود و ثابت کرد که برای بسیاری از بازیکنان، The Sims را راهی برای داستان سازی در زندگی خود می‌دانند.
  • ویل رایت در جایی گفته است: «برای من جالب بود که مردم چه آمادگی بالایی برای قصه‌پردازی پیرامون سیم‌هایشان داشتند.» پس از انتشار بازی واکنش مردم به ویژه به لحظاتی که رفتارهای سیم‌ها غیرقابل پیش‌بینی بود بسیار بیش از تصور تیم توسعه دهنده بود. همین به همین دلیل خلق ابهاماتی در رفتارها و واکنش‌های سیم‌ها به عنوان هدف قرار گرفتند. اما این ابهامات باید به گونه‌ای طراحی می‌شدند که معنادار و حتی خنده‌دار نیز باشند.

 

جمع بندی

حالا دیگر به خوبی متوجه شدید The Sims به یک سیستم هوش مصنوعی جذاب مجهز است – که امکان شبیه سازی واقعی یک دنیای انسان و داستان سرایی خلاقانه را برای بازیکن فراهم می‌کند.

شخصیت‌ها، مکان‌ها و محله‌ها دسته‌ای با مجموعه‌ای از نیازها لانچ شده‌اند و شما باید تلاش کنید که به عنوان یک بازیکن به بهترین نحو این نیازها را برطرف کنید. با یک طراحی هوشمندانه و اندک دستکاری نیازها شما می‌توانید باورپذیری شخصیت‌های سیم را به حداکثر برسانید.

آیا تعامل در دنیای The sims برای شما جذاب است؟ اگر دوست دارید کاربرد هوش مصنوعی را در دنیای بازی The Sims تجربه کنید،  به راحتی می‌توانید فایل این بازی را از دانلود فارسی دریافت کنید.

سوالات متداول

  • آیا سیمز 3 را می‌توان گروهی بازی کرد؟

خیر؛ شما نمی‌توانید با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشید، زیرا این یک بازی تک نفره است.

  • چگونه می‌توانم بازی های ذخیره شده خود را به رایانه دیگری منتقل کنم؟

پوشه Sims 3 خود را در My Documents\Electronic Arts\The Sims 3\Saves پیدا کنید. آنها را در فلش خود کپی کنید، یا آنها را برای خود در دستگاه دیگر ایمیل کنید. سپس پوشه را در دستگاه جدید در همان لوکیشن ذخیره کنید.

  • اسکرین شات های Sims 3 کجا ذخیره می شوند؟

آنها در پوشه My Documents\Electronic Arts\The Sims 3\Screenshots به همراه پوشه ویدیوها و پوشه موسیقی سفارشی ذخیره خواهند شد.

  • یک Sim Master در Sims 3 چند مهارت می‌تواند داشته باشد؟

شما می‌توانید بر تمام مهارت‌های بازی مسلط شوید. البته این به تنظیمات پیشین بازی شما نیز بستگی دارد.

  • چگونه می‌توانم نام سیم خود را در The Sims 3 تغییر دهم؟
  • شما می‌توانید با کلیک بر روی ساختمان شهرداری در حالت زنده، نام یک سیم را تغییر دهید. توجه داشته باشید که گزینه تغییر نام فقط در روز فعال می‌شود.

 

هوش مصنوعی بازی The Sims چگونه عمل می‌کند؟

علیرضا تقی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *