ابزار های کاربردی در فیگما
ابزار های کاربردی در فیگما

ممکن است طراحی رابط کاربری از نظر برخی افراد، زمان‌بر و خسته‌کننده به نظر برسد؛ به این دلیل که رفع نقاط ضعف و بهبود طرح‌ها تا زمانی که سایت به مرحله نهایی برسد، می‌تواند پر از چالش باشد. در این زمان، Figma به کمک این دسته از افراد می‌آید؛ چرا که با استفاده از آن می‌توانند به‌سرعت و به‌صورت هم‌زمان تغییرات و بهبودهای طراحی رابط کاربری را انجام دهند. فیگما یک ابزار قدرتمند در زمینه طراحی و بهبود تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) است. همچنین به‌عنوان یک ابزار، جهت افزایش بهره‌وری و کاهش زمان موردنیاز برای تولید نهایی یک طرح وب، می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

فیگما چیست؟

 

فیگما چیست

Figma یک ابزار طراحی چندمنظوره مبتنی بر مرورگر است که بدون مشکل بر روی هر سیستم‌عاملی کار می‌کند که این امر، باعث محبوبیت آن در میان طراحان در سرتاسر جهان شده است. این ابزار اصلی به‌منظور نقشه‌کشی رابط‌های کاربری وب و موبایل و ایجاد سریع پروتوتایپ‌ها به کار می‌رود.

بااین‌حال، ویژگی کلیدی آن، قابلیت همکاری به‌صورت هم‌زمان از طریق اینترنت است. از طریق این نرم‌افزار، طراحان می‌توانند با هم به‌صورت کارآمدتر همکاری کنند و دیگر نیازی به ارسال پرونده به یکدیگر ندارند. رابط کاربری کاربرپسند فیگما این امکان را فراهم می‌کند که طراحان با هر سطح مهارتی بتوانند رابط‌های زیبا و کاربرپسند را ایجاد کنند از نظر ظاهری نیز جذاب باشند.

این برنامه، جزو نرم افزارهای کاربردی کامپیوتر و سایر پلتفرم‌ها است که با ویژگی‌های فراوانی همراه است؛ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از آن رایگان نیست! اما اگر به دنبال یک ابزار بی‌نظیر برای طراحی وب هستید، دانلود فیگما می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد.

معرفی ویژگی‌های کلیدی فیگما برای بهبود طراحی رابط کاربری

 

ویژگی های فیگما

Figma به‌سرعت به یک برنامه کاربردی برای طراحی رابط‌های موبایل و وب تبدیل شده است؛ اما چه چیزی باعث شده که این ابزار تا این حد خاص و برجسته شود؟ در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

قابلیت‌های پیشرفته طراحی وب و اپلیکیشن

Figma طیف گسترده‌ای از ابزارهای طراحی را فراهم کرده که طراحان می‌توانند با استفاده از آن، خلاقیت‌های بسیاری را پیاده‌سازی کنند. این اپلیکیشن، ابزارهای شبکه‌بندی پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد که به طراحان اجازه می‌دهد، ساختارهای شبکه‌ای پیچیده را بادقت بیشتری ایجاد کنند. این ابزارها از تنظیم فاصله و اندازه گرید تا امکان تعریف کلون‌ها و تنظیمات شخصی‌سازی برای هر شبکه، امکانات فراوانی را در اختیار طراحان می‌گذارند. همچنین، Figma امکانات تایپوگرافی پیشرفته‌ای را در اختیار طراحان قرار می‌دهد که شامل: تنظیمات خطوط، فاصله‌ها و اندازه‌های متن تا امکان اعمال استایل‌های مختلف به متن است.

طرح‌بندی خودکار

ویژگی طرح‌بندی خودکار، یکی از مفیدترین ابزارهای Figma است. این قابلیت، طرح‌های انعطاف‌پذیر و واکنش‌گرا را قادر می‌سازد که با اندازه‌ها و طرح‌بندی‌های مختلف صفحه‌نمایش سازگار شوند. این ویژگی، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که طرح‌ها در همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها سازگار هستند.

طراحی محصول و نمونه‌سازی

ویژگی‌های نمونه‌سازی Figma به طراحان این امکان را می‌دهد که طرح‌های زیبای محصول ایجاد کرده و به‌سرعت از آنها نمونه‌سازی کنند. با ابزارهای طراحی بصری آن، می‌توانید به‌راحتی نمونه‌های اولیه تعاملی را برای آزمایش و دریافت بازخورد کاربر ایجاد کنید.

مدیریت پروژه

ویژگی‌های مدیریت پروژه Figma پیگیری پروژه‌های طراحی شما را آسان‌تر می‌کند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که وظایف مختلف پروژه را به‌صورت دقیق پیگیری کنید. شما می‌توانید به‌راحتی وظایف را تعیین کرده، پیشرفت آن‌ها را نظارت کنید و از اعضای تیم خود در خصوص انجام وظایف، ارتباط برقرار کنید.

مزایای استفاده از Figma چیست؟

دنیای پیچیده طراحی نیازمند ابزاری است که نه‌تنها فرایند کار را ساده کند، بلکه همکاری با مشتریان و اعضای تیم را آسان نماید. Figma به‌عنوان یک ابزار جامع، ویژگی‌های بسیاری را ارائه می‌دهد که به شما در دستیابی به این اهداف کمک می‌کند:

طوفان فکری

مشارکتی بودن فیگما آن را به یک ابزار عالی برای جلسات طوفان فکری تبدیل کرده است. با کار در زمان واقعی با اعضای تیم و مشتریان، می‌توانید ایده‌های خود را به راحتی به اشتراک بگذارید و از تبادل نظرهای فوری و خلاقانه بهره‌مند شوید.

2همکاری ساده و در زمان واقعی

ویژگی همکاری بلادرنگ Figma کار با مشتریان را آسان می‌کند و اعضای تیم حتی اگر در مکان‌های مختلف باشند، با امکان اشتراک‌گذاری طرح‌ها و ویرایش در زمان واقعی، اطمینان حاصل می‌کنند که همه در یک صفحه هستند.

اشتراک‌گذاری آسان فایل‌های Figma

یکی از مزایای برجسته Figma، امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها به‌صورت بسیار آسان است. این ویژگی برای طراحان و تیم‌های همکاری‌کننده از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است. با Figma، شما می‌توانید طرح‌ها و پروژه‌های خود را با ایجاد یک لینک ساده به‌راحتی به دیگران ارائه دهید. این لینک به همراه دسترسی مستقیم به فایل، امکان مشاهده و ویرایش را برای هر کسی که لینک را دریافت کند، ایجاد می‌کند.

ادغام با ابزارهای دیگر

امکان ادغام Figma با ابزارهای معروف مدیریت پروژه مانند: Slack، Jira و Trello، فرایند ارتباطات و مدیریت پروژه را به‌شدت ساده می‌کند. Figma توانایی ادغام با سایر ابزارهای مدیریت پروژه و ارتباطات را نیز داراست. این امکان به تیم‌ها فرصت می‌دهد تا از ابزارهایی که قبلاً استفاده می‌کردند به‌صورت هم‌زمان با Figma استفاده کنند و از توانمندی‌های هر ابزار به بهترین شکل بهره‌مند شوند.

ثبت تاریخچه نسخه طراحی

Figma تاریخچه نسخه طراحی را به‌دقت ثبت کرده و امکان بازگشت به نسخه‌های قبلی را فراهم می‌سازد. این ویژگی، این امکان را به شما می‌دهد که همیشه به تکرارهای قبلی طراحی خود دسترسی داشته باشید. با استفاده از Figma، به‌راحتی می‌توانید فرایند طراحی را بهبود بخشیده و هماهنگی بیشتری با تیم و مشتریان خود داشته باشید. همچنین، تاریخچه نسخه به شما این امکان را می‌دهد تا نسخه‌های مختلف پروژه را با یکدیگر مقایسه کنید. این امکان به طراحان کمک می‌کند تا تغییرات را بادقت بررسی کرده و به بهترین شکل ممکن اصلاحات را اعمال کنند.

فیگما یک ابزار توانمند برای طراحی وب و اپلیکیشن است که به طراحان و تیم‌های طراحی کمک می‌کند تا به راحتی طرح‌های خود را ایجاد و مدیریت کنند، همچنین امکان پیاده‌سازی آسان طراحی‌ها را فراهم می‌کند.

بررسی ابزارهای کاربردی در Figma

 

فیگما

فیگما دارای ابزارها و ویژگی‌های متعددی است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بخش ابزارها (Tools)

در این بخش، امکان رسم اشکال مختلف مانند خطوط، دایره‌ها، و مستطیل‌ها را فراهم می‌کند. همچنین شامل ابزارهای متن، انتخاب، حذف، جابه‌جایی، تغییر اندازه، Crop، Slice و ابزارهای متنوع دیگر است.

  1. ابزار متن (Text)

با استفاده از این ابزار، می‌توانید متن‌های مختلف را به طرح خود اضافه کرده و ویژگی‌های آن‌ها مانند اندازه، رنگ، و سبک را به‌سادگی تغییر دهید.

  1. ابزار Pen

این ابزار به شما اجازه می‌دهد خطوطی با انواع شکل، اندازه، و رنگ را رسم کنید.

  1. ابزار Pencil

با استفاده از این ابزار، می‌توانید به‌صورت آزاد و با دست، خطوط با انواع شکل و اندازه را ایجاد کنید.

  1. ابزار Blend

این ابزار به شما امکان می‌دهد رنگ‌ها و اشکال را با یکدیگر تلفیق کرده و ایجاد انتقال‌دهنده‌های با شکل و سایز متنوع در طراحی فراهم کنید.

  1. لایه‌ها (Layers)

با استفاده از این بخش، می‌توانید لایه‌های مختلف را ایجاد، مدیریت، و به آن‌ها نام‌های مخصوصی اختصاص دهید. همچنین، قابلیت انتقال عناصر بین لایه‌ها و ایجاد ساختار منظم در طراحی را فراهم می‌سازد.

این ابزارها تنها چند نمونه از قابلیت‌های فیگما هستند و توانایی ایجاد طراحی‌های پیچیده و حرفه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

آموزش گام‌به‌گام استفاده از نرم افزار Figma

 

آموزش فیگما

شروع به استفاده از یک ابزار طراحی جدید همچون Figma ممکن است برای کاربران مبتدی نگران‌کننده به نظر برسد، اما با اطلاعاتی که ما در اختیارتان قرار می‌دهیم، می‌توانید به‌راحتی از این ابزار کاربردی، استفاده کنید!

  1. ایجاد یک پروژه جدید

با کلیک بر روی ” New File” و انتخاب نوع پروژه موردنظر مانند: طراحی وب یا اپلیکیشن موبایل، شروع کنید.

  1. واردکردن فایل‌ها

برای کار بر روی فایل‌های طراحی موجود در Figma، روی “File” کلیک کرده و برای آپلود فایل‌های خود، ” Import” را انتخاب نمایید.

  1. طراحی

با راه‌اندازی پروژه و واردکردن فایل‌ها، از ابزارهای سمت چپ صفحه برای اضافه‌کردن اشکال، متن و سایر عناصر طراحی به پروژه خود استفاده کنید.

  1. تعامل را اضافه کنید

ترکیب انیمیشن‌ها، انتقال‌ها و سایر افکت‌ها با استفاده از ویژگی‌های طراحی Figma برای تعاملی‌تر و جذاب‌تر کردن طراحی شما می‌تواند کاربردی باشد.

  1. طرح‌های پیش‌نمایش

پس از تکمیل طرح خود، از حالت پیش‌نمایش Figma برای آزمایش آن بر روی دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنید.

  1. همکاری و اشتراک‌گذاری

پیوندی از فایل Figma را با اعضای تیم برای بازخورد، بهبود و طراحی بهتر به اشتراک بگذارید.

  1. استفاده از پلاگین‌ها

از افزونه‌های فیگما برای ساده‌تر کردن گردش کار طراحی خود و افزودن ویژگی‌های جدید به طرح‌هایتان استفاده کنید. برخی از افزونه‌های محبوب عبارت‌اند از Unsplash، Content Reel و Avatariify.

  1. انتشار

وقتی از طراحی خود راضی بودید، روی «اشتراک‌گذاری» کلیک کنید و نحوه اشتراک‌گذاری آن را از طریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی، انتخاب کنید.

در حقیقت فیگما به‌سادگی کل فرایند طراحی را، از نمونه‌سازی اولیه تا طراحی نهایی، آسان‌تر و موثرتر می‌سازد. این ابزار ایده‌های شما را به‌سرعت به عمل می‌آورد و همچنین همکاری با تیم طراحی شما را به شکلی ساده و کارآمدتر می‌کند.شما می‌توانید برای دانلود فیگما و بهترین نرم‌افزارهای کاربردی به وب‌سایت دانلود فارسی مراجعه کنید.

فیگما چیست و چه مزایایی دارد؟

مطهره زارعیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *