فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند
فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند

فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند! بررسی این لیست، می‌توانید یک لیست از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ را به شما ارائه دهد. چندتا از فیلم‌های سینمایی معروف در طول تاریخ سینما، باعث آسیب رساندن به برخی از عوامل خود شده‌اند؟ بسیاری از عوامل این فیلم‌ها، نه‌تنها آسیب جدی دیدند؛ بلکه بعضی از آن‌ها قطع عضو شدند و حتی در بین برخی از این عوامل، مرگ رخ داده است.

زمانی که مشغول تماشای یک فیلم هستید، هیچ درکی از پشت صحنه آن ندارید؛ به‌طوری که ممکن است ساخت و نحوه تولید آن برای شما هیچ اهمیتی نداشته باشد. به عنوان مثال، عوامل فیلم چه شرایط سختی را پشت سرگذاشته‌اند تا تمامی سکانس‌های یک سناریو، بادقت و وسواس ساخته شود؛ البته بیشتر عوامل فیلم‌های سینمایی از کارگردان تا بازیگر با عمومی کردن کار خود رضایتی ندارند

با این وجود، برخی مواقع خبرهایی از پشت پرده ساخت برخی فیلم‌ها منتشر می‌شود که نشان‌دهنده وقایع عجیبی است که در پی ساخت این فیلم‌ها رخ می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است در پشت پرده فیلم‌های سینمایی وقایعی مانند آتش‌سوزی و انفجار رخ دهد و حتی جان عوامل فیلم به خطر بیافتد. از این رو، اطلاع از حوادث مرگبار در فیلم‌ها می‌تواند شما را با فضای کاری سینما و سختی‌های آن آشنا کند.

کدام فیلم‌ها باعث جراحت یا مرگ عوامل خود شده‌اند؟

فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند؛ غالبا در فهرست فیلم‌های اکشن به‌شمار می‌آیند که معمولا در آن‌ها آتش‌سوزی و انفجارهای متعددی رخ می‌دهد. به‌علاوه، بسیاری از این فیلم‌ها به‌خاطر داشتن صحنه‌های اکشن و مهیج، نیاز به بدلکار دارند؛ البته در برخی از آن‌ها، همین بدلکاران ممکن است جان خود را از دست بدهند. سریال مردگان متحرک یا The Walking dead یکی از همین مدل فیلم‌ها است.

به این ترتیب دنبال کردن اخبار حوادث مرگبار در فیلم‌ها برای کسانی که به دنبال تحقیق درباره سختی تولید و پخش یک فیلم یا سریال هستند، ضروری و حتی بسیار مهم است. در طول تاریخ سینما، چند حادثه جدی در تولید فیلم‌های اکشن و جنایی وجود دارد که اشنایی با آن می‌تواند بر روی دیدگاه شما تاثیر بگذارد. به این ترتیب، فیلم‌های مهمی که در این زمینه سابقه آسیب رساندن به عوامل را داشته‌اند را نیز در فهرست زیر قرار خواهیم داد. از این رو بد نیست آن‌ها را بشناسید و با حادثه‌ای که در پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای آمریکا اتفاق افتاده است، آشنا شوید.

فیلم سینمایی تایتانیک

مطمئنا بیشتر شما این فیلم سینمایی را تماشا کرده‌اید یا حداقل چیزهایی درباره آن شنیده‌اید. این فیلم براساس داستان واقعی کشتی تایتانیک ساخته شده است و در اواخر سال ۱۹۹۷ منتشر شد. تایتانیک در زمان خود یکی از پرهزینه‌ترین و گران‌ترین فیلم‌های سینمایی به‌شمار می‌آمد و در عین حال، توانست فروش بسیار خوبی هم داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی تایتانیک، جیمز کامرون بود که نقش اصلی شخصیت‌های داستان را باید لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت ّبازی می‌کردند. در زمان فیلمبرداری این داستان جذاب و زیبا، وقایع متعددی رخ داده است که برخی از عوامل در این فیلم آسیب جدی دیده‌اند. یکی از مهم‌ترین وقایع، این بود که ریل‌های فیلمبرداری در طی ساخت فیلم سقوط کردند و تعدادی از عوامل گروه فیلمبرداری دچار شکستگی استخوان شدند.

همچنین زمانی که کشتی تایتانیک غرق شد و در فیلم بیشتر بازیگران در آب سرد قرار گرفته‌اند، بسیاری از آن‌ها بعد از اتمام فیلم دچار عفونت‌های کلیوی و آنفولانزا شدند. تعدادی از بدلکاران نیز دچار شکستگی استخوان دنده و سایر استخوان‌های بدن شدند. یکی از مهم‌ترین بازیگران این فیلم یعنی کیت وینسلت نیز موقع غرق شدن کشتی تایتانیک، واقعا تا مرز غرق شدن رفت؛ اما خوشبختانه این فیلم باعث بروز آسیب‌های بسیار شدید و جدی تا حد مرگ عوامل خود نشد.

فیلم سینمایی تایتانیک

سریال وایکینگ‌ها (The Vikings)

اگر به فیلم و سریال‌های خارجی علاقه داشته باشید، به احتمال خیلی زیاد نام سریال وایکینگ‌ها را شنیده‌اید. این سریال به کارگردانی واریک فریسل، یکی از پرطرفدارترین سریال‌های ماجراجویانه شناخته می‌شود که برای تولید آن نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار هزینه شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سریال وایکینگ‌ها را در فهرست فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند، قرار داده است؛ انفجار شدیدی در یکی از کشتی‌ها بود که منجر به فوت کارگردان فیلم؛ یعنی فریسیل و ۲۶ تن از عوامل دیگر این فیلم شد. این سریال یکی از مهم‌ترین حوادث مرگبار در فیلم‌ها بود. بعد از وقوع این حادثه، جورج ملفورد، مسئولیت فریزل را بر عهده گرفت و فیلم را به پایان رساند. در ضمن تا آن زمان، هیچ سریال و فیلمی تا این حد تلفات نداشته بود.

سریال وایکینگ‌ها

فیلم سکوت (Silence)

به احتمال زیاد اگر اهل تماشای فیلم باشید، نام مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور را شنیده‌اید؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید مارتین اسکورسیزی یکی از فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند را ساخته است که البته این واقعه، عمدی نبود.

تمامی عوامل برای تولید فیلم سکوت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در یک ساختمان در استودیوهای CMPC تایوان جمع شده بودند که به خاطر ضعیف بودن فضای این ساختمان، تعدادی کارگر نیز مشغول به کار بودند تا بتوانند شرایط بهتری را برای فیلمبرداری به وجود بیاورند؛ اما در همین حال، سقف ساختمان ریزش کرده است. متاسفانه یکی از کارگرانی که برای تقویت ساختمان در حال کار کردن بود، جان خود را از دست داد. از آنجا که موقع ریزش سقف در آن زمان همه عوامل در ساختمان حضور نداشتند، تعداد تلفات از یک تن فراتر نرفت. در غیر این صورت، ممکن بود تعداد تلفات این فیلم خیلی بیشتر شود.

فیلم کلاغ

فیلم کلاغ (The Crow)

فرزند شخصیت افسانه‌ای تلویزیون‌ها بروس لی، با نام براندون لی در فیلم کلاغ نقش آفرینی فوق‌العاده زیبایی داشته است. بااین‌حال، جان او در همین فیلم به خطر افتاد. زمانی که این فیلم در روزهای پایانی فیلمبرداری خود بود، براندون لی برای یک صحنه تیراندازی در مقابل مایکل ماسی آماده می‌شد؛ اما عوامل پشت صحنه بدون چک کردن اسلحه، تفنگ را دست مایکل ماسی دادند و او نیز موقع نقش آفرینی، در فاصله بین ۳ تا ۴ متری با اسلحه به قفسه سینه براندون لی شلیک کرد.

حتی عوامل پشت صحنه و کارگردان تا زمان کات دادن، متوجه آسیب دیدن براندون لی نشدند و بعد از این که کارگردان کات داد، متوجه شد که براندون لی واقعا تیر خورده است و سریعا او را به بیمارستان منتقل کردند.

با وجود اینکه این بازیگر در یک عمل جراحی ۶ ساعته به سر برد؛ اما متاسفانه پزشکان موفق به نجات او نشدند و براندون لی، فرزند بروس لی در سال ۱۹۹۳ و در ۳۱ سالگی جان خود را از دست داد. در نهایت برای اتمام فیلم، کارگردان تصمیم گرفت که از صحنه‌هایی بدون نیاز به شخصیت اصلی استفاده کند و با تغییر فیلمنامه، آن را به پایان برساند.

ازآنجاکه بروسلی نیز در جوانی جان خود را از دست داده بود، برخی اعتقاد دارند که خانواده لی نفرین شده هستند و ممکن است مرگ آن‌ها از پیش تعیین شده باشد. بااین‌حال، دادگاه اعلام کرد که مرگ براندونلی کاملا اتفاقی و غیرعامدانه بوده است.

فیلم کلاغ

شمشیر تیپ و سلطان (The Sworod Of Tipu Sultan)

یکی دیگر از فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند و شهرت زیادی به دست آورد؛ سریال شمشیر تیپو سلطان، ساخته شده در کشور هندوستان است. این فیلم با وجود داشتن نظرات مثبت بسیار زیاد تماشاگران و منتقدان، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از عوامل خود شده است.

در طی فیلمبرداری، سانحه‌ای رخ می‌دهد و به‌خاطر عدم رعایت استانداردهای ایمنی و اتصال بین پروژکتورها و لوازم برقی، آتش‌سوزی شدیدی به وجود می‌آید که در پی آن، ۶۲ نفر از عوامل فیلم جان خود را از دست می‌دهند. سانجی خان کارگردان این فیلم نیز به همراه سایر عوامل دچار سوختگی بسیار شدیدی شد و تا بیشتر از یک سال در بیمارستان بستری بود. به‌طوری که ۷۲ عمل جراحی بر روی او انجام شد.

شمشیر تیپ و سلطان

فیلم بی‌مصرف‌ها ۲ (The Expendables 2)

موقع فیلمبرداری یکی از صحنه‌های اکشن فیلم بی‌مصرف‌ها 2، انفجار عظیمی رخ داد که بدلکار شخصیت جت لی با نام کان لیو، جان خود را از دست داد و در همان حال یکی دیگر از عوامل با نام نو سان نیز دچار مجروحیت بسیار شدیدی شد. این فیلم هم جز فیلم‌هایی است که در ساخت خود با تلفات و جراحاتی روبه‌رو بود.

در فیلمبرداری قسمت اول این فیلم نیز انفجار خیلی بزرگی رخ داد که منجر به آسیب دیدن استیو آستین شد و او را تا سرحد مرگ برد؛ حتی زمان فیلمبرداری فیلم بی‌مصرف‌ها در قسمت سوم نیز جیسون استاتهام بعد از بریدن ترمز کامیون خود، از ارتفاع 18 متری به داخل دریای سیاه افتاد و آسیب زیادی متحمل شد.

فیلم بی‌مصرف‌ها ۲

فیلم کشتی نوح (Noah’s Ark)

فیلم کشتی نوح به کارگردانی مایکل کرتیز به‌خاطر داشتن صحنه‌های مهیج و همچنین عدم رعایت برخی نکات دچار بروز حادثه‌ای شد. موقع غرق شدن کشتی نوح در این فیلم، عوامل فیلم تصمیم گرفتند که صحنه را به‌صورت واقعی بازسازی کنند و برخلاف خیلی از فیلم‌های دیگری که در آن زمان مرسوم بود، از صحنه‌های مینیاتوری استفاده نکنند. به همین دلیل عوامل و بازیگران در نزدیک به ۴ میلیون گالن آب رها شده و کاملا واقعی، در تلاش برای زنده ماندن خود بودند.

در طی این واقعه، بسیاری از بازیگران به طور واقعی مرگ را تجربه کردند و شرایط بسیار دشواری داشتند. در عین حال، سه نفر جان خود را از دست دادند و یک نفر هم دچار قطع عضو از ناحیه پا شد. فیلمبردار کشتی نوح، هال مور، باور داشت که فقط بدلکاران از این واقعه خبر داشتند و سایر بازیگران بدون اطلاع از این موضوع، در آب رها شده بودند و به خاطر همین موضوع نیز صحنه فیلمبرداری را ترک کرد.

فیلم کشتی نوح

سایر فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند

علاوه‌بر این موارد، فیلم‌های دیگری نیز باعث جراحت، قطع عضو و حتی مرگ عوامل خود شدند که به‌خاطر تعداد زیاد آن‌ها امکان ارائه تک به تک حوادث وجود ندارد. به همین خاطر برای اطلاعات بیشتر شما عزیزان به فیلم‌های مهم دیگری که با عوامل آن با جراحت و مسدومیت همراه بوده‌اند، اشاره خواهیم کرد. در ادامه به صورت مختصر لیست فیلم‌هایی که در آن حوادث مرگبار داشته‌اند را آورده‌ایم:

  • ژنرال (The General)
  • غرش (Roar)
  • نیروی دلتا ۲: اتصال کلمبیا
  • براداک: مفقودالاثر ۳
  • منطقه نیمه روشن (The Twilight Zone)
  • فاتح (The Conqueror)
  • فیلم فولاد
  • زخم‌های خروج

سایر فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند

کلام آخر

بسیاری از فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند رضایت خیلی از تماشاگران و حتی معتقدان را به سمت خود جلب کردند. با این‌ حال، عوامل متعددی مانند خطای انسانی، عدم رعایت نکات ایمنی و صدها مورد دیگر، باعث آسیب رسیدن به بسیاری از بازیگران در این فیلم‌ها شده‌ است.

تعداد کسانی که در هر یک از این فیلم‌ها آسیب دیدند، بسیار زیاد است. به همین دلیل در حال حاضر عوامل و کارگردانان فیلم‌های مختلف، باید تمام تلاش خود را کنند تا با رعایت نکات ایمنی و استانداردها حوادث مرگبار در فیلم‌ها را کاهش دهند. البته باز هم امکان بروز مشکل و حوادث غیر قابل پیشبینی در فیلم و سریال‌ها وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد.

سوالات متداول

  • دلیل حوادث مرگبار در فیلم‌ها چیست؟

معمولا سکانس‌های خطرناک که نیاز به بدلکار دارد و یا کار با تجهیزات سنگین و تخصصی باعث مرگ عوامل فیلم یا سریال می‌شود.

  • بزرگترین حادثه در تاریخ فیلم‌های سینمایی کدام است؟

فیلم‌های زیادی هستند که در آن حادثه‌های مختلف اتفاق افتاده است؛ اما بزرگترین آن فیلم ROAR و THE CROW است.

  • اقدامات لازم برای جلوگیری از  جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل فیلم چیست؟

معمولا در فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند، به ایمنی و بدلکاران حرفه‌ای توجه لازم را نداشته‌اند.

فیلم هایی که باعث جراحت، قطع عضو و مرگ عوامل خود شده اند!

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *