جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری
جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری

جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری یک موضوع بسیار مهم و حساس است که باید گیمرها توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید؛ بازی‌های آنلاین کامپیوتری جایگاه خاصی در میان افراد جامعه داشته و میزان علاقه آنها به این نوع از بازی‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

با اینکه بازی‌های کامپیوتری آنلاین به بهترین شکل ممکن اوقات فراغت افراد را پر می‌کنند، اما در بسیاری از مواقع سلامت روان آنها را هم به خطر انداخته است. در میان گیمرهایی که وابستگی زیادی به بازی‌های کامپیوتری دارند؛ کودکان و نوجوانان بیشتر از همه در معرض این خطرات خواهند بود.

کسانی که علاقه بسیار زیادی به بازی‌های آنلاین دارند؛ باید علاوه بر جنبه تفریح و سرگرمی، جنبه سلامت روان را هم در نظر گرفته و تمامی مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر از پیش با جنبه‌های مثبت و منفی آن آشنا شوید. پس اگر بازی‌های کامپیوتری نقش زیادی در زندگی روزمره شما یا کودکانتان دارند تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

تأثیرات بازی‌های آنلاین کامپیوتری بر سلامت افراد

امروزه افراد بسیار زیادی به دنبال بازی آنلاین برای کامپیوتر هستند، اما بیشتر آنها صرفاً برای سرگرمی این کار را انجام داده و نمی‌دانند که این کار در درازمدت چه تأثیراتی روی زندگی آنها خواهد گذاشت.

معمولاً در جامعه امروز، گیمرها اطلاعات زیادی درباره معایب بازی‌های کامپیوتری داشته و تا حد زیادی اقدامات لازم برای جلوگیری یا کاهش آنها را انجام داده‌اند. در طرف مقابل، دانلود بازی آنلاین و انجام آن طبق اصول و قواعد خاص خود، تأثیرات مثبتی هم به همراه دارد. در ادامه این تأثیرات را بیشتر از پیش بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین تأثیرات مثبت بازی‌های آنلاین کامپیوتری بر سلامت روان

همان‌طور که گفتیم؛ بازی‌های آنلاین کامپیوتری در درازمدت تأثیرات مثبتی روی سلامت روان افراد خواهد گذاشت. در ادامه مهم‌ترین و اصلی‌ترین تأثیرات دانلود بازی آنلاین برای کامپیوتر را بیان خواهیم کرد.

تقویت مهارت ذهنی و جسمی

همه گیمرها در ابتدا توانایی زیادی در انجام بازی‌های آنلاین کامپیوتری نداشتند، اما با مرور زمان و انجام بازی‌ها به‌دفعات زیاد، توانستند مراحل مختلف آنها را پشت سر گذاشته و بازی‌های جدید را راحت‌تر یاد بگیرند. حال سؤال اینجاست که چه عاملی باعث شده این افراد بتوانند از پس انجام این کار بر بیایند؟

تمام بازی‌های آنلاین کامپیوتر در سبک‌های مختلف، مستلزم بهره‌گیری از هوش، اطلاعات، محاسبه دقت و تمرکز است. کسانی که این نوع از بازی‌ها را انجام می‌دهند؛ بادی با استفاده از این عوامل قدرت ذهنی خود را افزایش داده و هر لحظه منتظر چالش و یا اتفاق جدیدی باشند.

معمولاً در تمامی بازی‌های کامپیوتری، استفاده از قدرت ذهنی زمانی کارایی دارد که ارتباط آن با حرکات عضلانی برقرار شود. برای مثال؛ گیمرهایی که تاکنون بازی کالاف دیوتی را انجام نداده‌اند؛ در هنگام شروع بازی خیلی زود از بازی حذف خواهند شد، اما هنگامی که انجام این بازی را برای مدت زیادی انجام دادند؛ ناخودآگاه مهارت ذهنی گیمر و هماهنگی آن با حرکات عضلانی افزایش پیدا کرده و با سرعت بیشتری با دشمنان مقابله خواهند.

مهم‌ترین تأثیرات مثبت بازی‌های آنلاین کامپیوتری بر سلامت روان

تقویت مهارت‌های محاسبه و تصمیم‌گیری

محاسبه‌های دقیق  تصمیم‌گیری در لحظه، مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهایی هستند که گیمرها برای انجام بازی‌های کامپیوتری آنلاین باید داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلات گیمرها در آغاز بازی دقیقاً همین محاسبه‌ها و تصمیم‌گیری‌های دقیق است. اگر آنها بتوانند این مهارت را پرورش دهند؛ قطعاً در کار خود حرفه‌ای خواهند شد.

در بازی‌های کامپیوتری معمولاً محاسبه‌های دقیق و آگاهانه بسیار سخت است، اما این مهارت با گذشت زمان و انجام بازی‌های مختلف بیشتر و بیشتر خواهد شد. درواقع بازی‌های کامپیوتری به دلیل خاصیتی که دارند؛ ذهن گیمر را برای انجام تصمیمان دقیق در کمترین زمان ممکن آماده خواهد کرد.

یکی دیگر از تأثیرات بازی‌های آنلاین بر روان گیمرها این است که در لحظه نتیجه تصمیمات اشتباه خود را خواهند دید. پس با انجام بهتر این بازی یاد می‌گیرند که برای بهتر انجام‌دادن کارها، باید تصمیمات دقیق‌تری اتخاذ کنند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی بازی‌های کامپیوتری آنلاین این است که گیمرها می‌توانند با افراد دیگر یک تیم تشکیل داده و به کمک همدیگر چالش‌ها و موانع بازی را رفع کنند. این ویژگی بسیار عالی باعث شده که محبوبیت بازی‌های آنلاین به‌شدت بالا رفته و افراد بیشتر اوقات فراغت خود را به انجام آنها اختصاص دهند.

معمولاً کسانی که علاقه شدیدی به بازی‌های آنلاین دارند؛ گروه‌های مجازی تشکیل داده و در آنجا تجربه‌های خود را با سایر افراد به اشتراک می‌گذارند. تبادل نظر در این نوع از گروه‌ها و یا برقراری ارتباط با سایر هم‌تیمی‌ها باعث می‌شود که مهارت اجتماعی گیمرها بالاتر رفته و بهتر بتوانند کار گروهی را انجام دهند.

مهم‌ترین تأثیرات منفی بازی‌های آنلاین کامپیوتری بر سلامت روان

با اینکه انجام بازی‌های آنلاین کامپیوتری مزیت‌های بسیار زیادی داشته و تأثیرات مثبتی روی سلامت روان افراد می‌گذارد، اما باید دقت کرد که انجام این بازی‌ها در درازمدت تأثیرات منفی زیادی روی روان گیمرها می‌گذارد. مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین تأثیرات منفی دانلود بازی آنلاین هستند.

وابستگی شدید

یکی از ویژگی‌های بازی‌های کامپیوتری آنلاین که باعث شده میان افراد جامعه به محبوبیت بالایی برسند؛ جذابیت و هیجان بسیار بالای آنها است. این نوع از بازی‌ها در سبک‌های مختلفی ساخته شده و با بهترین گرافیک و گیم‌پلی وارد بازار شده‌اند تا گیمرها بر اساس علاقه خود، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند.

معمولاً بازی‌های آنلاین به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که حس تکراری بودن را به گیمرها انتقال نخواهد داد. درواقع کسانی که بازی آنلاین کامپیوتری را انتخاب می‌کنند؛ همواره حس رقابت و هیجان بالا را تجربه خواهند کرد. این ویژگی منحصربه‌فرد باعث شده که گیمرها برای ساعت‌های طولانی در دنیای گیم غرق شده و مدت زیادی بازی موردنظر را انجام دهند.

تمامی این ویژگی‌ها در کنار هم باعث ایجاد حس وابستگی گیمر به بازی موردعلاقه خود شده و در نهایت تأثیرات منفی روی سلامت روان و کل زندگی آن خواهد گذاشت. در بسیاری از مواقع مشاهده شده که گیمر چنان به انجام بازی وابسته شده که اصلاً نیازهای طبیعی خود مانند تشنگی و گرسنگی را فراموش کرده است. بدون شک اگر این روند ادامه پیدا کند؛ پدرها و مادرها باید انتظار تأثیرات منفی روی جسم فرزند خود را داشته باشند.

حس انزواطلبی

یکی از بدترین حس‌هایی که زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ حس انزواطلبی و فرار از همنشینی با دوستان و خانواده است. بازی‌های کامپیوتری آنلاین به دلیل جذابیت بالا و هیجان بسیار زیادی که دارند؛ گیمرها را به تداوم بازی ترغیب خواهند کرد.

این حس تداوم بازی با مرور زمان زندگی کودکان و نوجوانان را به‌شدت تغییر داده و به‌صورت ناخودآگاه به آنها القا می‌کند که حس انجام بازی و با دوستان مجازی و شخصیت‌های کامپیوتری، لذت‌بخش‌تر از همنشینی با افراد خانواده و دوستان واقعی است. مهم‌ترین دلیلی که کودکان و نوجوانان به این حالت می‌رسند این است که لذت و هیجان بازی آنلاین کامپیوتری را با دوستان واقعی خود تجربه نخواهند کرد.

هنگامی که این دسته از افراد را در گروه‌های دنیای واقعی قرار می‌دهی، به‌صورت غیرارادی به این نتیجه می‌رسند که به آن گروه تعلق نداشته و باید به دنیای خود برگردند. در تمام لحظاتی که گیمرهای در گروه واقعی قرار دارند؛ می‌توان حالت افسردگی و انزوا را در آنها مشاهده کرد. پس بسیار مهم است که خانواده‌ها چه نوع بازی‌هایی را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند.

مهم‌ترین تأثیرات منفی بازی‌های آنلاین کامپیوتری بر سلامت روان

استرس و اضطراب

همان‌طور که گفتیم؛ بازی‌های آنلاین کامپیوتری در سبک‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما سبک‌های شوتر و اکشن بیشترین طرف‌دار را دارند. معمولاً گیمرها در جریان بازی به دلیل هم‌ذات‌پنداری با شخصیت قهرمان و قرارگیری در موقعیت‌های خطرناک، نیاز به واکنش سریع و بی‌درنگ دارند. ادامه‌پیداکردن این جریان باعث ایجاد فشارهای عصبی، هیجان بالا، جنب‌وجوش زیاد، دلهره و دستپاچگی شود.

در کنار تمامی این حالت‌ها، پخش‌شدن موسیقی‌های راک و سریع در طول بازی باعث بالارفتن ضربان قلب شده و در نهایت استرس و اضطراب زیادی روان گیمرها را تهدید می‌کند. هرچه میزان تجربه بازی‌های آنلاین کامپیوتر بیشتر باشد؛ میزان استرس و اضطراب ناشی از تجربه آنها بالا رفته و در نهایت اثرات آن به زندگی واقعی افراد خواهد رسید. بدون شک استرس و اضطراب بازی‌های کامپیوتری در درازمدت، علاوه بر سلامت روان، سلامت جسمانی گیمر را به خطر خواهد انداخت.

خشونت‌گرایی

افرادی که در سنین پایین تجربه انجام بازی‌های آنلاین کامپیوتری را به دست می‌آورند؛ زودتر در معرض خطرات آنها قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که متخصصان این حوزه به خانواده‌ها توصیه می‌کنند؛ بازی‌هایی مناسب را در اختیار کودکان خود قرار دهند.

انجام بازی‌های اکشن و مبارزه‌ای خشونت بسیار زیادی را به گیمرها انتقال خواهند داد. بدون شک انجام این بازی‌ها توسط کدکان باعث افزایش این حس در آنها شده و با مرور زمان خلق‌وخوی آنها را تغییر خواهد داد. در بسیاری از موارد مشاهده شده که کودکان و نوجوانان، حرکات شخصیت‌های بازی را تکرار کرده و بعد از مدتی حس خشونت و پرخاشگری در آنها به بیشترین حد ممکن رسیده است.

جمع‌بندی

جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری موضوع بسیار مهمی است که باید تمامی افراد به آن توجه کنند. با اینکه بازی‌های کامپیوتری جایگاه خاصی در زندگی افراد جامعه دارند، اما این بازی‌ها در درازمدت تأثیرات بسیار زیادی در زندگی آنها خواهند گذاشت.

در این مقاله به طور کامل جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری را مورد بررسی قرار داده تا بیشتر از پیش با تأثیرات مثبت و منفی آنها آشنا شوید. اگر بعد از خواندن این مطلب همچنان درباره تأثیرات بازی‌های آنلاین کامپیوتر بر روان افراد سؤالی داشته و یا اثرات دیگری را برای این لیست در نظر دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

بازی‌های آنلاین کامپیوتری چه تأثیرات مثبتی روی سلامت روان گیمرها می‌گذارد؟

انجام بازی‌های آنلاین کامپیوتری تأثیرات مثبتی مانند؛ تقویت مهارت ذهنی و جسمی، تقویت مهارت محاسبه و تصمیم‌گیری، تقویت مهارت اجتماعی و کار گروهی روی گیمرها می‌گذارد.

انجام بازی آنلاین کامپیوتری چه تأثیرات منفی روی سلامت روان گیمرها می‌گذارد؟

انجام بازی‌های آنلاین کامپیوتری در درازمدت تأثیرات مخربی مانند وابستگی، انزواطلبی، استرس، اضطراب، خشونت‌گرایی و افسردگی روی روان گیمرها می‌گذارد.

مهم‌ترین راه برای جلوگیری از تأثیرات مخرب بازی‌های آنلاین کامپیوتر کدام‌ها هستند؟

بهترین و مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از تأثیرات مخرب بازی‌های آنلاین کامپیوتری این است که افراد بازی‌های را بر اساس سن خود انتخاب کرده و تایم معینی برای انجام بازی در نظر بگیرند.

جایگاه سلامت روان در بازی‌های آنلاین کامپیوتری

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *