نکات امنیتی دانلود نرم‌افزار از سایت‌های ایرانی
نکات امنیتی دانلود نرم‌افزار از سایت‌های ایرانی

دانلود نرم‌افزار کامپیوتر یکی از رایج‌ترین کارهایی است که روزانه کاربران ایرانی انجام می‌دهند تا به کمک آنها کارهای مختلف خود را انجام دهند. اهمیت و ارزش این نرم‌افزارها باعث شده که سایت‌های مختلفی در این حوزه مشغول فعالیت شده و به کاربران انواع برنامه‌های کاربردی را ارائه کنند. بیشتر افرادی که در طول روز اقدام به دانلود نرم‌افزار کامپیوتر می‌کنند؛ معمولاً با این سؤال مواجه می‌شوند که دانلود نرم‌افزارهای کاربردی برای کامپیوتر را از کجا انجام دهیم؟

قبل از اینکه برای دانلود نرم‌افزارهای موردنظر خود اقدام کنید؛ حتماً باید به نکات امنیتی بسیار مهمی توجه کرده و در هنگام دانلود آنها را بررسی کنید. بی‌توجهی به هرکدام از این نکات امنیتی باعث می‌شود که با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه شده و در نهایت از کار خود پشیمان شوید. پس قبل از هرگونه اقدامی برای دانلود نرم‌افزار کامپیوتر، حتماً اطلاعات کاملی درباره انجام این کار به دست بیاورید.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل نکات امنیتی دانلود نرم‌افزار کامپیوتر از سایت‌های ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم تا اطلاعات کاملی درباره انجام این کار به دست آورده و در نهایت با خیال راحت بهترین و مناسب‌ترین برنامه‌ها را برای سیستم خود نصب کنید.

نصب برنامه‌ها از منبع ناشناخته را بی‌خیال شوید

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات امنیتی که باید در هنگام دانلود نرم‌افزار کامپیوتر باید به آن توجه کنید این است که برنامه‌های موردنظر خود را از طریق منابع مطمئن دانلود کنید. در دنیای امروز منابع زیادی وجود دارند که طبیعتاً تمام آنها مورد تأیید نیستند. اگر می‌خواهید با خیال راحت نرم‌افزارهای خود را دانلود کنید؛ گوگل‌پلی یک انتخاب بسیار عالی است.

گوگل‌پلی بهترین و امن‌ترین پلتفرم برای جستجو و نصب برنامه‌های مختلف است. شرکت معتبر و مشهور گوگل برای اینکه خیال کاربران را از دانلود نرم‌افزارهای مختلف راحت کند؛ مکانیزم‌های امنیتی بسیار خوبی را به کار گرفته است. این مکانیزم‌ها به شما اطمینان خاطر می‌دهند که برنامه دانلود شده کاملاً امن بوده و به سیستم شما آسیبی وارد نمی‌کند.

یکی از مکانیزم‌های امنیتی بسیار مهمی که گوگل‌پلی برای امنیت برنامه‌ها از آن استفاده می‌کند؛ Google Play Protect نام دارد. این مکانیزم اسکن برنامه‌ها در گوگل‌پلی و منابع ناشناخته را در پس‌زمینه انجام می‌دهد. برای اینکه از مکانیزم Google Play Protect استفاده کنید؛ باید گوگل‌پلی را بازکرده و از منو سپر امنیتی، گزینه play را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب گزینه play، وضعیت برنامه‌های اسکن شده اخیر را بررسی کرده و سپس گزینه بهبود تشخیص برنامه‌های خطرناک را روشن کنید.

نصب برنامه‌ها از منبع ناشناخته را بی‌خیال شوید

تنها در مواقع ضروری از Sideload استفاده کنید

آشنایی با اصطلاح Sideload  یکی دیگر از نکات بسیار مهم در امر دانلود نرم‌افزار است. تمام کاربران باید بدانند که Sideload فرایند نصب یک برنامه از منبعی به‌غیراز گوگل‌پلی است. هنگامی که نرم‌افزار خاصی را Sideload می‌کنید؛ درواقع محافظت‌های گوگل را کنار گذاشته و سیستم خود را در معرض تهدیدات امنیتی قرار می‌دهید.

شاید برایتان سؤال باید که چرا باوجود قرارگرفتن دستگاه در معرض تهدیدات امنیتی، باید نرم‌افزار خاصی را Sideload کنید. انجام این کار دلایل خاصی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شاید برنامه موردنظر را با به زبان محلی خودتان لازم داشته باشید.
  • شاید برنامه موردنظر خود را برای منطقه هدفتان نیاز داشته باشید.
  • امکان دارد برنامه موردنظر شما به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی یا سیاست‌های خاص، مورد تأیید گوگل نباشد.
  • ممکن است بخواهید به دلایل مختلف از نسخه قدیمی برنامه موردنظر استفاده کنید.
  • ممکن است به یک نرم‌افزار متن‌باز بدون تبلیغ و یا رایگان نیاز داشته باشید.

تمامی این دلایل باعث می‌شود که برنامه خاصی را Sideload کرده و خود را در معرض خطرات مختلفی قرار دهید. برای اینکه این خطرات را به حداقل برسانید؛ چند راهکار مهم وجود دارد که جستجو در reddit، جستجو در انجمن‌های XDR و پرسش از افراد باتجربه و متخصص مهم‌ترین آنها است.

مواظب فروشگاه‌های متفرقه باشید

به‌غیراز گوگل‌پلی فروشگاه‌های متفرقه دیگری هم وجود دارند که می‌توانید دانلود نرم‌افزار را انجام دهید. با اینکه فروشگاه‌های متفرقه هم می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای دانلود نرم‌افزار کامپیوتر باشند، اما طبیعتاً تمامی آنها معتبر و قابل‌اعتماد نیستند. بسیاری از این فروشگاه‌های متفرقه دارای سیستم کنترل کیفیت و سیاست‌های سخت‌گیرانه نیستند؛ به همین دلیل دانلود نرم‌افزار کامپیوتر از طریق آنها توصیه نخواهد شد.

در میان تمام فروشگاه‌های متفرقه نرم‌افزار، یک‌سری از آنها به دلیل اعتبار و کیفیت بالایی که دارند؛ برای دانلود برنامه‌های موردنظر بسیار مناسب هستند. یکی از این فروشگاه‌های متفرقه، F-Droid نام دارد. این فروشگاه انواع نرم‌افزارهای اندرویدی را بدون هیچ مشکل امنیتی در اختیارتان قرار خواهد داد.

یکی دیگر از گزینه‌های مطمئن برای دانلود نرم‌افزار کاربردی برای کامپیوتر، APKMirror نام دارد. البته بهتر است بدانید که APKMirror یک فروشگاه نرم‌افزاری نبوده و بیشتر از آن به‌عنوان یک پروژه نرم‌افزاری جامع یاد می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از APKMirror برنامه‌هایی که در گوگل‌پلی به دلیل محدودیت جغرافیایی در دسترس نیستند را دانلود کنید.

از پچ یا کرک نرم‌افزار استفاده نکنید

یکی از راه‌هایی که باعث آلوده‌شدن سیستم‌ها می‌شود؛ نصب نرم‌افزارهای کرک شده است. هنگامی که شما یک نرم‌افزار کرک شده را روی دستگاه خود نصب می‌کنید؛ این بدافزار مخفی در داخل سیستم می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کرده و حتی امنیت دستگاه و اطلاعات آن را به خطر بیندازد.

استفاده از نرم‌افزارهای کرک شده علاوه بر مشکلات و خطراتی کخ به همراه دارد؛ ممکن است شما را با چالش‌های دیگری مانند کارنکردن نرم‌افزار، ایجاد مشکلات قانونی و آلوده‌شدن شبکه مواجه کند. پس تا جایی‌ که امکان دارد؛ دانلود نرم‌افزار کرک شده را در دستور کار خود قرار ندهید.

شاید برایتان سؤال باشد که چرا بسیاری از افراد برنامه کرک شده روی سیستم خود داشته و هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بعضی از سایت‌ها وجود دارند که در زمینه کرک نرم‌افزار تخصص زیادی داشته و بدون هیچ مشکلی نرم‌افزار را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر بتوانید نرم‌افزار موردنظر خود را از طریق این سایت‌های تخصصی دانلود کنید؛ برای سیستم شما هم هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

از پچ یا کرک نرم‌افزار استفاده نکنید

از برنامه AppBrain استفاده کنید

یکی دیگر از نکات امنیتی دانلود نرم‌افزار کامپیوتر از سایت‌های ایرانی، کنترل مجوز برنامه‌ها با استفاده از AppBrain است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا برنامه موردنظر خود را به طور کامل چک کرده و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

گوشی‌هایی که اندروید آنها بالای 6 است، اجازه دسترسی به مجوز برنامه‌های خاص را دارند. درواقع قبل از اینکه هرگونه برنامه‌ای را نصب کنید، باید تمام مجوزهایی که برنامه موردنظر از شما می‌خواهد را بررسی کنید. بسیاری از افراد به پایین صفحه برنامه مراجعه کرده و مجوزهای برنامه را چک می‌کنند، اما بهتر است بدانید که این اطلاعات تنها یک خلاصه کلی است.

برای اینکه بتوانید تمام مجوزها را به همراه جزئیات مشاهده کنید؛ باید از برنامه AppBrain استفاده کنید. این اپلیکیشن می‌تواند تمامی موارد آزاردهنده مانند اعلانات، اسپم صفحه اصلی و برنامه‌های دارای نگرانی را نمایش دهد. استفاده از این برنامه بسیار آسان است. کافی است آن را نصب‌کرده و به قسمت Edit Settings بروید. بعد از انتخاب این قسمت، روی گزینه Enable live mode کلیک کنید تا تمام برنامه‌ها اسکن شده و آنهایی‌ که موارد آزاردهنده دارند را مشخص کند.

صفحه فهرست برنامه را مرور کنید

تمامی برنامه‌ها در همان صفحه اول یک فهرست در اختیارتان قرار می‌دهد و تمامی خدمات و امکانات را پیش رویتان قرار خواهند داد. در هنگام نصب برنامه ابتدا این فهرست را به‌خوبی چک کنید تا از کارایی برنامه آگاه شوید. معمولاً در بسیاری از موارد کاربر با انجام این کار می‌تواند برنامه موردنظر را شناسایی کرده و از نصب آن جلوگیری کند.

نکته دیگری که قبل از نصب برنامه باید به آن توجه کنید؛ نظرات سایر کاربران درباره آن است. معمولاً کاربران به تعداد ستاره‌های برنامه اهمیت بیشتری می‌دهند. با اینکه بالابودن تعداد ستاره‌ها یک فاکتور مهم است، اما باید ابتدا نظر کاربران را بررسی کنید.

توضیحات برنامه را حتماً بخوانید

توضیحاتی که درباره برنامه ارائه می‌شود؛ تمامی ویژگی‌های برجسته آن را دربر می‌گیرد. اگر به این توضیحات دقت کنید؛ تا حدود زیادی می‌توانید برنامه‌های حرفه‌ای و مطمئن را شناسایی کنید. در هنگام بررسی توضیحات و ویژگی‌های مهم برنامه، به دنبال حرفه‌ای بودن، ساختار محکم و علائم نگارشی آن باشید. کسانی که برنامه‌های حرفه‌ای را تولید می‌کنند؛ باید این موارد را به‌خوبی رعایت کنند.

تاریخ انتشار و تعداد دانلودها را بررسی کنید

قبل از اینکه برای دانلود نرم‌افزار کامپیوتر اقدام کنید؛ حتماً تاریخ انتشار و تعداد دانلودهای آن را مورد بررسی قرار دهید. طبیعتاً برنامه‌ای که به‌تازگی انتشاریافته است؛ نباید تعداد دانلود زیادی داشته باشد. درصورتی‌که تعداد دانلودهای یک برنامه کم باشد؛ ممکن است در طرح Early Access ثبت‌نام کرده باشد. بهتر است بدانید که ثبت‌نام برنامه‌ای در طرح Early Access نشان از مشروعیت آن دارد. در هم‌چین برنامه‌هایی، مهاجمان با نمی‌توانند با دسترسی اولیه وارد شوند.

توسعه‌دهنده برنامه را بررسی کنید

هر برنامه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ توسعه‌دهنده خاصی دارد. اگر درباره توسعه‌دهنده برنامه موردنظر خود اطلاعات خاصی ندارید؛ کافی است به زیر نام برنامه مراجعه کنید تا توسعه‌دهنده آن را مشاهده کنید. شما باید روی نام توسعه‌دهنده برنامه ضربه بزنید تا برنامه‌های دیگر آن را هم مشاهده کنید.

درصورتی‌که اسم برنامه‌ خاصی را مشاهده کرده و در آنجا تعداد دانلود و زمان انتشار باهم همخوانی نداشتند؛ از دانلود و نصب آن اجتناب کنید. نکته امنیتی دیگری که باید در زمان بررسی توسعه‌دهنده به آن توجه کنید؛ کپی بودن برنامه است. برای اینکه کپی بودن یا نبودن برنامه را چک کنید؛ باید تمام حروف مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال؛ اپلیکیشن واتس‌اپ توسط WhatsApp Inc توسعه‌یافته است. اگر در هنگام بررسی حروف، WhatsUp یا WhatzUp Messenger را مشاهده کردید؛ برنامه را دانلود نکنید.

توسعه‌دهنده برنامه را بررسی کنید

سیاست حفظ حریم شخصی را چک کنید

آخرین نکته امنیتی که باید در هنگام دانلود نرم‌افزار کامپیوتر به آن توجه کنید؛ خواندن سیاست حفظ حرم شخصی است. تمام برنامه‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که اطلاعات کاربران در اختیار افراد دیگری قرار نگیرد. در پایین فهرست تمام برنامه‌ها، باید یک قسمت با عنوان Privacy Policy وجود داشته باشد.

برای اینکه سیاست حفظ حریم خصوصی را مطالعه کنید؛ باید روی آن ضربه بزنید. برنامه‌هایی که چنین قسمتی نداشته و درخواست مجوزهای مختلفی را ارسال می‌کنند؛ قطعاً خطرات زیادی را برایتان به همراه دارند.

جمع‌بندی

در هنگام دانلود نرم‌افزار کامپیوتر، باید به نکات امنیتی بسیار مهمی دقت کنید. بی‌توجهی به این نکات مهم باعث می‌شود که مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی شما را تهدید کنند.

در این مقاله به طور کامل نکات امنیتی دانلود نرم‌افزار کامپیوتر از سایت‌های ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم تا اطلاعات کاملی درباره دانلود نرم‌افزار به دست آورده و در نهایت بدون هیچ مشکلی برنامه‌های موردنظر خود را نصب کنید. اگر بعد از خواندن این مطلب، همچنان درباره دانلود نرم‌افزار کامپیوتر سؤالی داشتید یا نکته امنیتی دیگری را برای این لیست مدنظر دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

بهترین مکان برای دانلود نرم‌افزار کامپیوتر کدام است؟

بهترین و معتبرترین مکان برای دانلود نرم‌افزار، گوگل‌پلی است.

چه زمانی باید از Sideload استفاده کنیم؟

بهتر است برنامه‌های موردنظر خود را از طریق منابع معتبری مانند گوگل‌پلی انجام دهید، اما اگر به هر دلیلی قصد Sideload دارید؛ برای کاهش خطرات باید از نظرات افراد متخصص درباره برنامه موردنظر استفاده کنید.

آیا استفاده از برنامه‌های کرک شده پیشنهاد می‌شود؟

برنامه‌های کرک شده می‌توانند آسیب جدی به سیستم و اطلاعات آن وارد کنند، اما اگر به هر دلیلی قصد استفاده از این نوع نرم‌افزارها را دارید؛ باید از طریق سایت‌هایی که در این زمینه تخصص دارند؛ برنامه خود را دانلود کنید.

نکات امنیتی دانلود نرم‌افزار از سایت‌های ایرانی

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *