بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید
بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید

فیلم‌ و سریال‌ها بیشتر جنبه سرگرمی دارند؛ اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که یک فیلم چقدر می‌تواند نگرش شما را تغییر دهد؟ به خصوص بهترین مستند های تاریخ. مستندها براساس واقعیت ساخته می‌شوند و به جادوگران شگفت‌انگیز سینما معروف هستند.

چراکه هر مستند می‌تواند موضوع متفاوتی داشته باشد و از زندگی روزمره مردم تا حیات وحش و پدیده‌های طبیعی را به تصویر بکشد. از این رو شناخت مستندهای برتر تاریخ، فرهنگ و تمدن کشورها، زلزله‌های چند ریشتری وحشتناک، سونامی، جنگل‌های آمازون و هرچیز دیگری می‌تواند برای تماشاگران جذاب و مفید باشد.

در این مقاله می‌خوانید:

لیست مستندهای برتر تاریخ

مستندها امروزه رنگ و بوی دیگری گرفته‌اند و ساخت آن‌ها با پیشرفت تکنولوژی راحت‌تر از گذشته شده است. به همین خاطر مستندهای زیادی وجود دارد که از نظر منتقدان IMBD و نتفیلیکس، ارزش سینمایی آن‌ها نسبت به مستندهای قدیمی‌تر بالا است؛ به‌طوری که می‌توان مستندها را در آرشیو پرفروش ترین فیلمهای تاریخ سینمای آمریکا مشاهده کرد.

اولین مستند جدی و اصولی که ساخته شد به سال 1914 بازمی‌گردد. فیلم‌های مستند بعد از این سال در زمینه‌های مختلف پیشرفت کردند و سطح کیفیت کار خود را بهبود بخشیدند. به همین خاطر با شناخت لیستی از بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، به راحتی می‌توانید در اوقات فراغت خود یک سرگرمی شگفت‌انگیز داشته باشید!

مستند هیتی‌ها، تمدنی که دنیا را تغییر داد-The Hittites A Civilization That Changed the world

امتیاز: 7.3 از 10

سال ساخت: 2003

کارگردان: تولگا اورنک

تمدن هیتی‌ها در آناتولی خاورمیانه (ترکیه امروزی) است. این مستند به شرح حال این قوم که در آناتولی حکمرانی می‌کردند، با جزئیات می‌پردازد. به عنوان مثال، ساخت آهن و ارابه و وسایل نقلیه، از جمله دلایل اهمیت این قوم بزرگ است که در این مستند می‌توان به تمامی نکات ظریف و موشکافانه آن توجه کرد.

به این ترتیب، مستند هیتی‌ها، تمدنی که دنیا را تغییر داد؛ جز مستندهای دیدنی پیش از مرگ است! اگر به فرهنگ و کشورهای باستانی علاقه دارید و می‌خواهید درباره اولین تمدن‌هایی که وجود داشتند، اطلاعات بیشتری کسب کنید، مستند The Hittites A Civilization That Changed the world یکی از فیلم‎‌های تکان‌دهنده در تاریخ سینما است!

مستند هیتی‌ها، تمدنی که دنیا را تغییر داد-The Hittites A Civilization That Changed the world

مستند تو همسایه من نیستی-Wont You Be My Neighbor

امتیاز: 8.4 از 10

سال ساخت: 2018

کارگردان: مورگان نویل

مستند تو همسایه من نیستی، به کارگردانی مورگان نویل در سال 2018 اکران شده است و به خالق برنامه “همسایگی آقای راجرز” می‌پردازد. هدف از ساخت این مستند سینمایی؛ نشان دادن طرز زندگی، اخلاق حرفه‌ای، مهر و محبت اقای راجرز با کودگان و بزرگسالان است.

در واقع این فیلم مستند 1 ساعت و 34 دقیقه‌ای، به دلیل سادگی و روند طبیعی که دارد، مشهور شده است؛ به‌طوری که در همان سال با استقبال بی‌نظیر تماشاگران و منتقدان سینما مواجه می‌شود. پس اگر به مستندهایی علاقه دارید که زندگی روزمره را بدون هیچ اغراقی روایت می‌کنند، تماشای فیلم Wont You Be My Neighbor را به هیچ‌وجه از دست ندهید!

مستند تو همسایه من نیستی-Wont You Be My Neighbor

مستند سیاره زمین-Planet Earth

امتیاز: 9.5 از 10

سال ساخت: 2006

کارگردان: داوگ آلن

یکی از بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، بدون شک مستند Planet Earth است! این مستند با تصاویری خیره‌کننده به کارگردانی داوگ آلن، توسط شبکه بی‌بی‌سی، تولید و پخش شد و جز لیست برترین مستندهای حیات وحش تاریخ قرار گرفت.

فصل اول مستند فیلم سیاره زمین مربوط به سال 2006 است که به تنوع زیستگاه‌هایی همچون اقیانوس‌ها، کوه و بیابان‌ها، جنگل‌های آمازون و حیات وحش فوق‌العاده شگفت‌انگیز می‌پردازد. روایت جذاب، موسیقی متن شاهکار از جورج فونتون، از جمله دلایل معروف شدن این مستند طولانی درباره سیاره زمین است!

مستند سیاره زمین-Planet Earth

مستند سامسارا-Samsara

امتیاز: 8.5 از 10

سال ساخت: 2011

کارگردان: ران فریک

فیلم مستند Samsara به مدت 4 سال طول کشیده است؛ اما به شدت ارزش چندبار دیدن را دارد! کارگردان این مستند(ران فریک) به همراه تهیه کنندگی مارک مگیدسون، با هدف جمع‌آوری ویدیو‌های کوتاه به منظور در کنار هم قرار دادن تصاویر مختلف از زندگی عادی و روزمره مردم، به 25 کشور مختلف سفر کرده است.

تصاویر و ویدیوها با کیفیت بالایی ضبط شده‌اند و هیچ دیالوگ و گویندگی بر روی مستند وجود ندارد تا مخاطب با تمام حواسش غرق تماشای این فیلم عمیق و مسحورکننده شود! سامسارا روایتی جذاب است که زندگی مردم مدرن، روستایی، سنتی و مذهبی؛ با فرهنگ و عادات مختلف را برای تفکر و تامل بیشتر نشان می‌دهد.

مستند سامسارا-Samsara

مستند انفرادی آزاد-Free Solo

امتیاز: 8.2 از 10

سال ساخت: 2018

کارگردان: الیزابت چای واسارهلی و جیمی چین

فیلم انفرادی آزاد، یکی از مستندهای برتر تاریخ است که به تلاش کایلر بالیتی(شخصیت اصلی داستان) برای فتح دیوار ال کالپ در پارک ملی یوسیمیتی می‌پردازد. این مستند در سال 2019 توانست جایزه اسکار بهترین مستند را از آن خود کند و در لیست بهترین فیلم مستندهایی که باید قبل از مرگ آن را تماشا کنید، قرار بگیرد! صعود کایلر بالینتی از دیوار ال کالپ با ارتفاع بیش از 975 متر، از جمله اتفاق‌های ورزشی مهم در چند سال اخیر است.

مستند انفرادی آزاد-Free Solo

مستند انسان-Human

امتیاز: 8.8 از 10

سال ساخت: 2015

کارگردان: یان آرتوس برتراند

مستند Human به کارگردانی یان آرتوس برتراند، فیلمساز و عکاس فرانسوی در سال 2015 ساخته شده است و همیشه جز برترین فیلم‌ مستندهای تاریخ معرفی می‌شود. روایت این مستند درباره انسان‌ها، با نژاد، رنگ پوست و عقاید مختلف است؛ به همین خاطر دیدن مستند 188 دقیقه‌ای انسان، مخاطب را میخکوب می‌کند!

داستان “انسان” مجموعه‌ای از مصاحبه‌های کوتاه است که کارگردان به شیوه جدید و متفاوت آن را به تصویر می‌کشد. یان آرتوس برتراند با سفر به بیشتر از 60 کشور، توانست با مردم عادی در سطح جامعه ارتباط برقرار کند و به تفاوت و شباهت‌های بین هر فرهنگ بپردازد.

مستند انسان-Human

مستند سو استفاده از جایگاه-Inside Job

امتیاز: 8.2 از 10

سال ساخت: 2010

کارگردان: چارلز فرگوسن

اگر می‌خواهید یکی از بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید را در اول لیست خود قرار دهید، مستند Inside Job یکی از انتخاب‌های فوق‌العاده برای بررسی بحران اقتصادی آمریکا و عوامل تاثیرگذار بر آن است.

مستند سو استفاده از جایگاه در سال 2010 توانست برنده جایزه اسکار شود و نظر منتقدان و تماشاگران زیادی را به سوی خود جلب کند. در واقع روایت Inside Job نشان می‌دهد که دلیل رکود بازارهای مالی، فساد اقتصادی و بحران در بانکداری چیست و چطور باید جلوی آن را گرفت!

مستند سو استفاده از جایگاه-Inside Job

مستند رایگان برای بازی-Free to play

امتیاز: 8.2 از 10

سال ساخت: 2014

کارگردان: کمپانی ولو

مستند Free to play یکی از فیلم‌های معروف است که زندگی چند گیمر حرفه‌ای را دنبال می‌کند. همچنین، فیلم رایگان برای بازی در لیست بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، قرار دارد و به مخاطبان نشان می‌دهد که بازی‌های آنلاین و مسابقه‌ای Dota2 چگونه می‌تواند زندگی سه ابر گیمر را تغییر دهد!

این مستند به دلیل نشان دادن پدیده استریم، چالش‌های متفاوت در این دسته از مسابقات و بررسی جایگاه اجتماعی گیم در زندگی نوجوانان و جوانان؛ جز مستندهای برتر تاریخ قرار گرفته است! سه گیمر معروف که در این مستند نقش اصلی هستند؛ شامل کلینتون لومیس، دنی ایشوتین و بندیکت لیم می‌شود.

مستند رایگان برای بازی-Free to play

مستند آمی-Amy

امتیاز: 7.8 از 10

سال ساخت: 2015

کارگردان: آصف کاپادیا

از جمله مستندهای دیدنی پیش از مرگ که برای طرفداران سینما و موسیقی توصیه می‌شود، مستند فیلم Amy است. این فیلم، بیوگرامی خواننده بریتانیایی معروف، به نام ایمی واینهاوس است که توانست در همان سال جایزه‌های زیادی را از آن خود کند. مستند آمی، با استفاده از مصاحبه‌های این خواننده که معتاد به مواد مخدر شده بود و به همین خاطر هم جان خود را از دست داد؛ جمع‌آوری و ساخته شده است.

مستند آمی-Amy

مستند نجات-The Rescue

امتیاز: 8.3 از 10

سال ساخت: 2021

کارگردان: جیمی چین و الیزابت چای واسارهلی

مستند نجات(The Rescue) محصول سال 2021، به کارگردانی جیمی چین و الیزابت چای واسارهلی است و نجات تیم فوتبال جوانان، از غار نام لوانگ را روایت می‌کند. این مستند دلهره‌آور و شاهکار با استفاده از مصاحبه با غواصان، تصاویر و فیلم‌های آرشیو شده، توانسته به تمامی جزئیات و خطرهای آن اتفاق بپردازد و شجاعت و فداکاری تیم غواصان را ستایش کند! مستند نجات، جوایز و افتخارات متعددی را به دست آورده است.

مستند نجات-The Rescue

مستند بازی مستقل-Indie game

امتیاز: 7.7 از 10

سال ساخت: 2012

کارگردان: لیزانا پاجوت و جیمز سوویرسکی

مستند بازی مستقل(Indie game) در سال 2012 اکران شده است. این مستند به ویدیوگیم‌های مستقل و چالش و موانعی که در پیش دارند، می‌پردازد. همچنین در Indie game، پشت صحنه بازی‌هایی همچون super meat، Fey و Boy وجود دارد تا مخاطبان در جریان روند توسعه و شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه و بکر بازی‌ها قرار بگیرند! روایت بازی مستقل برگرفته از زندگی سازنده بازی؛ مک میلن و فیل فیش است که مخاطب با تماشای آن می‌تواند با چالش‌ها و فرآیند ساخت بازی، به‌طور کامل آشنا شود.

مستند بازی مستقل-Indie game

مستند روبه‌روی علی-Facing Ali

امتیاز: 8.1 از 10

سال ساخت: 2009

کارگردان: پیت مک کارمک

بدون شک یکی از بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، مستند فیلم روبه‌روی علی به کارگردانی پیت مک کارمک است. این مستند ورزشی و فوق‌العاده، به زندگی و مبارزه‌های پی‌در‌پی محمد علی کلی می‌پردازد. فیلم Facing Ali تنها یکی از مستندهای ساخته شده درباره این قهرمان ورزشی و سیاسی بوکس است که در اوج تبعیض نژادی در آمریکا توانست به یکی از افراد محبوب و مشهور در دنیا تبدیل شود.

در این فیلم مستند(Facing Al)، از تصاویر و فیلم‌های آرشیو شده برای نشان دادن مبارزه محمد علی کلی با بوکسورهای حرفه‌ای؛ همچون لری هولمس و جو فریز استفاده شده است که دیدن آن می‌تواند برای کسانی که علاقمند به ورزش هستند، لذت‌بخش و تکان‌‌دهنده باشد!

مستند روبه‌روی علی-Facing Ali

مستند سنا-Senna

امتیاز: 8.5 از 10

سال ساخت: 2010

کارگردان: آصف کاپادیا

از جمله مستندهای برتر تاریخ، مستند سنا(Senna) به کارگردانی آصف کاپادیا است. این مستند، زندگی راننده فرمول یک برزیلی را روایت می‌کند که بعد از اتفاق‌های مختلف و چالش‌های زیاد، توانست به یکی از افسانه‌ای‌ترین راننده‌های فرمول یک جهان تبدیل شود! مستند آیرتون سنا دا سیلوا(Ayrton Senna da Silva) حدود 106 دقیقه است و جز مستندهای بیوگرافی-ورزشی محسوب می‌شود.

این فیلم توانست با رعایت نکات مهم و ریز و همچنین با بهره‌مندی از تصاویر آرشیو شده و ایجاد موسیقی متن تاثیربرانگیز، برنده جایزه بهترین مستند جشنواره بریتانیا(BIFA) شود. داستان فیلم از دوران کودکی سنا تا لحظه مرگش که در سن 34 سالگی بود را به تصویر می‌کشد و برای کسانی که به مسابقه‌های هیجانی فرمول یک علاقه دارند، جذاب و تاثیربرانگیز است.

مستند سنا-Senna

مستند ایرانی باغ سنگی-The Stone Garden

امتیاز: 7.3 از 10

سال ساخت: 1976-1355

کارگردان: پرویز کیمیاوی

اگر می‌خواهید به سراغ یکی از مستندهای خوب و خوش ساخت ایرانی بروید، مستند فیلم غمگین و ترسناک باغ سنگی را فراموش نکنید! این مستند روایت زندگی فردی به نام درویش اسفندیارپور است. طبق داستان واقعی، درویش اسفندیارپور برای اعتراض به از دست دادن زمین خود، باغ را خشک می‌کند و با آویزان کردن سنگ به شاخه درخت‌های خود، اعتراضش را به کسانی که مسبب از دست دادن زمینش شده بودند، نشان می‌دهد.

مستند The Stone Garden؛ نمادین، سوررئال و تاثیرگذار است؛ به‌طوری که در سال 1976 موفق شد جایزه خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را از آن خود کند. موسیقی متن این مستند به شدت تاثیربرانگیز است و برای کسانی که به دنبال تماشای یک مستند بی‌نظیر ایرانی هستند، موضوعی جالب و غمناک دارد.

مستند ایرانی باغ سنگی-The Stone Garden

مستند بهشت بازمانده: داستان یک خانواده-Surviving Paradise: A Family Tale

امتیاز: 7.5 از 10

سال ساخت: 2022

کارگردان: مت میچ و رنی گادفری

از مستندهای راز بقا و حیات وحش که تماشای آن ممکن است برای مخاطبان جالب باشد، مستند بهشت بازمانده: داستان یک خانواده است. این مستند به کارگردانی مت میچ و رنی گادفری، نگاهی عمیق به بیابان‌های کالاهاری آفریقا دارد که به بقای یک خانواده در طبیعت می‌پردازد. فیلم Surviving Paradise: A Family  Tale با به تصویر کشیدن مشکلات یک خانواده در برابر حیوانات درنده و شرایط سخت آب‌وهوایی بیابان‌های آفریقا، جذابیت این مستند را دو چندان کرده است! پس برای تماشای مستند 90 دقیقه‌ای بهشت بازمانده: داستان یک خانواده، عجله کنید و وارد پلتفرم نتفلیکس شوید.

مستند بهشت بازمانده: داستان یک خانواده-Surviving Paradise: A Family Tale

مستند کرت کوبین، مونتاژ هک-Kurt  Cobain Montage of Heck

امتیاز: 7.6 از 10

سال ساخت: 2015

کارگردان: برت مورگان

مستند کرت کوبین، مونتاژ هک؛ یکی از معروف‌ترین فیلم‌های بیوگرامی و درام به کارگردانی برت مورگان است. این خواننده راک آمریکایی که در 27 سالگی خودکشی کرد، محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارد! آهنگ‌های این خواننده هنوز هم جز آهنگ‌های برتر آمریکایی شناخته می‌شود.

از محبوب‌ترین کارهای کرت کویین، lithium است که در موسیقی مستند Kurt  Cobain Montage of Heck نقش برجسته‌ای دارد. این فیلم تاثیرگذار بیوگرافی، با دقت در جزییات و مشارکت خود خانواده کرت کویین، توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند و جز مستندهای برتر تاریخ جهان شود.

مستند کرت کوبین، مونتاژ هک-Kurt  Cobain Montage of Heck

مستند سرزمین کارتل-Cartel Land

امتیاز: 7.4 از 10

سال ساخت: 2015

کارگردان: متیو هینمن

بدون شک مستند سرزمین کارتل-Cartel Land، یکی از بهترین مستندهای جنایی و اجتماعی، به کارگردانی متیو هینمن است. این مستند فیلم حدود 1 ساعت و 38 دقیقه طول می‌کشد و نامزد جایزه اسکار بهترین مستند در سال 2015 شده است. روایت سرزمین کارتل، به جنگ داخلی مردم مکزیک با کارتل‌ها(فروشنده‌های مواد مخدر) می‌پردازد.

به همین خاطر تماشای ابن مستند جنایی-اجتماعی برای برخی افراد، هیجان‌انگیز و جالب است. کارگردان و فیلمبردار این فیلم با ضبط مصاحبه با مافیاهای خیابانی، به دنبال روایتی بی‌طرفانه می‌گردد که تا حدودی هم توانسته موفق عمل کند.

مستند سرزمین کارتل-Cartel Land

مستند بودن و داشتن-To Be And To Have

امتیاز: 7.9 از 10

سال ساخت: 2003

کارگردان: نیکولاس فیلبرت

مستند بودن و داشتن-To Be And To Have، روایتی فرانسوی به کارگردانی نیکولاس فیلبرت است. این مستند، زندگی معلمی جوان را به همراه شاگردانش در روستای کوچکی در فرانسه به تصویر می‌کشد. حس صمیمیت، سادگی و روزمره بودن اتفاق‌ها باعث شده که مستند بودن و داشتن، خیلی سریع دیده شود. ژانر این فیلم، آموزشی و درام است و حدود 98 دقیقه طول می‌کشد. در ضمن این مستند فرانسوی، برنده جایزه جشنواره فیلم سزار شده است.

مستند بودن و داشتن-To Be And To Have

مستند دریانوردی-Seaspiracy

امتیاز: 8.2 از 10

سال ساخت: 2021

کارگردان: علی تبریزی

اگر می‌خواهید با یکی از بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید؛ آشنا شوید، فیلم Seaspiracy را به هیچ‌وجه از دست ندهید! این مستند 90 دقیقه‌ای به کارگردانی علی تبریزی، هم اکنون در پلتفرم نتفلیکس قابل تماشا است و روایتی قوی و تکان‌دهنده دارد.

داستان مستند دریانوردی؛ به  تاثیر مخرب صنعت بی‌رویه ماهیگیری، آلودگی‌ دریاها و اقیانوس‌ها می‌پردازد و در ژانر حیات وحش و محیط زیست قرار دارد. افرادی که علاقه‌مند به دیدن مستندهای علمی با تصاویری حقیقی و تکان‌دهنده هستند، فیلم Seaspiracy درباره همین موضوع است.

مستند دریانوردی-Seaspiracy

مستند هیچکاک و تروفو-Hitchcock/Truffaut

امتیاز: 7.3 از 10

سال ساخت: 2015

کارگردان: کنت جونز

مستند Hitchcock/Truffaut محصول مشترک فرانسه و آمریکا است و به تاثیر دو کارگردان بزرگ بر روی سینما می‌پردازد. آلفرد هیچکاک، کارگردان بزرگ بریتانیایی و فرانسوا تروفو، کارگردان و منتقد فرانسوی از جمله نقش‌های مهم و اصلی این مستند به‌شمار می‌آیند. ژانر این مستند تاریخی و سینمایی است و جز مهم‌ترین مستندهای معروف در این زمینه محسوب می‌شود.

در این فیلم، کارگردان بادقت و ظرافت زیاد، به بازسازی گفتگوهای بین این دو شخص و همچنین مصاحبه‌های جداگانه آن‌ها پرداخته است؛ به همین خاطر این مستند در سال 2015 توانست منتخب جوایز سن سباستین، جشنواره کن و تورنتو شیکاگو شود.

مستند هیچکاک و تروفو-Hitchcock/Truffaut

مستند مرد روی سیم-Man On Wire

امتیاز: 7.9 از 10

سال ساخت: 2008

کارگردان: جیمز مارش

از جمله مستندهای برتر تاریخ، مستند مرد روی سیم به کارگردانی جیمز مارش است. این فیلم بیوگردافی ماجراجویی 110 دقیقه طول می‌کشد و در سال 2008 برنده جایزه اسکار شده است. روایت پرکشش، هیجانی و با تعلیق بالایی در مستند Man On Wire وجود دارد که مخاطب را تا انتهای فیلم به دنبال خود می‌کشد! داستان مستند مرد روی سیم، ماجرای نمایش جسورانه پتی بر روی بند است.

مستند مرد روی سیم-Man On Wire

مستند دیوید اتنبرو: زندگی در سیاره ما- David Attenborough: A Life on Our Planet

امتیاز: 9 از 10

سال ساخت: 2020

کارگردان: کیث اسکولی، الاستیر فودرگیل و جاناتان هوگز

با شناخت بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، به راحتی می‌توانید در اوقات فراغت خود از دیدن یک سرگرمی مفید و البته تکان‌دهنده لذت ببرید. یکی از بهترین مستندهای بیوگرافی-محیط زیست، مستند David Attenborough: A Life on Our Planet است.

این فیلم به روایت شخصی به نام اتنبرو اختصاص دارد که درباره انقراض گونه‌ها، تخریب زیستگاه‌های بومی و آینده تاریک و وحشتناک سیاره زمین؛ با صدایی گرم و دلنشین صحبت می‌کند. مستند دیوید اتنبرو: زندگی در سیاره ما، برنده جوایز متعددی از جمله جایزه جشنواره امی شده است.

مستند دیوید اتنبرو: زندگی در سیاره ما- David Attenborough: A Life on Our Planet

مستند قلمرو-Dominion

امتیاز: 9.1 از 10

سال ساخت: 2018

کارگردان: کریس دلفورس

مستند قلمرو-Dominion از جمله بهترین مستندها در ژانر محیط زیست و حقوق حیوانات است. این مستند به کارگردانی کریس دلفورس؛ موضوعاتی مثل دامداری مدرن، آزار و اذیت حیوانات در این صنعت و کشتار بی‌رحمانه آن‌ها را به تصویر می‌کشد. فیلم قلمرو، ساخت کشور استرالیا است و امتیاز بالایی در مستندهای منتشر شده اخیر دارد. اگر به روایتی واقعی، شوکه‌کننده با تصاویری هولناک علاقه دارید و می‌خواهید درباره شرایط نگهداری و کشتن حیوانات اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مستند Dominion را هرچه زودتر تماشا کنید!

مستند قلمرو-Dominion

مستند آپولو 11-Apollo 11

امتیاز:  8.2از 10

سال ساخت: 2019

کارگردان: تاد داگلاس میلر

مستند آپولو 11 از جمله مستندهای دیدنی پیش از مرگ است که تاد داگلاس میلر، با استفاده از آرشیوهای ناسا و مصاحبه‌های قدیمی توانست اولین قدم انسان بر روی کره ماه را به تصویر بکشد. کیفیت فوق‌العاده فیلم و تصاویر واضح در این مستند آن را به یکی از بهترین فیلم‌های فضانوردی تبدیل می‌کند. این مستند تاریخی-فضایی 99 دقیقه است و داستان آن بر روی ماموریت تاریخی آپولو 11 تمرکز دارد. علاقه‌مندان به ناسا و نجوم، با تماشای این مستند می‌توانند تجربه‌ای به‌یادماندنی و سرگرمی مفید داشته باشند!

مستند آپولو 11-Apollo 11

مستند جیرو رویای سوشی- Jiro is the dream of sushi

امتیاز:  7.9 از 10

سال ساخت: 2012

کارگردان: دیوید گلب

اگر به آشپزی و غذاهای معروف ژاپنی علاقه‌ دارید، مستند جیرو رویای سوشی را ببینید! بدون شک، از بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، Jiro is the dream of sushi است که حال و هوای خاصی برای مخاطبان دارد. این فیلم روایت آشپز 85 ساله معروف ژاپنی است که به خوبی سوشی درست می‌کند.

دیوید گلب با به تصویر کشیدن رستوران کوچک جیرو، فضای آشپزخانه و محیط صمیمی و جالب غذاخوری را به مخاطبان نشان می‌دهد. از نحوه درست کردن سوشی‌های تازه و خوشمزه گرفته تا برخورد خوب پرسنل با مشتری‌ها در این مستند آشپزی-بیوگرافی وجود دارد.

مستند جیرو رویای سوشی- Jiro is the dream of sushi

کلام آخر

در این مطلب به لیست بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، پرداختیم تا با بتوانید مطابق با سلیقه‌ای که دارید، یکی از فیلم مستندهای معروف جهان را به راحتی از پلفترم نتفیلیکس یا گوگل دانلود کنید! تماشای مستندهای برتر تاریخ می‌تواند روی نگرش و رفتار شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد و حتی شیوه زندگی شما را تغییر دهد. فقط باید با انگیزه، به تماشای یکی از بهترین مستندهای معروف و خوش ساخت ایرانی یا خارجی بنشینید تا نتیجه آن را ببینید.

سوالات متداول

  • چه عواملی باعث انتخاب بهترین مستند تاریخ سینما می‌شود؟

عواملی مثل ارزش هنری، کیفیت مستند، منبع و نوآوری در ساخت و غیره باعث انتخاب بهترین مستند تاریخ می‌گردد.

  • لیست مشخصی برای بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید، وجود دارد؟

خیر، لیست واحد و مشخصی در حال حاضر برای تماشای بهترین مستندهای تاریخ قبل از مرگ وجود ندارد.

  • مستندهای برتر تاریخ در چه ژانرهایی هستند؟

ژانرهای متفاوتی در مستندهای برتر تاریخ جهان وجود دارد که در این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

بهترین مستند های تاریخ که باید پیش از مرگ تماشا کنید

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *