اجرا نشدن بازی
اجرا نشدن بازی

بازی‌های کامپیوتری، یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌ها و تفریحات مدرن، برای افرادی است که به دنیای دیجیتال، علاقه دارند. اما به دلیل چندین عامل مختلف، ممکن است تجربه اجرای بازی‌ها بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما مختل شود. این مسائل، می‌توانند برای بازیکنان، مشکلاتی ایجاد کرده و توانایی لذت‌بردن از بازی را به‌مراتب کاهش دهند.

در این مقاله، به بررسی مهم‌ترین دلایل اجرا نشدن بازی‌ها در کامپیوتر، خواهیم پرداخت. علل مختلفی وجود دارد که می‌توانند، باعث شوند یک بازی در کامپیوتر، شما اجرا نشود یا با مشکلات فنی روبرو شود. از مشکلات سخت‌افزاری گرفته تا مسائل نرم‌افزاری و تنظیمات سیستم، همه این عوامل، می‌توانند تأثیر‌گذار باشند. امیدواریم که این مطلب به شما کمک کند تا مشکلات اجرا نشدن بازی کامپیوتری خود را بهتر درک کنید و بتوانید آن‌ها را رفع کنید.

دلایل اجرا نشدن بازی در کامپیوتر

مهم ترین دلایل اجرا نشدن بازی در کامپیوتر

بازی‌های کامپیوتری، ممکن است به دلایل مختلفی، بر روی سیستم شما اجرا نشود. این دلایل ممکن است شامل: نقص در تجهیزات سخت‌افزاری، مشکلات نرم‌افزاری و یا عدم تنظیمات سیستمی باشد.

پیش از اینکه، نگاهی به مهمترین خطاهای بازی‌های کامپیوتری بیندازیم، توجه شما را به تعدادی از دلایل ایجاد خطا در این بازی‌ها جلب می‌کنیم.

  • قبل از اینکه بازی خود را اجرا کنید، بهتر است برای یکبار، آن را ری‌استارت کنید تا اگر یک نقص موقت دارد، برطرف شود.
  • بهتر است بازی را به عنوان یک مدیر، اجرا کنید و به آن امتیازات مدیریتی بدهید. این اقدام باعث می‌شود تا بازی بدون هیچ محدودیتی بر روی سیستم شما اجرا شود. برای انجام این کار بر روی آیکون بازی، کلیک راست کنید و گزینه Run As administrator را انتخاب کنید.
  • سایر برنامه‌هایی که در حال اجرا بر روی سیستم شما هستند را ببندید تا مشکلی برای کامپیوتر شما به‌وجود نیاید.
  • اگر بازی آنلاین انجام می‌دهید، حتما تاریخ و زمان آن را درست تنظیم کنید تا مشکلی برای دسترسی به اینترنت شما به‌وجود نیاید.

اکنون که با برخی اقدامات اولیه پیش از اجرای بازی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است تا مهمترین دلایل اجرا نشدن بازی‌ها در کامپیوتر را با هم بررسی کنیم و سپس به دنبال راه حل‌های مناسب برای حل این مشکل بگردید.

سیستم قدیمی و قطعات سخت‌افزاری مدل‌پایین

این عامل را می‌توان، مهمترین عامل اجرا نشدن بازی در سیستم‌های مختلف دانست. اگر توانستید 20 تن بار را با یک خودروی شخصی جابه‌جا کنید، حتما می‌توانید یک بازی سنگین را بر روی یک سیستم قدیمی، نصب کنید! قبل از خرید هر بازی، بهتر است بر روی مشخصات نوشته شده بر روی محصول توجه کنید و آن را با مشخصات سیستم خود مقایسه کنید.

در ادامه به برخی از نیازمندی‌های سیستم‌عامل برای نصب و اجرای بازی‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. نسخه مناسب سیستم عامل

برخی بازی‌ها نیازمند نسخه خاصی از سیستم‌عامل هستند. ممکن است بازی نتواند روی نسخه‌های قدیمی‌تر یا غیر پشتیبانی شده سیستم‌عامل نصب شود. برای مثال، بازی‌هایی که برای نصب به حداقل ویندوز 10 نیاز دارند را نمی‌توان بر روی ویندوز 7 یا xp نصب کرد.

  • ظرفیت پردازشی و حافظه

بازی‌های پیشرفته گرافیکی و سنگین به پردازش و استفاده از حافظه سیستم‌عامل، برای اجرا نیاز دارند. سیستم عامل ضعیف، ممکن است نتواند بازی را به خوبی پردازش کند یا به مشکلاتی در مصرف حافظه، برخورد می‌کند.

  • درایورها

درایورهای سیستم‌عامل، از جمله درایورهای کارت گرافیک و صدا، برای اجرای صحیح بازی‌ها بسیار مهم هستند. سیستم عامل ضعیف، ممکن است نسخه‌های قدیمی یا ناسازگاری از درایورها را داشته باشد که بازی را اجرا نکند یا به خطا بیفتد.

مشکلات نرم‌افزاری

مشکلات نرم‌افزاری، یکی از مهمترین عوامل عدم اجرای بازی بر روی کامپیوتر است؛ از جمله مهمترین مشکلات نرم‌افزاری که ممکن است باعث شود تا بازی شما به خوبی اجرا نشود، می‌توان به موارد زیر، اشاره کرد.

  • تداخل بازی با نرم‌افزارهای دیگر

بعضی از نرم‌افزارها و برنامه‌ها ممکن است بازی را در حین نصب، تداخل دهند. این تداخل، می‌تواند به صورت تضاد منابع سیستمی، تداخل درایو‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی یا مشکلات دیگر، اتفاق بیفتد.

  • مشکلات نرم‌افزاری سیستم عامل

نرم‌افزارهای سیستم عامل، ممکن است با نصب بازی در تضاد باشند یا مشکلاتی ایجاد کنند. برخی از بروزرسانی‌ها، تنظیمات یا برنامه‌های امنیتی، ممکن است بازی را متوقف کنند یا نصب آن را به مشکل بیاندازند.

  • مشکلات درایو دیسک

در برخی موارد، درایو دیسک شما ممکن است، دچار مشکلاتی شود که توانایی خواندن و نصب بازی را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکلات، ممکن است به صورت خرابی فیزیکی در درایو یا خرابی نرم‌افزاری مرتبط با درایو باشند.

  • مشکلات نصب ‌کننده بازی

خود نصب ‌کننده بازی نیز، ممکن است دچار مشکلاتی باشد که نصب بازی را متوقف کند. ممکن است فایل‌های نصب بازی کامل و سالم نباشند، خطاهای نصب و اجرا رخ دهند یا تداخل با سیستم عامل وجود داشته باشد.

بنابراین، مشکلات نرم‌افزاری می‌توانند از نصب بازی بر روی سیستم شما جلوگیری کنند. بررسی مشکلات نرم‌افزاری سیستم‌عامل، نصب نرم‌افزارهای مرتبط با بازی و اطمینان از سازگاری آنها، ممکن است به حل مشکل، کمک کند.

مشکلات نرم افزاری

عدم وجود فضای ذخیره سازی کافی

هر بازی، برای نصب بر روی سیستم شما نیاز به یک فضای ذخیره‌سازی دارد. درصورتی‌که فضای کافی، برای نصب بازی بر روی سیستم در دسترس نباشد، به هیچ عنوان امکان نصب بازی بر روی کامپیوتر، وجود نخواهد داشت. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است مسیری را برای نصب بازی در نظر بگیرید که فضای کافی مورد نیاز، برای نصب بازی را داشته باشد.

عدم تطابق تنظیمات بازی و سیستم

بسیاری از بازی‌های کامپیوتری، به ویژه آن دسته از بازی‌هایی که گرافیک بسیار بالایی دارند، دارای تنظیمات اختصاصی ویدیو هستند. معمولا زمانی‌که این بازی‌ها را باز می‌کنید، بسیار لگ دارند و شما نمی‌توانید، بازی را به‌صورت روان انجام دهید. برای جلوگیری از این مشکل به شما توصیه می‌کنیم که به تنظیمات بازی بروید و گرافیک انجام بازی را در پایین‌ترین حد ممکن، نگه دارید.

دخالت آنتی ویروس در روند نصب یا اجرای بازی

معمولا یکی از مهمترین دلایل اجرا نشدن بازی، آنتی ویروس است. در حقیقت، آنتی‌ ویروس، زمانی که فعال است به دنبال فایل‌های مشکوک می‌گردد. به محض نصب بازی بر روی سیستم، آنتی ویروس، شروع به اسکن فایل‌های مربوط به بازی می‌کند که این اسکن، باعث می‌شود تا دو مشکل برای شما به‌وجود آید:

  • برخی از فایل‌های بازی شما به عنوان فایل مخرب، توسط آنتی ویروس شناخته می‌شود و در نتیجه آنتی ویروس، آن‌ها را بایکوت می‌کند.
  • به دلیل اسکن امنیتی بسیار شدیدی که ویروس‌کش می‌کند، کامپیوتر شما هنگ می‌کند.

برای جلوگیری از به‌وجود آمدن چنین مشکلی، سه گزینه پیش‌روی شما وجود دارد: 1) در هنگام انجام بازی، سطح اسکن فایل‌ها توسط آنتی ویروس را به پایین‌ترین حد ممکن، کاهش دهید. 2) آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید. 3) آنتی ویروس خود را به یک انتی ویروس حالت بازی، جابه‌جا کنید.

روشن بودن VPN

در برخی از مواقع، استفاده از VPN، می‌تواند مانع از انجام بازی شود. این مورد، وابسته به نوع بازی و سرویس VPN استفاده شده است. بازی‌های آنلاین معمولاً بر اساس اتصال شما به سرورهای بازی اجرا می‌شوند. استفاده از VPN ممکن است باعث افزایش تأخیر (پینگ) در ارتباط شما با سرورهای بازی شود؛ زیرا داده‌ها باید از طریق سرورهای VPN، عبور کنند که ممکن است فاصله جغرافیایی بین شما و سرورهای VPN را افزایش دهد. این مسئله، می‌تواند بازی را غیرقابل بازی کند و تأثیر منفی بر تجربه بازی شما بگذارد.

همچنین، برخی سرویس‌های بازی آنلاین، می‌توانند استفاده از VPN را تشخیص داده و به دلایل امنیتی یا جلوگیری از تقلب، اجازه ورود شما را ندهند. این مورد، می‌تواند به خاطر تغییر مکان فیزیکی شما به وسیله VPN باشد و سیستم شناسایی سرویس بازی این تغییر را تشخیص دهد؛ بنابراین، اگر قصد استفاده از VPN را به عنوان راهی برای عبور از محدودیت‌های جغرافیایی (مثلاً دسترسی به سرویس‌های بازی محدود به یک منطقه خاص) دارید، لازم است از سرویس‌هایی استفاده کنید که سرورهایی در محل تمایزی داشته باشند که به شما امکان دهند به سرورهای بازی نزدیکتری متصل شوید و تأخیر کمتری داشته باشید.

کند بودن اینترنت

کندی اینترنت، می‌تواند مانع از اجرای صحیح بازی آنلاین شود. در بازی‌های آنلاین، اطلاعات بین سرور بازی و دستگاه شما ارسال و دریافت می‌شود. اگر اتصال اینترنت شما ضعیف یا کند باشد، این ارتباط را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است بازی، دچار تأخیر، افت پینگ و قطع و وصل مکرر شود. تأخیر و افت پینگ در ارتباط با سرور بازی، می‌تواند منجر به لگ و عدم انطباق بین حرکات شما و حرکات نمایش داده شده در بازی شود. این مورد، می‌تواند تجربه بازی را نامطلوب کرده و کاربر، نتواند از آن، استفاده کند.

بنابراین، کندی اینترنت می‌تواند باعث اجرا نشدن بازی شود. در صورتی که مشکلی با اتصال اینترنت خود دارید، می‌توانید از اینترنت با سرعت بالاتر و پایدارتری استفاده کنید یا به تنظیمات بازی خود بروید و تنظیمات گرافیک و شبکه را براساس سرعت و کیفیت اتصال خود، تنظیم کنید تا تأثیر کندی اینترنت، روی بازی کاهش یابد.

در بالا به برخی از مهمترین دلایلی که باعث شود تا شما نتوانید بازی مورد نظر خود را بر روی کامپیوتر نصب کنید، اشاره شده است. اما برخی از خطاها وجود دارد که مانع از نصب بازی بر روی سیستم شما می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مهمترین خطاها هنگام نصب بازی کدام‌اند؟

به یاد داشته باشید که هر بازی، ممکن است، خطای منحصربه‌فرد و مخصوص خود را داشته باشد و در لیست زیر، تنها به برخی از خطاهای رایج در هنگام نصب بازی، اشاره شده است. برای اینکه یک خطای مشخص در هنگام نصب بازی را پیدا کنید به شما توصیه می‌کنیم که خطا را در گوگل جستجو کنید.

خطاهای مربوط به نصب فایل‌ها

خطاهای مربوط به نصب فایل، معمولا به‌ چند دلیل اتفاق می‌افتند که شامل موارد زیر است:

  1. فایل منقضی شده: این خطا، زمانی نمایش داده می‌شود که فایل‌های نصب بازی، دچار خطا یا خرابی شوند.
  2. خطا در استخراج فایل‌ها: وقتی که فرآیند استخراج فایل‌ها از فشرده‌سازی با خطا مواجه شود.
  3. خطای Please insert next disk: خطای “Please insert next disk” هنگام نصب بازی، معمولاً به این معناست که نصب بازی، نیاز به دیسک (یا دیسک‌های) بیشتری دارد و از شما می‌خواهد که دیسک بعدی را وارد کنید. این خطا، معمولاً به دلایلی، مانند: فرمت نادرست دیسک، خطا در خواندن دیسک، خطا در نصب از فایل‌های دیسک مجازی و مشکلات سیستم‌عامل، رخ می‌دهد.
  4. خطای Not enough Space: این خطا یعنی “فضای کافی موجود نیست” و به معنای عدم وجود فضای کافی، برای نصب بازی، روی دستگاه شما است. این خطا معمولاً به دلایلی مانند: کمبود فضای دستگاه، کمبود فضای درایو نصب و خطا در محاسبه فضا، رخ می‌دهد.

ارورهای مربوط به نرم‌افزارها و سخت‌افزارها

ارورهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جزو رایج‌ترین خطاهای هنگام نصب بازی هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

خطای DirectX: وقتی که بازی، نیاز به نسخه‌ای خاص از DirectX داشته باشد و در سیستم شما نصب نیست یا نسخه‌ای که در سیستم شما وجود دارد، قدیمی باشد با این خطا روبه‌رو می‌شوید.

خطای کارت گرافیک: وقتی که کارت گرافیک سیستم شما ناسازگار با بازی است یا درایورهای آن به‌روز نیستند، شاهد این خطا خواهید بود.

خطای آنتی‌ویروس: وقتی که نرم‌افزار، آنتی‌ویروس موجود در سیستم بازی را به عنوان تهدید تشخیص داده و جلوی نصب آن را می‌گیرد، این خطا رخ می‌دهد.

خطاهای مربوط به اتصال به سرور

ممکن است در هنگام اتصال به سرور با مشکلاتی مواجه شوید که منجر به ارورهای مربوط به اتصال می‌شوند. در ادامه به برخی از این ارورها اشاره می‌کنیم:

  1. خطای اتصال به اینترنت: وقتی که اتصال اینترنت شما مشکل داشته باشد و امکان دسترسی به سرورهای نصب بازی، وجود نداشته باشد.
  2. خطای سرور: وقتی که سرورهای نصب بازی، برای دانلود فایل‌ها یا احراز هویت با مشکل روبرو شوند.

در این مقاله، درخصوص مهمترین دلایل اجرا نشدن بازی‌ها در کامپیوتر صحبت کردیم و سعی کردیم تا جایی که امکان دارد، تمامی عواملی که مانع از نصب و اجرای بازی بر روی سیستم شما می‌شود را به شما معرفی کنیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر بازی، ممکن است خطاها و پیام‌های خاص خود را نمایش دهد. همچنین، خطاهای مربوط به هر بازی ممکن است در دستورالعمل‌های نصب بازی یا منابع آن مشخص شده باشند. در صورت بروز هر گونه خطا، معمولاً بهتر است به راهنمایی‌ها و پشتیبانی بازی مراجعه کنید تا راه‌ حل مناسب را برای مشکل خود، پیدا کنید.

مهم‌ترین دلایل اجرا نشدن بازی‌ها در کامپیوتر، یک مسئله کلیدی برای گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای است. این مسائل، می‌توانند از جوانب متنوعی، نظیر مشکلات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تنظیمات سیستمی به وجود آمده و تجربه بازی را تحت تأثیر قرار دهند؛ اما با دانش و آگاهی از این مشکلات، امکان رفع آن‌ها به شکل بهینه‌تری، فراهم می‌شود.

خطاهای مرتبط با نصب فایل

در این مقاله، به بررسی و تحلیل دقیق این دلایل پرداختیم و برای هریک، راه‌حل‌های قابل اجرایی ارائه دادیم. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید از مشکلات اجرای بازی‌ها در کامپیوتر خود را بهتر درک کنید و با بهره‌گیری از این راه‌حل‌های موثر، تجربه خوبی از بازی کردن به دست آورید. همچنین، می‌توانید سایر سوالات خود را در قسمت کامنت‌های همین پست از ما بپرسید.

مهم‌ترین دلایل اجرا نشدن بازی‌ها در کامپیوتر

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *