کیک استارتر امروزه به یکی از ابزارهای محبوب برای تأمین بودجه ساخت بازیهای ویدیویی تبدیل شده است. پیش از این، استودیوهای بازیسازی برای تأمین مالی پروژههای خود به ناشران وابسته بودند، اما اکنون بسیاری از بازیسازان مستقل از طریق کمپینهای جمعآوری بودجه عمومی مانند کیک استارتر موفق به کسب سرمایه لازم برای پروژههایشان میشوند.
این روش بهویژه پس از موفقیتهایی مانند Pillars of Eternity و Wasteland محبوبیت زیادی پیدا کرده است. سوالی که مطرح میشود این است که کدام بازیها تاکنون بیشترین بودجه را از کیک استارتر کسب کردهاند؟ در این مقاله، به معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر پرداختهایم.
در این مقاله میخوانید:
- 1 بازی Yooka-Laylee؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
- 2 بازی Myst: The 25th Anniversary Collection
- 3 بازی Ashes of Creation؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
- 4 بازی Mighty No. 9
- 5 بازی Torment: Tides of Numenera
- 6 بازی Shenmue 3؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
- 7 بازی Pillars of Eternity
بازی Yooka-Laylee؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
سازنده این بازی پلیتونیک گیمز بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۲ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۲۶۹ دلار تخمین زده شده است. بدون شک، تبلیغات قوی یکی از دلایل اصلی موفقیت مالی Yooka-Laylee در کیک استارتر بود. سازندگان بازی با شعار «A 3D-Platformer Rare-vival» به احیای تجربه پلتفرمر سهبعدی مشابه بازیهای استودیو رِیر اشاره کردند، که توجه طرفداران را به خود جلب کرد.
حمایت گسترده ۷۳ هزار و ۲۰۶ نفر از طرفداران، به تأمین بودجه این بازی کمک کرد. اگرچه نسخه اولیه بازی چندان چشمگیر نبود، اما سازندگان در ادامه با Yooka-Laylee and the Impossible Lair، موفق به ارائه تجربهای باکیفیت شدند که با استقبال مثبت منتقدان و طرفداران روبهرو شد.
بازی Myst: The 25th Anniversary Collection
سازنده این بازی سیان ورلدز بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۱۲۷ دلار تخمین زده شده است. Myst: The 25th Anniversary Collection ایدهای جالب برای جشن گرفتن ۲۵ سالگی این سری محبوب بود. سازندگان این مجموعه تصمیم گرفتند تمام هفت بازی مجموعه را در قالب یک پکیج ویژه و انحصاری برای حامیان کیک استارتر ارائه دهند.
هرچند نسخههای دیجیتال بازیها از طریق استیم و GOG نیز قابل خرید بودند، هدف کمپین کیک استارتر ارائه یک پکیج خاص بود که با استقبال فوقالعاده طرفداران مواجه شد. مبلغ جمعآوریشده از ۱۹ هزار و ۳۰۴ نفر، این پکیج ویژه را به یکی از پروژههای موفق با کمترین تعداد حامی و بیشترین بودجه تبدیل کرد.
بازی Ashes of Creation؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
سازنده این بازی اینترپید استودیوز بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۳ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۸۰۹ دلار تخمین زده شده است بازی Ashes of Creation بهعنوان یک پروژه اورجینال و نوآورانه در سبک MMORPG، با ایدههای جدید خود توجه زیادی را جلب کرده است. سازندگان این بازی وعده دادهاند که دنیای فانتزی آن بهطور کامل به تصمیمات بازیکنان وابسته خواهد بود، بهطوریکه هیچ دو سرور شرایط مشابهی نخواهند داشت و دنیای بازی بهطور دائمی تحت تأثیر انتخابهای بازیکنان تغییر خواهد کرد. سال ۲۰۱۷، Ashes of Creation موفق شد با حمایت ۱۹ هزار و ۵۷۶ نفر بیش از مبلغ اولیه مدنظرش را جمعآوری کند.
بازی Mighty No. 9
سازنده این بازی کامسپت بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۱۷۰ دلار تخمین زده شده است. سری مگامن بهقدری محبوب بود که پس از چند سال از عرضه نسخه جدید آن، طرفداران دیگر نتوانستند برای شروع این بازی صبر کنند. کیجی اینافونه، خالق این شخصیت، تصمیم گرفت بهجای ساخت یک بازی جدید از مگامن، بازی جدیدی با شخصیت و حس و حال مشابه بسازد و برای تأمین بودجه آن از کیک استارتر استفاده کند. این بازی جدید که Mighty No. 9 نام داشت، با استقبال گستردهای مواجه شد و ۶۷ هزار و ۲۲۶ نفر از آن حمایت کردند.
بازی Torment: Tides of Numenera
سازنده این بازی اینگزایل اینترتینمنت بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۲۷ دلار تخمین زده شده است. ویستلند 2 تنها پروژه موفق استودیو اینگزایل در کیک استارتر نیست؛ آنها همچنین Torment: Tides of Numenera را نیز داشتند که حتی موفقتر از ویستلند 2 عمل کرد.
این بازی بهعنوان دنباله معنوی Planescape: Torment از سال ۱۹۹۹ معرفی شد و در دنیای بازی رومیزی Numenera روایت میشود. اینگزایل برای ساخت بازی بودجه اولیه ۹۰۰ هزار دلاری تعیین کرده بود که در عرض ۶ ساعت جمعآوری شد. با حمایت ۷۴ هزار و ۴۰۵ نفر، بودجه نهایی به بیش از ۴ میلیون دلار رسید و سازندگان تصمیم گرفتند اهداف ثانویهای را نیز به پروژه اضافه کنند. هرچند این امر باعث شد که ساخت بازی چند بار با تأخیر مواجه شود، اما در نهایت، بازی در سال ۲۰۱۷ منتشر و به تجربه موفقی تبدیل شد.
بازی Shenmue 3؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
سازنده این بازی وایز نِت بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۶ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۹۵ دلار تخمین زده شده است.Shenmue III جدیدترین و موفقترین بازی منتشر شده در این فهرست است. پس از ۱۴ سال از انتشار نسخه دوم، یو سوزوکی، خالق آن، اعلام کرد که قصد ساخت نسخه جدیدی دارد و برای جمعآوری بودجه از کیک استارتر استفاده کرد. این کمپین با استقبال فوقالعادهای روبهرو شد و ۶۹ هزار و ۳۲۰ نفر از آن حمایت کردند. بودجه نهایی به ۶ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۹۵ دلار رسید که تا به امروز بیشترین بودجه جمعآوریشده برای یک بازی ویدیویی از طریق کیک استارتر است.
بازی Pillars of Eternity
سازنده این بازی آبسیدین بود و تأمین بودجه از کیک استارتر برای این بازی حدود ۳ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۲۹ دلار تخمین زده شده است. استودیو آبسیدین که به دلیل مشکلات مالی با ناشران وضعیت خوبی نداشت، تصمیم به استفاده از کیک استارتر برای تأمین بودجه بازی جدید خود گرفت. این تصمیم به دنبال موفقیتهایی مانند Broken Age در این پلتفرم و با توجه به سابقه مثبت استودیو و وعدههای آن برای ارائه تجربهای مشابه با بازیهای کلاسیکی مانند Baldur’s Gate و Torment، با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد. بودجه اولیه مورد نیاز بازی حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بود که با حمایت ۷۳ هزار و ۹۸۶ نفر، در نهایت نزدیک چهار برابر این مبلغ جمعآوری شد.
نتیجه کار Pillars of Eternity بود که به یک بازی بسیار موفق تبدیل شد. سازندگان این بازی، نسخه دوم آن را با جمعآوری بودجه از طریق پلتفرم فیگ ساختند. اگر به نقشآفرینیهای کلاسیک علاقه دارید، Pillars of Eternity و دنبالهاش گزینههای بسیار خوبی برای تجربه کردن هستند.
جمعبندی؛ معرفی موفق ترین پروژه های بازی کیک استارتر
در دنیای بازیهای ویدیویی، تأمین مالی از طریق کیک استارتر به ابزاری قدرتمند برای سازندگان بازی تبدیل شده است. این روش به بازیسازان مستقل و بزرگ اجازه میدهد تا پروژههای خود را بدون وابستگی به ناشران تأمین مالی کنند و به صورت مستقیم از علاقهمندان حمایت دریافت کنند.
در این مقاله، به بررسی برخی از موفقترین پروژههای بازی که از این طریق تأمین مالی شدهاند، پرداختهایم.بازیهایی مانند Shenmue III، Pillars of Eternity، و Torment: Tides of Numenera از جمله موفقترین پروژههای کیک استارتر بودند که توانستند بودجههای بسیار بالایی جمعآوری کنند. به طور کلی، این پروژهها نشاندهنده قدرت و تاثیرگذاری کیک استارتر در دنیای بازیهای ویدیویی هستند و نشان میدهند که حمایت مستقیم از سوی جامعه هواداران، میتواند به تحقق رویاهای بازیسازان کمک کند.
سؤالات متداول
کیک استارتر چیست و چگونه کار میکند؟
کیک استارتر یک پلتفرم جمعآوری بودجه است که به سازندگان پروژهها، از جمله بازیهای ویدیویی، اجازه میدهد تا از طریق حمایتهای مالی جامعه طرفدارانشان، بودجه لازم برای تحقق پروژههای خود را جمعآوری کنند.
چرا کیک استارتر برای تأمین مالی پروژههای بازیهای ویدیویی محبوب است؟
کیک استارتر به بازیسازان این امکان را میدهد که بدون نیاز به ناشران بزرگ، به طور مستقیم با هواداران خود ارتباط برقرار کرده و بودجه لازم را تأمین کنند.
چه عواملی بر موفقیت کمپینهای کیک استارتر تأثیر میگذارند؟
عوامل متعددی مانند معرفی جذاب پروژه، کیفیت ارائه محتوا، تاریخچه و اعتبار سازندگان، و همچنین بازاریابی مؤثر میتوانند بر موفقیت کمپینهای کیک استارتر تأثیر بگذارند.
آیا همه پروژههای کیک استارتر موفق هستند؟
خیر، تمامی پروژههای کیک استارتر موفق نمیشوند. برخی پروژهها ممکن است به دلیل عدم تحقق هدف مالی، مشکلات مدیریتی، یا عدم تطابق با انتظارات حامیان با شکست مواجه شوند.