۱۰ بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند
۱۰ بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند

۱۰ بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند! کنسول بازی پلی استیشن وان اولین قدم سونی برای ورود به صنعت بازی‌های ویدئویی بود؛ بازی‌های خوش‌ساخت و تکرار نشدنی دهه 90 که انقلابی در صنعت بازی‌های ویدئویی به پا کردند. هنوز هم یک سری عناوین این کنسول به حدی در سبک و سیاق بی‌بدیل مانده‌اند که بعید می‌دانیم کنسول‌های ps4 و ps5 بتوانند در بازسازی گیم‌پلی این بازی‌ها موفق شوند.

با این حال کاربران زیادی بی‌صبرانه منتظرند نسخه بازسازی شده این آثار ماندگار در دسترس قرار گیرد و بتوانند آن‌ها را بر روی پلی استیشن‌های نسل جدید تجربه کنند. اخیراً سونی تمرکز خود را بر روی بازسازی برخی از بهترین بازی‌های این کنسول گذاشته و قصد دارد آثار قدیمی را با تکنولوژی‌های جدید و به صورت آنلاین به بازار عرضه کند.

معرفی ۱۰ بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند

از بین 10 بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند، همه ما تجربه فوق‌العاده انجام حداقل یکی از این آثار تکرار نشدنی را داشته‌ایم. پلی استیشن ۴ و ۵ با عرضه بازی‌های بی‌نظیر با گرافیک بسیار قوی به حدی در جذب گیمرها موفق بوده‌اند که جای خالی ویدئوگیم‌های کنسول نسل اول سونی احساس نمی‌شود؛ اما بازیکنانی هم هستند که دوست دارند نسخه بازسازی شده این بازی‌های قدیمی را ببینید. نسخه ریمستر این بازی‌ها با ایجاد با بهبود ظاهری هرچند اندک می‌تواند باعث تجدید خاطرات ما شود.

استودیو سونی اخیراً تمرکز خود را بر روی بازسازی برخی از برجسته‌ترین آثار کنسول پلی استیشن وان گذاشته و قصد دارد با قابلیت‌های آنلاین جدید و ویژگی‌های بصری بی‌نظیر، جان تازه‌ای به بازی‌های این کنسول ببخشد. با ما همراه باشید تا نگاهی به بازی‌های پلی استیشن 1 برای ریمستر که ارزش انتشار دوباره دارند، بیندازیم.

بازی Silent Hill

در بین بازی‌های دهه 90، کمتر پیش می‌آمد استودیویی اثری منتشر کند که داستان آن در یک تم ترسناک جریان داشته باشد. اما از اولین بازی‌های ps1 که در ژانر وحشت ساخته شد و تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بازیکنان داشت، بازی Silent Hill است. در اولین تجربه گیمرها خود را وسط مه دیدند که باید با گشت‌و‌گذار در یک شهر متروکه اسرارآمیز، برای پیدا کردن یک دختر گمشده آماده رویارویی با هر تهدیدی باشند.

اضطراب و دلهره‌ همان چیزی است که ادامه بازی را برای شما مهیج می‌کند و اینطور وارد دنیایی پر از رمز و راز می‌شوید. نسخه Silent Hill 2، بهترین نسخه مجموعه تا به امروز بوده است. اگر نسخه اصلی ریمستر این مجموعه مانند بازی Spyro باشد، می‌توانیم یکی از بهترین بازی‌های تاریخ کنسول پلی استیشن را تجربه کنیم.

Silent Hill 2 و Silent Hill 3 از لحاظ فنی بسیار عملکرد ضعیفی داشتند و ضبط دوباره صداپیشگی‌ها با اعتراض طرفداران آن همراه شد. اگر چه نسخه‌های اخیر این مجموعه بدون هیچ تلاشی مانند نسخه‌های اصلی آن بودند، دیگر وقت آن رسیده که یک بازسازی فوق‌العاده، تجربه بد طرفداران از این بازی را جبران کند.

بازی Silent Hill

بازی Driver

اگر قرار باشد فقط یک بازی را از میان بازی‌های پلی استیشن 1 برای ریمستر انتخاب کنیم، چه بازی‌ای بهتر از داریور! اولین بازی سبک ماشینی دهه 90 که به محض انتشار، دل هزاران گیمر را به‌دست آورد! در کل بازی Driver شما نقش یک راننده زیرزمینی را دارید که آزادانه رانندگی می‌کند و تنها کار او فرار از دست پلیس است. در زمان عرضه بازی‌های سبک ماشینی در سال ۱۹۹۹ درایور توانست در کنار بازی‌های Grand Theft Auto جزو بهترین بازی‌ های جهان باز شناخته شود؛ اما در آن زمان هنوز دوربین کلاسیک نمای بالا وجود داشت که الان کمی قدیمی شده است.

اجازه رانندگی در کوچه‌های فرعی و القاء حس گشت‌وگذار در یک جهان آزاد از جمله ویژگی‌های این بازی تکرارنشدنی است که با وجود سادگی گیم‌پلی و داستان یک‌دست، بدون اغراق در صدر اعتیادآورترین بازی‌های ویدیویی پلی استیشن 1 قرار دارد. این بازی از شما نمی‌خواهد که از ماشین پیاده شوید یا شلیک کنید یا شبیه GTA شوید! به جای آن تنها کاری که باید بکنید فرار کردن از دست پلیس است. ریمستر این بازی به شما فرصت می‌دهد تا بدون مشکلات تکنیکی که در نسخه‌های ابتدایی آن وجود داشت، بتوانید وارد یک دنیای سرگرم‌کننده و مهیج شوید.

اگر بخواهیم به مشکلات نسخه اصلی این بازی اشاره کنیم باید بگوییم که تأخیر تکسچرها، صاف بودن زوایای جاده‌ها و سادگی داستان که راننده دائماً باید از دست پلیس فرار می‌کرد، از عمده ضعف‌های این بازی بودند. در نسخه بازسازی اگر جلوه‌های بصری زیبا و جاده‌های اصلاح شده در به بازی اضافه شود، حرفی برای گفتن خواهد داشت.

بازی Driver

بازی Syphon Filter

جای بازی‌های سبک مخفی‌کاری با دوربین سوم شخص که برای اولین بار در پلی استیشن وان معرفی شدند، در کنسول‌های نسل جدید به شدت خالی است. بازی اکشن جذاب دهه 90 Syphon Filter بسیاری از علاقمندان بازی‌های ماجراجویانه را با خود همراه کرد. گشت‌و‌گذار به نقاط مختلف جهان، داشتن تعداد زیادی اسلحه و گجت برای مبارزه با حریفان، همان چیزی بود که می‌توان از یک بازی ماجراجویی انتظار داشت.

اگر نسخه اول این ویدئوگیم را انجام داده باشید، حتماً حرکت از میان شیشه‌ها و استفاده از شوکر پرتابی که آتش می‌گرفتند را به خاطر دارید. کمتر بازی می‌توانست چنین مکانیسم‌های طنزآمیز و مهیج را در خود جای دهد و بازیکنان را به یک دنیای شبه واقعی وارد کند.

به همین خاطر از جمله مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۴ که به احتمال زیاد حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت، این اثر ماندگار استودیو بند است. نسخه بازسازی آن می‌تواند یک تجربه مهیج همراه با المان‌های مخفی‌کاری قوی‌تر در اختیار گیمرها قرار دهد و تجربه دوباره استفاده از شوکر باعث می‌شود که بازی ارزش خرید داشته باشد و بخواهید ساعت‌ها سرگرم شوید.

بازی Syphon Filter

بازی Vagrant Story

آثار سینمایی پلی استیشن 1 که در آن از طریق زوایای مختلف دوربین صفحه‌های مهیج خلق می‌شد، در نوع خود مثال‌زدنی بودند. بازی سینمایی Vagrant Story یکی از همین آثار است که در آن به بهترین شیوه از نورپردازی و ترکیب‌بندی المان‌های مختلف استفاده شده است. این بازی یک نقش‌آفرینی غیر معمول از استودیو Squaresoft است که توسط یاسومی ماتسونو توسعه داده شد؛ هنرمند خلاقی که بازی‌هایی مانند Ogre Battle ،Final Fantasy Tactics و Final Fantasy XII را منتشر کرده بود.

Vagrant Story از نظر بصری جلوتر از زمان خود است و همین مسئله می‌تواند دلیل محکمی برای بازسازی آن باشد. شاید جلوه‌های بصری این بازی چشم‌نواز باشند، اما باز هم تکسچرهای رزولوشن پایین کنسول اول تماشای آن را تا آخر داستان سخت می‌کند.

جلوه‌های بصری بازی در تلویزیون‌های crt شاید آنقدر بد نباشد و یک نمایشگر بسیار مناسب می‌تواند گرافیک بی‌کیفیت نسخه اول را نمایان کند. ارائه این بازی در کیفیت HD و رزولوشن بالاتر می‌تواند آن را به یکی از بازی‌های دوست‌داشتنی تبدیل کند و روح تازه‌ای به آن ببخشد.

بازی Vagrant Story

بازی Crash Team Racing & Crash Bash

Crash Team Racing & Crash Bash نسخه بازسازی شده از بازی اصلی مجموعه Crash Bandicoot است. استودیو Vicarious Visions با عرضه محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی خود نشان داد که می‌تواند اعتماد کاربران را در خلق آثار شوتر شخص اول جلب کند. در طی سال‌های دهه 90 نسخه‌های متعدد کراش منتشر ‌شد و نشان داد تا چه اندازه بین گیمرها محبوبیت دارد.

در اولین عرضه این بازی، بسیاری از کاربران عاشق کارت ریسینگ شدند، به همین خاطر برای بازسازی اولویت بیشتری نسبت به ماریو کارت دارد و شخصیت‌های محبوب بازی‌های Crash Bandicoot جذابیت این بازی را دوچندان کرده‌اند. در نسخه بازسازی هم انتظار داریم تلفیق داستان جذاب درگیرکننده با قابلیت‌های Power-Up ساعت‌ها شما را مشغول کند.

Crash Bash که در سبک پارتی گیم ریمستر شده، چند مینی‌گیم را در خود جای داده است. مینی‌گیم‌هایی چون Crate Crush, Polar Push, Tank Wars, Ballisrix, Pogo, Pandemonium, Crash Dash, Medieval Mayhem که هر کدام از داستان خاصی را روایت می‌کنند. در قسمت ماجراجویی وارد یک نبرد ۴ به ۴ بین اعضای تیم Aku Aku و Uka Uka می‌شدید تا یک‌بار برای همیشه پیروز این نبرد خیر و شر را مشخص کنید.

از بهترین قابلیت‌های بازی Crash Bash، نسخه پیشرفته هر یک از مراحل این بازی بود که علاوه‌بر به دست آوردن الماس‌های معمولی و تروفی‌های بیشتر، می‌توانستید یک سری کریستال را به دست آورید. بازی‌های Crash Team Racing و Crash Bash از اولین تجربه‌های بازی چند نفره هستند و بازسازی آن‌ها می‌تواند با بهبودهای بصری، قابلیت‌های دیگری مانند پخش آنلاین در اختیار کاربران قرار دهد.

بازی Crash Team Racing & Crash Bash

بازی Twisted Metal

مبارزات ماشینی در میان بازی‌های پلی استیشن وان حرف اول را می‌زد و جای این سبک بازی‌ها در پلی استیشن ۴ و ۵ خالی است. در میان تمام بازی‌های منتشر شده دهه ۹۰ بازی، هیچ بازی مثل Twisted Metal که در آن بتوانید از طریق مبارزه ماشینی حریفان را نابود کنید، تجربه نکرده‌اید.

Twisted Metal مملو از شخصیت‌های منحصر‌به‌فردی بود که در آن ماشین‌های مجهز به انواع موشک انداز و اسلحه به جان هم می‌افتند و شما می‌توانستید در اطراف بچرخید و از قابلیت‌های ویژه( (Power-Upاستفاده کنید. از جذابیت‌های گیم پلی بازی حالت‌های تک نفره بسیار لذت بخش آن است و اگر قصد داشتید با دوستان و خانواده خود ساعت‌ها سرگرم شوید، این بازی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما بود.

فارغ از داستان مهیج، گرافیک هنری و فنی بازی یک فاجعه است و تا به حال هیچ کدام از آثار پلی استیشن وان در این حد از نظر کیفیت گرافیکی در سطح پایین نبوده است. اما به‌عنوان یکی از بازی‌های سبک مبارزه‌ای محبوب و خاطره‌انگیز، این بازی را می‌توانیم در جزو ۱۰ بازی پلی استیشن وان که دوست داریم ریمستر شوند، قرار می‌دهیم.

بازی Twisted Metal

بازی Bushido Blade

Bushido Blade از جمله بازی‌های اکشن PS1 است که کاربران را با بازی‌های مبارزاتی تن به تن آشنا کرد و هنوز بازی مثل آن در کنسول‌های نسل جدید سونی منتشر نشده و شاید نزدیک‌ترین بازی به آن Nidhogg باشد.

یکی از جذابیت‌های بازی Bushido Blade و ورژن دوم آن یعنی Bushido Blade 2، این است که شما نوار سلامتی ندارید و هر ضربه به حریف باعث نقص عضو طرف مقابل می‌شود. تنش بخش جدایی‌ناپذیر بازی است و در هر مرحله نیاز واکنش سریع در مقابل دشمنان خود دارد. در سیستم مبارزات آن اعمالی مانند از پشت شمشیر نزدن، تعظیم کردن رسمی باعث تشویق شما برای یک مبارزه عادلانه می‌شود.

از سری بازی‌های مبارزه‌ای خوش‌ساختی که همگی در دهه ۹۰ و پس از آن ساخته شده‌اند، Bushido Blade یا Bushido Blade 2 از سری آثار بسیار فوق‌العاده‌ای بود که ارزش دارد این بار با گرافیک جذاب‌تر آن را بر روی PS5 تجربه کنید. این بازی اگر دنباله‌دار نباشد، باز هم نسخه بازسازی‌ شده آن به یکی از پربازدیدترین آثار سونی تبدیل می‌شود و در حال حاضر گزینه اصلی بازی‌های پلی استیشن 1 برای ریمستر است.

بازی Bushido Blade

بازی Ape Escape

در بازی Ape Escape شما وظیفه دستگیره میمونی به اسم Specter را دارید. میمونی که از طریق یک کلاه آزمایشگاهی به هوش برتر دسترسی دارد تا ارتشی از میمون‌ها بسازد و با فرستادن آن‌ها به گذشته تاریخ را بازنویسی کند.

علاوه‌بر غیر معمول بودن ماجرای دستگیری میمون، در بازی از یک سیستم کنترلی به نام آنالوگ‌های کنترل جدید استفاده می‌شد که می‌توانستید با استفاده از حرکت دادن آنالوگ از سلاح و گجت‌های متعددی استفاده کنید. این بازی یکی از به یادماندنی‌ترین بازی‌های ماجراجویانه کنسول پلی استیشن ۱ بود. قابلیت‌هایی که این بازی داشت باعث شد این عنوان از اصلی‌ترین کاندیدای ریمستر شدن باشد.

اگرچه این بازی بر روی کنسول psp بازسازی شده، اما تا زمانی که از سبک کنترلی نسخه اصلی خود بهره نبرد، نمی‌توانیم آن را به‌عنوان یک ریمستر قوی بشناسیم. ارتقا جلوه‌های بصری، استفاده از المآن‌های گرافیکی جذاب می‌تواند به این بازی می‌تواند نفس تازه‌ای دهد.

کیفیت تصاویر مخصوصاً مناظر پوشیده از برف عصر یخبندان یا دیوار چین و زمانی که در داخل بدن Dexter (دایناسور مریض بازی) به گشت‌وگذار می‌پرداختید، واقعاً فوق‌العاده بود که ارتقاء آن‌ها در نسخه بازسازی، آن را به یکی از بهترین نمونه‌های استودیو سونی تبدیل می‌کند.

بهترین بازی های جهان باز

بازی Xenogears

در بین قوی‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی پلی استیشن وان بازی Xenogears در صدر قرار دارد. این بازی ابتدا قرار بود دنباله سری Chrono Trigger باشد، اما کارگردان آن کل پروژه را به سمتی برد که باعث شد به یک داستان علمی، تخیلی مکانیکی با یک سیستم اکشن مبارزه پیچیده تبدیل شود.

این بازی در اولین نسخه خود جزو ویدیوگیم‌های Active Time Battle با سیستم مبارزه نوبتی با سرعت بالا و ضربه‌های چندگانه بود. وارد کردن ربات‌های غول آسا باعث شد تا این بازی یکی از پویاترین ویدیو گیم‌های نقش آفرینی نسل خود باشد. علاوه‌بر سبک نقش‌آفرینی در این بازی از تم‌های فلسفی و داستان سرایی بسیار قوی استفاده شده است. در نهایت شما در نقش Fei Fong Wong که فراموشی گرفته باید با همکاری دیگر اعضای گروه ربات‌های دزد را نابود کنید.

در سری دوم، به جای آنکه تک تک لحظات داستان فوق‌العاده را تجربه کنید، در درون یک داستان سرایی سریع و گنگ باید مبارزات خود را پیش ببرید. به همین خاطر Xenogears به‌عنوان یکی از ۱۰ بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند، لیاقت انتشار دوباره دارد. بهبودهای ظاهری و ارتقاء سبک روایت آن می‌تواند تجربه بی‌نظیری را در اختیار کاربران قرار دهد و فرصتی باشد تا نیمه دوم بازی را کامل کنند.

بازی Xenogears

بازی Metal Gear Solid

داستان زیبا و پر پیچ‌وخم مجموعه مخفی‌کاری Metal Gear Solid، هر مخاطبی را با خود همراه می‌کند و بدون اغراق در میان یکی از ۱۰ بازی پلی استیشن ۱ که دوست داریم ریمستر شوند، جای دارد. بازسازی این اثر ماندگار، فعلاً در حال از ابهام قرار دارد. با جدایی هیدئو کوجیما از کونامی توسعه نسخه جدید آن بدون حضور شخصیت اصلی آن، کار بی‌نتیجه‌ای است، مخصوصاً پس از واکنش‌هایی که نسبت به بازی Metal Gear Survive وجود داشت.

نسخه جدید باید اثر متفاوتی را در اختیار طرفداران خود قرار بدهد و شاید تنها راه نجات آن ساخت نسخه بازسازی شده بازی باشد. Metal Gear Solid به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌ های جهان باز است که ریمستر کردن آن حداقل از چهارچوب‌های ساختار یافته‌ای که در اختیار کونامی قرار دارد پیروی خواهد شد؛ نسخه‌ای که در آن Metal Gear Solid بتواند همانند ریمستر بازی‌هایی مثل Shadow of the Colossus وارد کنسول نسل جدید پلی استیشن شود. برای این کار کونامی باید به نسخه اصلی وفادار بماند و برای ارتقاء گیم‌پلی بازی، بهبودهای کوچکی در داستان بازی و سبک آن ارائه کند.

Metal Gear Solid: The Twin Snakes عنوان جدید Metal Gear Solid در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، اما بسیاری از لحظات سینمایی این بازی حذف شده بود که باعث شد لحن بازی کاملاً تغییر کند. در نسخه جدید کونامی می‌تواند بازی را با موتور Fox Engine بسازد و اگر از پس این کار برآید، به یکی از نسخه‌های ریمستر پربازدید تبدیل خواهد شد.

بازی‌های پلی استیشن 1 برای ریمستر

کلام آخر

در میان 10 بازی پلی استیشن ۱ که دوست داریم ریمستر شوند، بازی‌های Metal Gear Solid، Crash Team Racing & Crash Bash، Xenogears بیش از دیگر آثار این کنسول ارزش بازسازی دارند؛ بازی‌های تکرار نشدنی‌ که با سیستم مبارزه‌ای و اکشنی که از طریق گشت‌وگذار در آن‌ها می‌توانید ساعت‌ها سرگرم باشید.

گیم پلی جذاب این بازی‌ها و المان‌های بی‌نظیر، ارزش این را دارند که بار دیگر در نسل جدید کنسول‌های بازی، بازیکنان را با خود همراه کنند. برخی از این آثار در صدر بهترین بازی‌ های جهان باز جای دارند که با ارتقاء سبک روایت و جلوه‌های بصری هنوز هم حرفی برای گفتن خواهند داشت و می‌توانند در لیست پربازدیدترین های استودیوی سونی قرار بگیرند.

سؤالات متداول

  • محبوب‌ترین بازی‌های پلی استیشن 1 برای ریمستر کدامند؟

از جمله بازی‌های ps1 که دوست داریم بازسازی شوند، می‌توانیم به بازی‌های etal Gear Solid، Crash Team Racing & Crash Bash، Xenogears و.. اشاره کنیم.

  • کدام یک از بازی‌های پلی استیشن وان تاکنون بازسازی شده‌اند؟

بله. نسخه بازی Crash Team Racing & Crash Bash یک بار بازسازی شده و استودیو سونی تمرکز دارد تا نسخه قدرتمند از این بازی‌ها را دوباره منتشر کند.

  • بازی‌های جهان باز پلی استیشن 1 که قابلیت ریمستر دارند کدامند؟

بازی‌های معروف جهان باز پلی استیشن وان که ارزش بازسازی دارند، Metal Gear Solid و Driver هستند.

۱۰ بازی پلی استیشن 1 که دوست داریم ریمستر شوند

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *