آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید
آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید

آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید! Fullmetal Alchemist از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انیمه‌های ژاپنی است که از سال 2001 تا 2010 توانست با فروش 67 میلیون نسخه، به‌عنوان ماندگارترین مجموعه کمپانی Square Enix در ذهن‌ها بماند. استقبال طرفداران سریال‌های اکشن، زمینه ساخت آثار اقتباسی آن را در سال‌های اخیر فراهم کرد. به‌طوری که انیمه‌های سینمایی Conqueror of Shamballa و The Sacred Star of Milos، توانستند در مدت کوتاهی در صدر مشهور‌ترین اقتباس‌های تاریخ قرار بگیرند.

علاوه‌بر این، دو انیمه Fullmetal Alchemist و Fullmetal Alchemist: Brotherhood که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ معرفی شدند، در میان طرفداران سروصدای زیادی به پا کردند. با تلاش کمپانی اسکوئر انیکس، اقتباس لایو اکشن این مجموعه نیز در حال تولید و پخش از نتفلیکس است. فومیهیکو سوری، کارگردان این اثر کلاسیک، برای خلق نسخه‌ای بهتر از Fullmetal Alchemist و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در طراحی صحنه، بسیاری از مخاطبان این مجموعه را امیدوار کرده است.

داستان اصلی سری Fullmetal Alchemist چیست؟

آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید این است که کاراکترهای این مجموعه یعنی برادران الریک نقش اساسی در پیشبرد داستان جذاب و منحصربه‌فرد آن دارند. بسیاری از طرفداران انیمه های ژاپنی برای دنبال کردن اقتباس‌های جدید کیمیاگر تمام فلزی و اتفاقات جدید آن لحظه‌شماری می‌کنند.

Fullmetal Alchemist یک انیمیشن سریالی تمام عیار است که لحظه‌به‌لحظه شما را هیجان‌زده می‌کند و به واسطه داشتن صحنه‌های درام، مخاطبان را با خود همراه می‌سازد. دو نسخه از انیمه کیمیاگر تمام فلزی منتشر شده که اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۳ پخش شد. از نظر داستانی نسخه قبلی بسیار تاریک‌تر از نسخه برادر هود است، اما در کیمیاگر تمام فلزی جدید، داستان ارائه شده بازسازی انیمه اصلی است که در سال ۲۰۰۹ پخش شد و با نسخه اولیه آن بسیار تفاوت دارد.

داستان انیمه‌ای که در سال ۲۰۰۹ ارائه شد، روایتگر زندگی دو برادر به نام ادوارد و آلفونسو الریک است که به واسطه علم کیمیاگری و جادوی سیاه قرار است مادر خود را به زندگی برگردانند؛ اما مشکل از جایی شروع می‌شود که در کار خود موفق نیستند و از طرفی جسم خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر آلفونسو از طریق ادوار در یک زره فلزی دمیده می‌شود تا بتواند زنده بماند.

پس از آن ادوارد جدای از طلسم شدن جسم آلفونسو، دست و راست و پای چپ خود را نیز در راه از دست می‌دهد و باید علم کیمیاگری را یاد بگیرد تا تمام طلسم‌ها را از بین ببرد و بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

درون مایه داستان کیمیاگر، مخاطبان را ثانیه به ثانیه داستان درگیر می‌کند. البته در گوشه و کنار داستان شاهد یک سری طنزها هستیم که لذت آن را دوچندان می‌کند. یکی از مواردی که شما را تحریک می‌کند که تا کیمیاگر تمام فلزی را دنبال کنید، نحوه معرفی شخصیت‌ها در روند داستان است.

Fullmetal Alchemist تمام المان‌های یک مجموعه تلویزیونی بسیار خوب را دارد. پس از اتفاقات قسمت اول، در داستان Fullmetal Alchemist جدای از اینکه دو شخصیت اصلی به‌خوبی به مخاطبان معرفی می‌شوند، یک پیش درآمد از آلفونسو و پدر ادوارد نیز مشاهده خواهید کرد. یک پدر بی‌وفا و خائن که خانواده خود را رها کرده است. در کل آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید، فقط به داستان و روایت آن خلاصه نمی‌شود و مکان‌هایی که اتفاقات مختلف برای دو برادر رخ می‌دهد و نحوه آشنایی آن‌ها با علم کیمیاگری نیز برای بسیاری از مخاطبان جذابیت دارد.

داستان اصلی سری Fullmetal Alchemist چیست؟

آمستریس؛ مکان تمام رویدادهای Fullmetal Alchemist

از دیگر ویژگی‌ها و جنبه‌های جهان Fullmetal Alchemist کشوری به نام آمستریس است که این اتفاقات این مجموعه در آن روایت می‌شود. آمستریس به دلیل داشتن قدرت نظامی بالا جمهوری پارلمانی به‌شمار می‌آید و توسط نیروی نظامی کنترل می‌شود.

در این مجموعه مشاهده می‌کنید که پادشاه بردلی فرمانده کل نیروهای مسلح به نام State Military است و ثبات اقتصادی آمستریس و سیاست کلی آن بر روی جنگ نهادینه شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آمستریس، داشتن ویژگی‌های خاص فرهنگی و اقتصادی است و همین باعث تسلط این همسایگان خود شده است.

این کشور دارای ۵ بخش شمالی، جنوبی شرقی غربی و مرکزی است که هر کدام ریشه‌های فرهنگی متفاوتی دارند. در بخش شرقی استان ایشوال قرار دارد که مردم آن کیمیاگری را قبول ندارند و این باعث اختلاف‌های متعدد با حکومت مرکزی و جنگ داخلی می‌شود. همین جنگ، آغاز اتفاقات در Fullmetal Alchemist است. مناطق شرقی به کیمیاگری اعتقاد دارند و این بخش مهم‌ترین مرکز تولد مشهورترین کیمیاگران از جمله ادوارد الریک است.

نقشه Fullmetal Alchemist

کیمیاگری مهم‌ترین عنصر Fullmetal Alchemist

در آمستریس، کیمیاگری به‌عنوان یک علم جادو به افراد این توانایی را می‌دهد که از طریق نیروهای طبیعی اجسام مختلف را کنترل کنند و هر زمان که خواستند آن‌ها را تغییر دهند.

افراد با استفاده از هنر کیمیاگری می‌توانند اجسام را تغییر دهند، آن‌ها را در هم بشکنند و یک جسم جدید را به وجود آورند؛ اما کیمیاگری قوانین خاص خود را دارد. ادوارد الریک به‌عنوان یک کیمیاگر در طول داستان برای حفظ جان خود پیش‌نیازهای زیادی را می‌آموزد. دایره تبدیل یکی از پیش‌نیازها و قوانین اصلی کیمیاگری است که بدون آن اصلاً نمی‌توانید از این هنر استفاده کنید. زمانی که کیمیاگران با ماهیت ماده‌ای که می‌خواهند آن را به وجود آورند آشنا شوند، باید دایره تبدیل را روی یک سطح با استفاده از مداد، جوهر، خون، رنگ و گچ بکشند.

علاوه‌بر این در کیمیاگری باید قانون تبادل برابر را رعایت کرد. این قانون دارای دو بخش است؛ بخش اول قانون پایستگی جرم است که بر اساس آن ماده و انرژی نه از هیچی به وجود می‌آیند و نه از بین می‌روند. در این قانون کیمیاگران می‌آموزند که برای به وجود آوردن یک ماده جدید، ماده دیگر با وزن یکسان باید نابود شود.

قانون دیگر قانون ماهیت طبیعی است، به این معنا که تنها در صورتی می‌توان جسمی را به جسم دیگر تغییر داد که ویژگی مشابهی داشته باشند. به طور مثال جسمی که بخش زیادی از آن را آب تشکیل داده، تنها با جسمی با شرایط مشابه آن تبدیل خواهد شد.

کیمیاگری مهم‌ترین ویژگی Fullmetal Alchemist

وابستگی کیمیاگران به دولت‌

آمستریس یک کشور دارای نیروی نظامی است، به همین دلیل تعدادی از کیمیاگران را استخدام کرده و در ارتش از آن‌ها استفاده می‌کند. یکی از مزایای قرار گرفتن در بین نیروهای مسلح، استفاده از منابع کیمیاگری است. در طول داستان Fullmetal Alchemist بر این موضوع تاکید زیادی شده است. متقاضیان باید چند مرحله آزمون را از سر بگذرانند و پس از پذیرش، براساس قوانین نمی‌توانند برای ساخت طلا و تبدیل انسان اقدام کنند.

کیمیاگران وابسته به دولت که در Fullmetal Alchemist نمایش داده می‌شوند، با هدف جمع‌آوری اطلاعات، یک سری ماموریت‌ها را انجام می‌دهند و باید به‌عنوان نیروی نظامی در تمام جنگ‌ها حضور داشته باشند. به همین دلیل این دسته از افراد یک ساعت جیبی به همراه دارند که برای تعیین هویت از آن استفاده می‌کنند. در مجموعه کیمیاگری تمام فلزی، کارگران وابسته به دولت بر اساس درجه خود آزادی عمل دارند، با این حال برای ادامه عضویت باید یک گزارش سالانه را با محور تحقیق و عملکرد خود تحویل دهند.

کیمیاگری‌های ممنوعه در Fullmetal Alchemist

با وجود اینکه در طول داستان Fullmetal Alchemist افراد می‌توانند از کیمیاگری که ترکیب علم و جادو است استفاده کنند، اما به این معنی نیست که در استفاده از آن هیچگونه اخلاق و اعتقادی وجود ندارد. در کنار قوانینی که به آن‌ها اشاره کردیم، انجام یک سری کیمیاگری‌ها ممنوع است. یکی از این ممنوعیت‌ها تبدیل‌های انسانی است. تعهد به قانون تبادل برابر زمانی که ماده اولیه آن انسان باشد، امکان‌پذیر نیست. چرا که برای تبدیل به انسان لازم است که انسان دیگر نابود شود. این عمل برای زنده کردن مرده‌ها کاربرد دارد. اگر قرار باشد انسانی جان خود را از دست بدهد تا یک انسان دیگر به وجود آید، کاری غیر اخلاقی است.

در کیمیاگری تمام فلزی، پس از اینکه برادران الریک مادر خود را از دست می‌دهند، تلاش دارند تا او را زنده کنند. در این پروسه آلفونسو تمام بدن و ادوارد یک دست و پای خود را از دست می‌دهد. در واقع ادوارد، روح برادرش را احیا می‌کند و آن را در یک زره قرار می‌دهد تا مادر خود را احیا کند. این داستان نشان می‌دهد که برای زنده کردن یک موجود دیگر گاهی کیمیاگر باید کشته شود و چیزهای با ارزش را از دست دهد.

کیمیاگری‌های ممنوعه در Fullmetal Alchemist

نگاه عمیق به Fullmetal Alchemist

انیمه کیمیاگر تمام فلزی مانند سایر انیمه‌های بلند درون‎مایه بسیار ارزشمندی دارد. ماجراجویی که آلفونسو و ادوارد برای یافتن سنگ فلسفه پیش می‌گیرند، جاه‌طلبی‌ها، توطئه‌های سیاسی و از همه بدتر مرگ و درد از دست دادن عزیزان از تأمل‌برانگیزترین بخش‌های این مجموعه هستند.

یکی از وجه تمایزهای این انیمه با دیگر انیمه‌های ژاپنی این است که مرگ انسان در این انیمه بسیار ملموس‌تر و دردناک‌تر است. مثلاً در انیمه‌هایی مانند هانتر هانتر، دفترچه مرگ، ۷ گناه کبیره، انسان‌ها دسته دسته می‌میرند، اما در این انیمه قضیه فرق دارد. هر یک از شخصیت‌های داستان در مقابل قتل و مرگ شخصیت‌های فرعی، فداکاری‌های انجام می‌دهند که داستان را بسیار جذاب می‌کند و فداکاری‌هایی که هر کاراکتر نشان می‌دهد، باعث می‌شود که مخاطبان اندوه ناشی از مرگ آن‌ها را حس کنند.

  • پیام اصلی این انیمه به چالش کشیدن اهمیت علم در مقابل انسانیت است. علم و آگاهی در جایی از داستان انسان را از نابودی نجات می‌دهد، اما در جای دیگر خود را آنچنان بر حق می‌داند که برای رسیدن به یافته‌های علمی باید انسانیت را زیر پا گذاشت.

این سوالی است که برادران الریک، به‌خصوص آلفونسو که بدن خود را به کلی از دست داده و در انسان بودن یا نبودن خود ابهام زیادی دارد، با آن مواجه شده است و او را در دوراهی سختی قرار می‌دهد. در واقع پیام ارزشمند این انیمه این است که آیا می‌توان در مقابل قوانین طبیعت ایستاد و مرده‌ای را زنده کرد؟ جوابی که برای درک آن باید آن را به طور کامل تماشا کنید و ببینید که چگونه برادران الریک بهای گناه خود را که احیای مادرشان بوده است، باید بپردازند.

نگاه عمیق به Fullmetal Alchemist

نمادهای پنهان جهان کیمیاگر تمام فلزی

در انیمه کیمیاگر تمام فلزی، نمادهای زیادی که نشانه اساطیر کیمیاگری هستند وجود دارند و هر یک از این نمادها عمق داستان را دوچندان کرده است. یکی از برجسته‌ترین نمادها در موجوداتی به نام هومونکلوس یافت می‌شود، نشان دایره‌ای اژدهایی که دم خود را می‌خورد و دوباره تبدیل به اژدها می‌شود. این نماد در تاریخ تمدن انسان‌ها که در دنیای واقعی در مورد ماری که دم خود را می‌خورد زیاد دیده شده و در برخی از انیمشن‌ها کارگردان‌ها از این نمادها استفاده کرده‌اند.

نمادهای پنهان جهان کیمیاگر تمام فلزی

بررسی گرافیک کیمیاگر تمام فلزی

انیمه Fullmetal Alchemist در سبک بصری با انیمه‌های قبلی خود قابل مقایسه نیست. با وجود اینکه که کیفیت گرافیک این انیمه نسبت به نسخه‌های قبل پیشرفت زیادی داشته است، اما نمای صحنه‌های اکشن نسبت به انیمه‌های رقیب مانند حمله به تایتان‌ها یا هانتر هانتر، یک سر و گردن پایین‌تر است، به همین دلیل در این بخش امتیاز پایین‌تری را کسب می‌کند.

سازندگان این اثر سعی کرده‌اند صحنه‌های اکشن بسیار پررنگ و لعاب‌تر و حرکت دوربین را به صورت حرفه‌ای‌تر به نمایش بگذارند. نسخه جدید Fullmetal Alchemist که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد صحنه‌های نبرد بسیار زیبایی دارد که به مراتب دیدن آن را برای مخاطبان هیجان‌انگیز کرده است. در کل اهمیت صحنه‌های اکشن انیمه کیمیاگر تمام فلزی به خاطر پویانمای زیبای آن نیست، بلکه پیش زمینه‌های دراماتیک این مجموعه نبردهای آن را منحصر‌به‌فرد کرده است.

موسیقی متن انیمه کیمیاگر تمام فلزی

از سال ۲۰۰۳ موسیقی متن این مجموعه بر عهده شخصی به نام میچیرو اوشیما بود. شخصی به نام آکیرا سنجو نیز عهده‌دار ساخت موسیقی متن کیمیاگر تمام فلزی برادری بوده که در کار خود موفق عمل کرده است و توانسته است نظر کاربران را به خود جلب کند.

برای این مجموعه نیز سه آلبوم موسیقی متن اصلی و یک آلبوم برای اوپنینگ‌ها و اندینگ‌های این انیمه منتشر شده است که Fullmetal Alchemist Final Best نام دارد. از زیباترین آهنگ‌های این سریال در سری اول می‌توان قطعه Brothers و Kei و در سری دوم، قطعه Lullaby of Resembool را نام برد. برای موسیقی مجموعه کیمیاگری تمام فلزی، از سازهای اورکسترال استفاده شده و نتیجه آن این است که کاملاً حس و حال یک اثر کلاسیک را برای مخاطبان تداعی می‌کند.

شخصیت‌‌پردازی به‌یادماندنی Fullmetal Alchemist

فارغ از نمادها و نشانه‌های سمبولیک کیمیاگری تمام فلزی آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید، شخصیت پردازی‌های بی‌نظیر آن است. در تمام انیمه‌های مجموعه‌ کیمیاگری تمام فلزی، شخصیت‌ها به صورت بالغانه به نمایش گذاشته می‌شود. شخصیت‌های فرعی نیز حضور بسیار تاثیرگذاری دارند، حتی در برخی قسمت‌ها محبوبیت بیشتری نسبت به قهرمان داستان پیدا کرده‌اند. این مجموعه در سری جدید خود در نمایش روحی و جسمی شخصیت‌ها نسبت به انیمه‌هایی مانند وان پیس، هانتر هانتر و … عملکرد متوسطی دارد.

برادران الریک از همان اول، ارزش‌های اخلاقی سفت و سختی برای خود قائلند. این ارزش‌های اخلاقی شخصیت‌های آن‌ها را بسیار محبوب جلوه داده است و باعث شده تا پایان این انیمه برادران ارزش‌های خود را حفظ کنند. رویارویی با حوادث مختلف، آن‌ها را به این باور می‌رساند که راه درستی در پیش گرفته‌اند و با آن دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

از پیشرفت‌ شخصیت‌های این مجموعه، می‌توانیم به تحول تدریجی شخصیت اسکار اشاره کنیم. در سری جدید این انیمه، اسکار به عنوان شخصی نمایش داده می‌شود که ابتدا مصمم به گرفتن انتقام است، ولی در طول رویدادهای مختلف، بارها اعتقاد خود را مورد شک قرار می‌دهد و در پایان متوجه می‌شود که قتل هیچ انسانی توجیه پذیر نیست.

شخصیت‌‌پردازی به‌یادماندنی Fullmetal Alchemist

کلام آخر

آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید، تنها در داستان و شخصیت‌پردازی این اثر خلاصه نمی‌شود. در کیمیاگر تمام فلزی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میان طرفداران خود بسیار موفق عمل کرد، استفاده از نمادهای مختلف، امکان استفاده شخصیت‌ها از قدرت کیمیاگری، گرافیک بصری عالی و موسیقی متن بی‌نظیر است. همین موارد مجموعه‌های مختلف این اثر را به یک سری آثار ماندگار تبدیل کرده است.

اگر به انیمه‌های داستانی بلند ژاپنی علاقه دارید، کیمیاگری تمام فلزی یکی از آثار برجسته‌ای است که شما را وارد فضای داستانی بسیار مهیج و متفاوت می‌کند. مهم‌ترین پیام این مجموعه کشف تعادل بین انسانیت و علم است و اینکه چه زمانی باید بخاطر انسانیت از علم گذشت. اگر طرفدار آثار اکشن و ماجراجویانه هستید، قطعاً نسخه‌های مختلف این مجموعه ارزش دنبال کردن را دارد.

سؤالات متداول

  • داستان اصلی سری Fullmetal Alchemist  چیست؟

داستان این مجموعه درباره دو برادر به نام ادوارد و الفونسو الریک است که برای زنده کردن مادر خود باید یک سری چالش‌ها را پشت سر بگذارند و با علم کیمیاگری آشنا شوند.

  • مهم‌ترین ویژگی‌ها و جنبه‌های مختلف جهان Fullmetal Alchemist چیست؟

قدرت کیمیاگری و محدودیت استفاده از این علم، آمستریس به عنوان کشوری که شخصیت‌های اصلی که در آن متولد شده‌اند، کیمیاگری‌های ممنوعه و… جنبه‌های مختلف این انیمه هستند.

  • کیمیاگری ممنوعه در جهان Fullmetal Alchemist نشانه چیست؟

کیمیاگری ممنوعه در داستان کیمیاگری تمام فلزی نشان می‌دهد که درست است شخصیت‌ها می‌توانند از علم کیمیاگری استفاده کنند، اما برای به کار بردن این هنر یک سری محدودیت‌های اخلاقی و اعتقادی دارند.

آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *