شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که متاورس چیست؟ در واقع متاورس، دنیای مجازی سه‌بعدی است که در آن مردم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بازی کار و یا حتی خرید کنند.  متاورس یا Metaverse از ترکیب دو کلمه متا (Meta) به معنی فراتر و یونیورس (Universe) به معنای جهان یا هستی تشکیل شده است.

معنای اصطلاحی متاورس، جهان برتر معرفی شده است. شبکه‌ای بسیار گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال است؛ در آن کاربران می‌توانند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال، با اطراف خود تعامل و ارتباط داشته باشند.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

در حقیقت متاورس چهار رکن اساسی دارد که عبارت‌اند از:

  1. نرم‌افزارهای سه‌بعدی پیشرفته
  2. اینترنت فراگیر و پرسرعت
  3. سخت‌افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
  4. فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال

شرکت‌هایی مانند متاورس (پیشتر به عنوان فیس‌بوک شناخته می‌شد)، روند ساخت این دنیای مجازی را اداره می‌کنند. آن‌ها پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک هورایزن و دیگر محصولاتی که به زودی عرضه خواهند شد، توسعه می‌دهند. همچنین از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده برای ایجاد تجربه واقعیتی فراگیر و تعاملی در متاورس استفاده می‌شود.

در کل، متاورس جهان برتر یک دنیای مجازی است که امکانات بسیاری را برای تعامل اجتماعی، تجاری، و سرگرمی فراهم می‌کند و از ترکیب مختلف تکنولوژی‌ها و خلاقیت‌های توسعه‌دهندگان برای ایجاد یک تجربه جذاب و کامل استفاده می‌کند.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

کاربرد متاورس چیست؟

هر فرد Metaverse را به شیوه متفاوت از دید خود به تصویر می‌کشد. با تعریف پیش‌نمایش‌های زیر می‌توانید دید بهتری نسبت به متاورس داشته باشید. کاربردهای متاورس یک دامنه بسیار گسترده و متنوع دارد. این شامل ابعاد مختلفی از تعامل اجتماعی، تجاری، تفریحی، آموزشی و حتی بهبود کیفیت زندگی است.

شناخت کاربردهای متاورس به ما کمک می‌کند تا:

  • درک عمق و گستردگی تأثیرات آن بر زندگی انسان‌ها را داشته باشیم.
  • امکانات متعدد و گسترده‌ای که ارائه می‌دهد را برای بهبود زندگی اجتماعی، تجاری، تفریحی و آموزشی بهره‌مند شویم.
  • فرصت‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف کسب و کار و نوآوری را شناسایی کنیم.
  • امکانات فراگیری و توسعه‌ی مهارت‌های جدید را از طریق تجربه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فراهم کنیم.

مطلب پیشنهادی: واقعیت مجازی

کاربرد آموزشی متاورس

بهترین و سود‌مند‌‌ترین رویکرد متاورس در حیطه آموزش است. امروزه برای کسب تخصص در حیطه‌ای خاص، باید ساعت‌ها آموزش حرفه‌ای گذرانده شود. کلاس‌های آنلاین آموزشی، کلاس‌های حضوری علمی، کتاب‌ها، جزوات، آزمایشات و… در بسترهای متفاوت از هم ارائه شده‌اند.

اگر در دنیای متاورس بخواهیم در زمینه‌ای خاص آموزش ببینیم، دیگر نیازی برای بهره‌گیری از دانش اساتید برتر و رفتن به مکان‌های دور  و خرید کتاب های متفاوت نیست. در متاورس همه آموزش‌ها با ساختاری یکپارچه، دسته‌بندی شده و به‌صورت مرحله‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ شما در کم‌ترین زمان با کیفیت بالا آموزش مدنظر را دریافت می‌کنید.

کاربرد آموزشی متاورس

کاربرد سرگرمی در متاورس

برخی روزها پیش می‌آید که دلتان بسیاری از سرگرمی‌ها را بخواهد، که در آن برهه‌ از زمان یا در موقعیت‌های مکانی خاص، نتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. در متاورس همه‌چیز در هر زمان و مکانی برای شما فراهم است. شاید این تجربه‌ای مجازی باشد، اما آن‌چنان باکیفیت خواهد بود که شما حقیقتاً هیجان و لذت آن زمان و مکان را واقعی حس کنید.

کاربرد سرگرمی در متاورس

کاربرد موسیقی در متاورس

برای شما پیش آمده که تجربه کنسرت یا موسیقی زنده بخواهید و در لحظه شرایط رفتن به کنسرت را نداشته باشید. در متاورس محدودیت‌ وجود ندارد. آهنگ‌های مورد علاقه‌ خود را می‌توانید دانلود کنید و روی گوشی داشته باشید. شما می‌توانید بدون اینکه از خانه خارج شوید، در هر کنسرتی که دل‌تان می‌خواهد شرکت نمایید. همراه دوستانتان برقصید و خوش بگذرانید.

کاربرد موسیقی در متاورس

 

خرید با متاورس

بیشتر اوقات در خریدهای فیزیکی نیز نمی‌توانید به تنوع بالا محصولات و یا اقلام در فروشگاه‌های آنلاین دست یابید. در متاورس هیچ کدام از این محدودیت‌ها برای شما جود ندارند. می‌توانید تمام اجناس موردنظر خود را برای خرید لمس کنید، کیفیت آن‌ها را بسنجید و بعد از اطمینان یافتن، خرید کنید. تمام طیف محصولی که شما خواستار آن باشید، به صورت یک‌جا در متاورس برای شما آماده خواهند شد.

این پیش‌نمایش‌ها را می‌توان برای هر تجربه دیگری در متاورس در نظر گرفت. شاید شما پیش‌نمایش‌های خلاقانه‌تری از خرید در نظر داشته باشید.

خرید با متاورس

کاربرد ارز دیجیتال در متاورس

ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت و تبادلات مالی در این دنیای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، ارزهای دیجیتالی مانند تتر و بیت‌ کوین و همچنین توکن‌های اختصاصی پلتفرم‌های متاورسی، در متاورس پذیرفته و توسط کاربران استفاده می‌شوند.

ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان پایه اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری در متاورس استفاده شوند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به فروش کالاها، اجاره ملک و خدمات دیگر اشاره کرد که به ارزهای دیجیتال به عنوان واحد پرداخت متصل می‌شوند.

توسعه‌دهندگان می‌توانند ارزهای دیجیتال را به عنوان بخشی از برنامه‌ها و تجربیات متاورسی اضافه کنند. به عنوان مثال، بازی‌ها، برنامه‌های تفریحی و آموزشی می‌توانند از سیستم‌های پاداش بر پایه ارز دیجیتال برخوردار باشند که کاربران می‌توانند با انجام وظایف خاص یا دستیابی به اهداف معین ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت کنند.

کاربرد ارز دیجیتال در متاورس

لوازم مورد نیاز برای ورود به دنیای متاورس در ایران

جهت ورود به دنیای متاورس در ایران به لوازم ضروری و اختياری نیاز دارید، که این لوازم برای ورود به دنیای متاورس عبارت‌اند از:

 

  • کامپیوتر یا تبلت یا گوشی هوشمند: اولین تجهیزات لازم برای ورود به دنیای متاورس، دستگاهی است که به اینترنت متصل باشد. این دستگاه می‌تواند شامل گوشی هوشمند یا تبلت باشد. اما برای تجربه بهتر متاورس، استفاده از سیستم یا یک لپ‌تاپ قوی کمک شایانی به شما خواهد کرد.
  • توکن متاورس: برخی پلتفرم‌های متاورسی به ارزهای دیجیتال برای خرید دارایی‌های دیجیتال از جمله توکن‌های غیرمثلی نیاز دارند. برای طی‌کردن این مراحل و وارد شدن به دنیای جدید، خرید یا آنلاک‌کردن اقلام، تقویت آواتار، به توکن دیجیتال نیاز دارید.
  • کیف پول برای ارز دیجیتال: کیف پول برای ارز دیجیتال در متاورس می‌تواند به عنوان یک وسیله‌ای برای مدیریت و نگهداری ارزهای دیجیتال در دنیای مجازی متاورس استفاده شود. این کیف پول‌ها معمولاً بر اساس فناوری بلاکچین ساخته می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند تا ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کرده، ارسال و دریافت کنند.
  • تجهیزات جانبی شامل هدست و عینک واقعیت مجازی: تجهیزات جانبی‌ مانند هدست و عینک واقعیت مجازی از ملزومات استفاده از متاورس نیستند، اما استفاده از آن‌ها مخصوصاً بسته‌به نوع متاورسی که قصد ورود به آن را دارید، می‌تواند تجربه عالی از کار با متاورس ارائه کند.

چالش‌های متاورس در ایران

متاورس در کشور ما با چالش‌هایی همراه است. مهم‌ترین چالش‌های متاورس، در کشور ما عبارت‌اند از:

  • فیلترینگ: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که می‌تواند متاورس را در کشور ما تهدید می‌کند فیلترینگ است. هر چند متاورس معروفی مثل دیسنترالند و سندباکس هنوز در ایران فیلتر نشده‌اند. شما بهتر است از IP ایران برای ورود به این پلتفرم‌ها استفاده نکنید.
  •  قانون‌گذاری: متاورس هنوز در کشور ما به‌طور رسمی قانون‌گذاری نشده است. اما قانون‌گذاری‌های احتمالی آینده، ممکن است روی استفاده از آن تأثیر بگذارد.
  • کم بودن آگاهی: کم بودن آگاهی منجر به سوء استفاده از فناوری‌های جدید و بدبین ‌شدن افراد نسبت به این فناوری‌ها می‌شود. افزایش اطلاعات در زمينه فناوری‌های جدید به شما کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به واسطه به دنیای جديدي وارد شوید. به‌طور ویژه اين موارد درمورد بلاک چین و ارزهای دیجیتال صادق است.
  • هویت: این چالش تنها محدود به کشور ما نیست. مسئله هویت پس از ظهور مفاهیمی مانند متاورس و هوش مصنوعی به یک چالش تبدیل شده است.

 شباهت دنیای متاورس با فیلم ها و بازی ها

در واقع، دنیای متاورس به طور گسترده از عناصری که در فیلم‌ها و بازی‌ها مشاهده می‌شوند، الهام گرفته است. این دو دنیا از نظر برخی ویژگی‌ها و تجربیات مشابهی دارند. مانند بازی‌های ویدئویی که کاربران را وارد دنیای مجازی می‌کنند، دنیای متاورس نیز این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران به طور واقعیت مجازی در آن دنیا تجربه‌ای بی‌نظیر داشته باشند. هر دو دنیا، فرصت‌هایی برای تجربه‌های چندوجهی فراهم می‌کنند. این شامل شرکت در ماجراجویی‌های جذاب، حل معماها، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و تجاری، و بسیاری از تجربیات دیگر است. از همین‌رو بازی‌هایی که در آن‌ها از تکنولوژی متاورس استفاده می‌شود مورد استقبال افراد قرار گرفتند. جهت دريافت اين بازی‌ها به سایت دانلود فارسی سر بزنيد.

شرکت‌های پشتیبانی از متاورس

متاورس چیست؟ از زمانی که فیسبوک نام خود به متا تغییر داد، سر زبان‌ها افتاد، این شرکت‌ها، از مایکروسافت گرفته تا انویدیا و حتی پپسی‌کو، زمان و هزینه هنگفتی را برای ساخت محصولات و پلتفرم‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و افزوده صرف کرده‌اند؛ کاربران اینترنت در آینده نزدیک زمان زیادی را در دنیای مجازی سپری خواهند کرد. برخي شرکت‌ها از جمله نایکی، والمارت، پپسی‌کو، آدیداس، شرکت‌های بزرگ و مطرح در حال سرمایه‌گذاری‌ کلان در پروژه‌های متاورسی هستند، در ادامه مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد.

متا یا فیسبوک سابق

هنگامی که فیسبوک نام خود را به متا تغیر داد، به معروف‌ترین شرکت متاورس دنیا تبدیل و توجه رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری دیگر بیش از پیش به مفهوم متاورس جلب شد.

فیسبوک از برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری برای ساخت متاورس پرده برداشت؛ متا در واحد توسعه هدست واقعیت مجازی Oculus VR دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و چهار سال بعد از آن، این شرکت مدعی شد متاورس در دهه آینده متعلق به متا خواهد بود. به‌کمک هدست‌های VR متا، کاربران می‌توانند در شبکه‌ای از فضاهای مجازی موسوم به Horizon Worlds با آواتارهای یکدیگر تعامل داشته باشند.

مایکروسافت

مایکروسافت بر ایجاد محیط‌های کاری متمرکز است و با سایر شرکت‌های متاورس دیگر فرق دارد. اهالی مانتین‌ویو با توسعه‌ پلتفرم مش در برنامه تیمز قصد پيوند دنیای دیجتال را به دنیای فیزیکی دارد. از نظر برخی افراد،  توسعه زیرساخت بازی برای پروژه‌های متاورسی دیگر از مایکروسافت صورت گرفته است.

گوگل

گوگل اعلام کرد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متاورسی، شرکت های خصوصی راه‌اندازی کرده است. فعلاً جزئیات این پروژه‌ها در دست نیست. اما حتماً در حد و‌اندازه هوش مصنوعی LaMDA که یکی از کارمندان گوگل مدعی بود به خودآگاهی رسیده، جنجال برانگیزخواهد بود.

انویدیا

انویدیا اخیراً از اولین زیرساخت ‌سرویس خود به‌نام NVIDIA Omniverse Cloud رونمایی کرد که قرار است مجموعه‌ای از سرویس‌های ابری را به توسعه‌دهندگان و هنرمندان برای ایجاد و راه‌اندازی و‌ اپلیکیشن‌های متاورسی ارائه دهد. درحال‌حاضر، شرکت‌هایی ازجمله Siemens، شرکت خودروسازی ریماک (RIMAC) از توابع گروه فولکس واگن، پپسی‌کو و آمازون از فناوری Omniverse انویدیا استفاده می‌کنند.

اپیک گیمز

اپیک‌گیمز از غول‌های صنعت بازی‌های ویدیویی با نام بازی فورتنایت می‌شناسند؛ از محبوب‌ترین بازی‌ها که در عرض ۲۴ ساعت پس از عرضه، از مرز يک و نيم میلیون بازیکن عبور کرد.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک‌گیمز با اعلام اینکه شرکتش قصد دارد با بزرگ‌ترین شرکت‌های متاورس رقابت کند،‌ این سرمایه‌گذاری شرکت را در تسریع ساخت متاورس و ایجاد فضاهایی برای تفریح و سرگرمی گیمرها، خلق تجربیات خلاقانه به‌وسیله برندها و انجمن‌هایی برای تولیدکنندگان محتوا کمک خواهد کرد. اپیک‌گیمز همچنین زیرساختی برای توسعه متاورس دراختیار دارد؛ یکی موتور بازی به‌شدت محبوب Unreal Engine و دیگری MetaHumans، نرم‌افزار ساخت همزاد دیجیتالی (digital twin) که برای ایجاد آواتار در متاورس به کار رود.

انیموکا برندز

شرکت انیموکا برندز  (Animoca Brands) مالک بازی سندباکس (The Sandbox) است که از ماینکرفت الهام‌ گرفته و مبتنی بر بلاک‌چین است. در بازی سندباکس بازیکنان نقشه‌های سرزمین‌های مجازی را خریداری می‌کنند و مالکیت‌ آن‌ها را به‌دست مي‌آورند.

شرکت انیموکا برندز چندین پروژه بازی بلاک‌چینی در اختیار دارد و از چند شرکت متاورسی از جمله اسکای میویس (Sky Mavis)، سازندگان بازی Axie Infinity و بازی آنلاین چندنفره Yuga Labs موسوم به Otherside حمایت می‌کند.

شرکت‌های پشتیبانی از متاورس

ارزهای متاورسی برای سرمایه‌گذاری

ارزهای زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند یک گزینه برای کسب درآمد و سرمايه گذاري در متاورس باشد. اگر شما هم علاقه‌مند به خرید و فروش ارزهای متاورس و کسب درآمد از آن هستيد، می‌توانید این لیست را مورد بررسی قرار دهید، توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو نیاز به تحقیق و کسب اطلاعات ضروري است. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید تاریخچه قیمت ارزهای متاورسی است.

بهترین ارزهای متاورسی برای سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • ارز مانا (MANA)
  • ارز آکسی (AXS)
  • ارز سند (SAND)
  • ارز انجین کوین (ENJ)

 

آواتارها در متاورس چه مفهومی دارند؟

واژه آواتار ریشه در کلمه Sanskrit به معنای «نزول» دارد و به خداهایی که به زمین فرود می‌آیند و شکل انسانی به خود می‌گیرند، اشاره دارد؛ اما در دنیای دیجیتال و متاورس، آواتارها شخصیتی ساختگی را در بازی‌های اینترنتی و متاورسی به نمایش درمی‌آورند.

در عصر‌جدید آواتارها در رسانه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی نیز دیده می‌شوند. احتمالا آواتارهای اینستاگرام را که بسیار شبیه به مالک اصلی اکانت اینستاگرامی می‌سازند، دیده‌اید. آواتارها به معنای واقعی کلمه، نمایندگان تجسمی کاربران در دنیای مجازی و بازی هستند و اقدامات و تصمیمات آواتارها با اپراتورهای آن‌ها یکسان است.

آیا متاورس جهان آینده ماست؟

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که تاکنون در توسعه‌ی متاورس انجام شده است، به‌نظر می‌رسد پیشرفت‌ها در برخی زمینه‌ها مانند برگزاری جلسات و سرگرمی، سریع‌تر از دیگر عرصه‌ها اتفاق بیفتند. با این‌حال با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ انجام‌شده توسط شرکت‌های غول مثل متا، مشخص است که پیشگامان این صنعت در تحقق رویای خود بسيار مصمم هستند. آن‌چه قطعی است، حضور حتمی متاورس در زندگی آینده‌ی بشر است.

کلام آخر

یک لحظه چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که می‌توانید در یک دنیای مجازی حقيقی بازی کنيد، یا سرکار بروید و درآمد داشته باشید، یا به کنسرت خواننده‌ی مشهور خود که شاید در دنیای واقعی هیچ وقت فرصت از نزدیک دیدن آن را نداشته باشید، بروید. حتی فکر کردن به فرصت‌های زیاد و متنوعی که متاورس در اختیار ما قرار داده و هیجان انگیز است و اين همان پاسخ به سوال “متاورس چیست؟” است. که بايد آماده چنین تغییرات و پیشرفت‌هایی در دنیای تکنولوژی باشيم.

 

سوالات متداول

  • در ايران متاورس چگونه کار می‌کند؟

متاورس یک فناوری جهانی است و برای ورود به آن به یک کیف پول وب ۳، با مقداری ارز دیجیتال و یک دستگاه قوي متصل به اینترنت نیاز دارید.

  • ارزهاي استفاده شده در متاورس چگونه عمل می‌کنند؟

با ظهور اقتصادهای جدید، انواع جدیدی از ارزها به وجود آمده‌اند و متاورس‌ها صرفاً از یک ارز استفاده نمی‌کنند. به طور کلی تنها ارز مورد قبول در متاورس‌ها، رمزارزها هستند. بسته به نوع متاورس، ارزهای دیجیتال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • آینده متاورس در ایران چگونه است؟

متاورس یک پدیده جهانی است و آینده آن به عواملی همچون آینده تمرکززدایی و ارزهای دیجیتال بستگی دارد. برخي عواملی همچون فیلترینگ و قانون‌گذاری‌های آینده به کاربرد متاورس در ایران تاثير منفي دارند.

 

متاورس چیست؟

علیرضا تقی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *