مشکلات رایج مرورگر فایرفاکس
مشکلات رایج مرورگر فایرفاکس

موزیلا فایرفاکس یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای اینترنت است که میلیون‌ها نفر در داخل کشور از آن استفاده می‌کنند. فایرفاکس محیط کاربری ساده، روان و بسیار جذابی دارد که امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله مهمترین نقاط قوت فایرفاکس می‌توان به امنیت بالا، سرعت عالی و امکانات شخصی‌سازی اشاره کرد. اما مشکلات مرورگر فایرفاکس نیز کم نبوده و باعث مشکلاتی برای کاربران می شود.

فایرفاکس و گوگل کروم با وجود تفاوت‌های بسیار از جمله مواردی که در مقاله مقایسه کروم و فایرفاکس داشتیم ، دو نمونه از محبوب‌ترین و بهترین مرورگرهای وب هستند. فایرفاکس سرعت بسیار بالایی دارد، اما در برخی از مواقع این مرورگر گاهی دچار مشکلاتی می‌شود و کاربران را به دردسر می‌اندازد. این خطاها به دلایل مختلف اتفاق می‌افتند که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بررسی مشکلات مرورگر فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو می‌شود که برخی از آن‌ها به دلیل تنظیمات نرم‌افزار و برخی دیگر ناشی از ویندوز و سیستم کاربر است. در ادامه مشکلات رایج مرورگر فایرفاکس را با هم بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چگونه مشکلات مرورگر فایرفاکس را رفع کنید.

مشکل کند بودن مرورگر فایرفاکس

یکی از مشکلات Firefox که توسط بسیاری از کاربران گزارش شده است، کند بودن این مرورگر است. همان‌طور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم، فایرفاکس در کنار کروم از جمله سریع‌ترین مرورگرهای وب هستند پس کند بودن این مرورگر غیرعادی است و باید دلیل کند بودن آن را پیدا کنید. از جمله مهم‌ترین عواملی که باعث کند شدن مرورگر فایرفاکس می‌شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. در برخی از مواقع مشاهده شده است که به دلیل به‌روز نبودن فایرفاکس، عملکرد آن به شدت کند می‌شود. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این مشکل بهتر است، نسبت به به‌روز کردن آن اقدام کنید.
  2. برخی از آنتی ویروس‌ها عملکرد موزیلا را با مشکل روبه‌رو می‌کنند، اگر این مشکل برای شما به‌وجود آمد می‌توانید آنتی ویروس را غیر فعال کنید یا از یک کارشناس کامپیوتر کمک بگیرید.
  3. معمولا زمانی‌که تعداد زیادی تب جدید باز می‌کنید، عملکرد مرورگر کند می‌شود به خصوص زمانی‌که در حال دانلود یک فایل باشید.
  4. بعضی از مواقع کند بودن مرورگر به دلیل کند بودن سیستم شما اتفاق می‌افتد به خصوص اگر کامپیوتر شما قدیمی باشد و سی پی یو و حافظه رم کمی داشته باشد. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن چنین مشکلی بهتر است، برنامه‌های اضافی را ببندید.
مشکلات مرورگر فایرفاکس

مشکل هنگ کردن Firefox

در برخی از مواقع مشاهده شده است که در هنگام اجرای فایرفاکس این مرورگر گیر می‌کند و تمامی فعالیت‌های آن متوقف می‌شود که چاره‌ای به‌ جز ری استارت کردن کامپیوتر یا هر روشی که بتوان فایرفاکس را بست برای شما باقی نمی‌ماند. معمولا مشکلاتی مانند هنگ کردن فایرفاکس به دو دلیل زیر اتفاق می‌افتد.

  1. اگر ارتباط فایرفاکس به اینترنت توسط فایروال مسدود و یا محدود شود، معمولا مرورگر فایرفاکس هنگ می‌کند. پس اگر دیدید که فایرفاکس شما مدام هنگ می‌کند، اولین اقدام شما بررسی وضعیت مسدود بودن فایرفاکس در فایروال ویندوز باشد.
  2. بعضا دیده شده است که برخی از افراد بجز موزیلا فایرفاکس به سراغ نصب سایر مرورگرها مانند کروم، اپرا و .. می‌روند. نصب همزمان چندین مرورگر باعث می‌شود تا عملکرد مرورگر فایرفاکس با مشکل روبه‌رو شود و هنگ کند.

از کار افتادن مرورگر فایرفاکس

در کامپیوتر به از کار افتادن یک برنامه Crash می‌گویند، زمانی‌که یک برنامه Crash می‌شود یعنی فعالیت آن متوقف شده است و دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد. از جمله مهمترین دلایلی که باعث از کار افتادن مرورگر فایرفاکس می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ویندوز (مخصوصا نسخه‌های قدیمی) به سرعت ویروسی می‌شوند. ویروسی شدن کامپیوتر عملکرد تمامی برنامه‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد و مرورگر فایرفاکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این مشکل به شما توصیه می‌کنیم که حتما از مرورگرهای قدرتمند استفاده کنید.
  2. نصب بیش از حد پلاگین بر روی مرورگر فایرفاکس یکی از عوامل مهم از کار افتادن این مرورگر به شمار می‌رود.
از کار افتادن مرورگر فایرفاکس
  • نسخه‌های قدیمی سرشار از باگ‌های مختلف هستند، اگر از نسخه قدیمی فایرفاکس استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از کرش کردن آن را به‌روز کنید.
  • 4.      موزیلا فایرفاکس برای اجرای انیمیشن‌ها، ویدیوها و فایل‌های فلش به نرم‌افزار Adobe Flash Player نیاز دارند. در صورتی‌که این نرم‌افزار نصب نباشد، عملکرد فایرفاکس با مشکل روبه‌رو می‌شود و حتی ممکن است به‌طور کامل از کار بیفتد.
  • امنیت بسیار بالای آنتی ویروس‌ها در برخی از مواقع باعث می‌شود تا عملکرد برنامه‌های متصل شده به اینترنت توسط آنتی ویروس به عنوان یک تهدید شناخته شود و عملکرد آن فایرفاکس را با مشکل روبه‌رو می‌کند. اگر حساسیت آنتی ویروس بالا باشد و اجازه باز شدن یک سایت را به مرورگر فایرفاکس ندهد، این مرورگر برای باز کردن این سایت تلاش زیادی می‌کند و همین موضوع ممکن است باعث کرش شدن فایرفاکس شود.

مشکل اتصال به اینترنت در مرورگر فایرفاکس

یکی از مشکلات مرورگر فایرفاکس که بسیار هم اعصاب خردکن است، عدم اتصال به اینترنت به دلایل مختلف به‌وجود می‌آید که در ادامه با هم برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. ممکن است اینترنت شما از مبدا قطع باشد. اگر اتصال مرورگر شما به اینترنت قطع شد، با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرد و از آن‌ها بخواهید که بررسی کنند که چرا اینترنت شما قطع شده است.
مشکل اتصال به اینترنت در مرورگر فایرفاکس
  • اگر مخابرات یا شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت شما اعلام کرد که مشکل از جانب ایشان نیست به سراغ پیدا کردن دلیل در ویندوز بگردید. کابل اینترنت یا وایرلس آن را چک کنید و مطمئن  شوید که عملکرد آن درست است.
  • درایور شبکه اینترنت ویندوز با مشکل روبه‌رو شده است. این مشکلات ناشی از پاک شدن و یا عدم به‌روز بودن درایور اتفاق می‌افتد که برای دسترسی به اینترنت باید این مشکلات را رفع کنید.
  • بعد از اینکه از صحت سه مورد بالا اطمینان حاصل کردید، به سراغ مرورگر خود بروید و ایراد را آنجا بررسی کنید. امکان استفاده از پروکسی در فایرفاکس وجود دارد، این پروکسی‌ها معمولا تاریخ انقضا دارند یا به دلایل مختلف از کار می‌افتند. اگر از پروکسی استفاده می‌کنید، احتمالا از کار افتاده است. به تنظیمات مرورگر بروید و در بخش Network Settings عملکرد پروکسی را در حالت No proxy قرار دهید.
  • ممکن است، فایروال دسترسی به اینترنت موزیلا فایرفاکس را محدود کرده باشد. در چنین شرایطی مرورگر به کاربر پیغام عدم اتصال به اینترنت را نشان می‌دهد. برای رفع این مشکل وارد قسمت کنترل پنل و فایروال شوید. بعد از آن به قسمت Advanced Settings فایروال بروید و مشکل را بررسی کنید.

مشکل نصب نشدن Firefox

در برخی از مواقع کاربر نمی‌تواند، فایرفاکس را نصب کند. معمولا به دلایل زیر کاربران قادر به نصب فایرفاکس نیستند.

  1. زمانی‌که حافظه شما پر باشد، امکان نصب فایرفاکس برای شما وجود ندارد. پس اگر به دنبال آن هستید تا فایرفاکس را نصب کنید، حتما از خالی بودن حافظه خود مطمئن شوید.
  2. همان‌طور که در بالا اشاره د، ویروسی شدن ویندوز باعث می‌شود تا عملکرد کلی کامپیوتر شما با مشکل روبه‌رو شود. ویروسی شدن کامپیوتر می‌تواند، مانع نصب مرورگر فایرفاکس و سایر برنامه‌ها شود.
مشکل نصب نشدن Firefox
  • نصب نبودن نرم‌افزارهای سیستمی یکی از عوامل مهم نصب نشدن فایرفاکس است. بعد از تعویض ویندوز شما باید نرم‌افزارهای سیستمی مانند کارت گرافیک، مادر برد و .. را نصب کنید. بعد از نصب این موارد نسبت به نصب فایرفاکس اقدام کنید.

باز نشدن مرورگر فایرفاکس

یکی از مشکلات مرورگر فایرفاکس که ممکن است به‌وجود آید، باز نشدن مرورگر است. این مشکل به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره شده است.

  1. نصب پلاگین زیاد و تداخل آن‌ها باعث می‌شود که مرورگر فایرفاکس باز نشود.
  2. زمانی‌که فایل‌های مرورگر فایرفاکس به هر دلیلی پاک شود، مرورگر فایرفاکس باز نخواهد شد. اگر این مشکل برای شما به‌وجود آمد، مرورگر خود را حذف و نصب مجدد کنید.
  3. اگر درایوی که مرورگر فایرفاکس را در آن نصب کرده‌اید، بعد از مدتی پر شود و هیچ فضای خالی نداشته باشد آنگاه مرورگر باز نخواهد شد. در چنین شرایطی بهتر از نرم‌افزارها و فایل‌های اضافی موجود در درایو را حذف کنید.
  4. اگر دلیل باز نشدن مرورگر شما هیچ کدام از موارد بالا نبود به شما توصیه می‌کنیم که مرورگر را حذف و مجدد نصب کنید.

مشکل عدم اتصال امن در موزیلا فایرفاکس

در برخی از مواقع کاربر با جمله your connection is not secure روبه‌رو می‌شود. این مشکل به معنی اتصال غیر ایمن شما به اینترنت است و معمولا به دلیل تنظیم نبودن ساعت و تاریخ کامپیوتر شما رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل کافی است تا وارد قسمت Date & time شوید و زمان و تاریخ کامپیوتر خود را به‌روز کنید.

مشکل عدم اتصال امن در موزیلا فایرفاکس

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص مشکلات مرورگر فایرفاکس و نحوه رفع این مشکلات صحبت کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، بسیاری از این مشکلات به دلایل پیش پا افتاده رخ می‌دهد و از بین بردن آن‌ها نیز کار ساده‌ای است. اما برخی از مشکلات مرورگر فایرفاکس به سادگی قابل حل نیستند، این مشکلات معمولا به دلیل ویروسی شدن ویندوز شما اتفاق می‌افتد. پس برای به‌وجود آمدن این مشکل بهتر است از آنتی ویروس قدرتمند و قوی استفاده کنید.

در این مقاله سعی شد تا به تمامی مشکلاتی که ممکن است در هنگام کار با مرورگر فایرفاکس برای شما به‌وجود آید، اشاره شود. اگر مرورگر شما با مشکلی روبه‌رو شده است که در لیست تهیه شده توسط کارشناسان این مجموعه قرار ندارد در قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما برای رفع آن به شما کمک کنند.

7 مورد از رایج ترین مشکلات مرورگر فایرفاکس + رفع مشکل

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *