تمام فعالیت‌های امروز با کمک کامپیوتر و سیستم‌های مختلف در حال گردش و به روز رسانی است در نتیجه نمی‌توان انکار کرد که امروزه یکی از نیازهای ضروری برای پیشبرد امور، وجود انواع لوازم و وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر است. این راهنمای خرید کامپیوتر به شما کمک می‌کند، وسیله مناسبی را از نظر کارایی، کیفیت و قیمت برای خود تهیه کنید.

پیش از اقدام برای خرید کامپیوتر، باید نوع نیاز خود را تعیین کنید. توجه به ویژگی‌ها، قیمت، و غیره مباحثی هستند که در هنگام خرید باید مد نظر قرار دهید. نوع نیاز خانگی یا سازمانی، میزان فضایی که در اختیار دارید یا سیستم برای تفریح یا امور کاری، همه از جمله مواردی محسوب می‌شوند که هنگام خرید کامپیوتر باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه با راهنمای خرید کامپیوتر سایت دانلود فارسی همراه باشید.

راهنمای خرید کامپیوتر خانگی

تولیدکنندگان با توجه به نوع نیاز و نحوه استفاده، کامپیوترهای متعددی را تولید و وارد بازار می‌کنند. دسکتاپ، لپ تاپ و تبلت در گروه انواع کامپیوترها قرار می‌گیرند که می‌توانید برای کارکرد خانگی از آنها استفاده کنید. پیش از اینکه روی یکی از این گزینه‌ها دست بگذارید، از خود بپرسید برای چه کاری قرار است از آن استفاده کنید؟ پاسخ به این سوال نصف بیشتر مسیر را طی می‌کند. در صورت وجود هر گونه ابهام و تردیدی، راهنمای خرید کامپیوتر را مطالعه کنید.

از ساده‌ترین فعالیت‌ها مثل ارسال ایمیل و وب گردی گرفته تا کارهای حرفه‌ای مانند ویرایش ویدئو و بازی کامپیوتری از جمله کارهایی هستند که ممکن است به صورت روزانه انجام دهید. بر اساس آنچه در راهنمای خرید کامپیوتر به آن اشاره می‌شود، لازم است بدانید که دسکتاپ‌ها از نظر قدرت، توان و کارایی، از لپ تاپ‌ها بهتر عمل می‌کنند.

از طرف دیگر شخصی که به دنبال کیفیت و ویرایش بازی است، می‌تواند روی خرید سیستم گیمینگ حساب باز کند. علاوه بر گرافیک و توان سیستم، به متعلقاتی مانند ماوس، صفحه کلید و مانیتور هم باید توجه داشته باشید، تا پاسخگوی نیاز شما باشند. لازم است بدانید ماوس و کیبورد ارگونومیک گزینه مناسبی هستند.

قطعاتی مانند مادربورد، رم، پردازنده، کارت گرافیک، هارد دیسک، اس اس دی، پاور، کیس، فن، کیبورد، ماوس، مانیتور و کابل‎ها تنها بخش‌هایی نیستند که باید مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال اگر تماس‌های تصویری موردی و روزانه نیز در برنامه کاریتان وجود دارد، حتماً وب کم کامپیوتر را بررسی و ارزیابی کنید، البته وبکم‌های اکسترنال نیز موجود هستند و می‌توانید به صورت جداگانه آنها را تهیه کنید. سلیقه و نوع نیاز در انتخاب متعلقات کامپیوتر نقش دارند.

راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم

در صورتی که بودجه شما برای خرید کامپیوتر نو، کافی نیست، می‌توانید برای خرید کامپیوتر دست دوم اقدام کنید. این نوع کامپیوترها گرچه ممکن است به اندازه مدل‌های به روز، کیفیت مناسبی نداشته باشند؛ اما علاوه بر آنکه از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند، به راحتی مخاطب را به هدفش می‌رسانند. با مطالعه راهنمای خرید کامپیوتر، به نکاتی برخورد می‌کنید که بایستی در هنگام خرید کامپیوتر دست دوم، مد نظر قرار دهید. در ادامه این نکات را با هم مرور می‌کنیم.

خرید از مراکز فروش و افراد مطمئن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که منجر به پشیمانی افراد در هنگام خرید کامپیوتر (چه به صورت نمونه جدید باشد و چه به صورت نمونه دست دوم آن) می‌شود، عدم توجه به اعتبار مراکز فروش است. نباید گول قیمت‌های فیک و پایین را بخورید چرا که با خرید آن تنها بار اضافه به دوش می‌کشید. برای انتخاب فروشنده و یا مرکز فروش مطمئن زمان بگذارید و اجازه ندهید به راحتی در تله افراد سودجو بیفتید. در حال حاضر خرید و فروش سیستم‌های دست دوم و کارکرده از طریق سایت‌های خرید و فروش کالای دست دوم فراهم است و به راحتی معامله بین فروشنده و خریدار صورت می‌گیرد

سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه مالکیت دستگاه را بررسی کنیم؟

بررسی مالکیت دستگاه

یکی از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر خریداران کامپیوترهای دست دوم می‌شود، این است که گاهی به اشتباه و بدون اطلاع قبلی، سیستم سرقتی را می‌خرند. بنابراین پیش از خرید، تحقیق کنید که کامپیوتر را از مالک دستگاه بخرید و سرقتی نباشد. همچنین از وجود کارتن اصلی دستگاه اطمینان حاصل کنید.

در خصوص قطعات و توان آنها تحقیق کنید و ببینید آیا با قیمت فروش آن تناسبی دارد یا خیر. در صورت نیاز به کمک می‌توانید به اطلاعات ارائه شده در این راهنمای خرید کامپیوتر مراجعه کنید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

فابریک بودن قطعات

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید کامپیوتر دست دوم، نصب بودن قطعات اصل و فابریک در کیس و مانیتور است. در صورت فابریک بودن قطعات، می‌توانید مطمئن باشید که تا چندین سال به شما خدمت می‌کند؛ در غیر این صورت ممکن است به راحتی دچار اختلال و مشکل شود.

راهنمای خرید کامپیوتر بالا رده

کامپیوترهای بالا رده از نظر عملکرد و قطعات بهتر هستند و راندمان بالاتری دارند. سیستم رده بالا امتیازات زیادی را به کاربر می‌دهد نظیر اینکه قطعات اصلی آن قابلیت اورکلاک و Tuning زیادی را دارند و سیستم انعطاف پذیری لازم را دارد. به این معنا که می‌توان به روزترین و آخرین تنظیمات را در انواع بازی و در فریم‌های بالاتر از حد استاندارد و با کیفیت بی نظیر مانند 2560 در 1440 و همچنین رزولوشن K4 و نمایش تصویر به صورت 60 یا 100 فریم در ثانیه به بالا یا حالت‌های سه بعدی اجرایی کند.

راهنمای خرید کامپیوتر رده حرفه‌ای

در میان انواع سیستم‌های کامپیوتری رده حرفه‌ای، برخی دارای قابلیت‌های بی‌شماری هستند و برای استفاده چند منظوره کاربرد دارند. از این نوع سیستم‌ها، علاوه بر کاربردهای روتین مانند وب گردی، نمایش و اجرای محتواهای صوتی و ویدئویی، نمایش فایل و اسناد، امکان استفاده از نرم افزارهای سنگین فراهم خواهد بود.

برنامه‌های طراحی و صفحه بندی مانند فتوشاپ، ایندیزاین، اتوکد و غیره از جمله برنامه‌هایی هستند که برای نصب و اجرا به هارد، گرافیک و رزولوشن بالایی نیاز دارند. با مطالعه راهنمای خرید کامپیوتر، فاکتورهای مهم در خصوص سیستم‌های حرفه‌ای در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

راهنمای خرید کامپیوتر حرفه ای

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالا رده

تعدادی از افراد خرید کامپیوتر را صرفاً برای گیمینگ انجام می‌دهند و این موضوع نیازمند رده بالا بودن سیستم است. بر اساس راهنمای خرید کامپیوتر باید مواردی که در ادامه آورده شده است را مد نظر قرار دهید. گاهی وجود محدودیت مالی افراد را در انتخاب سیستم قوی باز می دارد. با این حال اگر سیستم گیمینگ قوی می‌خواهید لازم است بودجه‌ای متناسب با آن سطح سیستم را در نظر بگیرید. در غیر این صورت سیستم شما کارایی و بازدهی مناسبی نخواهد داشت. بودجه‌بندی شما با میزان قدرت سیستم، رزولوشن و نرخ فریم در ارتباط است.

قدرت سیستم

این ویژگی به شما این اختیار را می‌دهد که برای اجرای بازی‌های با حداقل نرخ فریم کافی باشد یا خیر. یا اگر انتظار بالاترین رنج تنظیمات گرافیکی برای بازی را دارید، بدون شک قطعات بهتری را در سیستم گیمینگ نصب می‌کنند.

رزولوشن

تمام آنچه در صفحه مانیتور مشاهده می‌کنید، به رزولوشن بستگی دارد. پیش از خرید سیستم ویژه گیمینگ، میزان رزولوشن آن را مد نظر قرار دهید و خروجی تصویر را ارزیابی کنید. طبق راهنمای خرید کامپیوتر لازم است نوع بازی خود را مشخص کنید تا بر اساس آن رزولوشن متناسب در نظر گرفته شود و نرخ فریم دلخواه تعیین شود تا از زمانی که برای بازی می‌گذارید نهایت استفاده و لذت را ببرید. برای بخش بازی وضوح تصویر با FULLHD باشد البته کیفیت‌های LOW، High و Medium هم برای اجرای بازی گزینه‌های دیگری هستند اما میزان وضوح تصویر به تناسب کاهش پیدا می‌کند.

حتی ممکن است این سوال مطرح شود که کدام گرافیک برای بازی مناسب است؟

در میان کارت‌های گرافیکی، حتی کارشناسان این بخش نیز با اطمینان پاسخ نمی‌دهند که کارتهای گرافیک AMD برای بازی مناسب‌تر است یا کارت‌های گرافیک NVIDIA ؟! راهنمای خرید کامپیوتر تأکید می‌کند که برای گیمینگ بالارده با توجه به بودجه بندی مد نظر، به ازای قیمتی که پرداخت می‌کنید، کارایی نیز دریافت می‌کنید.

می‌توانید حد وسط را در نظر بگیرید تا تناسب بین بودجه و بازدهی سیستم جور درآید. توجه داشته باشید که چیپ یا برند، فاکتور مناسبی در انتخاب محسوب نمی‌شود بلکه باید تمامی ویژگی‌ها و مشخصات آن توسط افراد خبره مورد بررسی قرار گیرند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی کارت‌های گرافیکی، رنگ‌های ایجاد شده توسط گرافیک Nvidia در مقایسه با سایر کارت‌های گرافیکی واقعی‌تر و شارپ‌تر به نظر می‌رسند و طرفداران زیادی دارند و در بازارهای دسته دوم هم جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

راهنمای خرید کامپیوتر میان رده

اگر زمان برایتان با ارزش است و از طرفی دیگر تمایل به پرداخت هزینه‌های بیشتری به اندازه سیستم حرفه‌ای ندارید، خرید کامپیوتر میان رده، گزینه مناسبی خواهد بود. این نوع کامپیوتر کمک می‌کند، کارهای روزمره خود را با سرعت بیشتری انجام دهید. بر اساس راهنمای خرید کامپیوتر، این نوع سیستم‌ها، دارای کارت گرافیک مجزا و با کارایی نسبتاً قوی هستند که امکان اجرای بازی‌های با تنظیمات متوسط را به کاربر می‌دهد و کاربر نیز می‌تواند از سرعت و طراحی و گرافیک سطح متوسطی بهره مند شود. در صورتی که انتظار بیشتر از سطح متوسط را دارید باید به فکر خرید کامپیوترهای حرفه‌ای و رده بالا باشید.

راهنمای خرید کامپیوتر ضعیف

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان

دنیای بازی برای همه سنین جذابیت خاص خود را دارد اگر شما هم در گروه طرفداران گیم هستید و قصد خرید کامپیوتر گیمینگ را دارید، با پرداخت هزینه مناسب هم می‎توانید به هدف خود برسید. در میان انواع سیستم‌های گیمینگ، گیمینگ اقتصادی نیز وجود دارد که از محبوبیت زیادی در بین افراد برخوردار است.

با توجه به اینکه از نظر اقتصادی خریدار را حمایت می‌کند در نتیجه باید انتظار شاهکاری از آن داشته باشید. از امتیازات این نوع سیستم قیمت مناسب و سرعت در خرید است به این معنا که نیازی به صرف هزینه بسیار برای جست و جوی آن ندارید بلکه به راحتی قابل دسترس است. البته اصل خرید از فروشگاه معتبر را هیچ وقت از یاد نبرید. بر اساس راهنمای خرید کامپیوتر، می‌توانید بازی‌ها را با کیفیت و درجه وضوح 1080 اجرایی کنید.

البته رزولوشن کمتر از این موارد نیز وجود دارد اما با توجه به تنوع بازی‌های موجود در سال‌های 2022 و 2023، خرید سیستمی با رزولوشن پایین، توصیه نمی‌شود چرا که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. با خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت، امکان اجرایی شدن بازی با حداقل نرخ 30 فریم بر ثانیه به مخاطب داده می‌شود البته ثابت نیست و در برخی موارد بین 30 تا 50 فریم بر ثانیه هم قابل تغییر است.

علاوه بر آن برخی از بازی‌ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز قابلیت اجرا شدن در این نوع سیستم را دارند. لازمه خرید آن وجود حداقل یک پردازنده Core i3 نسل جدید، یک ترابایت هارد دیسک، هشت گیگابایت رم، یک کارت گرافیک GTX 1650 می‌باشد. در این میان افرادی هستند که قطعات ضعیف‌تری نظیر پردازنده‌های Pentium و یا گرافیک‌های ضعیف‌تر مانند GT1030 را انتخاب می‌کنند، ایراد این انتخاب عدم کیفیت و نرخ فریم مناسب است و تا حدودی سطح رضایتمندی شما را برای اجرای بازی‌های به روز کاهش می‌دهد در نتیجه مجبور به اجرای بازی قدیمی برای کامپیوتر می‌شوید. یا اگر هم بخواهید که بازی های جدید را اجرا کنید، باید به دنبال دانلود بازی برای کامپیوتر ضعیف باشید

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

همانطور که از نام این نوع سیستم مشخص است، کارایی و بازدهی خوبی ندارد و نمی‌توانید بازی‌های جدید که به تنظیمات حرفه‌ای نیاز دارند را بر روی آن اجرایی کنید. در واقع امکان انجام تنظیمات پایین برای آن میسر است. البته برای تنظیمات معمولی یا پایین برای بازی‌های قدیمی با فریم بالا، جست و جو در اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل و ویرایش کار و همچنین تماشای فیلم با کیفیت بالا مناسب خواهد بود.

در صورتی که نیازهای شما از یک سیستم به همین موارد ختم می‌شود، می‌توانید با خرید تبلت و یا گوشی با کیفیت متوسط آن را تأمین کنید. این عملیات با هزینه کم نیز صورت خواهد گرفت. با توجه به نوسان نرخ ارز و نیاز شدید به کامپیوتر، لازم است تمامی جوانب را در هنگام خرید در نظر بگیرید در غیر این صورت نه تنها کاری از پیش نمی‌برید، بلکه سرمایه‌ای را از دست داده‌اید.

سوالات متداول

برای بازی هایی مثل GTA V چه کامپیوتری نیاز است؟

برای انجام بازی هایی مثل GTA V باید حداقل از کامپیوترهای میان رده استفاده کنید تا بتوانند بازی های سنگین را بصورت حداقلی اجرا کنند

آیا بهتر نیست که کامپیوتر دست دوم بخرم؟

اگر بتوانید یک مرکز فروش معتبر یا شخص قابل اعتماد پیدا کنید، انتخاب و خرید کامپیوتر دست دوم به مراتب برای شما بهتر و کم هزینه تر است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید کامپیوتر 2023 برای بازی، خانگی و دست دوم

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

2 دیدگاه برای “راهنمای خرید کامپیوتر 2023 برای بازی، خانگی و دست دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *