چرا سال ۱۹۹۸ یکی از بهترین سالها برای بازیهای ویدئویی بود؟
چرا سال ۱۹۹۸ یکی از بهترین سالها برای بازیهای ویدئویی بود؟

سال ۱۹۹۸ سال پیشرفت در زمینه جلوه‌های بصری و انتقال از بازی‌های کلاسیک به طراحی‌های سه‌بعدی بود. این سال memorable برای استودیو اپیک به شمار می‌رود، زیرا موتور بازی‌سازی Unreal برای اولین بار معرفی شد و بازی تیراندازی اول‌شخصی با همین نام به بازار عرضه گردید. پس از آن، نسل‌های مختلف این موتور منجر به توسعه صدها عنوان مطرح مانند Bioshock، Gears of War و Mass Effect شدند. آن سال اگر کنسول خاصی داشتید یا بر روی پلتفرم متفاوتی بازی می‌کردید. شاهد این لحظات شگفت انگیز در صنعت بازی سازی بودید.

نکته حائز اهمیت این است که آن سال به عنوان یکی از رویدادهای بزرگ در تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی ثبت شده است. در ادامه برخی از جذاب‌ترین بازی‌های ارائه شده در این سال را که نشان دهنده انقلاب در صنعت بازی‌های ویدئویی بودند را ارائه کردیم.

بازی Half-Life

یکی از بازی‌هایی که آن سال‌ها به طور مداوم مورد تحسین قرار گرفته و در اغلب فهرست‌ها و مقالات مختلف نامش به چشم می‌خورد، شاهکار اول‌شخص استودیو والو، یعنی سری Half-Life است. در سال ۲۰۰۴ و با عرضه دومین نسخه از این سری مشخص شد که بازی شماره اول Half-Life نیز در فهرست آثار برجسته قرار دارد. این امر دلیل محکمی است بر اینکه چرا یک سال خاص و محتوای آن می‌تواند به عنوان یکی از بهترین سال‌ها برای صنعت بازی‌های ویدئویی محسوب شود. شرکت والوا (Valve) با تغییر رویکرد خود نسبت به سبک اول شخص در این بازی، نشان داد که نحوه تعامل بین گیمرها و بازی‌ها می‌تواند فراتر از دیالوگ‌ها و میان‌پرده‌ها باشد.

بازی Half-Life

بازی Banjo-Kazooie

اگرچه نینتندو با ارائه بازی Super Mario 64 نشان داد که چگونه می‌توان سبک پلتفرمر را به یک محیط سه‌بعدی منتقل کرد، اما استودیو Rare بود که با خلق بازی خود و معرفی فرمول‌ها و راهکارهای نوآورانه، این سبک را به طرز چشمگیری گسترش داد. این بازی به قدری جذاب و پرزرق و برق بود که توانایی‌های کنسول نینتندو 64 را به چالش کشید.

شخصیت‌های این بازی رنگارنگ به قدری دلنشین و جذاب بودند که تا آن زمان در صنعت بازی‌های ویدئویی رقیبی نداشتند. بانجو و کازویی، با دیالوگ‌های شایسته و طنزآلود خود، در ذهن بسیاری از طرفداران سبک پلتفرمر حک شده‌اند.

بازی StarCraft: Brood War

اولین نسخه از سری معتبر Starcraft در سال 1998 منتشر گردید و همزمان، بسته الحاقی Brood War نیز به بازار عرضه شد. عرضه بسته الحاقی بازی در کمتر از یک سال ممکن است کمی غیرمعمول به نظر برسد. با این حال، ارائه این بسته الحاقی و معرفی نژادهای مختلف موجب شد که این سری بازی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در عرصه مسابقات بازی‌های ویدئویی شناخته شود.

اگر بازی Starcraft و بسته الحاقی آن، Brood War، وجود نداشتند، امروز شاهد ظهور بازی‌های ویدئویی به عنوان یک شاخه ورزشی نبودیم. Brood War را می‌توان به شطرنج در دنیای بازی‌های ویدئویی تشبیه کرد. این بازی به حدی عمیق، ساده و کاربردی بود که مانند نقطه آغازین مسابقات بزرگ بین گیمرهای حرفه‌ای جهانی، محسوب می‌شود.

بازی Thief: The Dark Project

این بازی را می‌توان پیشگام سبک مخفی‌سازی کنونی به شمار آورد. Thief: The Dark Project یکی از نخستین عناوینی است که از نور و سایه برای ایجاد عناصر پنهان‌سازی در یک فضای سه‌بعدی استفاده کرده و بدین ترتیب، این امکان را برای بازیکنان فراهم می‌آورد، تا با خاموش کردن مشعل خود به سادگی مخفی شوند.

واکنش‌های نظامیان و شهروندان عادی به این اثر، همراه با داستان جذاب آن و دیگر ویژگی‌ها، موجب شده است که پس از گذشت سال‌ها از انتشار بازی، همچنان تأثیرات قابل ملاحظه‌ای روی بازی‌های اول شخص معاصر مشاهده شود.

بازی Thief The Dark Project

بازی Pokemon Red & Pokemon Blue

اگرچه عموم مردم بر این باورند که سری محبوب Pokémon ابتدا بر روی دستگاه Game Boy معرفی شد، اما در واقع بازی‌های Pokémon Red و Pokémon Blue با بهره‌گیری از عناصر نقش‌آفرینی ژاپنی و تبدیل آن به یک دنیای وحشی افسانه‌ای و خیالی، به یکی از ماندگارترین بازی‌ها در سال ۱۹۹۸ تبدیل شدند.

توجه به این بازی صرفاً به دلیل انتخاب لباس‌ها یا جزئیات تزئینی نبود. هر Pokémon در این بازی دارای قدرت و سبک مبارزه منحصر به فرد خودش بود، که تحت تأثیر تعاملات میان عناصر مختلف موجود در بازی قرار می‌گرفت. موضوع اصلی این بازی نه تنها نجات جهان یا شکست یک موجود شرور، بلکه بررسی عمیق شخصیت بازیکن و ظرفیت او برای انجام کارهای خیر بود.

سخن پایانی

سال ۱۹۹۸ بهترین سال بازی‌های ویدیویی بوده است. در این سال بازی‌های با زمینه‌های خاص و رنگارنگ ساخته و وارد بازار شد. شخصیت‌های داستانی و روایت‌های این قصه‌ها نیز با بازی‌های قبلی متفاوت بود. اگر از گذشته تا به امروز شیفته بازی‌های ویدئویی هستید، بدون شک تجربه استفاده از این بازی‌ها را داشته‌اید.

در این مطلب درباره اینکه چرا سال ۱۹۹۸ یکی از بهترین سال‌ها برای بازی‌های ویدئویی بود صحبت کردیم. در صورتی که در بین بهترین بازی‌های سال ۱۹۹۸ گزینه دیگری وجود دارد که در این لیست نیست، نام بازی و ویژگی‌های آن را در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

چه بازی‌هایی در سال ۱۹۹۸ منتشر شدند که تأثیرگذار بودند؟

از جمله بازی‌های تأثیر گذار منتشر شده در این سال می‌توان به The Legend of Zelda: Ocarina of Time، Half-Life، Metal Gear Solid اشاره کرد.

آیا بازی‌های سال ۱۹۹۸ تأثیرات بلندمدتی بر صنعت بازی‌های ویدئویی داشتند؟

بله، بازی‌های این سال الهام‌بخش بسیاری از توسعه‌دهندگان بودند و استانداردهای جدیدی را در زمینه طراحی و روایت بازی‌ها ایجاد کردند.

چرا سال ۱۹۹۸ یکی از بهترین سالها برای بازیهای ویدئویی بود؟

ندا سامانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *