d3dx9_43.dll
d3dx9_43.dll

اگر شما هم در هنگام بازی یا استفاده از برنامه‌های گرافیکی با ارور d3dx9_43.dll روی کامپیوتر خود مواجه شده‌اید، باید بدانید که تنها نیستید! چرا که این خطا، معمولاً پس از اجرای یک برنامه که نیاز به DirectX برای اجرا دارد، ظاهر می‌شود و ممکن است افراد زیادی، آن را تجربه کنند. DirectX،  برای اجرای بازی‌ها در ویندوز، بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین، اگر بازی شما اجرا نمی‌شود و این خطا ظاهر می‌شود، شما باید مشکل را رفع کنید.

برخی از کاربران، به طور اشتباه، فایل‌های .dll را حذف کرده و با پیام خطای “not found” مواجه می‌شوند. حتی اگر سیستم شما با مشکلات فنی روبرو نباشد، ممکن است این پیام خطا را مشاهده کنید. اما خبر خوب اینجاست که با مطالعه این مطلب، می‌توانید به‌راحتی، این مشکل را حل کنید. در این مقاله، ما به شما راهنمایی خواهیم کرد که چگونه این خطا را در ویندوز 10 و 11 را رفع کنید.

مایکروسافت برای تسهیل در توسعه نرم‌افزارها و بازی‌ها، مجموعه‌ای از فایل‌های کتابخانه به نام “DLL” در ویندوزهای خود در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. این فایل‌ها برای جلوگیری از نیاز به کدنویسی مکرر و تکراری در نرم‌افزارها به کار می‌روند. برنامه‌نویسان و سازندگان بازی‌ها از این کتابخانه‌ها برای اجرای مؤثرتر و کاهش حجم نرم‌افزارها و بازی‌ها استفاده می‌کنند. اگر فایل “d3dx9_43.dll” در ویندوز شما خراب شود یا حذف گردد، نرم‌افزار یا بازی موردنظر ناقص خواهد شد و امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت. به همین دلیل فایل‌های DLL از مهمترین فایل‌ها در ویندوز هستند.

ارور d3dx9_43.dll چیست و چرا رفع آن اهمیت دارد؟

فایل ‘d3dx9_43.dll’ یک فایل کتابخانه پیوندی پویا است و جزو مجموعه نرم‌افزاری مایکروسافت DirectX به‌حساب می‌آید. این فایل، حاوی کتابخانه‌های متنوعی از DirectX بوده و برای عملکرد صحیح بازی‌ها و سایر برنامه‌های چندرسانه‌ای روی کامپیوتر ویندوز شما بسیار حیاتی است. عدم حضور این فایل، ممکن است باعث ایجاد خطاهایی نظیر “d3dx9_43.dll شود.

اما چرا این خطا رخ می‌دهد؟ اگر کامپیوتر شما هر بار که سعی می‌کنید یک برنامه خاص را اجرا کنید، چنین خطایی را به شما نمایش می‌دهد، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  1. نصب قدیمی یا خراب DirectX
  2. وجود ویروس در سیستم
  3. حذف اشتباه فایل DLL
  4. نصب ناتمام یا ناقص برنامه‌ای که نیاز به فایل DLL برای اجرا دارد
  5. عیب در سخت‌افزار یا مشکلات سازگاری با کارت گرافیک

رفع این خطا اهمیت بالایی دارد؛ زیرا این ارور، می‌تواند تجربه بازی یا استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی را تحت‌تأثیر قرار دهد. برای رفع این مشکل، معمولا نیاز به نصب مجدد DirectX، به‌روزرسانی درایورهای کارت گرافیک، یا بازیابی دستی فایل “d3dx9_43.dll” دارید. اما در ادامه به برخی دیگر از راه‌حل‌های این خطا نیز، اشاره می‌کنیم.

روش‌های برطرف‌کردن خطای  d3dx9_43.dll

برطرف‌کردن خطای  d3dx9_43.dll

خطای “d3dx9_43.dll” یکی از خطاهای متداول در زمان اجرای بازی یا نرم‌افزارهای گرافیکی است که تجربه کاربران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برخی از راه‌حل‌های رفع این ارور به شرح زیر است:

  • رایانه خود را دوباره راه‌اندازی کنید

این خطا، ممکن است به دلیل یک مشکل موقت یا اجرای پس‌زمینه برنامه باشد. در چنین مواردی، راه‌اندازی مجدد ساده رایانه، می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

  • DirectX را مجددا نصب کنید

اگر از نسخه قدیمی DirectX استفاده می‌کنید، نصب مجدد  API، می‌تواند مشکل را برای همیشه برطرف کند. برای نصب مجدد DirectX در رایانه خود، کافی است ابتدا به صفحه رسمی دانلود نصب‌کننده Microsoft DirectX بروید و سپس روی دکمه Download کلیک کنید تا فرایند دانلود، شروع شود. پس از اتمام دانلود، نصب‌کننده را اجرا کنید. اکنون دستورالعمل‌های ساده‌روی صفحه را برای تکمیل نصب دنبال کنید. در نهایت کامپیوتر خود را مجدداً راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.

  • برنامه مشکل‌ساز را حذف کنید

اگر این خطا هر بار که سعی می‌کنید، یک برنامه خاص را اجرا کنید ظاهر می‌شود، ممکن است مشکل به یک برنامه خاص، مرتبط باشد. این برنامه را از کامپیوتر خود حذف کرده و بررسی کنید که مشکل حل می‌شود یا خیر.

  • ویندوز خود را اسکن کنید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، امکان دارد این خطا به دلیل وجود ویروس در سیستم شما باشد. برای بررسی و حذف هر گونه ویروس در کامپیوتر خود، یک اسکن امنیتی ویندوز اجرا کنید.

درایور کارت گرافیک را به‌روزرسانی کنید

اکثر اوقات، دلیل اصلی خطای d3dx9_43.dll، منسوخ‌شدن درایور کارت گرافیک سیستم است. در این مواقع، می‌توانید به‌صورت دستی درایور کارت گرافیک خود را به‌روز کنید و پس از آن اطمینان حاصل کنید که این مشکل، رفع شده باشد.

  • اجرای اسکن SFC و DISM

همان‌طور که چندین کاربر سیستم‌عامل ویندوز گزارش کرده‌اند، اگر فایل‌های سیستمی به هر دلیلی، خراب یا گم شده باشند، ارور d3dx9_43.dll  ظاهر می‌شود. اجرای اسکن‌های SFC و DISM می‌تواند به شما کمک کند تا فایل‌های سیستم خراب را پیدا کرده و مشکل را رفع کنید.

  • فایل “d3dx9_43.dll” را بازیابی دستی کنید

 بازیابی دستی فایل نیز، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید در صورت نیاز، برای رفع مشکل، از آن استفاده کنید. این روش به شما اجازه می‌دهد فایل موردنیاز را از منابع معتبر دانلود کنید و در مسیر مناسب در سیستم خود قرار دهید.

  • از ابزارهای تعمیر و بهینه‌سازی استفاده کنید

ابزارهایی مانند “DirectX End-User Runtime” ارائه شده توسط مایکروسافت می‌توانند به رفع مشکلات مرتبط با DirectX و فایل‌های موردنیاز کمک کنند. با نصب و اجرای این ابزارها، امکان دارد که این خطا در سیستم شما رفع شود.

  • فایل‌های DirectX قدیمی را نصب کنید

اگر علاقه‌مند به اجرای بازی‌هایی با نسخه‌های قدیمی DirectX هستید، ممکن است نیاز به نصب کتابخانه‌های مرتبط با API ‌های قدیمی داشته باشید. برای این کار، می‌توانید از DirectX End-User Runtime Web Installer استفاده کنید. این نصب‌کننده، حاوی کتابخانه‌ها و API ‌های موردنیاز، برای بازی‌ها و نرم‌افزارهای قدیمی DirectX است و پس از نصب، اجازه اجرای بازی‌های قدیمی‌تر بر روی کامپیوترتان را می‌دهد.

خطای  D3dx9_43 dll missing به چه معناست؟

خطای  D3dx9_43 dll missing

این خطا عمدتا زمانی ظاهر می‌شود که شما تلاش می‌کنید برنامه‌های سنگین یا بازی‌ها را اجرا کنید. دلیل این خطا معمولا آسیب‌دیدن فایل‌های DLL در ویندوز است که معمولا با نصب مجدد یا به‌روزرسانی  DirectX،  قابل‌رفع است.

در بعضی موارد، این خطا ممکن است ناشی از تداخل فایل‌های DLL با یک نرم‌افزار یا به‌روزرسانی باشد. اما در کمترین حالت، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یا بازی ممکن است قبل از انتشار، آن را با نسخه‌های مختلف DirectX آزمایش کنند.

اگر در حین بازکردن برنامه با این خطا روبرو شدید در اکثر موارد می‌توانید این مشکل را با اقداماتی نظیر نصب مجدد DirectX یا به‌روزرسانی کارت گرافیک، حل کنید. اما در مواقعی، این مشکل به دلیل تداخل بین فایل‌های DLL با برنامه‌ها یا به‌روزرسانی‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانید، فایل DLL را مجدداً از یک منبع معتبر، دانلود و اجرا کنید.

در پایان…

اکنون که تمام روش‌های رفع ارور d3dx9_43.dll  در رایانه ویندوز خود را می‌دانید، دیگر نباید با مشکل، مواجه شوید. بااین‌حال، اگر سوالات دیگری در خصوص حل این خطا دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش رفع ارور d3dx9_43.dll در ویندوز

مطهره زارعیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *