اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی
اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی

تکنولوژی، زندگی ما را از جنبه‌های مختلف تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ با کمک ابزارهای مختلفی که امروزه در اختیار داریم، توانسته‌ایم مرزها را پشت سر بگذاریم، پیشرفت کنیم و کارهایی انجام بدهیم که فرای تصوراتمان بوده‌اند. یکی از مواردی که برای ما از قبل ساده‌تر شده، مدیریت زمان است. با استفاده از انواع برنامه‌ها و متدهای مختلف، ما امروز می‌توانیم کارهای بیشتری را با تمرکز بهتری انجام بدهیم؛ اما در انبوه این برنامه ها و اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی کدامیک می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای ما باشند؟ در این مطلب، بهترین اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه را معرفی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

1. Trello پلتفرم همه‌فن‌حریف!

ترلو

ترلو یکی از قدیمی‌ترین اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی و مدیریت زمان به‌حساب می‌آید که با به تصویر درآوردن تسک‌ها، کمک می‌کند تا شما بتوانید کارهایتان را راحت‌تر انجام بدهید. علاوه‌براین امکان سپردن (assign کردن) کارها به دیگران در ترلو، این مزیت را به وجود آورده تا بتوان مدیریت پروژه‌ها را هم به سادگی انجام داد. از دیگر امکانات این اپلیکیشن -که تحت وب هم قابل استفاده است- می‌توان به انواع چک‌لیست‌ها، چارت‌بندی‌های کاری، مشخص کردن روند انجام تسک و غیره اشاره کرد.

دانلود اپلیکیشن Trello

2. Notion برای جلو افتادن از تسک‌ها

Notion از اپلیکیشن های برنامه ریزی

با استفاده از ” Notion” می‌توانید در یک پلتفرم، کارهای متفاوتی را انجام بدهید؛ از یادداشت کردن نکات مختلف گرفته تا انجام پروژه!

در این پلتفرم، امکان به اشتراگ‌گذاری تسک‌ها با سایر همکاران و الصاق متن‌ها و فایل‌های مختلف در تسک وجود دارد. ضمن اینکه برای مدیریت بهتر پروژه، امکان ساخت یک پایگاه داده مرکزی هم در این اپلیکیشن وجود دارد. مزیت استفاده از این اپلیکیشن برنامه ریزی این است که شما را از داشتن To Do List، اپلیکیشن مدیریت پروژه، اپ یادداشت به‌ صورت جداگانه و همچنین صفحات مختلف روی اکسل یا گوگل شیت، بی‌نیاز می‌کند. شما برای دانلود انواع اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی می‌توانید به سایت دانلود فارسی مراجعه کنید.

3. Forest از اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی برای افزایش انگیزه

forest از بهترین اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی

فارست با محیط زیبا و تکنیک منحصر به فردش برای ایجاد انگیزه در کاربران، یکی از جذاب‌ترین اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی و مدیریت زمان به حساب می‌آید. اساس کار اپلیکیشن Forest تکنیک پومودورو است که از جدیدترین روش‌های مدیریت زمان به‌حساب می‌آید. با تکمیل هر بازه‌ای که در این اپ تعیین کنید، می‌توانید نهال‌ها را تبدیل به درخت و درخت‌ها را تبدیل به جنگل نمایید. اگر موفق نشوید تا بازه را به پایان برسانید، درخت نابود می‌شود؛ به همین دلیل افراد تشویق می‌شوند تا کارهایشان را در بازه‌های مشخص شده به پایان برسانند و جنگلی از درختان رنگارنگ بسازند.

4. Egenda و مدیریت درس‌های مدرسه

اپلیکیشن مدیریت تسک Egenda

همانطور که با پیشرفت تکنولوژی ما مثل سابق زندگی نمی‌کنیم، بچه‌ها هم مثل سابق درس نمی‌خوانند. با استفاده از اپلیکیشن برنامه ریزی Egenda، دانش‌آموزان می‌توانند زمان کلاس‌های مدرسه، دوره‌های فوق برنامه و بازه لازم برای انجام تکالیف خود را مشخص کنند. به این ترتیب، دیگر تکلیفی از قلم نمی‌افتد و کاری انجام نشده باقی نمی‌ماند. همچنین با این اپلیکیشن می‌توان کارها را براساس فیلترهای مختلف دسته‌بندی یا مرتب کرد.

5. Todoist چک لیستی برای تمام فصول!

todoist و مدیریت وظایف

اگر از آن‌دسته افرادی هستید که به فهرست کردن کارهایشان علاقه دارند، اپلیکیشن Todoist همان چیزی است که لازم دارید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید تسک‌ها را اولویت‌بندی و در زمان انجام آن‌ها صرفه‌جویی کنید. یکی از نکات مهم در استفاده از Todoist که به کار با آن کمک زیادی می‌کند، رابط کاربری ساده و کاربردی آن است. به جز این، انواع Shortcutها و ورک‌فلوها در این اپلیکیشن برنامه ریزی به شما کمک می‌کند تا کارهایتان را به بهترین شکل مدیریت کنید.

6. Google Calender، همان آشنای قدیمی!

اپلیکیشن Google Calender

شاید فکر کنید تقویم گوگل دیگر زیادی قدیمی شده اما واقعیت این است که  Google Calender”” پا‌به‌پای رقبایش در حوزه مدیریت تسک‌ها و زمان با قدرت پیش می‌رود. با این اپلیکیشن سریع و ساده، می‌توان برنامه جلسات و ایونت‌ها را مشخص کرد، برای انجام کارهای مختلف یا فعالیت‌های مربوط به آینده یادآور گذاشت و این‌ها تنها برخی از امکانات این پلتفرم قدرتمند محسوب می‌شوند. گوگل کلندر برای تیم‌ها هم یک ابزار بسیار مفید به‌حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توان تسک‌ها را به افراد گروه سپرد و برای آن زمان مشخص تعریف کرد. علاوه‌براین، با ایجاد تقویم‌های مختلف امکان جدا کردن کارهای تیم‌های مختلف از هم، وجود دارد.

7. اپلیکیشن برنامه ریزی MyLifeOrganized (MLO) و مدیریت To-Do لیست‌ها

اپلیکیشن اپلیکیشن MyLifeOrganized

همه می‌دانیم که برای مدیریت زمان به یک سیستم مدیریت تسک و یک To-Do لیست خوب نیاز داریم. اما وجود این همه برنامه و اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی، مدیریت همین اپلیکیشن‌ها هم به نگرانی دیگری برای افراد تبدیل می‌شود. اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید، MyLifeOrganized (MLO) مخصوص شماست!

با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید بنا بر اینکه می‌خواهید روی چه موضوعی تمرکز داشته باشید، هدف‌گذاری کنید. بعد برنامه به‌طور خودکار فهرست موردنیاز را به‌ترتیب اولویت آماده می‌کند!

دانلود نرم‌افزار MyLifeOrganized (MLO) برای ویندوز

8. Freedom و آزادی از حواس‌پرتی‌های همیشگی!

اپلیکیشن مدیریت زمان freedom

تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که اگر به اینترنت دسترسی نداشتید، بیشتر به کارهایتان می‌رسیدید؟ برنامه Freedom به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند از اینترنت دور بمانند. این اپلیکیشن محبوب، بیش از یک میلیون کاربر دارد که از آن برای افزایش تمرکز و بهره‌وری استفاده می‌کنند. پس اگر شما هم ناخودآکاه سمت گوشی تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی یا جست‌وجو در گوگل می‌روید، حتما این اپلیکیشن را لازم دارید.

9. Habitica، از اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی برای بازی با عادت‌های سخت!

ایجاد عادت های جدید با بازی

ساختن عادت‌های تازه ‌می‌تواند کار سختی باشد. سازندگان اپلیکیشن Habitica این مشکل را شناسایی و برای آن یک راه‌حل جالب ایجاد کرده‌اند. شما همان امکاناتی را در هبیتیکا دارید که سایر اپلیکیشن های برنامه ریزی در اختیارتان قرار می‌دهند، با این تفاوت که Habitica این کار را با یک بازی جالب همراه کرده که ایجاد عادت تازه را برای شما جذاب‌تر می‌کند.

10. Focus@Will، اپلیکیشن موثر در افزایش تمرکز

با استفاده از این اپلیکیشن برنامه‌ریزی، می‌توانید توانایی‌های ذهنی خود را در Focus@Will مشخص کنید تا اپلیکیشن براساس آن روش‌های مختلفی برای افزایش تمرکز شما پیشنهاد کند. طرز کار این اپلیکیشن هم به‌کارگیری از موسیقی برای رسیدن به سطح بالاتری از تمرکز است. شاید بتوان گفت تنها ایراد این برنامه، هزینه‌های بالای استفاده از آن باشد، درحالی‌که هیچ طرح و دوره رایگانی هم برای ارائه ندارد. درحقیقت کاربر بدون اینکه امکانات آن را امتحان کرده باشد، باید خرید خود را انجام بدهد!

11. Quire برای تقسیم کار گروهی

برنامه Quire، نسل جدید اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی و کار گروهی به‌حساب می‌آید که می‌توان برای انواع کارها، از انجام تسک‌های ساده تا ساخت یک فیلم سینمایی را با آن مدیریت کرد. مثل دیگر اپلیکیشن‌های مدیریت تسک، این برنامه هم برای امکاناتی از قبیل ایجاد و مرتب‌سازی تسک‌ها براساس اولویت، اضافه کردن کارکنان به پروژه و ایجاد بازه زمانی برای انجام تسک مورد نظر را داراست. به‌علاوه، برنامه Quire یک نقشه زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد تا ببینید در یک بازه، چه پروژه‌هایی انجام می‌شوند.

12. MeisterTask با قابلیت‌های بصری ویژه!

نرم افزار مدیریت تسک MeisterTask

اگر به رابط کاربری اهمیت زیادی می‌دهید، MeisterTask همان اپلیکیشن برنامه ریزی دلخواه شماست! می‌توانید برای مدیریت انواع تسک و پروژه از آن استفاده کنید و خبر خوب این است که نه‌تنها می‌توان از آن برای کارهای انفرادی و شخصی استفاده کرد، بلکه قابلیت مدیریت تسک‌های گروهی را هم دارد. قابلیت‌های نسخه رایگان این اپلیکیشن کاملا راضی‌کننده است اما اگر بخواهید برای پروژه‌هایتان گروه‌های مختلف بسازید، از نحوه عملکردتان گزارش بگیرید یا فایل‌هایی با حجم تا 200 مگابایت را به تسک‌ها الصاق کنید و غیره، لازم است تا نسخه پریمیوم آن را داشته باشید.

در این مطلب، به معرفی بهترین اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی در سال 2023 پرداختیم. یکی از دغدغه‌های افرادی که از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند این است که انتخاب نسخه مناسب در میان این همه گزینه، کار سختی به نظر می‌رسد. به همین دلیل و برای سادگی بیشتر، ما سعی کردیم بهترین اپلیکیشن‌ها را طی سال جاری معرفی کنیم تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود. شما در این فهرست کدام برنامه را ترجیح می‌دهید؟ برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

بهترین اپلیکیشن‌ های برنامه ریزی و مدیریت زمان کدام‌اند؟

از آنجا که رایگان بودن در کنار امکاناتی که اپلیکیشن به شما ارائه می‌کند، اهمیت زیادی دارد، می‌توان گفت ترلو یکی از بهترین نرم‌افزارها در حوزه مدیریت تسک و برنامه ریزی محسوب می‌شود. در زمینه مدیریت زمان با استفاده از تکنیک پومودورو هم Forest از بهترین اپلیکیشن‌ها به حساب می‌آید که باید نسخه پریمیوم یا مود آن را تهیه کنید.

تکنیک Pomodoro چیست؟

تکنیک Pomodoro یکی از روش‌های جالب و امروزی مدیریت زمان است که در آن، انجام یک کار به بازه‌های 25 دقیقه‌ای تقسیم می‌شود. به ازای هر 25 دقیقه کار یا درس هم معمولا 5 تا 10 دقیقه استراحت در نظر می‌گیرند.

بهترین نرم‌افزارها و اپلیکیشن ‌های برنامه ریزی برای مدیریت زمان و پروژه

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *