

تک تک بازیهای ساخته شده با محوریت اسپایدرمن جذابیتهایی دارند که حتی ضعیفترین نسخه آن هم باز حرفی برای گفتن داشته است؛ از ورود پیتر پارکر به دنیای سیمبیوتها گرفته تا همراه شدن با اسپایدیهای قرمز و مشکیپوشی که دل هواداران را در همان بدو انتشار به دست آورد.
مرد عنکبوتی برخلاف دیگر شخصیتهایی که در یک زمان خاص سر و صدا میکنند و بعد از آن دیگر کسی آن را به خاطر ندارد، از زمانی که به طرفدارانش معرفی شد در سرتاسر دنیا بهعنوان یک شخصیت ابر قهرمان، الهامبخش آثار کمیک دنیای مارول بود. آخرین عملکرد عالی مرد عنکبوتی در فیلم Spider-Man: Homecoming در باکس آفیس بار دیگر نشان داد که این مجموعه پکیجی از ماندگارترین آثار کلاسیک و مدرنی است که هریک سمبل تحول شخصیت پیتر پارکر هستند.
در این مقاله میخوانید:
- 1 تاریخچه بازیهای Spider-Man چگونه است؟
- 2 بازی The Amazing Spider-Man
- 3 بازی Spider-Man: Battle for New York
- 4 بازی Spider-Man: Return of the Sinster Six
- 5 بازی Spider-Man Animated Game Series
- 6 بازی Spider-Man: Friend or Foe
- 7 بازی The Spider-Man 3 Movie Game
- 8 بازی The Spider-Man
- 9 بازی Spider-Man / Spider-Man 2: The Sinster Six
- 10 بازی Spider-Man: Web of Fire
- 11 بازی Spider-Man: Edge of Time
- 12 بازی Spider-Man: Web of Shadows
- 13 بازی Spider-Man: Mysterio Menace
- 14 بازی Spider-Man: Shattered Dimensions
- 15 بازی Marvel’s Spider-Man
- 16 بازی Spider-Man: Miles Morales
تاریخچه بازیهای Spider-Man چگونه است؟
بازی های ساخته شده با محوریت اسپایدرمن هرکدام نماد تحویل این شخصیت در نسخههای مختلف مرد عنکبوتی است. خیلیها دوست دارند بدانند بازیهای Spider-Man چه ویژگیهای خاصی دارند که در عرض یک دهه به الهامبخشترین آثار کمیک تبدیل شدند؟
اگر بخواهیم ویژگیهای بازیهای مرد عنکبوتی را در یک جمله خلاصه کنیم، آن امکان همزادپنداری و همراه کردن گیمرها با پیتر تحول یافته است. کمتر سری از ویدئوگیم های دنیای مارول را دیدهایم که به این زیبایی و ظرافت بر روی ماهیت کارکتری تمرکز کند که در هر نسخه آن حرفی برای گفتن داشته باشد و مخاطب را درگیر زندگی او کند. شاید دیگر هیچ استودیویی نتواند چنین مجموعهای خلق کند که قدرت همراه کردن میلیونها مخاطب را با خود داشته باشد. اما با هم سری بزنیم به بازیهای Spider-Man و ببینیم چه شد که سری مجموعه مرد عنکبوتی، تبدیل شد به شاهکار دنیای کمیک مارول!
بازی The Amazing Spider-Man
زمانی که حرف از ساخت بازیهای سهبعدی نبود، شرکتهای بازیسازی با ساخت یک سری بازیهای ۸ بیتی و ۱۶ بیتی گیمرها را سرگرم میکردند. ساخت بازی با حضور اسپایدرمن برای توسعهدهندگان یک چالش بسیار مهم بود و خیلیها این بهانه را داشتند که به تصویر کشیدن جهش او نشدنی است؛ به همین خاطر بسیاری از کارگردانها قید ساخت بازی با حضور مرد عنکبوتی را زدند.
با این حال وقتی The Amazing Spider-Man منتشر شد، به حدی موفق عمل کرد که در بین بهترین بازیهای استثنایی از شخصیت اسپایدرمن قرار گرفت و تا در میان بازیهای دو بعدی هم نسل خودش یک سر و گردن بالاتر بود. این بازی به شما اجازه میداد تا بهعنوان اسپایدرمن از دیوار بالا بروید و با افراد مختلف مخصوصاً دکتر اختاپوس مبارزه کنید.
بازی Spider-Man: Battle for New York
تجربه بازیهای لایسنس شده بر روی کنسولهای دستی در آن زمان فقط برای یک سری تولیدات خاص امکانپذیر بود. Spider-Man: Battle for New York اولین بازی نیمه کارهای بود که روی گیمبوی ادونس و نینتندو دی اس عرضه شد. به طور مثال بازی Teenage Mutant Ninjas با وجود کیفیت خوب کنسولهای دستی، برای کنسول خانگی ضعیف ظاهر شد.
مجموعه بازی Spider-Man: Battle for New York هم طی ۶ ماه سرهم بندی شد و فقط از نام کارگردان فقط از نام اسپایدرمن برای فروش آن استفاده کرد و با داستان گیجکنندهای که ارائه کرد، نتوانست در جلب مخاطبان خود موفق باشد.
بازی Spider-Man: Return of the Sinster Six
همه قهرمانان مارول از جمله ایکسمن، سیلور سرفر، ولورین و پانیشر عملکرد بسیار بدی بر روی کنسول ۸ بیتی نینتندو NES داشتند. این سری اسپایدرمن از یک قاعده مستثنی نبود و حتی در در نسخههای گیمگیر و مسترسیستم پیشرفت زیادی نداشت.
آخرین راهی که به ذهن سازنده خطور کرد تا فاجعه بازدید کم Spider-Man: Return of the Sinster Six را جبران کند، عرضه لایسنس ارزان قیمت آن بود. هدف از عرضه این پلتفرمر ضعیف، فروش چندین هزار نسخه برای برگشت پول ساخت آن بود. خوشبختانه در حال حاضر وجود قراردادهای لایسنس بلند مدت جلوی ساخت بازیهای بسیار ضعیفی مانند The Return of Sinster Sixرا گرفت و در سالهای بعد نسخههای بهتری از اسپایدرمن منتشر شد.
بازی Spider-Man Animated Game Series
قبل از اینکه Spider-Man Animated Game Series در ۲۰۰۲ به اکران برسد، این فیلم یکی از بهترین نمایشهای شخصیت اسپایدرمن خارج از کمیک انیمیشن سریالی در اواسط دهه ۹۰ بود. این سریال هنوز هم بهعنوان یکی از بهترین اقتباسهای کمیکبوکی است و تنها ضعف آن بخش ویدیویی است و اگر کارگردان روی بخش گرافیک بیشتر کار میکرد، به فروش بیشتری میرسید.
با اینکه نسخه کنسول SNES از همه جهت بهتر از نسخه جنسیس ارائه شده، ولیSpider-Man Animated Game Series مشکلات تکنیکی دارد که کل اثر را زیر سؤال برد و به یکباره به آخر لیست بهترین بازیهای اقتباس سقوط کرد.
در دهه ۹۰ هم سیستمهای ۱۶ بیتی در اوج خود بودند و تمام بازیها از حداکثر قدرت این سیستم استفاده میکردند. Spider-Man Animated Game Series سعی کرد از استانداردهای سبک Beat Them Up سری بازیهای مرد عنکبوتی فاصله بگیرد، اما امتحان سیستمهای جدید نتیجه خوبی ندارد. به همین دلیل خیلی از گیمرها با بدترین قسمت بازی یعنی کنترل دستی آن مشکل دارد و میگویند اصلاً با ماهیت چابک اسپایدرمن جور در نمیآید.
بازی Spider-Man: Friend or Foe
بعضی از بازی های ساخته شده با محوریت اسپایدرمن در یک دوره عملکرد فوقالعادهای داشتند، ولی در این بین آثاری هم بودند که با عملکرد ضعیف نتوانستند دل هواداران را به دست آورند. یکی از این بازیها Spider-Man: Friend or Foe بود که با وجود ایدههای بسیار جذاب مثل تیم شدن اسپایدرمن با بزرگترین دشمنانش، بسیار ناامید کننده ظاهر شد.
فارغ از اینکه از اول تا آخر چالشی در بازی وجود ندارد، از طرفی تمام وقت شما صرف نابودی دشمنان میشود تا بتوانید از راههای بسته عبور کنید. هر گیمری که پای بازیهای Spider-Man مینشیند، توقع دارد وارد فضایی شود که مرد عنکبوتی با حرکات خلاقانه هیجانانگیز برای کل دشمنان خود برنامه داشته باشد، ولی این بازی فقط در چند حرکت خاص خلاصه میشود؛ تکرار مکررات و نابود کردن دشمنانی که هیچ تفاوتی با هم ندارند!
بازی The Spider-Man 3 Movie Game
نسخه ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ و pc مانند بازیهای دو نسخه قبلی اسپاریدرمن، بهترین کنسول برای پخش بازیهای Spider-Man بودند، اما با وجود ضعیف ظاهر شدن نسخه آخر سهگانه انتظار میرفت The Spider-Man 3 Movie Game هم همین سرنوشت را داشته باشد؛ محصول نهایی که تأیید این پیش بینی بود. در The Spider-Man 3 خبری از دشمنان قوی و داستان پرچالش نیست و مشکلات فنی در جای مراحل به چشم میخورد.
انتخاب لباس مشکی اسپایدرمن هم به دست شما نیست و فقط براساس داستان بازی لباس هر شخصیت تغییر میکند؛ این یعنی بسته بودن دست گیمرها برای اعمال تغییرات دلخواه! نسخه مخصوص کنسول WII هم دست کمی از یک فاجعه دوباره نداشت و همه ویژگیهای حرکتی بازی به بدترین حالت اجرا شده بودند. تنها نسخه خوب The Spider-Man 3 روی کنسول نینتندو DS بود و یک ساختار درخور را به بازیکنان ارائه کرد.
بازی The Spider-Man
شاید نتوان The Spider-Man را بهعنوان یکی از ماندگارترین آثار کنسول آتاری شناخت، اما توانست یک سر و گردن از دیگر بازیها بالاتر باشد و عملکرد خوبی به نمایش بگذارد. با وجود تمام محدودیتهای تکنولوژی در دوران کنسول آتاری ۲۶۰۰، سازندگان The Spider-Man توانستند با ساخت یک بازی درخور و مناسب، جلوی هواداران مرد عنکبوتی سر بلند شوند.
در مقایسه با بازی سوپرمن کنسول آتاری ۲۶۰۰ در مورد جابجایی قسمتهایی از یک پل به دلایل نامعلوم بود. اسپایدرمن در این بازی مثل کمیکهای قبلی ظاهر شد. تنها کاری که باید بکنید بالا رفتن از ساختمانها و عدم برخورد به دشمنان است.
اگر میخواهید ضعف این بازی را به چشم ببنید، کافی است یک نگاهی به اسکرین شات آن بیندازید تا تفاوت قابل توجه The Spider-Man را با بقیه بازیهای لاسنس شده کنسول آتاری مشاهده کنید. در کنار همه نقصهایی که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد، اضافه شدن قابلیت فیزیک تار تنیدنهای مرد عنکبوتی بود که در زمان خودش یک حرکت انقلابی به حساب میآمد.
بازی Spider-Man / Spider-Man 2: The Sinster Six
قبل از اینکه کنسول گیمبوی کالر به یک کنسول شناخته شده تبدیل شود، آپگریدی برای کنسول گیمبوی بود. در آن زمان نینتندو هم وارد میدان شد تا قبل از پایان دادن به نسل گیمبوی در سود آن شریک باشد.
Sinster Six که روی کنسول گیمبوی کالر منتشر شد، به حدی عالی به جزئیات تحول پیتر پارکر پرداخته بود که بازیکنان مجبور نبودند از آن بهعنوان چند پیکسل سیاه و سفید یاد کنند. بالاخره اسپایدرمن کنسول گیمبوی کالر مثل مرد عنکبوتیهای سری قبل به یک شخصیت واقعی تبدیل شد.
دو بازی اول اسپایدرمن کنسول گیمبوی کالر در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و با اینکه مثل آنها خارقالعاده نبود، ولی بهعنوان یک بازی پرتال عملکرد خوبی به جای گذاشت. دلیل اصلی پیشرفت این نسخه، مستقل بودن آن بود و سازندگان مجبور نبودند بر اساس نسخه کنسولی بازی را عرضه کنند.
بازی Spider-Man: Web of Fire
از آثار شکستخورده کنسول ایکس اسپایدرمن که بر روی کنسول x32 سگا پخش میشد، Spider-Man: Web of Fire بود. با تمام نقاط مثبتی که داشت، به قدری در تاریخ انتشار آن وقفه ایجاد شد که بسیاری از گیمرها قید آن را زدند. ولی بعد از خبر انتشار آن، به یکی از بهترین محصولات کلکسیوندار محبوب تبدیل شد، تا حدی که هر نسخه از این بازی با قیمت بالغ بر ۱۰۰ دلار فروش رفت.
در کنار تمام نقاط ضعف Spider-Man: Web of Fire، کیفیت جلوههای بصری و انیمیشنهای اسپایدی در سطح بالایی دارد به طوری که میتوان روی آن بهعنوان یکی از بهترین بازیهای دوبعدی با کیفیت حساب کرد. اگر بخواهیم دست روی ساختار و گیم پلی بازی بگذاریم، هیچ ویژگی منحصربهفردی در هیچ یک از صحنهها پیدا نمیکنید، فقط مرد عنکبوتی را میبینید که میان دشمنان گیر افتاده و تلاش میکند خود را شر آنها خلاص کند.
بازی Spider-Man: Edge of Time
بازیهای مدرن و سبک جدید اسپایدرمن در کل عملکرد خوبی نداشتند، اما Spider-Man: Edge of Time عنکبوتی که در زمان عرضه بسیاری باور داشتند نمیتواند مانند نسخه قبلی خود یعنی Shattered Dimensions موفقیت چندانی داشته باشد، با عملکرد بسیار درخشان از حد انتظارات طرفدارانش هم فراتر رفت.
شاید مخاطبان زیادی آماده دیدن دنباله مستقیمی از Shattered Dimensions بودند، با این حال عرضه آن توسط کمپانی سازنده بسیار قابل احترام است، چون راه جدیدی را در آن زمان امتحان کرد که بسیاری از هم نسلیهایش توان پیادهسازی طرحی مثل Spider-Man: Edge of Time نداشتند.
چندین نوع اسپایدرمن در این بازی طراحی شده بود و بازیکنان میتوانستند بین بازیهای کلاسیک و مدرن سوئیچ کنند. با اینکه طرز مبارزه دنیای دو اسپایدرمن Edge of Time تفاوت زیادی با نسخه قبل آن ندارد، اما باعث ایجاد حس متفاوتی در مقایسه با بازیهای معمولی اسپایدرمن میشود.
بازی Spider-Man: Web of Shadows
به جرأت میتوانم بگویم در بین بازیهای Spider-Man ضعیفتر از Spider-Man 3 و Friend or Foe وجود نداشت و یک سراشیبی به تمام معنا برای کل بازیهای ویدیویی اسپایدرمن بود. فقط Spider-Man: Web of Shadows توانست ضعف دو بازی قبل را جبران کند و کل مجموعه را از سقوط نجات دهد. مبارزات هوایی جذاب، داستان جدید و باسفایتهای چالشی در کنار گرافیک hd بازی Spider-Man: Web of Shadows بر روی کنسولهای نسل هفتمی دست به دست هم دادند تا یک اثر ماندگار از اسپایدرمن منتشر شود.
دو نسخه پلیاستیشن 2 و Wii در حالت دو و نیمبعدی و سبک ماجراجویی و استراتژیک نقطه عطف بازی های ساخته شده با محوریت اسپایدرمن بود، قابلیتهایی که این بازی را از حالت خستهکننده و تکراری خارج کرد. اگر از گلیچها و باگهای بازی چشمپوشی کنیم، این اثر در لیست بهترین بازیهای اسپایدی جای دارد.
بازی Spider-Man: Mysterio Menace
انیمیشنهای زیبای شخصیت اسپایدرمن و پسزمینههای چند لایه واقعگرایانه فقط در این ساخته استودیو ویکاریوس ویژن نمایش داده شد؛ ویژگی که در آثار قبلی اسپایدی مشاهده نمیکردیم. موسیقی این بازی به حدی جذاب است که حتی وقتی اسپایدرمن بیرون یک کلاب ایستاده میتوانید صدای زمزمه او را بشنوید و پس از وارد شدن به محل صدای موسیقی بلند میشود و اینکار یعنی تلاش برای همراه کردن بازیکنان با تک تک لحظات بازی!
استودیو ویکاریوس سعی کرد با ارائه بهترین کنترلهای بازی کنسول دستی که یک بازی تا به حال به خود ندیده، انتظارات بازیکنان برآورده کند. گاهی اوقات حالت غیرخطی گیم پلی بازی درگیر کنندهتر از خط بخشهای دیگر است و همین حالت بازی میتواند آن را از حالت تکراری خارج کند.
بازی Spider-Man: Shattered Dimensions
شاید قبل از ساخت بازی Shattered Dimensions خیلی از ما حتی تصور نمیکردیم که اسپایدرهای دیگری جز پیتر پارکر با لباس قرمز و آبی وجود دارند؛ اسپایدیهایی که در زمانهای مختلف با لباسهای منحصربهفرد با دشمنان خود مبارزه میکردند.
بازی Shattered Dimensions با ترکیب چهار مرد عنکبوتی از ۴ خط زمانی درک همه ما را از روایت کلی داستان آسان کرد. از قابلیتهای مهم این بازی داستانمحور حضور بیش از ۲۰ دشمن متفاوت در دنیاهای مختلف با تمهای زمان حال گذشته و آینده است. در حقیقت در این نسخه پیتر پارکر با لباس قرمز و آبی اسپایدرمن از زمان گذشته، اسپایدرمن ۲۰۹۹ از زمان آینده و اسپایدرمن مشکیپوش با دشمنان زمانه خود مبارزه میکند.
بازی Marvel’s Spider-Man
بعد از چند سال ساخت بازیهای اسپایدرمن توسط اکتیو ویژن، سونی دست به کار شد و با به دست آوردن امتیاز از سمت مارول، جدیدترین نسخه مرد عنکبوتی رو توسط استودیو مستقل گیمز منتشر کرد.
همهچیز بازی Marvel’s Spider-Man از سیستم تارزنی گرفته تا المانهایی مانند جلوههای بصره و مبارزات همه و همه به کمال رسیدهاند و این بار المان مبارزات سیستماتیک که در Batman: Arkham دیده بودیم هم پربارتر شده است.
روایت بازی Marvel’s Spider-Ma به بهترین شکل بهروز شده و علاوهبر اقتباس از سایر فیلمهای اسپایدرمن از کمیکهای مربوط به این شخصیت در ساخت بازی الهام گرفته است. حضور درخشان Marvel’s Spider-Man و نظرات مثبتی که دریافت کرد، توجه بسیاری از کاربران را به سمت کنسول نسل هشتمی سونی جلب کرد.
بازی Spider-Man: Miles Morales
Miles Morales به هیچوجه قابل قیاس با مرد عنکبوتیهای سونی نیست و اگر بخواهیم سادهتر بگوییم رشد بسیار عجیب و بینظیری در کیفیت جزئیات بازی اعمال شده و آن را به بهترین اثر مرد عنکبوتی تبدیل کرده است. در این بازی شهر نیویورک با جزئیات بسیار زیادی ساخته شده و با کمی گردش میتوانید خود را وسط خود را جز شهروندان این شهر ببینید.
استفاده صداهای سهبعدی، جلوههای بصری عالی، انیمیشنهای زیبا و جذاب، قدرت بایوالکتریکی مایلز و مناظر چشمنواز نیویورک نشان میدهند که استودیو اینسامنیاک به خوبی از قدرت پلی استیشن ۵ در این بازی بهره برده است. با این ویژگیها میتوان بازی Spider-Man: Miles Morales را جذابترین حضور مرد عنکبوتی در دنیای ویدیوگیم دانست.
بازی Spider-Man: Maximum Carnage / Venom/Spider-Man: Seperation Anxiety
میرسیم به بازی Venom و هر آنچه باید در مورد شخصیت ونوم بدانیم، از برجستهترین بازی های ساخته شده با محوریت اسپایدرمن، اثری که عاشقان سبک Beat them Up بیصبرانه منتظر آن بودند. ونوم اسپایدر از دشمنان دیرینه اسپایدرمن بود که در آخر یک تیم برای شکست کارنیج تشکیل داد.
این بازی توانست با ارائه بهترین خط داستان جای خود را در دل طرفداران دنیای کمیک باز کند. در میان بازیهای Spider-Man، ونوم اسپایدرمن در سبک آرکید ایکسمن یک بازی الهامبخش به تماممعنا بود که با درجه سختی بازی منطقی، کاری کرد که بازیکنها دل زده نشوند.
از طرفی سازندگان هم تحت فشار نبودند که مراحل را برای ۴ کاراکتر طراحی کنند و تمام این کارها دست به دست هم داد تا یک بازی پرسرعت در اختیار بازیکنان قرار بگیرد. این شد که Spider-Man: Maximum Carnage / Venom در حال حاضر با فروش میلیونی، جزو بهترین بازیهای ابرقهرمانی دستگاه آرکید شناخته میشود.
کلام آخر
بازی های ساخته شده با محوریت اسپایدرمن، از جمله بیرقیبترین آثار دهه ۹۰ شناخته میشوند. حتی بازیهای مدرن مرد عنکبوتی عملکرد بسیار موفقی در کنسولهای سونی و اکتیو ویژن داشتند. شاید بعضی از بازیهای مرد عنکبوتی به خاطر گرافیک پایین، جلوههای بصری بیکیفیت و حتی کنترل دستی ضعیف قربانی واکنشهای منفی مخاطبان شدند، اما بازیهایی مثل Spider-Man: Web of Shadows توانستند جان تازهای به مجموعه مرد عنکبوتی دهند و به فروش میلیونی برسند.
پیتر پارکر مرد عنکبوتی شخصیت جهش یافتهای بود که یکجا بهعنوان دشمن ونوم و جای دیگر دوست و همراه اسپایدیهای مشکیپوشی بود که برای نابودی دشمنان با او همراه شدند. این سیر شخصیت مرد عنکبوتی در تمام بازیهای Spider-Man او را بهعنوان یکی از جذابترین کاراکترهای دنیای کمیک مبدل کرد و کمتر پیش میآید مخاطب این آثار جاودان بود و یکبار آنها را امتحان نکرد.
سؤالات متداول
- ویژگیهای بازیهای مرد عنکبوتی چیست؟
تمام بازیهای مرد عنکبوتی دارای خط داستانی جذاب و نمایش سیر تحول مرد عنکبوتی یا پیتر پارکر هستند و همین باعث ماندگاری آثار مرد عنکبوتی شده است.
- از جمله بازیهای ضعیف اسپایدرمن کدام آثار را میتوان نام برد؟
در میان آثار مرد عنکبوتی فقط بازی Spider-Man 3 و Friend or Foe عملکرد ضعیفی داشتند.
- در کدام مجموعه مرد عنکبوتی، ونومها و سیمبیوتها وارد داستان پیتر پارکر شدند؟
در بازی Spider-Man: Web of Shadows، پای سیمبیوتها به میان آمد.