معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف
معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف

همه ما این نام‌ها را می‌شناسیم: تواین، دیکنز، برونته، آستین (و البته سایر نویسندگان صاحب‌نام در ژانر کلاسیک). نویسندگان کلاسیکی که برای صدها سال قفسه‌های کتاب و قلب‌های ما را به خود مشغول کرده‌اند. با این‌ حال، بسیاری از تازه‌واردهای کتاب‌خوانی، با خواندن ادبیات کلاسیک کمی مشکل دارند. این موضوع کاملا قابل‌درک است. رمان‌های کلاسیک عموما طولانی هستند و سبک نوشتاری آن‌ها ممکن است برای برخی، چالش‌برانگیز باشد. اگر شما هم برای خواندن آثار کلاسیک با چالش روبه‌رو هستید، یک پله و راه میان‎بر وجود دارد! راهی که می‌توانید قبل از کاوش عمیق در دل داستان‌های تولستوی، شیرینی آن را بچشید. چرا یک اقتباس در قالب رمان گرافیکی را امتحان نمی‌کنید؟ در این مطلب به معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف پرداختیم تا کتاب‌خوانی برای شما جذاب‌تر شود.

رمان‌های مصور معروف

ممکن است فکر کنید که آیا معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف، همان کمیک‌بوک نیست؟ مفهوم رمان‌های گرافیکی عموما اشتباه درک می‌شوند. اما ما به شما توضیح می‌دهیم که چگونه رمان‌های گرافیکی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از ادبیات کلاسیک لذت ببرید. همچنین در لیست معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف، 13 اثر زیبا و به یاد ماندنی را معرفی کرده‌ایم. اگر بخواهیم به مفهوم رمان‌ گرافیکی بپردازیم، باید گفت: رمان‌های گرافیکی را می‌توان ترکیبی از سبک کمیک‌بوک و یک رمان در نظر گرفت.

رمان‌های گرافیکی چند ویژگی اساسی دارند:

📚 دنبال‌کردن مطلب آسان است.

تصاویر گرافیکی کاملا مشخص می‌کنند که شخصیت‌ها چه کسانی هستند و چه‌ کار می‌کنند. شما می‌توانید از تصاویر، به‌عنوان راهنمای بصری شناخت کاراکترها استفاده کنید.

📚 قابل‌درک هستند.

شما در رمان‌های گرافیکی می‌توانید با خیال راحت با هر واژه گیج‌کننده‌ای خداحافظی کنید. رمان‌های گرافیکی عموما گلچین و خلاصه‌ای از متن اصلی به‌صورت ساده اما جذاب هستند.

📚 سرگرم‌کننده هستند.

تصاویر گرافیکی، برای همه خوانندگان در تمام سنین جذاب است. رمان‌های گرافیکی با داشتن تصاویر جذاب، ذهن شما را کاملا درگیر می‌کنند.

📚 حجم کمتری دارند.

برخی از خوانندگان مبتدی، از حجم زیاد رمان‌ها، دلهره دارند؛ به همین دلیل برای شروع مطالعه آن‌ها تعلل می‌کنند؛ اما رمان‌های گرافیکی فشرده شده‌اند، بنابراین تعداد صفحات کمتری دارند و حجم آن‌ها دیگر ترسناک نیست.

بهترین کمیک‌های اقتباسی

در رمان‌های گرافیکی، مانند کمیک‌بوک، داستان از طریق تلفیق تصویر و متن روایت می‌شود. این باعث می‌شود که رمان‌های گرافیکی سرگرم‌کننده، جذاب و قابل درک باشند. البته کمیک‌بوک‌ها عموما به‌صورت سریالی منتشر می‌شوند؛ اما رمان گرافیکی یک شروع و پایان مشخص دارد.

1.فارنهایت 451/Fahrenheit 451

 ✍️“دوشنبه میلای، چهارشنبه ویتمن، جمعه فاکنر، آنها را به خاکستر بسوزانید، سپس خاکستر را بسوزانید.”

 کتاب Fahrenheit 451

فارنهایت 451، دمایی که کاغذ در آن آتش می‌گیرد و خاکستر می‌شود. قلم بردبری، این‌ بار در مورد فردیت و هنجارشکنی صحبت می‌کند و شما را در تمام مدت مطالعه، به فکر فرومی‌برد. گای مونتاگ که یک آتش‌نشان است، یک وظیفه عجیب دارد و آن هم سوزاندن کتاب است. اینجا فکرکردن خطرناک است و کتاب ممنوع. در سال 1953 ری بردبری، یکی از شاهکارهای ادبیات قرن بیست را منتشر کرد. او فراموش‌نشدنی‌ترین پادآرمان‌شهر (دیستوپیا) جهان را به تصویر کشید. شهری که کتاب‌خواندن در آن ممنوع بودن و اندیشه جایی در بین مردم نداشت. ری بردبری با این داستان به انتقاد وضع موجود جامعه و ارائه یک پیش‌بینی از آینده پرداخته است.

فارنهایت 451، یکی از پدران داستان‌های علمی‌ تخیلی مدرن شناخته می‌شود و جایگاهی خاص در تاریخ ادبی جهان دارد. در آینده‌ای که در نظر بردبری، افراد تشویق به سوزاندن کتاب‌ها تشویق می‌شوند، برخورد یک آتش‌نشان با یک رمان، مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد. فارنهایت 451، از زمان انتشار چندین بار اقتباس شده‌ است. در سال 2009، تیم همیلتون این کتاب را به‌صورت مصور درآورد و رامانی گرافیکی از دل آن بیرون کشید. این نسخه، دارای آثار گرافیکی است که داستان فارنهایت 451 را با جذابیت و زیبایی تمام به تصویر می‌کشد. اگر مطالعه نسخه متنی کتاب برایتان سخت است، حتما توصیه می‌کنیم رمان مصور فارنهایت 451 را تهیه و مطالعه کنید؛ چرا که فارنهایت 451، یکی از بهترین کمیک‌های اقتباسی است.

  • نویسنده اصلی کتاب: بردبری / Ray Bradbury
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: تیم همیلتون / Tim Hamilton
  • ژانر: دیستوپیا، علمی تخیلی
  • تعداد صفحات: 151
  • امتیاز گودریدز: 3.91

2.Kindred

✍️ “بعضی‌ اوقات چیزهایی می‌نوشتم چون نمی‌توانستم آن‌ها را بگویم، نمی‌توانستم احساساتم را در مورد آن‌ها مرتب کنم، نمی‌توانستم آن‌ها را در درون خود نگه دارم.”

کتاب Kindredدر خیلی از ادوار مختلف آمریکا، آزادی فقط مختص به سفیدپوستان بود و رنگین‌پوستان از ساده‌ترین حقوق انسانی برخوردار نبودند. دوران برده‌داری کی از تاریک‌ترین بخش‌های ایالات متحده به‌حساب می‌آید. رمان اکتاویا باتلر، Kindred، رمانی است که به وقایع تلخ دوران برده‌داری پرداخته است.

مشهورترین و اثرگذارترین کتاب باتلر، داستان یک زن جوان سیاه‌پوست به نام دانا را روایت می‌کند که در زمان سفر می‌کند! او به‌ طور ناگهانی از خانه‌اش در کالیفرنیا در دهه 1970 به مریلند، پیش از جنگ داخلی سفر می‌کند. در یک سو زنی آزاد است و در سویی دیگر، بخشی از تاریخ پیچیده خانواده خود که درگیر برده‌داری هستند. دانا تلاش می‌کند تا با ظلم علیه سیاه‌پوستان مبارزه کند.

در سال 2017، دو هنرمند به نام‌های جان جنینگز ودیمین دافی که پیش از این هم آثار مصوری در کارنامه خود داشتند، کتاب باتلر، Kindred را به‌عنوان یک رمان مصور، زنده کردند. آنها از کلمات باتلر الهام گرفتند و آن را با هنر و طراحی گرافیکی آمیختند. این کمیک با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و به نسل جدید خوانندگان این امکان را داد تا دنیا را از چشمان اکتاویا ببینند. طبیعی است که در نسخه مصور، محتوای متنی کتاب به‌صورت کامل آورده نشده باشد، اما بهترین قسمت‌های آن گزینش شده است.

  • نویسنده اصلی کتاب: اکتاویا باتلر / Octavia E. Butler
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: دیمین دافی / Damian Duffy
  • ژانر: اجتماعی، سفر در زمان
  • تعداد صفحات: 240
  • امتیاز گودریدز: 4.19

3.سلاخ‌خانه شماره پنج/Slaughterhouse-Five

✍️” همه‌ چیز زیبا بود و هیچ‌چیز آزارم نمی‌داد.”

کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج

سلاخ‌خانه شماره پنج، اثری به‌یادماندنی و تاثیرگذار از کورت ونه گات است که در سال 1969 منتشر شد. این کتاب یکی از اثرگذارترین کتاب‌های کلاسیک با موضوع ضدجنگ است. کورت ونه گات در کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج، داستان بمباران شهر درسدن آلمان را طی جنگ جهانی دوم روایت می‌کند و شخصیتی به نام بیلی را معرفی می‌کند که با سفرهایش در طول زمان به دنبال مفهوم زندگی و انسانیت است.

سفر بیلی پیلگریم نگاهی به ناخوشایندی جنگ ، وحشت و تراژدی‌هایی است که در جنگ اتفاق میفتد، جایی که در آن کودکان در خط مقدم قرار می‌گیرند. جایی که انسانیت معنای خود را از دست می‌دهد. رایان نورث برای اولین‌بار با اقتباس از کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج، نسخه گرافیکی از آن تهیه کرد که احساساتی ونه گات با کلمات منتقل می‌کرد را با تصاویر گرافیکی به خوانندگان منتقل کند. سلاخ‌خانه شماره پنج از آن رمان‌های مصور معروف است که ارزش خواندن دارد.

  • نویسنده اصلی کتاب: کورت ونه گات / Kurt Vonnegut Jr
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: رایان نورث /Ryan North
  • ژانر: جنگ، اجتماعی، سفر در زمان
  • تعداد صفحات: 192
  • امتیاز گودریدز: 4.40

 

کمیک بوک اقتباسی سلاخ‌خانه شماره پنج

4.کورالین/Coraline

✍️ ” افسانه‌ها چیزی فراتر از واقعیت هستند: نه به این دلیل که به ما می‌گویند اژدهایان وجود داشتند، بلکه به این دلیل که به ما می‌گویند اژدهایان را می‌توان از بین برد. “

کمیک بوک کورالین

در آپارتمان جدید خانواده کورالین، بیست و یک پنجره و چهارده درب وجود دارد. سیزده در باز هستند و اما درب چهاردهم قفل است. کورالین دختری کنجکاو است که با توجه‌ به اینکه در دوران نوجوانی است، روابطش با پدر و مادرش کمی اذیتش می‌کند. این خانه جدید، برای گشت‌وگذار و رفع کنجکاوی عالی است.

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، کورالین پس از اینکه همه‌جا را گشت، سراغ درب چهاردهم می‌رود. درب قفل برای او معنایی ندارد، در را باز می‌کند و با گذرگاهی روبه‌رو می‌شود که به یک آپارتمان دیگر راه دارد. کورالین وارد گذرگاه می‌شود و با اتفاقی عجیب مواجه می‌شود. همه چیز شبیه به خانه خودشان است! حتی پدر و مادر!

در ابتدا اوضاع در آپارتمان دیگر خوب به‌ نظر می‌رسد. غذا بهتر است. جعبه اسباب‌بازی‌ها پر است از وسایل جالب و شگفت‌انگیز، کتاب‌هایی با تصاویر متحرک و براق که توجه کورالین را به خود جلب کرده‌اند. اما پدر و مادر دیگر، می‌خواهند کورالین در کنار آن‌ها بماند و دختر کوچکشان باشد. آن‌ها می‌خواهند او را تغییر دهند و هرگز رهایش نکنند. حالا کورالین تنها امید خودش و بقیه کسانی که آنجا به دام افتاده‌اند است. او باید تمام عقل و ابزارهایی که می‌تواند را استفاده کند تا بتواند به زندگی عادی خود برگردد. داستان نیل گیمن، اکنون به یک کتاب گرافیکی تبدیل شده است. P. Craig Russell کتاب موردعلاقه بیشتر نوجوانان را به تصویر کشیده است.

  • نویسنده اصلی کتاب: نیل گیمن / Neil Gaiman
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: راسل /  P. Craig Russell
  • ژانر: تخیلی، ترسناک؛ فانتزی، نوجوان، ماجراجویی
  • تعداد صفحات: 192
  • امتیاز گودریدز: 4.06

5.To Kill a Mockingbird

✍️ ” اگر می‌توانید به همه زاغ‌های کبودی که می‌خواهید شلیک کنید، اما به یاد داشته باشید که کشتن یک مرغ مقلد گناه است. “

کتاب To Kill a Mockingbird

اگر اهل ادبیات و یا حتی فیلم باشید، حتما نام To Kill A Mockingbird را شنیده‌اید، اثری فراموش‌نشدنی از نویسنده اهل آمریکا، هارپر لی که به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین داستان‌ آمریکایی تا به امروز بوده است. این کتاب یکی از اولین آثاری است که به نژادپرستی و اختلاف طبقات اجتماعی می‌پردازد. داستانی دراماتیک که بارها با اقتباس از داستانش، داستان این اثر را زنده نگه داشتند.

در سال 1962 نیز فیلمی با همین عنوان، به کارگردانی رابرت مولیگان ساخته شد. حدود 18 میلیون بار از کتاب کشتن مرغ مقلد چاپ شده است و طرف‌داران زیادی دارد.

To Kill A Mockingbird در سال 2018 به یک رمان گرافیکی تبدیل شد. فرد فوردهام با اقتباس از این کتاب، نسخه مصور آن را تهیه کرده است. فوردهام به‌جای استفاده کامل از کلمات هارپر لی، از هنر برای بازگویی برخی رویدادهای کتاب استفاده می‌کند و درک و ارتباط با خوانندگان جوان را بسیار آسان‌تر می‌کند. رمان کشتن مرغ مقلد به ریشه رفتارهای انسانی می‌پردازد و پرتره‌ای از نژادپرستی، بی‌گناهی، بی‌عدالتی، ریاکاری و قهرمانی ارائه می‌دهد. کشتن مورد مقلد، امروز به همان اندازه که پس از انتشار اولیه‌اش در سال 1960، مهم بود، باقی‌ مانده است و اکنون به‌عنوان یک رمان گرافیکی دوباره متولد شده است. Scout، Jem، Boo Radley، Atticus Finch و شهر کوچک Maycomb در آلاباما، همگی در تصاویر هنرمندانه فوردهام به تصویر کشیده شده‌اند.

  • نویسنده اصلی کتاب: هارپر لی / Harper Lee
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: فرد فوردهام / Fred Fordham
  • ژانر: کلاسیک، خانواده
  • تعداد صفحات: 279
  • امتیاز گودریدز: 4.41

بهترین کمیک‌های اقتباسی

6.چین‌خوردگی در زمان/A Wrinkle in Time

✍️ ” زندگی، با قوانین، تعهدات و آزادی‌هایش، مانند یک قطعه شعر است: قوانین مشخص شده است، اما باید خودتان شعر را بنویسید. “

کمیک بوک A Wrinkle in Time

مگ موری، برادرش چارلز والاس و دوستشان کالوین اوکیف یک زندگی معمولی و خوب دارند. هر روز باهم بازی می‌کنند و کنار هم خوشحال هستند، مگ دختری بسیار باهوش است؛ اما دوستان زیادی در مدرسه ندارد. در اواخر یک شب، سه موجود ماورایی ظاهر می‌شوند و داستان به کلی تغییر می‌کند. بچه‌ها به سفری دورودراز می‌روند و رازی را کشف می‌کنند که می‌تواند امنیت کل جهان را به خطر بیندازد. در این سفر دیگر فضا و زمان اهمیت ندارد و مگ و دوستانش می‌توانند در همه ابعاد و زمان‌ها سفر کنند.

A Wrinkle in Time یا چین‌خوردگی در زمان، در سال 1962 توسط نویسنده آمریکایی به نام مدلین لنگل نوشته شد و بارهاوبارها مورد الهام قرار گرفت. در سال‌های گذاشته نیز، فیلمی با همین نام با اقتباس از این کتاب اکران شد. اما در پنجاه و پنجمین سالگرد انتشار کتاب چین‌خوردگی در زمان، یعنی سال 2012، نویسنده و تصویرگر، هوپ لارسون، با اقتباس از این کتاب، نسخه مصور و گرافیکی A Wrinkle in Time را منتشر کرد. لارسون با سبک هنری خود توانسته است شخصیت‌های مختلف مثل Mrs Whatsit, Mrs Who, Mrs Which, the Happy Medium, Aunt Beast و بقیه کاراکترها را که خوانندگان در این پنجاه و پنج سال گذشته دوست‌ داشته‌اند را به‌خوبی به تصویر بکشد. 

  • نویسنده اصلی کتاب: مدلین لنگل / Madeleine L’Engle
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: هوپ لارسون / Hope Larson
  • ژانر: فانتزی، علمی تخیلی، نوجوان
  • تعداد صفحات: 392
  • امتیاز گودریدز: 3.88

7.جین ایر/Jane Eyre

✍️ ” زندگی، حتی برای من هم درخشش‌هایی داشت. “

کمیک بوک جین ایر

یکی دیگر از رمان‌های مصور معروف،جین ایر است. کمیک‌بوک جین ایر، در قالب رمان گرافیکی، اقتباسی از داستان شارلوت برونته در مورد یک زن جوان انگلیسی ارائه می‌دهد که به‌عنوان فرماندار در تالار تورنفیلد که یک ملک روستایی متعلق به آقای روچستر مرموز است، استخدام می‌شود.

شارلوت برونته، نویسنده مطرح انگلیسی، داستان زن جوانی را روایت می‌کند که پدر و مادرش را ازدست‌داده است و در خانه عمه‌اش زندگی می‌کند و تنهایی و ظالم را تحمل می‌کند. دوران کودکی آشفته و سخت جین، استقلال و روحیه جنگندگی او را تقویت می‌کند. جین درگیر روابط احساسی با آقای روچستر می‌شود، اما همان‌طور که احساسات او نسبت به روچستر رشد می‌کند، جین به‌تدریج راز وحشتناک تالار تورنفیلد را کشف می‌کند و او را مجبور به انتخاب می‌کند. آیا او باید با روچستر بماند و با عواقب آن زندگی کند، یا از اعتقادات خود پیروی کند – حتی اگر به معنای ترک مرد موردعلاقه‌اش باشد؟ جین ایر با تصویری پرشور از جستجوی یک زن برای یافتن برابری و آزادی، شما را خیره خواهد کرد.

 

 

  • نویسنده اصلی کتاب: شارلوت برونته / Charlotte Brontë
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: Amy Corzine
  • ژانر: عاشقانه، تاریخی، ادبیات کلاسیک
  • تعداد صفحات: 141
  • امتیاز گودریدز: 4.28

8.اودیسه/The Odyssey

✍️ “گرت هیندز ادیسه را در ترکیبی استادانه از هنر و داستان زنده می‌کند. این رمان گرافیکی زنده و مهیج، تفسیر جدیدی ارزشمند از حماسه هومر است.”

کتاب اودیسه

ایلیاد و اودیسه، دو اثر حماسی از هومر هستند. دو کتابی که در کنار شاهنامه فردوسی از عظیم‌ترین و برجسته‌ترین آثار حماسی به شمار می‌روند. کتاب اودیسه قرن 8 قبل از میلاد مسیح با الهام از جنگ تاریخی یونانیان با ترواییان، در قالب اشعار حماسی نوشته شده است. اودیسه هومر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین داستان‌های منتشر شده در تاریخ است. بازگویی سفر اودیسیوس، یکی از سران جنگی یونان، به‌سوی همسر و میهنش از جنگ با تروایی‌ها، پر از ماجرا و داستان‌های جذاب است. اشعاری که پر از نماد دوستی، نفرت، صلح و جنگ هستند.

درست مثل دیگر داستان‌های اساطیری، اودیسه نیز بارها مورد اقتباس قرار گرفته است. یکی از این بازگویی‌ها توسط نویسنده و تصویرگر، گرت هیندز، انجام شده است که البته داستان‌های دیگری مثل نمایشنامه جذاب مکبث، اثر ویلیام شکسپیر و بیولف را نیز به‌صورت تصویری بازگویی کرده است.

این رمان گرافیکی، جهان‌های اودیسه را بررسی می‌کند و نقاشی‌های آبرنگی دقیقا با ماجراجویی داستان در دریا و خشکی مطابقت دارد. اثر گرت هیندز، نسخه‌ای واقعا الهام‌بخش از این داستان کلاسیک را برای نسل جدید خوانندگان روایت می‌کند. این اثر 2500 سال است که روایت می‌شود، اما هرگز کسی مثل هیندز آن را به‌ طور ماهرانه‌ای بازگو نکرده بود.

  • نویسنده اصلی کتاب: هومر / Homer
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: گرت هیندز / Gareth Hinds
  • ژانر: اساطیری، افسانه، فانتزی، ماجراجویی
  • تعداد صفحات: 248
  • امتیاز گودریدز: 3.92

9.آنی شرلی/Anne of Green Gables

✍️ “وقتی تصوراتت به حقیقت می‌پیوندند لذت‌بخش است، این‌طور نیست؟ “

کتاب آنی شرلی

می‌رسیم به یک اثر جادویی در آثار کلاسیک. آنی شرلی، نوشته L.M. Montgomery. اثری که اقتباس‌های زیادی از آن صورت‌گرفته است. قطعا بسیاری از شما هم انیمیشن ساخته شده از این کتاب را تماشا کرده‌اید. خواندن نسخه مصور کتاب آنی شرلی هم خالی از لطف نیست. وقتی متیو و ماریلا کاتبرت تصمیم می‌گیرند یتیمی را به فرزندی قبول کنند که می‌تواند به مدیریت مزرعه خانوادگی آن‌ها، Green Gables، کمک کند، آن‌ها نمی‌دانند چه دردسر لذت‌بخشی در انتظار آن‌ها است. آنی شرلی یازده‌ساله با موهای قرمز و روحیه‌ای شاد، گرین گیبلز را در طوفان ‌می‌برد. Montgomery هر لحظه روزمره از زندگی آنی در گرین گیبلز، پیروزی‌ها، غم‌ها و اعماق ناامیدی را به چیزی خارق‌العاده تبدیل کرده است.

Anne of Green Gables، یک کلاسیک بسیار دوست‌داشتنی است که تمام آسیب‌پذیری‌ها، انتظارات و رویاهای یک کودک درحال‌رشد را بررسی می‌کند، مجموعه آنی‌شرلی همچنین یک پرتره فوق‌العاده از یک‌زمان، مکان، یک خانواده و مهم تر از همه، عشق است. Anne of Green Gables، از رمان‌های مصور معروف است کع از خواندنش پشیمان نمی‌شوید.

 

 

  • نویسنده اصلی کتاب: ال ام مونتگمری / L.M. Montgomery.
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: ماریا مرسدن / Mariah Marsden
  • ژانر: نوجوانان، ادبیات کلاسیک
  • تعداد صفحات: 231
  • امتیاز گودریدز: 4.33

رمان‌های مصور معروف

10. فرانکنشتاین/Frankenstein

✍️ “زندگی، اگرچه ممکن است فقط انباشته‌ای از اندوه باشد، برای من عزیز است و من از آن دفاع خواهم کرد.”

رمان تصویری فرانکنشتاین

کابوس‌های هر شب مری شلی، فرانکنشتاین را خلق کرده‌اند! هر طرف‌دار کتاب‌های ژانر وحشت، حتما نام فرانکنشتاین را شنیده است. داستان مری شلی درباره دانشمندی به نام ویکتور فرانکنشتاین است که آزمایشات عجیبی انجام می‌دهد و در نتیجه این آزمایشات یک هیولا خلق می‌کند که بعدها با نام خودش یعنی فرانکنشتاین معروف می‌شود. این داستان به‌عنوان یکی از اولین رمان‌های علمی تخیلی به‌ شمار می‌رود و جای تعجب نیست که فرانکنشتاین در ادامه مسیرش، الهام‌بخش بسیاری از داستان‌های بعد از خودش، در ژانر تخیلی است.

یکی از بازگویی‌های فرانکنشتاین، توسط گریس گریملی، تصویرگری که به دلیل طرح‌های ترسناکش در کتاب کودکان شهرت دارد، خلق شد. متن جذاب و گیرای مری شلی، با طرح‌های عجیب‌‌و‌غریب گریملی ترکیب شد و چه ترکیب جالبی هم از آب درآمد! این کمیک، نسخه جدید از یک کلاسیک قدیمی است که خوانندگان را برای همراه شدن با داستان فرانکنشتاین ترغیب می‌کند. البته نسخه مصور فرانکنشتاین، خلاصه شده است؛ اما بسیاری از دیالوگ‌های اصلی حفظ شده است. اگر کمیک‌بوک فرانکنشتاین را خواندید و احساس کردید که دوست دارید جزئیات بیشتری را هم بدانید، حتما نسخه متنی آن را نیز مطالعه کنید.

 

  • نویسنده اصلی کتاب: مری شلی /  Mary Wollstonecraft Shelley
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: جیسون کوبلی / Jason Cobley
  • ژانر: علمی تخیلی، ترسناک
  • تعداد صفحات: 144
  • امتیاز گودریدز: 3.79

11.هابیت/The Hobbit

✍️ ” هرکجا که زندگی هست، امید هم هست. “

کمیک بوک هابیت

هابیت، اثر J.R.R Tolkien نه‌تنها دنیای سرزمین میانه را به همه معرفی کرد، بلکه شخصیت ها و موجوداتی که در آن زندگی می کنند را نیز معرفی کرد. داستان ساده هابیت بیلبو بگینز و تلاش او برای کمک به کوتوله‌ها برای بازگرداندن وطنشان، از سال 1937 عاشقان فانتزی را به وجد آورده است. این کتاب ادامه‌ای با سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و سیلماریلیون را به همراه دارد.

The Hobbit، برای اولین‌بار بیش از 50 سال پیش منتشر شد. این کتاب که به قلم تالکین نوشته شده است، یکی از محبوب‌ترین آثار ژانر فانتزی به‌ شمار می‌رود. حالا این کلاسیک فانتزی جذاب در یک رمان گرافیکی تصویرگری شده، خلاصه شده است.

هابیت، داستان بیلبو بگینز است. هابیتی آرام و درون‌گرا که پس از آشنایی و همراهی با گندالف جادوگر و سیزده کوتوله، مسیرش به‌کلی تغییر می‌کند. آن‌ها در تلاش برای بازپس‌گیری گنجی هستند که نگهبانی غول‌آسا دارد. این سفر بسیار پر خطر است و در نهایت این بیلبو است که باید به‌تنهایی با نگهبان گنج، مخوف ترین اژدهای اسماگ روبه‌رو شود. نسخه گرافیکی این رمان، به دقت خلاصه شده است و توسط چاک دیکسون به‌صورت یک کمیک‌بوک با تصاویری جذاب، گردآوری شده است.

  • نویسنده اصلی کتاب: جی.کی. تالکین / J.R.R Tolkien
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: چاک دیکسون / Chuck Dixon
  • ژانر: تخیلی، ماجراجویی، تخیلی، فانتزی
  • تعداد صفحات: 133
  • امتیاز گودریدز: 4.51

12. گتسبی/The Great Gatsby

✍️ ” به او همان‌طور نگاه می‌کرد که همه زن‌ها دوست دارند یک مرد به آنها نگاه کند. “

رمان گتسبی بزرگ

اگر نگاهی به لیست 100 کتاب قرن لوموند بیندازید، نام گتسبی بزرگ حتما به چشمتان خواهد خورد. اگر مطالعه نسخه متنی این کتاب برایتان سخت است، نسخه گرافیکی آن شروع خوبی خواهد بود. گتسبی بزرگ برای اولین‌بار، در سال 1925 منتشر شد و مورد تحسین نسل‌های قدیم و جدید خوانندگان قرار گرفت و اکنون هم در قالب رمان‌های مصور معروف خیره‌کننده به تصویر کشیده شده است.

این داستان بی‌نظیر، نوشته اف. اسکات فیتزجرالد آمریکایی است که در عصر جاز آمریکا اتفاق میافتد. داستان حول محور جوانی مولتی میلیونر و مرموز به نام جی گتسبی می‌چرخد و عشق رویایی و بی‌نهایت او به دختری به نام دیزی بوکانن را روایت می‌کند. ایده و فضای این کتاب از مهمانی‌هایی الهام گرفته شده است که فیتزجرالد در میان روند بازدیدش از جزیره لانگ آیلند در آن‌ها شرکت کرده بود. او می‌خواست چیزی جدید خلق کند و همین کار را هم کرد.

نسخه گرافیکی این کتاب، توسط فرد فوردهام تهیه شده است. او همچنین پیش‌ا‌زاین رمان تصویری جذاب کشتن مورد مقلد را نیز گردآوری کرده است که یکی از بهترین رمان‌های مصور معروف است.

  • نویسنده اصلی کتاب: اف. اسکات فیتزجرالد / F. Scott Fitzgerald
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: فرد فوردهام / Fred Fordham
  • ژانر: تاریخی تخیلی، کلاسیک، بزرگسالان
  • تعداد صفحات: 208
  • امتیاز گودریدز: 3.75

13. کتاب 1984

✍️ “اگر می‌خواهید رازی را حفظ کنید، باید آن را از خودتان نیز پنهان کنید.”

کتاب 1984

در سال 1984، لندن شهری تیره‌وتار در ایالت توتالیتر اقیانوسیه است که “برادر بزرگ” همیشه در حال تماشای شما است و پلیس فکر عملا می‌تواند ذهن شما را بخواند. وینستون اسمیت مردی است که در خطر جدی قرار دارد به این دلیل که حافظه‌اش هنوز کار می‌کند! وینستون اسمیت باید از قوانین حزب پیروی کند و تاریخ را بازنویسی می‌کند. اما وینستون با هر دروغی که در تاریخ می‌نویسد و هر دست‌کاری که در تاریخ می‌کند، از حزب متنفر می‌شود. حزبی که برای قدرت‌گرفتن، هر کاری می‌کند.

این چشم‌انداز از آینده، شاهکار دیستوپیایی از نویسنده صاحب‌نام، جورج اورول، با هنر هیجان‌انگیز و جذاب فیدو نستی، ترکیب شده و دید جدید را برای طرفداران قدیمی و خوانندگان جدید فراهم کرده است و یکی از بهترین رمان‌های مصور معروف به‌ شمار می‌رود.

 

 

 

  • نویسنده اصلی کتاب: جورج اورول / George Orwell
  • تهیه‌کننده نسخه گرافیکی: فیدو نستی / Fido Nesti
  • تصویرگر: فیدو نستی / Fido Nesti
  • ژانر: دیستوپیا، تخیلی، بزرگسالان
  • تعداد صفحات: 224 صفحه
  • امتیاز گودریدز: 4.23

 

کلام آخر

رمان‌های گرافیکی بهترین راه برای چشیدن طعم ادبیات کلاسیک هستند. این آثار، به‌خصوص برای کودکانی که هنوز برای خواندن کتاب‌های متنی آماده نیستند، معجزه می‌کنند. همچنین یک پله فوق‌العاده عالی برای بزرگسالان است. خوانندگی که مایل هستند قبل از شروع خواندن کتاب‌های متنی، با فضای آن به‌صورت تصویری و تلفیقی از هنرهای بصری، آشنا شوند. در این مطلب به معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف پرداختیم. با خواندن این آثار می‌توانید لذت ادبیات را بچشید.

 

سوالات متداول

  • بهترین رمان‌های مصور معروف کدام‌اند؟

در لیست بالا به معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف پرداختیم؛ اما فارنهایت 451، کیندرد، سلاخ‌‌خانه شماره پنج و 1984 از  بهترین کمیک‌های اقتباسی هستند.

  • کمیک اقتباسی چیست؟

رمان‌های مصور معروف، کمیک‌بوک‌هایی هستند که با الهام از یک کتاب معروف تهیه شده‌اند.

  • آثار کدام نویسنده بیشتر اقتباس شده‌اند؟

آثار نویسنده‌هایی همچون ویلیام شکسپیر، جین آستین و جی.کی. رولینگ از نویسندگانی هستند که آثارشان به‌دفعات زیادی، به فیلم یا کتاب تبدیل شده‌اند.

 

 

معرفی بهترین کمیک‌ها و رمان‌های مصور اقتباس شده از آثار معروف

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *