همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس
همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس

همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس از جمله نوع طراحی، کیفیت تصاویر، رابط کاربری مناسب نشان می‌دهد که این کنسول بازی مایکروسافت از تکنولوژی‌های بسیار جدیدی بهره می‌برد و عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر به دنبال دستگاهی هستید که بازی‌ها را با رزولوشن 4K اجرا کند، این محصول همان چیزی است که می‌خواهید.

با قابلیت‌های زیاد کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس شما می‌توانید به آثار قدیمی بازی‌های ویدیویی دسترسی داشته باشید؛ اما پیشرفت گرافیک این کنسول نسبت به باکس وان ایکس و سری اس چندان تفاوتی ندارد. از آنجا که بسیاری از گیمرها مایلند اطلاعات کاملی در خصوص Xbox Series X داشته باشند، در ادامه به نقد و بررسی ایکس باکس سری ایکس و نقاط ضعف و قدرت این کنسول می‌پردازیم.

همه چیز در مورد طراحی ایکس باکس سری ایکس

زمانی که می‌خواهید همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس را بررسی کنید، ابتدا باید طراحی آن را مورد بررسی قرار دهید. طراحی یکپارچه این کنسول بازی منحصر به فرد مایکروسافت ممکن است نظر کاربران را جلب نکند؛ اما در مجموع ظاهر آن مناسب است.

اگرچه این محصول یک دستگاه بزرگ به شمار می‌رود؛ با این حال ابعادی کوچک‌تر از پلی استیشن ۵ دارد. گیمرهایی که سؤال دارند PS5 بخریم یا ایکس باکس S، بهتر است قبل از هر چیز به طراحی دستگاه توجه کنند.

برخی از گیمرها ممکن است با جای دادن ایکس باکس در نقاط مختلف مشکل داشته و مجبور باشند آن را به صورت افقی قرار دهند. این کنسول در قسمت جلویی فقط دارای یک درگاه USB 3.1 Type-A  و یک درایو دیسک است. یک دکمه هم برای جفت‌سازی دستگاه بی‌سیم قرار دارد.

در بخش پشتی این کنسول بازی تعداد پورت‌های بیشتری تعبیه شده که شما می‌توانید از یک درگاه HDMI 2.1 برای انجام بازی‌ها بر روی تلویزیون با کیفیت8K  و نرخ فریم 120 بر ثانیه بهره ببرید. دو پورتUSB 3.1  هم جهت اتصال حافظه خارجی و دو قفل Ethernet   و  Kensington نیز بر روی دستگاه قرار دارد.

همه چیز در مورد طراحی ایکس باکس سری ایکس

بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس از نظر رابط کاربری

رابط کاربری کنسول بازی Xbox Series X بسیار کارآمد است. زمانی که همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس را بررسی می‌کنید، با مشاهدهUI  آن متوجه خواهید شد که تحول بزرگی در این کنسول بازی رخ داده و قابلیتQuick Resume  به آن اضافه شده است.

  • Quick Resume ، از مهم‌ترین قابلیت‌های رابط کاربری این کنسول بازی به صورت همزمان در دسترس بوده و بتوانید از یک بازی به بازی دیگر بروید. در واقع می‌توانید ادامه گیم پلی را از جایی که ذخیره کرده بودید، از سر بگیرید.

از دیگر ویژگی‌های این کنسول این است که برای جابجایی بین بازی نیز می‌توانید از طریق کنترلر، به سراغ بازی مورد نظر بروید. این قابلیت برای پلی استیشن ۵ وجود نداشته و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز ایکس باکس نسبت به پلی‌استیشن است.

بررسی عملکرد ایکس باکس سری ایکس

با وجود بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری زیادی که در سایت‌های معتبر از جمله دانلود فارسی ارائه می‌شود، گیمرها اگر به سراغ کنسول‌های بازی بروند، قطعا دستگاهی را انتخاب می‌کنند که عملکرد بی‌نظیری داشته باشد.

از نظر عملکرد، قدرت کارت گرافیک ۱۲ کنسول بازی‌های متنوع ایکس باکس توسط بسیاری از گیم پلیرها به چالش کشیده می‌شود. یکی از این بازی‌ها Assassin’s Creed Valhalla است.

اگرچه این اثر یک بازی انحصاری از ایکس باکس نیست؛ اما از نظر گرافیکی عالی است. اگر بخواهیم این اثر را بررسی کنیم باید بگوییم که این بازی بر روی پلی‌استیشن ۵ مشکلی نداشت. در حال حاضر نیز در کنسول ایکس باکس، این اثر از رزولوشن پویا استفاده کرده و کیفیت تصاویر متغیر است. علاوه بر این در صحنه‌های شلوغ نیز بازی با رزولوشن1440p  نمایش داده می‌شود و نمی‌توانید تجربه بازی با کیفیت 4K را داشته باشید.

بازی Gear 5 یک اثر بهینه است که می‌توانید با نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه و کیفیت 4K بر روی کنسول ایکس باکس از آن بهره ببرید.

بررسی عملکرد ایکس باکس سری ایکس

دسته ایکس باکس سری ایکس

بررسی دسته، هنگام بررسی “همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس” بسیار اهمیت دارد.  شرکت مایکروسافت دستگاه مخصوص Xbox Series X را با رنگ مشکی وارد بازار کرده و بافت مناسب روی آن مانع از خستگی گیمر در حین بازی می‌شود.

این کمپانی طراحی نسل گذشته را حفظ کرده و فقط ابعاد دست کمی کوچک‌تر شده و بافت روی تریگرها و تغییر  D-padنیز به گیمرها کمک می‌کند با کنترلر جذاب‌تری بازی کنند.

از دیگر تغییرات ایکس باکس سری ایکس اضافه شدن دکمه Share  به کنترلر است که باعث می‌شود خیلی سریع از بازی اسکرین شات گرفته یا ویدیویی از آن را ضبط کنید. تغییرات در قسمت D-pad هم به افزایش دقت شما کمک می‌کند.

دسته ایکس باکس سری ایکس

نقد و بررسی سخت‌افزار ایکس باکس سری ایکس

با نقد و بررسی ایکس باکس سری ایکس از نظر مشخصات فنی و سخت‌افزار راحت‌تر می‌توانید برای خرید آن تصمیم بگیرید.

شرکت مایکروسافت در زمینه سخت‌افزار نسبت به کنسول نسل نهم بسیار پرقدرت عمل کرده است و شما می‌توانید تجربه بازی 4k حقیقی با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه را داشته باشید.

سخت‌افزار ایکس باکس از قدرت محاسباتی ۱۲ ترافلاپسی پردازنده‌ گرافیکی، پردازنده منطبق با معماری  Zen 2، حافظه‌ SSD  پرسرعت و معماری اختصاصی  Xbox Velocity است.

هسته مرکزی این سیستم روی یک چیپ به نام اسکارلت قرار دارد که توسطTSMC  بر پایه لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده است. تراشه اسکارلت نیز با مساحت ۳۶۰٫۴ میلی‌متر مربع حدود ۱۵٫۳ میلیارد ترانزیستور دارد. مقایسه ایکس باکس سری X و  Sافزایش ۱۳۱ درصدی در ترانزیستورها را نشان می‌دهد.

حافظه ذخیره‌سازی و سیستمی ایکس باکس

همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس نشان می‌دهد که ۱۰ گیگابایت از این حافظه برای دسترسی به بالاترین سطح عملکرد با پهنای باند ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. به علاوه ۶ گیگابایت دیگر با پهنای ۳۳۰ ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه برای بازی‌هایی که به کار می‌رود که حافظه هیچ محدودیتی برای بارگذاری قائل‌های بازی ایجاد نمی‌کند. از حافظه ۶ گیگابایت باقیمانده نیز ۳.۵ گیگابایت در دسترس گیمرها قرار دارد و 2.5 گیگابایت نیز رزرو می‌شود.

حافظه ذخیره‌سازی و سیستمی ایکس باکس

بررسی خروجی صدا و تصویر Xbox Series X

 

زمانی که با کنسول Xbox Series X بازی می‌کنید، می‌توانید تجربه لذت‌بخش بازی بر روی تلویزیون‌های مدرن را داشته باشید. با نرخ 120 هرتز و پشتیبانی از HDR ، می‌توانید بر روی تلویزیون  4kبا پورت HDMI 2.1، انواع بازی‌های ویدیویی را امتحان کنید.

اجرای این بازی‌ها با نرخ فریم متغیر نیز سازگاری دارد. قابلیت موسوم به ALLM نیز به صورت خودکار میزان تأخیر تلویزیون را به کمترین مقدار ممکن می‌رساند.

توجه داشته باشید که در ایکس باکس سری ایکس از خروجی صدای  اپتیکال یا  S/PDIF استفاده نمی‌شود؛ چرا که این درگاه نمی‌تواند از کدک‌های Lossless مدرن و صدای فراگیر ۷ کاناله پشتیانی کند.

در واقع کنسول مایکروسافت برای انتقال صدا به خروجی به HDMI نیاز داشته و در تراشه کنسول، یک پردازنده جهت پشتیبانی از صدای Dolby Atmos و DTS:X  طراحی کرده‌اند.

سرویس‌های ایکس باکس سری ایکس

زمانی که همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس را بررسی کردید، به سرویس‌های این کنسول بازی مایکروسافت نیز توجه نمایید. شما می‌توانید اشتراک سرویس گیم‌پس را خریداری کنید و حتی به بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت دسترسی داشته باشید.

با در نظر گرفتن هزینه بالای خرید این بازی، گیم‌پس یک مزیت بزرگ است که اجازه می‌دهد بتوانید بازی‌های مختلف را تجربه کنید. مایکروسافت پس از مدتی گیم‌پس آلتیمیت را هم معرفی کرده و در دسترس قرار دارد. با خرید اشتراک، شما می‌توانید به ایکس باکس لایو گلد از طریق گیم‌پس دسترسی داشته باشید و از بازی‌های آنلاین لذت ببرید.

اخیراً نیز سرویس EA Play به گیم‌پس التیمیت نیز اضافه شده و سرویس گیمینگ ابری یا xCloud هم از سرویس‌های مهم کنسول مایکروسافت است که امکان تجربه بازی به شکل استریم را برای گیمرها فراهم می‌کند.

کاربران کشور استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا و آمریکا نیز می‌توانند از طریق سرویس گیم‌پس و پرداخت هزینه ماهانه ۳۴.۹۹ ، کنسول بازی ایکس باکس سری X را با اشتراک ۲۴ ماهه و اقساطی خریداری کنند.

کلام آخر

همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس از جمله نوع رابط کاربری، طراحی، میزان حافظه و.. نشان می‌دهد که این کنسول بازی توانسته نسبت به سری S بهتر عمل کند. در حال حاضر سه سال از زمان عرضه این کنسول می‌گذرد و توانسته بهترین تجربه بازی را با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه با کیفیت 4K را در اختیار گیمرها قرار دهد. این کنسول بازی با برخورداری از کارت ssd بسیار سریع و ارائه سرویس خرید اشتراک گیم‌پس توانسته نظر بسیاری از کاربران به خود جلب کند.

. از قابلیت‌های مهم این کنسول بازی طراحی کیس‌مانند، سیستم خنک‌کننده مناسب، سخت‌افزار قدرتمند است و گیمرها می‌توانند تجربه بهترین بازی را از طریق این کنسول داشته باشند. بازی‌های فعلی این کنسول بازی در مقایسه با نسل گذشته با امکان دسترسی به نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه، بدون مواجه با چالش‌های مربوط به به روزرسانی درایوها یا ناسازگاری سخت‌افزار توانسته تا حد زیادی موفق عمل کند.

سوالات متداول

  • فرق بین مدل‌های مختلف ایکس باکس مایکروسافت و کنسول نسل نهم آن چیست؟

مایکروسافت دو کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و سری S را معرفی کرد. سری ایکس قوی‌تر بود و توان اجرای بازی در رزولوشن 4K  و نرخ فریم ۱۲۰ را داشت.

  • آیا ایکس باکس از بازی‌های نسل قبل هم پشتیبانی می‌کند؟

بله این کنسول بازی با قابلیت Backward Compatibility، قابلیت اجرای بازی‌های نسل قبل با بهبود بصری و فنی را دارد.

  • کیفیت بازی‌های کنسول ایکس باکس سری ایکس چقدر است؟

ایکس باکس با وجود پشتیبانی از رزولوشن 8K برای بازی‌های با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه بهره می‌برد.

همه چیز در مورد ایکس باکس سری ایکس

علیرضا تقی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *