ارور xinput1_3.dll
ارور xinput1_3.dll

هنگام اجرای یک برنامه یا بازی در سیستم‌عامل ویندوز، ممکن است با ارور xinput1_3.dll مواجه شوید که این خطا یکی از دلایل اجرا نشدن بازی در کامپیوتر است. xinput1_3.dll معمولاً به دلیل عدم وجود یا خرابی فایل “xinput1_3.dll” در سیستم شما ایجاد می‌شود. این فایل جزو مجموعه‌ DirectX است که برای اجرای صحیح برنامه‌ها و بازی‌ها در ویندوز لازم است.

با ما همراه باشید تا راه‌حل‌های مختلف، برای رفع این مشکل را ارائه کنیم تا بتوانید به‌سادگی این ارور را برطرف کرده و به اجرای صحیح برنامه یا بازی خود بپردازید.

درباره ارور xinput1_3.dll بیشتر بدانید

xinput1_3.dll

 

XInput1_3.dll یک فایل اساسی در سیستم‌عامل ویندوز است که به‌عنوان یک جزء از DirectX، پلتفرم کنترل ورودی کنترلر بازی مایکروسافت، عهده‌دار کنترل و مدیریت ورودی‌های بازی است. این فایل توسط چندین برنامه از جمله بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی نصب شده و به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر این فایل مفقود یا آسیب‌دیده باشد، اجرای بسیاری از برنامه‌های مرتبط با بازی و گیمینگ مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود.

ممکن است شما به دلایل مختلفی با خطای xinput1_3.dll not found یا ارور xinput1_3.dll در ویندوز 10 روبرو شوید. این خطاها معمولاً با پیام‌های متنوعی همراه هستند که می‌توانند تجربه کاربری بازی را ناخوشایند کنند. در ادامه، ما به بررسی راه‌حل‌های مختلف برای رفع این خطا و اجتناب از مشکلات مرتبط با این فایل میپردازیم.

چرا خطای xinput1_3.dll رخ می‌دهد؟

 

ارور xinput1_3.dll ممکن است ناشی از دلایل مختلفی باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. حذف یا عدم وجود فایل dll

این خطا ممکن است در نتیجه حذف غیراصولی فایل یا عدم نصب صحیح آن اتفاق بیفتد. درصورتی‌که این فایل در محل مناسب قرار نداشته باشد یا به طور کامل حذف نشده باشد، خطای xinput1_3.dll not found در سیستم شما به وجود خواهد آمد.

  1. وجود ویروس یا بدافزار

برنامه‌های مخرب می‌توانند فایل‌های DLL را آلوده کرده و باعث خرابی آن‌ها شوند.

  1. نصب آخرین نسخه برنامه‌ها یا بازی‌ها

در برخی موارد، نصب یک بازی یا برنامه جدید، می‌تواند به فایل xinput1_3.dll آسیب برساند؛ زیرا ممکن است نسخه جدیدتر این فایل را با یک نسخه قدیمی‌تر جایگزین کند.

  1. مشکلات رجیستری

وجود مشکل در رجیستری ویندوز نیز، ممکن است باعث ایجاد این خطا شود. این مشکل معمولاً نیاز به اصلاح و تعمیر از طریق ابزارهای مربوط به رجیستری دارد.

  1. درایورهای گرافیک یا کنترلر بازی قدیمی

درایورهای قدیمی گرافیک یا کنترلر بازی، ممکن است با فایل xinput1_3.dll سازگاری نداشته باشند و این امکان وجود دارد که نیاز به به‌روزرسانی دارند.

  1. نسخه قدیمی DirectX

اجرای نسخه‌های قدیمی DirectX ممکن است باعث ایجاد ارور xinput1_3.dll شود. بهتر است همواره از آخرین نسخه DirectX استفاده کنید.

باتوجه‌به این موارد، راه‌حل‌های متعددی برای رفع خطای xinput1_3.dll وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: روش های رفع ارور steam_appid

7 راه حل کاربردی برای رفع ارور xinput1_3.dll

راه حل های رفع ارور xinput1_3.dll

اگر با پیام خطای “XINPUT1_3.dll not found” یا مشابه آن مواجه شده‌اید، این خطا نشانگر عدم حضور یا خرابی یک فایل کلیدی در سیستم شماست که باید هرچه سریع‌تر، برای رفع این خطا اقدام کنید. ما 8 راه حل کاربردی را برای حل این مشکل ارائه میکنیم که شامل موارد زیر است:

راه‌اندازی مجدد کامپیوتر

ری استارت کردن سیستم، ساده‌ترین راه‌حلی است که می‌توانید برای رفع خطای xinput1_3.dll در ویندوز امتحان کنید. گاهی اوقات این خطا به طور اتفاقی ایجاد می‌شود و در چنین حالتی، راه‌اندازی مجدد کامپیوتر، ممکن است مشکل را حل کند.

پس از راه‌اندازی مجدد کامپیوتر، سعی کنید برنامه را باز کنید و ببینید آیا هنوز این خطا را دریافت می‌کنید یا خیر. اگر مشکل حل شده باشد، همه چیز درست است؛ اما اگر هنوز هم خطا را دریافت می‌کنید، می‌توانید راه‌حل‌های دیگر را امتحان کنید.

رفع مشکل نصب DirectX

برای رفع ارور xinput1_3.dll تلاش کنید تا DirectX را بر روی کامپیوترتان نصب کنید تا خطای xinput1_3.dll missing حل شود. نصب نسخه مناسب DirectX که با نسخه ویندوز شما سازگار است، ممکن است مشکل را حل کند. برای این کار، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلیدهای Windows + R را فشار دهید
  • dxdiag را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید
  • بر روی تب سیستم کلیک کنید تا نسخه سیستم را بررسی کنید
  • به صفحه Microsoft DirectX End-User Runtime Web Installer بروید
  • بر روی دکمه Download برای فایل exe کلیک کنید
  • خطای dll missing را رفع کنید
  • دستورات روی صفحه را دنبال کرده و فایل exe نسخه جدید DirectX را دانلود و نصب کنید.

پس از نصب DirectX در کامپیوتر ویندوزی خود، سعی کنید یک بازی را اجرا کنید و ببینید آیا خطا ظاهر می‌شود یا خیر.

به‌روزرسانی Microsoft DirectX

به‌روزرسانی Microsoft DirectX توسط کاربران مختلف به‌عنوان یک راه‌حل مؤثر، برای رفع این خطا تأیید شده است؛ بنابراین، سعی کنید Microsoft DirectX را به‌روز کنید تا این خطا را برطرف کنید. می‌توانید از دستورالعمل‌ زیر برای اجرای این راه‌حل استفاده کنید:

  1. به صفحه دانلود رسمی Microsoft DirectX End-User Runtime Web Installer بروید
  2. اگر می‌خواهید هر نصب‌کننده اضافی را دانلود کنید، آن را انتخاب کنید یا آن را رها کنید و بر روی دکمه No thanks and continue کلیک کنید
  3. نصب‌کننده را در محل مشخص شده در کامپیوتر خود ذخیره کنید
  4. به محلی که نصب‌کننده را ذخیره کرده‌اید بروید، آن را اجرا کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کرده تا به‌روزرسانی‌های DirectX را نصب کنید

پس از انجام این مراحل، می‌توانید برای اطلاع از رفع ارور xinput1_3.dll یک بازی یا نرم‌افزار را اجرا کنید

همچنین مطالعه کنید: رفع ارور it is not found any file specified for isarcextract

نصب مجدد C++ Visual

برای حل خطای “xinput1_3.dll not found”، توصیه می‌کنیم آن را در ویندوز خود، مجدداً نصب کنید. بسیاری از کاربران ادعا کرده‌اند که نصب مجدد توزیع Visual C++ بر روی دستگاه‌هایشان باعث رفع این خطا شده است.

اسکن SFC (System File Checker)

پیام خطای “xinput1_3.dll is missing” ممکن است زمانی روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر شود که فایل سیستم به‌صورت خراب یا گم شده باشد؛ بنابراین، توصیه می‌شود که اسکن SFC را اجرا کنید تا فایل‌های گم شده جایگزین شوند. برای این کار، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی نماد ویندوز کلیک کنید
  • cmd را تایپ کرده و بر روی Command Promptراست کلیک کرده و Run as administrator را انتخاب کنید
  • در پنجره Command Prompt، دستور sfc /scannow را تایپ کنید و Enter را فشار دهید

پس از اتمام اسکن، کامپیوتر خود را راه‌اندازی کنید، برنامه یا بازی را باز کنید و بررسی کنید آیا خطای xinput1_3.dll حل شده است یا خیر.

به‌روزرسانی درایور کنترلر بازی

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند ارور xinput1_3.dll را ایجاد کند، به‌روز نبودن درایور کنترلر بازی یا گرافیک است. برنامه‌ای که سعی در اجرا آن دارید، احتمالاً به این درایور نیاز دارد و به دلیل عدم به‌روزرسانی آن، با این خطا مواجه می‌شوید. پس به‌روزرسانی درایور گرافیک یا کنترلر بازی را برای رفع خطا انجام دهید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلیدهای Windows + R را فشار دهید > msc را در پنجره Run تایپ کنید > بر روی دکمه OK کلیک کنید تا Adminstore راه‌اندازی شود
  • در پنجره مدیر دستگاه، بر روی Sound, video and game controller کلیک کنید تا درایور را گسترش دهید
  • بر روی درایور راست کلیک کرده و گزینه Update driver را از منوی زمینه انتخاب کنید
  • گزینه Search automatically for updated device software را انتخاب کنید
  • پس از اتمام فرایند به‌روزرسانی، کامپیوتر خود را راه‌اندازی مجدد کنید

حذف فایل‌های مشکل‌ساز

درنهایت، ممکن است وجود یک برنامه خاص یا یک اپلیکیشن باعث ظاهرشدن خطای “xinput1_3.dll missing” در ویندوز 10 و 11 شده باشد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود که برنامه را به همراه اجزاء آن حذف کنید تا برنامه و فایل DLL جایگزین شوند و فایل DLL جدید نصب شود.

مراحل حذف یک برنامه به شرح زیر است:

  • کلید Windows را فشار دهید
  • به تنظیمات بروید
  • بخش برنامه‌ها را انتخاب کنید
  • بر روی Apps & Features کلیک کنید
  • برنامه‌ای که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب کنید و بر روی دکمه Uninstall کلیک کنید

پس از حذف برنامه، خطای “xinput1_3.dll was not found” باید رفع شده باشد. سعی کنید آن برنامه را دوباره نصب کنید و ببینید آیا خطا دوباره ظاهر می‌شود یا خیر. همچنین می‌توانید از برنامه Revo Uninstaller برای حذف برنامه‌ها و پاک‌کردن فایل‌های باقی‌مانده در کامپیوتر خود استفاده کنید.

امیدواریم که توانسته باشیم مشکل شما را رفع و تجربه‌ یک سیستم پایدارتر را برایتان ایجاد کنیم. باید در نظر داشته باشید که همواره به‌روز نگه‌داشتن درایورها و سیستم‌عامل، نصب نرم‌افزارهای لازم و اجرای روش‌های پیشگیری می‌تواند به جلوگیری ازاین‌گونه خطاها کمک کند.

درصورتی‌که سؤالات یا مشکلات دیگری دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، می‌توانید از طریق قسمت نظرات همین مقاله، با ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید، برای دانلود آخرین نسخه‌های نرم‌افزارها و بازی‌ها به وب‌سایت ما مراجعه نمایید و از منابع به‌روز و امن، برای بهبود تجربه‌ استفاده از کامپیوتر خود بهره‌مند شوید.

آموزش رفع ارور xinput1_3.dll

مطهره زارعیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *