ساخت بازی اندروید
ساخت بازی اندروید

همه گیمرها شبیه یکدیگر نیستند؛ بعضی از گیمرها، بازی کردن را فقط برای تجربه کردن دوست دارند و ترجیح می‌دهند که بیشتر یک مصرف‌کننده در این صنعت باشند. اما بعضی از گیمرها دیگر، زمانی که با این آثار روبه‌رو می‌شوند، با جرقه‌ای درون خود روبه‌رو می‌شوند که این جرقه باعث می‌شود تا آن‌ها بخواهند تا چیزی فراتر از یک مصرف‌کننده در این صنعت باشند، یعنی وارد ساختن بازی در اندروید شوند.

این گیمرها، سعی می‌کنند که به یاد گرفتن مفاهیم ساختن بازی در اندروید، خودشان به یک تولیدکننده در این صنعت بدل شوند و بعضی از آن‌ها موفق شدند که با دنبال کردن علاقه‌شان، وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشند و به این کار به عنوان یک شغل تمام وقت نگاه کنند و از تصمیم خود راضی هستند.

اما برای این که وارد صنعت بازی و ساخت آن شد، باید چه قدم‌هایی را طی کرد؟ آیا هر کسی می‌تواند دست به ساختن بازی در اندروید بزند؟ در این مقاله نگاه عمیق‌تری به ساختن بازی در اندروید می‌اندازیم و قدم‌هایی که باید در این راه طی کنید را، به شما خواهیم گفت. با بلاگ دانلود فارسی همراه باشید.

قدم اول: انتخاب مسیر

برای شروع کردن هر کاری در زندگی، نیاز دارید که ابتدا روی آن برنامه‌ریزی کنید و به مرور زمان، ایده اولیه برای شروع آن کار را در ذهن خود یا حتی روی کاغذ بسازید و گسترش دهید. در مورد بازی‌های ویدیویی هم دقیقا چنین موضوعی حاکم است؛ اگر قصد داشته باشید که مسیر خود را به عنوان یک بازی‌ساز آغاز کنید، باید بدانید که قصد دارید چه نوع بازی‌سازی باشید و این که بتوانید یک ایده ساده برای ساخت در ذهن خود داشته باشید.

توجه کنید که از ابتدای راه، منطقی نیست که یک سیستم پیچیده برای بازی در ذهن خود پیاده‌سازی کنید و برای اولین بازی، باید از یک ایده خیلی ساده شروع کنید. شما می‌توانید حتی ایده ساده جدیدی نداشته باشید و سعی کنید که برای بازی اول خود، به کپی پیست کردن یک بازی ساده دیگر بپردازید تا بتوانید متوجه مفهوم کلی ساختن بازی در اندروید بشوید و تجربه کسب کنید.

ساخت یک بازی اندرویدی، به خاطر دلایل زیادی در ایران بهترین گزینه ممکن برای شروع ساختن بازی در اندروید است؛ اما نگران نباشید. اگر ساخت بازی اندرویدی را به خوبی یاد بگیرید و بتواند تجربه خوبی در آن کسب کنید،‌ ساخت بازی در پلتفرم‌های دیگر چندان برای شما سخت نخواهد بود. اما شرط اصلی آن است که قدم‌های این مقاله را همگی به خوبی انجام دهید.

ساختن بازی در اندروید

قدم دوم: انتخاب موتور بازی‌سازی

بازی‌ساختن از ابتدا و با نوشتن کد، پروسه زمان‌گیر و سختی است که ممکن است در گذشته خیلی‌‌ها را از ورود کامل به صنعت بازی‌سازی دریغ کرده باشد. اما از زمانی که موتورهای بازی‌سازی به میان آمدند، ماجرا برای خیلی‌ها عوض شد و حالا ساختن یک بازی اندرویدی از همیشه ساده‌تر شده است.

ساخت یک موتور بازی‌سازی بستگی به سلیقه خودتان دارد و اگر یک بازی با گرافیک بالا را دیده‌اید که از موتوربازی‌سازی X استفاده می‌کند، دلیلی بر برتری آن در مقایسه با موتور بازی‌سازی Y نیست. موتورهای بازی‌سازی ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و این بستگی به علم و توانایی شما در ساخت بازی دارد که چطور بتوانید از این موتورهای بازی‌سازی استفاده کنید.

دو موتور بازی‌سازی مطرحی که می‌توانید برای شروع ساخت بازی‌های اندروید استفاده کنید، موتورهای آنریل انجین و یونیتی هستند. البته از همین ابتدا باید اشاره کنم که موتورهای زیادی برای ساخت بازی اندرویدی ساخته شده که از دیگر مهم‌ترین‌های این دسته‌بندی می‌توان به گیم میکر استودیو و کرای انجین اشاره کرد. اما یونیتی و آنریل انجین به خاطر دریافت به‌روزرسانی بیشتر، راحتی کار و البته محبوبیت بیشتری که دارند را به عنوان موتورهای پایه در نظر می‌گیریم.

هم‌چنین می‌توانید ویدیوهایی از محیط کاربری انجین‌های ذکر شده در پلتفرم‌های ویدیویی نگاه کنید تا حتی به صورت چشمی هم یک آشنایی با آن‌ها داشته باشید و بتوانید انتخاب کنید که به نظر شما، کدام یک از این نرم‌افزارها و موتورها می‌توانند شما را ترغیب به ساخت. بازی کنند و با رابط کاربری کدام یک از این انجین‌ها راحت‌تر هستید.

قدم سوم: یادگرفتن زبان برنامه‌نویسی

بعد از آن که موتور بازی‌سازی خود را انتخاب کردید، زمان آن فرا می‌رسد که زبان برنامه‌نویسی مربوط به انجین انتخابی خود را فرا بگیرید. البته زبان برنامه‌نویسی بعضی از این انجین‌ها به یک زبان خلاصه نمی‌شود و برای این که بتوانید با بعضی از انجین‌ها کار کنید، باید یک تا سه زبان بلد باشید. از مهم‌ترین مثال این بخش می‌توان به کرای انجین اشاره کرد که به سه زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، سی‌پلاس و لوا نیاز دارد.

زبان برنامه نویسی کرای انجین

البته برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند؛ یعنی اگر یک زبان برنامه‌نویسی را به صورت کامل یاد بگیرید، می‌توانید از کنار آن به راحتی زبان‌های بیشتری بیاموزید و بعضی از زبان‌ها بیس و پایه یکسان دارند و یاد گرفتن دیگر زبان‌ها، به هیچ‌وجه به اندازه یادگیری اولین زبان برنامه‌نویسی سخت نخواهد بود.

البته یاد گرفتن زبان برنامه‌نویسی به شکلی است که اگر بتوانید یکی از این زبان‌ها را به خوبی یاد بگیرید، احتمالا به صورت پیش‌فرض سراغ یادگیری دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی بروید که در این صورت می‌توانید گزینه‌های کار با انجین خود را بیشتر از گذشته کنید که می‌تواند در سفر و ماجراجویی خود برای تبدیل به یک بازی‌ساز شدن را جذاب‌تر کند.

قدم چهارم: مبانی ابتدایی طراحی بازی

برای این که ساختن بازی در اندروید را شروع کنید، لازم نیست که به صورت حرفه‌ای طراحی بازی را فرابگیرید و حتی لازم نیست که هیچ دانشی از طراحی بازی داشته باشید. اما دانستن این که مکانیزم‌های بازی به چه شکل کار می‌کنند، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در حین کار با انجین‌ها، باید بیاموزید.

یاد گرفتن مکانیزم‌های گیمپلی به شما کمک ویژه‌ای می‌کند که بتوانید در آینده نه چندان دور، روی توانایی‌های خود به عنوان یک طراح بازی برای ساختن بازی در اندروید تمرکز کنید. یاد گرفتن مبانی طراحی بازی و ارتقا دادن آن در آینده به شما کمک می‌کند که بتوانید بازی‌های پیچیده‌تر و جذاب‌تری را در آینده بسازید. به همین خاطر است که برنامه‌نویس‌های بازی و طراحان بازی همیشه رابطه نزدیکی در استودیوهای بازی‌سازی از لحاظ کاری با یکدیگر دارند.

هر دو دسته‌بندی شغلی نیاز دارند تا با توانایی‌ها و محدودیت‌های طرف مقابل آشنا باشند تا بتوانند سیستم‌های مناسب و درخور بازی و سوژه مدنظر خود را طراحی کنند و توسعه بدهند. باز هم تاکید می‌کنیم که برای بازی اول خود، نیاز نیست که سراغ یک سیستم طراحی پیچیده بروید و می‌توانید طراحی بازی‌های دیگر را به سادگی کپی و پیست کنید. اما برای ادامه راه و پیشرفت کردن در این صنعت، باید بتوانید با مبانی ابتدایی طراحی بازی آشنایی داشته باشید.

قدم پنجم: منابع گرافیکی بازی خود را تهیه کنید

برای این که در ساختن بازی در اندروید بتوانید منابع گرافیکی مناسب خود را به دست آورید، راه‌های زیادی را در اختیار دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را پیش بگیرید. راه‌هایی که می‌تواند برای شما هزینه‌بر باشد یا حتی راه‌هایی که می‌توانید به سادگی و رایگان این منابع گرافیکی را در اختیار بگیرید.

از زمانی که ساخت بازی‌های ویدیویی راهش را به صحنه مستقل پیدا کرد،‌ سایت‌هایی پیدا شدند که منابع گرافیک رایگان زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. یعنی شما می‌توانید وارد این سایت‌ها شده و با سرچ کردن سوژه موردنظر خود، صدها منبع گرافیکی مختلف را در یک صفحه مشاهده کنید و از بین آن‌ها انتخاب کنید.

هم‌چنین، سایت‌هایی هستند که منبع گرافیکی با کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند اما برای این که بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، می‌توانید هزینه بیشتری را صرف کنید. البته اگر محدودتی در بودجه ندارید و می‌توانید پول بیشتری خرج کنید و دنبال کیفیت بسیار بالاتری هستید، همیشه می‌توانید سراغ تیم‌های گرافیکی بروید و منابع گرافیکی خود را به آن‌ها سفارش بدهید که مشخصا، سفارشی‌سازی منابعی که نیاز دارید برای شما هزینه‌بر خواهید بود.

ساخت بهترین بازی اندروید

راه‌حل آخر کاملا رایگان است و می‌تواند شخصی‌سازی را برای شما به انتها برساند، اما بسیار سخت و دشوار است. اگر حس می‌کنید که خودتان توانایی تولید منابع گرافیکی خودتان را دارید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه، منابع گرافیکی خود را طراحی کنید که کیفیت بازی شما را بیشتر خواهد کرد و نیازی نیست که برای آن پولی خرج کنید، اما همانطور که گفتم این کار بسیار سخت و البته زمان‌بر خواهد بود.

قدم پنجم: گیمپلی را آماده کنید

حالا که به تمام منابعی که می‌خواهید دسترسی دارید، زمان کار کردن با توانایی خود در زمینه کدنویسی و البته انجین بازی و قرار دادن منابع گرافیکی داخل بازی است. این بخش، شاید زمان‌برترین بخش بازی باشد و به همین ترتیب، مهم‌ترین بخش بازی‌سازی هم محسوب می‌شود.

در این بخش، ممکن است با ایرادهای زیادی روبه‌رو شوید و سوال‌های زیادی برای شما مطرح شود که البته اشکالی ندارد. اگر در بخشی از پروسه آماده‌سازی گیمپلی بازی به مشکل برخوردید، تنها با کمی علم زبان انگلیسی و حتی با کمک گوگل ترسنلیت، می‌توانید مشکل خود را در گوگل سرچ کنید و انجمن‌های آنلاین بازی‌سازی به راحتی پاسخ مشکل به خصوص شما را داده‌اند. اگر هم نتوانستید مشکل خود را در لیست پیدا کنید، می‌توانید مشکل خود را در این فروم‌ها بنویسید و قطعا جواب سوال خود را پیدا می‌کنید.

این بخش برای آینده شما بسیار اهمیت دارد. شما برای اولین بار است که سعی دارید تا بتوانید یاد بگیرید که چگونه گیمپلی بازی را تهیه کنید و اگر بتوانید با خیلی از باگ‌ها و مشکلات ابتدایی آشنا شوید، به مرور زمان و در زمان توسعه بازی‌های بعدی خود به هیچ‌وجه به این مشکلات برنمی‌خورید و پروسه ساخت گیمپلی بازی برای شما بسیار راحت‌تر از گذشته می‌شود.

برای بعضی‌ها، این بخش جذاب‌ترین بخش ساخت بازی در اندروید است و برای خیلی‌های دیگر، کدنویسی و ساختن یک سیستم ازصفر چندان جذاب نیست. این دیگر به ذائقه شما در کدنویسی بستگی دارد.

قدم ششم: بازی خود را بارها تست کنید

زمانی که برای اولین بار شروع به ساختن بازی در اندروید می کنید و بازی خود را خروجی می‌گیرید به خود افتخار می‌کنید‌؛ شما حالا به خیال خود یک بازی کامل داری و می‌توانی آن را در فروشگاه‌های دیجیتالی کنید و به هر روشی که دوست دارید، می‌توانید از آن درآمدزایی کنید. اما واقعیت بدین شکل نیست و هنوز یک مرحله دیگر باقی مانده و آن‌هم تست کردن بازی است.

خیلی‌ها تست کردن بازی را جدی نمی‌گیرند؛ اما در نظر داشته باشید که اگر بازی خود را تست نکنید و یک بازی پر از مشکل را منتشر کنید، احتمالا پلیرها بعد از کمی تجربه کردن بازی شما، بازی را از روی گوشیشان حذف خواهند کرد. پس در نظر داشته باشید که تست کردن بازی مرحله بسیار مهمی است که موفقیت بازی شما را تضمین می‌کند.

با تست کردن بازی، چند اتفاق بسیار مهم می‌افتد. موضوع اول این است که اگر بازی خود را تست کنید، می‌توانید مشکلات و باگ‌های بازی را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید. هم‌چنین، بعضی اوقات در مرحله تست کردن متوجه می‌شوید که یکی از مکانیزم‌های بازی و گیمپلی را می‌توانید بهتر پیاده‌سازی کنید که در نهایت به بهتر شدن بازی شما کمک کند.

البته باید در نظر داشته باشید که بازی را فقط یک بار تست نکنید. سعی کنید بازی را بارها و آن هم روی گوشی‌های مختلف تست کنید. چون گوشی‌های هوشمند مختلف، مثل یکدیگر عمل نمی‌کنند؛ بهتر است بازی را روی برندهای مختلف و البته روی سطح‌بندی گوشی‌ها یعنی گوشی‌هایی با سخت‌افزار قوی، متوسط و ضعیف تجربه کنید تا عملکرد بازی خود را روی گوشی‌های مختلف بسنجید و اگر در تست‌های اولیه ایراداتی از زیر دستتان در رفت، می‌توانید در بارهای بعدی این ایرادها را پیدا کنید.

قدم هفتم: بازی خود را منتشر کنید

حالا شما بازی خود را ساخته‌اید ساختن بازی در اندروید را به اتمام رساندید و آن را بارها تست کرده‌اید و مشکلی برای انتشار آن نمی‌بینید. بخش انتشار بازی به خاطر محدودیت‌هایی که در کشورمان با آن روبه‌رو هستیم، کمی سخت و دشوار است. اما نشدنی نیست! این موضوع روی پلتفرم‌های دیگر مثل استیم یا حتی اپ استور به مرور سخت‌تر است اما انتشار بازی در گوگل پلی چندان کار سختی نیست.

البته شما می‌توانید مارکت‌های ایرانی را هم هدف قرار بدهید و احتمالا می‌توانید تعداد دانلود بالایی از آن به اشتراک بگذارید. هم‌چنین اگر قصد داشته باشید که در بازی خود پرداخت درون‌برنامه‌ای بگذارید، می‌توانید از مارکت‌های ایرانی استفاده کنید که به شما قابلیت اضافه کردن درگاه به بازی را قرار خواهند داد و با برداشتن مقداری سود از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای شما، می‌توانند میزبان خوبی برای بازی شما باشند.

برای این که بتوانید بازی خود را در گوگل پلی دانلود کنید، باید در ابتدا حساب کاربری توسعه‌دهنده پلی استور را خریداری کنید و با دریافت SKD یا همان کیت توسعه‌دهنده، می‌توانید بازی را در این کیت قرار داده و برای اندروید و پلی استور خروجی بگیرید.

تبریک می‌گویم، بازی شما آماده است. امیدوارم که در مسیر و ماجراجویی خود به عنوان یک بازی‌ساز موفق باشید و با ساختن بازی در اندروید اقدام به کسب درآمدهای زیاد کنید.

این نکته را اضافه کنیم که هنوز حجم ساختن بازی در اندروید و تعداد افرادی که در آن فعال هستند آنقدر زیاد نشده که نگرانباشید. شما فقط باید بر روی خلاقیت و کیفیت ساختن بازی در اندروید تمرکز کنید.

سوالات متداول

آیا ساختن بازی در اندروید سخت است؟

اگر علاقه و خلاقیت در این حوزه داشته باشید، این موضوع آنقدر سخت نیست که بخواهید قید شروع کردن آن را بزنید

آیا ساختن بازی در اندروید با گوشی هم ممکن است؟

بله اما نمی توان با گوشی بازی های قوی و سنگین ساخت. بهتره که این اقدام از طریق کامپیوتر و با برنامه های حرفه ای انجام شود

7 قدم ساده برای شروع ساختن بازی در اندروید

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *