نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa
نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa

با نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa می‌توان دریافت که کل کودکی بچه‌های دهه 60 و 70 با بازی‌ها و مسابقات خارق‌العاده سوباسا و کاکرو گذشته است. به‌طوری که بسیاری از کودکان، از آن زمان به بعد به فوتبال علاقه‌مند شده‌اند؛ اما این مجموعه چه چیزی دارد که تا این حد مورد توجه همه سنین قرار گرفته است؟

شوت‌های بی‌نظیر سوباسا و مسابقات هیجان‌انگیز تیم او با حریف سرسختش کاکرو؛ حتی بعد از گذشت این همه سال هنوز هم جذاب و هیجان‌انگیز است. با نگاهی به انیمه Captain Tsubasa بهتر متوجه می‌شوید که دلیل علاقه کودکان به فوتبال در آن سال‌ها چه بود.

اگرچه این بازی در زبان انگلیسی با نام کاپیتان سوباسا (Captain Tsubasa) معرفی شده است؛ اما بیشتر ایرانیان این انیمه را به نام «فوتبالیست‌ها» می‌شناسند. در هر صورت برای شما هیجان‌انگیز خواهد بود اگر بگوییم که نسخه جدید این مجموعه نیز به تازگی ساخته شده است و به‌زودی می‌توانید آن را تماشا کنید. اگر شما هم به این حس نوستالژی و تماشای مجموعه فوتبالیست‌ها علاقه‌مند هستید، حتما بعد از تماشای آن نظر خود را با ما به اشتراک بذارید.

انیمه Captain Tsubasa؛ نوستالژی پرطرفدار دختر و پسر در همه سنین

اگرچه داستان انیمه Captain Tsubasa بیشتر حول و حوش مسابقات تیم سوباسا با تیم‌های بزرگ دنیا مختلف بود؛ اما این مجموعه سریالی علاوه‌بر تماشاچی‌های پسر مخاطبان دختر زیادی داشت. به این ترتیب هر زمان که کارتون فوتبالیست‌ها پخش می‌شد، پسرها و دخترهای زیادی به تماشای آن می‌پرداختند. در آن زمان برخلاف امروزه، خبری از اینترنت و موبایل نبود و بیشتر اوقات فراغت کودکان با همین مجموعه‌های زیبا می‌گذشت.

با نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa می‌توان دریافت که این انیمه در بازه‌های زمانی متفاوت پخش شده است. صداوسیما به خاطر استقبال بی‌نظیر دخترها و پسرها در هر رده سنی، به صورت منظم این مجموعه انیمه سریالی را دوبله می‌کرد. هر قسمت از مجموعه فوتبالیست‌ها نزدیک به 20 دقیقه بود که در این بازه زمانی، بچه‌ها از دنیای واقعی جدا می‌شدند و به شوت‌های بی‌نظیر سوباسا به سمت دروازه و برگردان‌های فوق‌العاده او نگاه می‌کردند.

اکنون مجموعه جدید فوتبالیست‌ها قرار است دوباره پخش شود. این خبر می‌تواند حس نوستالژی و فوق‌العاده متفاوت دوران کودکی را به شما بازگرداند. از سوی دیگر این مجموعه جدید نه‌تنها بین نسل قدیمی دهه 60 و 70؛ بلکه در بین بچه‌های دهه 90 و 1400 نیز طرفداران بسیار زیادی به دست خواهد آورد. خبرهای رسمی این مجموعه انیمه سریالی در دانلود فارسی قرار دارد.

انیمه Captain Tsubasa

کاپیتان سوباسا چند قسمت دارد؟

مجموعه انیمه Captain Tsubasa بین سال‌های 1983 تا 1986 پخش شده است. این مجموعه 5 فصل دارد که به‌طور کلی همه این فصل‌ها در کنار یکدیگر، شامل 128 قسمت یا اپیزود است. بعد از انتشار این مجموعه فوق‌العاده جذاب در ژاپن، بسیاری از مردم استقبال بی‌نظیری از این انیمه جذاب و آموزنده کردند. به‌طوری که این مجموعه کم کم به کشورهای دیگر راه یافت و با دوبله جذاب و متفاوت در تمامی کشورها پخش شد. در واقع کاپیتان سوباسا و شخصیت کاکرو توانست برای اولین‌بار توجه بیشتر کودکان و نوجوانان دهه 60 و 70 را به سمت خود جلب کند.

داستان‌های Captain Tsubasa

داستان‌های Captain Tsubasa در واقع روایت زندگی فوتبالی سوباسا است که از کودکی تا جوانی، به بازی در فوتبال می‌پردازد و در این زمینه هم فوق‌العاده موفق عمل می‌کند. در این اثر هنری سوباسا در کنار دوستان خود با کاراکترهای مختلفی به مبارزه می‌پردازد که کاکرو یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

سوباسا در ابتدای این مجموعه، به‌عنوان یک پسر بچه 11 ساله وارد فوتبال می‌شود. او با مادر خود زندگی می‌کند و مادرش برای بردن سوباسا به مدرسه فوتبال، به شهر نانکاتسو می‌رود. در این شهر، سوباسا بعد از رفتن به مدرسه فوتبال با شخصیت‌های جدیدی آشنا می‌شود.

او در این مقطع زمانی با هم تیمی‌هایش به رقابت با تیم‌های دیگر می‌پردازند و در بسیاری از بازی‌ها نیز موفق می‌شوند. یکی از مهم‌ترین کسانی که تاثیر بسیار زیادی در موفقیت فوتبالی سوباسا دارد، تارو میساکی است که او نیز مانند سوباسا یک اعجوبه فوتبال محسوب می‌شود. این دو در کنار یکدیگر به مسابقات ملی نیز راه پیدا می‌کنند و می‌توانند به دریافت جام جهانی ژاپن کمک کنند.

داستان‌های Captain Tsubasa

سرنوشت شوت‌های طولانی سوباسا

با نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa متوجه می‌شوید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بازی، شوت‌های عجیب و طولانی سوباسا به سمت دروازه است. ‌به‌طوری‌که هر شوت سوباسا به سمت دروازه تقریبا چندین دقیقه به طول می‌کشد.

همچنین در بسیاری از مواقع زمانی که سوباسا به سمت دروازه شوت می‌کرد، آن قسمت از مجموعه به اتمام می‌رسید تا مخاطبان منتظر نتیجه بازی در قسمت بعد بمانند و این انیمه سریالی را به‌طور پیوسته دنبال کنند. به‌طوری که در این شرایط، بسیاری از کودکان درباره سرنوشت آن توپ پیش‌بینی می‌کردند و بیشتر مواقع هم حدس می‌زدند که سوباسا توپ را گل خواهد کرد.

اگرچه کاکرو تقریبا در بیشتر مواقع به‌عنوان تیم حریف سوباسا در زمین بازی می‌کرد و رقیب جدی یکدیگر بودند؛ اما به هیچ‌وجه منفی نداشت و یکی از بازیکن‌های محبوب و قدر مخاطبان به حساب می‌آمد. کاکرو با وجود بزرگ شدن در یک خانواده فقیر، با محدودیت‌های بسیار زیاد، توانسته بود عملکرد بسیار خوبی در بازی فوتبال نیز از خود ارائه دهد و در کنار سوباسا، یکی از بهترین‌ها به‌شمار بیاید.

باتوجه به این موضوع، می‌توان گفت که یک فوتبالیست واقعی باوجود هر محدودیتی که داشته باشد، باز هم به موفقیت می‌رسد. نه‌تنها فوتبالیست‌ها؛ بلکه همه افراد برای رسیدن به هدف خود می‌توانند بهانه را کنار بگذارند و بده دور از تنبلی، به تلاش و مبارزه بپردازند.

اهمیت دوستی در مجموعه Captain Tsubasa

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که اهمیت بسیار زیادی در مجموعه Captain Tsubasa داشت، دوستی و نداشتن غرور و تکبر بود. به عبارت دیگر، با نیم نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa می‌توان دریافت که این مجموعه چیزی فراتر از یک انیمه فوتبالی ساده و کارتون معمولی برای بچه‌ها است؛ زیرا به بررسی موضوعات پر اهمیت‌تری مثل تلاش و پشتکار می‌پردازد.

درست است که در قسمت‌های بسیاری از این مجموعه، افراد به مسابقه و رقابت با یکدیگر می‌پردازند؛ اما به هیچ‌عنوان نباید جوانمردی را کنار بگذارند و فقط به خودشان فکر کنند. به عبارت دیگر، این بازیکن‌ها در این مجموعه سریالی با انسانیت کامل به بازی کردن می‌پردازند و به همین خاطر هم در بیشتر مسابقات، پیروز میدان می‌شدند.

همچنین در یکی از قسمت‌های این مجموعه، بعد از اینکه سوباسا و کاکرو برای موفقیت تیم فوتبال کشور خود در کنار یکدیگر به مسابقه می‌پردازند، برنده می‌شوند و جام قهرمانی را با هم بلند می‌کنند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که بزرگترین رقبا می‌توانند گاهی مواقع برای یکدیگر ترکیبی عالی و دوستانی قوی باشند. همین موضوع‌های کوچک و آموزنده باعث شده است که فوتبالیست‌ها چیزی فراتر از یک انیمه خیلی معمولی باشد و درس زندگی به کودکان و نوجوانان بدهد.

شخصیت های Captain Tsubasa

در مجموعه داستانی Captain Tsubasa شخصیت‌های متعددی دست به نقش آفرینی می‌زنند که سوباسا و کاکرو دو مورد از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. اگرچه کاکرو بیشتر مواقع نقش مخالف و مقابل سوباسا را بازی می‌کند؛ اما همچنان طرفداران بسیار زیادی دارد. علاوه‌‌بر این دو، شخصیت‌های دیگری نیز در زمین بازی و سراسر مجموعه کاپیتان سوباسا وجود دارند. در این بخش می‎‌توانید اطلاعاتی درباره هر یک از شخصیت‌های Captain Tsubasa و ویژگی‌های آن‌ها به دست بیاورید.

  • سوباسا اوزارا: مطمئنا همه شما سوباسا اوزارا را به‌خوبی می‌شناسید و حتی اگر این مجموعه را ندیده باشید، نام او را شنیده‌اید. سوباسا اوزارا بهترین بازیکن تیم، با شماره پیراهن 10 بود که در مسابقات نانکاتسو به موفقیت‌های زیادی رسیده است.
  • کاکرو یوگا: کاکرو یوگانیز نقش مقابل سوباسا و در خط حمله با پیراهن شماره 9 است که در تیم میوا توهو بازی می‌کرد.
  • تارو میساکی: یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها بعد از سوباسا و کاکرو، تارو میساکی است که علاوه‌بر داشتن عملکرد بسیار عالی در مسابقات بازی‌های فوتبال، اخلاق فوق‌العاده‌ای نیز دارد. تارو در نقش هافبک و با شماره پیراهن 11 در مسابقات مختلف در کنار سوباسا برای برد تیم خود می‌جنگد.
  • واکی گنزو بایاشی: دروازه‌بان تیم، واکی بود که یکی از بهترین و منحصربه‌فردترین دروازه‌بان‌ها به‌شمار می‌آمد. با نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa می‌توانید ببیند که این شخصیت هیچوقت از تیم مقابل گل نخورده بود؛ اما با آمدن سوباسا به مدرسه فوتبال این رکورد او شکسته شد.
  • واکاشی زوما: یکی دیگر از شخصیت‌های Captain Tsubasa که در این وجود دارد، واکاشی زوما است. واکاشی در ابتدا کاراته باز بوده است؛ اما به‌طور ناگهانی حرفه خود را به سمت فوتبال تغییر می‌دهد و در این زمینه هم فوق‌العاده موفق می‌شود.

شخصیت های Captain Tsubasa

کلام آخر

با نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa می‌توان متوجه شد که این انیمه حتی با گذشت سال‌های سال از پخش آن، همچنان محبوبیت بسیار زیادی در همه سنین بین دخترها و پسرها دارد. ازاین‌رو، شما نیز می‌توانید با تماشای این مجموعه انیمه Captain Tsubasa فوق‌العاده در کنار دوستان و یا فرزندان خود، اوقات خیلی خوشی را با یکدیگر سپری کنید.

کودکان دهه‌های 60 و 70 به‌خاطر نبود اینترنت و خیلی از سرگرمی‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، با تماشای کارتون فوتبالیست‌ها به بازی‌ فوتبال علاقه‌مند شدند و حتی برخی از شخصیت‌های برجسته مثل سوباسا و کاکرو را الگوی خود قرار دادند.

سوالات متداول

  • محبوبیت Captain Tsubasa برای کدام ویژگی است؟

شخصیت‌های این مجموعه بازی، از Tsubasa Ozora گرفته تا رقبای او، جذاب، واقعی و باورپذیر هستند. به همین خاطر محبوبیت زیادی در دنیا دارد.

  • مجموعه بازی کاپیتان Tsubasa در چه سالی ساخته شده است؟

کاپیتان Tsubasa برای اولین‌بار در سال 1981 به صورت مانگا منتشر شده است. این بازی از آن زمان تا به امروز، چندین نسخه بازسازی شده دارد.

  • هدف از ساخت بازی Captain Tsubasa چیست؟

با نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa، علاوه‌بر سرگرم‌ کردن مخاطبان، پیام‌های مهمی مثل اهمیت تلاش و پشتکار و انجام کارهای گروهی دارد.

نگاهی به مجموعه Captain Tsubasa

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *