بازی هایی که فروش خود را مدیون تبلیغات دروغین بوده اند
بازی هایی که فروش خود را مدیون تبلیغات دروغین بوده اند

تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها چقدر است؟ با دانلود و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای تا چه حد آشنا هستید؟ مطمئنا بازی‌هایی که تبلیغات حرفه‌ای و جذابی دارند، شما را به سمت خود جذب می‌کنند؛ اما نسخه اصلی بسیاری از بازی‌ها نسبت به تبلیغاتشان کیفیت فوق‌العاده پایین‌تری دارند. دلیل این موضوع چیست؟ طبیعتا جذب مخاطب و سود بیشتر.

به هیچ عنوان نمی‌توان از تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها چشم پوشی کرد. بسیاری از بازی‌ها با وجود داشتن کیفیت پایین، تبلیغات دروغینی داشتند تا میزان فروش بازی به‌طور قابل توجهی بیشتر شود.

به این ترتیب نحوه تبلیغ هر بازی تاثیر بسیار زیادی در میزان فروش آن دارد. به‌طوری که بعضی از ناشران در زمان انتشار بازی‌ها تلاش می‌کنند که با ارائه تبلیغات دروغین و نمایش موضوعات غیرواقعی، مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنند تا با فروش بازی، به سود زیادی برسند.

تبلیغات دروغین باعث فروش چه بازی‌هایی شدند؟

تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها به قدری زیاد است که تعداد زیادی از آن‌ها توانسته‌اند رکورد فروش را بشکنند. مهم‌ترین هدف این بازی‌سازان از ارائه تبلیغات دروغین، کسب سود خود و خالی کردن جیب مردم است. اگرچه این نوع بازاریابی در ابتدای کار می‌تواند سود زیادی برای بازی‌ساز به همراه داشته باشد؛ اما مطمئنا بعد از انتشار بازی، واکنش‌های بدی از سوی کاربران دریافت خواهد کرد. در ادامه برای توضیحات بیشتر به بازی‌های دروغین پروفروش می‌پردازیم:

بازی No Man’s Sky

یکی از بدترین بازی‌های با بازاریابی فریبنده که هایپ نمایشگاه E3 را تا حدودی نشان داد، بازی No Man’s Sky است. در تبلیغاتی که از این بازی منتشر شد، به نظر می‌رسید که این بازی با محوریت فضا ارائه شود و حتی ممکن است در آن اتفاقات متعدد زیادی رخ دهد. در تبلیغات بازی No Man’s Sky حدود ۱۸ سیاره بود که شما به‌عنوان بازیکن، در مرکز آن قرار داشتید.

بااین‌حال، زمانی که محصول نهایی بازی منتشر شد، کاربران متوجه شدند که بخش گیم پلی بازی محدودیت‌ها و کمبودهای بسیار زیادی در مقایسه با تبلیغات آن دارد. در تبلیغات به نظر می‌رسید که این بازی یک داستان حماسی بسیار هیجان‌انگیز داشته باشد. در حالی که نسخه اصلی بازی No Man’s Sky سطح بسیار معمولی و متوسطی دارد. به همین خاطر بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای موقع بازی کردن با آن به خاطر تکسچرها و باگ‌هایی که در طول بازی به وجود می‌آمد، اعلام نارضایتی کردند.

در ضمن خبری از قسمت‌های چند نفره و گروهی در این بازی نیست و بازیکنان نمی‌توانند به صورت گروهی در این ویدیوگیم بازی کنند. این در حالی است که در تبلیغات آن، قسمت‌های چند نفره به وضوح به نمایش درآمده بودند که بعد از نصب، کاربران متوجه شدند همه این تبلیغات دروغ بوده است. به همین دلیل بعد از انتشار بازی، استودیوی Hello Games شاهد نارضایتی بسیاری از گیمرها بود.

بازی No Man’s Sky

بازی Killzone 2

یکی دیگر از بازی‌هایی که در آن شاهد تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها بودیم، بازی Killzone 2 است. در تبلیغاتی که در سال 2005 از این بازی ارائه شد، به نظر می‌رسید که بازی کیفیت بسیار بالایی در گیم پلی داشته باشد و بازیکنان بتوانند تجربه فوق‌العاده هیجان‌انگیزی از این بازی به دست بیاورند. در حالی که در همان زمان، انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای بین سال‌های 2005 تا 2008 کیفیت فوق‌العاده‌ای داشتند و کاربران بعد از نصب و استفاده از بازی Killzone 2، متوجه شدند که این بازی سطح کاملا متوسط و معمولی دارد.

بازی Killzone 2

بازی The Division

حتی اگر همین حالا وارد اینترنت شوید و به دنبال تریلر ابتدایی بازی The Division بگردید، به سمت این بازی جذب خواهید شد و دوست دارید که آن را نصب کنید و از قسمت‌های جذاب آن هیجان‌زده شوید؛ زیرا در تریلر تبلیغات، این بازی فوق‌العاده جذاب و باکیفیت است و گرافیک بی‌نظیری دارد.

البته چندی بعد توسعه‌دهندگان بازی اعلام کردند که نتوانستند به بخش‌هایی از ادعاهای خود در تبلیغات برسند و همه آن‌ها را ارائه دهند. از سوی دیگر گیم‌پلی این بازی واقعا در سطح متوسطی بود و اصلا بر اساس چیزی که در تبلیغاتش نشان می‌داد، بازی خوبی نبود.

بازی The Division

بازی Aliens: Colonial Marines

از دیگر بازی‌های با بازاریابی فریبنده که موجب بروز نارضایتی بسیاری از گیمرها شد، بازی Aliens: Colonial Marines است. در تبلیغات این بازی، به نظر می‌رسید که قرار است بازیکنان یک نسخه متفاوت و جذاب از بازی‌های Aliens را دریافت کنند؛ اما بعد از انتشار و استفاده از آن، متوجه شدند که این بازی چیزی جز یک نسخه عجولانه، بی‌هدف و بی‌کیفیت نیست. این موضوع در همان زمان باعث بروز نارضایتی و خشم بسیاری از گیمرها و طرفداران این بازی‌ها شده بود.

در نسخه اصلی و واقعی این بازی برخلاف تبلیغات آن، بخش زیادی از نورپردازی‌ها، سایه‌پردازی‌ها و چیزهایی که در افزایش کیفیت بازی موثر بود، دیده نمی‌شدند یا اگر هم بودند، نقص داشتند.

به‌خاطر این افتضاح و پخش تبلیغات دروغین، اعتبار شرکت Geartbox به طور کامل نابود شد و بسیاری از طرفداران واقعی آن، مسئولان این شرکت را دروغگو و متقلب دانستند. میزان نارضایتی مردم از این تبلیغات به حدی بود که توسعه‌دهندگان آن به‌خاطر انتشار این تبلیغات پوچ و توخالی، مورد تعقیب قضایی قرار گرفتند.

بازی Aliens: Colonial Marines

بازی Watch Dogs

تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها به این بازی‌هایی که گفته شد، ختم نمی‌شود. بازی Watch Dogs نیز یکی از بازی‌های فریبنده و دروغین است که به‌خاطر پخش تریلر خود در سال 2012، باعث بروز خشم و نفرت زیادی از گیمرها و مردم شد. اگرچه بازی واقعا در سطح خیلی بدی قرار نداشت و حتی نظر خیلی از افراد را به سمت خود جلب کرد؛ اما به هیچ عنوان شبیه به تریلر اولیه‌اش هم نبود.

به عبارت دیگر، مهمترین دلیل نفرت مردم از این بازی و توسعه‌دهندگانش، انتشار تریلر باکیفیت و اغراق‌آمیز بود که با بازی اصلی فرق داشت. در واقع میزان کیفیت گرافیکی بازی واقعی نسبت به نسخه تریلر آن، خیلی پایین‌تر بود و همین مسئله، باعث شد تا بخش قابل‌توجهی از طرفداران این بازی از آن متنفر شوند.

بازی Watch Dogs

بازی Mass Effect 3

اگر به قسمت‌های ابتدایی بازی Mass Effect 3 نگاه کنید، به احتمال خیلی زیاد به آن علاقه‌مند خواهید شد؛ اما 15 دقیقه پایان بازی، همه چیز را عوض می‌کند. پایان بازی آنقدر احمقانه و بی‌هدف است که بسیاری از افراد از اینکه نزدیک به 100 ساعت از وقت خود را برای آن هدر داده‌اند، عصبانی شدند.

اگرچه کارگردان و تیم توسعه‌دهنده بازی Mass Effect 3 اعلام کرده‌ است که سرنوشت شما در پایان بازی، به عمکلرد خودتان بستگی دارد؛ اما واقعا 15 دقیقه آخر بازی به هیچ عنوان این‌گونه نبود. این بخش از بازی یک پایان کاملا خطی و باز داشت، به‌طوری که هیچ تفاوتی هم نمی‌کرد شما در طول بازی چه عملکردی داشته باشید. به این ترتیب این 15 دقیقه آخر بازی حوصله شما را سر می‌برد و شما را از بازی کردن پشیمان می‌کند.

این شرکت همچنین برای اینکه از این حجم از انتقادات و نظرات منفی فرار کند، به وضوح تلاش کرد که برای پایان بی‌هدف و بد داستان، یک نظریه یا تئوری تحلیلی پیدا کند؛ اما همچنان خیلی از بازیکنان نمی‌توانستند از تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها و به‌خصوص این بازی چشم‌پوشی کنند. به‌طوری که باور داشتند که تیم توسعه‌دهنده این بازی، از اعتماد مخاطب سوءاستفاده کرده است.

بازی Mass Effect 3

بازی Spore

یکی از مهمترین دلایل انتظار بالای مخاطبان از بازی Spore، اعتبار بالای ویل رایت، توسعه‌دهنده آن است که اکنون سازنده اصلی بازی The Sims به‌شمار می‌آید. همچنین یکی دیگر از تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها مانند Spore، بزرگنمایی‌های شرکت EA درباره آن است.

به عنوان مثال در این تبلیغات، از ویژگی‌های خیلی جذاب و متفاوتی از این بازی گفته شده بود که اصلا در نسخه اصلی وجود نداشتند. براساس این گفته‌ها، قرار بود در بازی Spore شاهد زیباترین دنیای زیر آب باشیم و باتوجه‌ به سلیقه خود، این دنیا را تغییر دهیم و شخصی‌سازی کنیم. این در حالی است که در نسخه اصلی بازی، این ویژگی‌ها به‌طور کامل حذف شده است.

علاوه‌بر این، حتی حیواناتی که در بازی Spore در سال 2005 نشان داده شده بودند هم با حیوانات اصلی در سال 2008 فرق داشتند. در ابتدا این حیوانات تا حدودی واقع‌گرایانه و زیبا به نظر می‌رسیدند؛ اما در سال 2008 در نسخه اصلی بازی، این حیوانات نه‌تنها غیرواقعی؛ بلکه تا حد زیادی خنده‌دار بودند.

بازی Spore

بازی Assassins’s Creed: Unity

بازی Assassins’s Creed: Unity یکی دیگر از بازی‌های با بازاریابی فریبنده به‌شمار می‌رود که در تبلیغات و تریلر آن، چیزی جز دروغ و فریب وجود ندارد. در سال 2013، این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر بازی‌های سری Assassins’s Creed که در حال ساخت هستند، نتوانند استانداردهای لازم را داشته باشند، باید در زمان دیگری منتشر شوند. در همان زمان، بازی Assassins’s Creed: Unity در دست ساخت بود و به همین دلیل هم انتظار می‌رفت که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد تا حداقل این حرف را نقض نکند.

در تریلر این بازی که یک سال بعد پخش شد، همه بازیکنان را از کیفیت و گیم پلی عالی آن، شگفت‌زده کرد؛ اما بعد از انتشار نسخه اصلی، این شگفتی جای خود را به عصبانیت و ناراحتی داد. در نسخه اصلی بازی، باگ‌های زیادی وجود داشت و گیم پلی آن اصلا در حدی نبود که بر اساس گفته‌های یوبیسافت و تریلر Assassins’s Creed: Unity باشد.

بازی Assassins's Creed: Unity

بازی Project Milo & The Kinect

شرکت مایکروسافت در نمایشگاه E3 تبلیغات دروغین و فریبنده‌ای از بازی Project Milo & The Kinect منتشر کرده بود که در آن ادعاهای پوچ زیادی دیده می‌شد. یکی از این ادعاها، این بود که بازیکن می‌تواند لوازم داخل منزل را اسکن کند و از آن‌ها داخل زمین بازی کمک بگیرد. این در حالی است که حتی در نسخه دموی بازی، این قابلیت‌ها اصلا قابل ‌مشاهده نبودند و همانجا مشخص شد که همه این ادعاها درباره این بازی، دروغی بیش نبوده‌ است.

از سوی دیگر در این بازی حتی پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین استانداردها نیز رعایت نشده بود و اگر بعد از تماشای تبلیغ آن، این بازی را امتحان کنید، متوجه این حرف خواهید شد. میلو قبل از انتشار بازی، گفته بود که چشم‌اندازهای جدیدی در این بازی به نمایش خواهد آمد؛ اما در نسخه اصلی، فقط یک گیم پلی با سطح پایین، بازی بی‌کیفیت و فرمان‌های صوتی پوچ قابل مشاهده بود.

بازی Project Milo & The Kinect

بازی Dead Island

وقتی حرف از بازی های تبلیغات دروغین می‌شود، نمی‌توان نام بازی Dead Island را نیاورد. درست است که تنها دلیل فروش بالای این بازی، تبلیغات آن نبود؛ اما باز هم تریلر آن نسبت به واقعیت خیلی فرق دارد. به همین دلیل هم این تریلر باکیفیت، تأثیر زیادی در فروش بازی گذاشته است.

بازی Dead Island در واقع نوعی بازی زامبی‌محور چندنفره بود که اگرچه شما را برای چند ساعت سرگرم می‌کند؛ اما واقعا نسبت به تبلیغات فوق‌العاده‌ای که از آن مشاهده کردیم، کیفیت چندان بالایی ندارد. داستان این بازی بدون ذره‌ای هیجان است، به قدری که امکان درگیر کردن بازیکنان در بازی وجود ندارد.

بازی Dead Island

 تبلیغات دروغین چگونه بر فروش بازی‌ها تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها چقدر است و این تبلیغات تا چه حد باعث افزایش فروش بازی‌ها می‌شوند؟ قبل از اینکه نسخه اصلی بازی در دسترس مردم قرار بگیرد، شرکت‌های سازنده تریلر کوتاهی از قسمت‌های مختلف آن را به نمایش می‌گذارند تا گیمرها متوجه شوند که این بازی با چه سطح از استانداردها تهیه شده‌ است.

طبیعتا زمانی که بازی با یک تریلر فوق‌العاده جذاب منتشر و معرفی شود، بازیکنان زیادی می‌خواهند تا سریع‌تر بازی را دانلود کنند؛ حتی بسیاری از افرادی که به‌صورت گروهی به دنبال ویدیوگیم‌های مهیج هستند، ممکن است این بازی را به بقیه معرفی کنند تا بعد از انتشار بازی، به‌صورت گروهی وارد محیط بازی شوند. بازیکنان با اینکار به دنبال این هستند تجربه هیجان‌انگیزی که منتظرش بودند را داشته باشند؛ اما به‌یکباره متوجه می‌شوند که همه این تبلیغات، دروغ بوده است.

در این شرایط، بازی‌های با بازاریابی فریبنده فقط باعث افزایش فروش در مرحله ابتدایی می‌شود و ممکن است در همان زمان هم بعد از به دست آوردن فروش نسبتا بالا، با نظرات منفی و انتقادهای زیادی مواجه شود. به همین دلیل شرکت توسعه‌دهنده بازی، اعتبار خود را به‌راحتی از دست می‌دهد و حتی اگر بعد هم بخواهد بازی جدیدی منتشر کند، به هیچ عنوان مردم به آن اعتماد نخواهند کرد.

مطلب پیشنهادی: عجیب‌ترین بازی‌هایی که تا به امروز منتشر شده‌اند

کلام آخر

تاثیر تبلیغات دروغین در فروش بازی ها به قدری زیاد است که برخی از شرکت‌ها برای کسب سود زیاد، از این تبلیغات فریبنده استفاده می‌کنند. این در حالی است که این مدل تبلیغات فقط باعث افزایش فروش در سطح اول می‌شوند و اعتبار شرکت توسعه‌دهنده را به طور کامل از بین می‌برند. به همین دلیل خیلی از مواقع نمی‌توان فقط به تبلیغات و تریلر بازی‌ها اعتماد کرد؛ زیرا برخی از این بازی‌ها، تبلیغات خود را به‌صورت اغراق‌آمیز و بزرگنمایانه منشتر می‌کنند.

سوالات متداول

  • چرا شرکت‌های ویدیوگیم به دنبال تبلیغات دروغین هستند؟

شرکت‌های بازی، سازی برای ایجاد هیجان کاذب و افزایش فروش در کوتاه‌مدت، به تبلیغات دروغین روی می‌آورند.

  • عواقب تبلیغات دروغین در صنعت بازی‌های ویدیویی چیست؟

عدم اعتماد کاربران، ضرر مالی در طولانی‌مدت و از بین رفتن ارزش و اعتبار شرکت بازی‌سازی؛ از جمله عواقب تبلیغات دروغین است.

  • نحوه جلوگیری از تاثیر تبلیغات دروغین در بازی‌ها چگونه است؟

برای جلوگیری از تبلیغات دروغین در بازی‌های ویدیویی، می‌توان از نظارت بیشتر بر تبلیغات، افزایش آگاهی افراد و جریمه‌های سنگین برای متخلفان استفاده کرد.

بازی هایی که فروش خود را مدیون تبلیغات دروغین بوده اند

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *