واقعیت مجازی
واقعیت مجازی

واقعیت مجازی نوعی فناوری شبیه‌سازی شده رایانه‌ای است. از طریق این تکنولوژی، افراد می‌توانند با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی از جمله دستگاه مجهز به سنسور و عینک در یک محیط سه‌بعدی قرار گرفته و احساس تجربه واقعی را داشته باشند.

واقعیت مجازی این امکان را به ما می‌دهد که وارد یک دنیای خود ساخته شویم. این فناوری یک دستاورد بزرگ به‌شمار می‌آید که از بازی‌های هیجان‌انگیز تا کاربردهای مهندسی، آموزشی و سرگرمی را در برگرفته است. شرکت‌های بازی‌سازی نیز با ارائه طرح تولید پلی‌استیشن VR، به دنبال جذب گیمرها به این فناوری هستند.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی شبیه‌سازی یک دنیای جدا از واقعیت است. از طریق این فناوری پیشرفته، افراد می‌توانند یک تجربه متفاوت و شخصی در یک فضای غیر واقعی را داشته باشند.

واقعیت مجازی که به شکل یک محفظه یا هدست است، کمک می‌کند که از طریق لنزهای مخصوصی که مقابل چشمان شما قرار دارد، وارد یک دنیای جدید شوید؛ دنیایی که می‌تواند یک بازی ویدیویی، تجربه سینمایی، گشت و گذار مجازی و انجام کارهای درمانی، علمی و آموزشی باشد.

در حال حاضر فناوری VR به شکل‌های متنوع وجود دارد؛ اما در متداول‌ترین شکل آن می‌توانید با حرکت سر، زوایای مختلف یک اثر را بررسی کنید. همین حس حضور در یک دنیای دیگر، باعث تجربه لذت‌بخش افراد در استفاده از این تکنولوژی می‌شود. هرچقدر کیفیت تکنولوژی و هدست شما بیشتر باشد، به شکل بهتر و کامل‌تری آن را تجربه خواهید کرد.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی چطور کار می‌کند؟

در واقعیت مجازی، شما با استفاده از یک فناوری شبیه‌سازی شده، تجربه واقعی یا به طور دقیق‌تر تجربه نزدیک به واقعیت دارید؛ از سوی دیگر می‌توانید در این فضای منحصربه‌فرد با دیگران تعامل داشته باشید.

تکنولوژی VR برای کاربران یک دنیایی را ایجاد می‌کند که بتوانند از تجهیزاتی مانند عینک، هدفون و دستکش استفاده کنند و وارد یک فضای شبه واقعی شوند. با استفاده از این تکنولوژی، کاربر می‌تواند دنیای مجازی را با قرار گرفتن در درون آن ببیند و با آن تعامل داشته باشد.

در دنیای واقعی انسان می‌تواند به محیط پیرامون خود آگاهی داشته و در آن به یک تعادل فضایی برسد. ورودی‌هایی که توسط حواس پنجگانه انسان در مغز وی پردازش می‌شود، می‌تواند محیط عینی خود را تفسیر کند. اما در تکنولوژی واقعیت مجازی یک فضای توهمی برای انسان‌ها ساخته شده و با استفاده از اطلاعات مصنوعی، حواس افراد تحریک می‌شود. این فرایند باعث می‌شود که ذهن باور کند که در یک فضای واقعی قرار گرفته است.

انواع واقعیت مجازی در گذر زمان

واقعیت مجازی در سال‌های اولیه زیاد تنوع نداشت و فقط یک هدست بود که کاربران بر روی صورت خود می‌گذاشتند؛ اما به تدریج انواع مدل‌های مختلف آن وارد بازار شد.

  • مدل آکیولس ریفت که کاربرد خانگی دارد در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد. این تکنولوژی در آن زمان چیزی حدود ۶۰۰ دلار برای فروش رسید.
  • یکی دیگر از انواع هدست واقعیت مجازی اچ تی سی وایو است که در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. این هدست گران قیمت جزو اولین مدل‌های نسل جدید است که کنترلرهای مخصوص به خود را دارد.
  • در سال ۲۰۱۴ نیز پروژه پروژه مورفیوس معرفی شد و با قیمت ۴۰۰ دلار در اختیار کاربران قرار گرفت.
  • در مجموع از سال ۲۰۱۶ هدست‌های واقعیت مجازی تنوع بیشتری پیدا کردند. در حال حاضر نیز مدل‌های متنوع مثل آکیولس ریفت اس (Oculus Rift S) ، آکیولس گو (Oculus Go)، آکیولس کوئست (Oculus Quest) و هئست ولو ایندکس (Valve Index) در بازار موجود هستند.

 

کاربرد واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی در حال حاضر کاربردهای زیادی در صنعت بازی و سینما دارد. یکی از نمونه‌های آن فیلم‌های سه‌بعدی است. کاربران با استفاده از عینک‌های سه‌بعدی می‌توانند حس حضور در فیلم‌ها را داشته باشند.

هنگام استفاده از عینک سه‌بعدی فرد حس شناور بودن بر روی آب یا حس پرت شدن از یک ماشین یا صخره را دارد و همین حس هیجان را در فرد تحریک می‌کند. جلوه‌های صوتی که یک فیلم سه‌بعدی دارد، باعث می‌شود بینایی و شنوایی انسان این باور را داشته باشد که همه چیز در مقابل وی اتفاق می‌افتد، هرچند که در واقعیت فیزیکی چنین چیزی وجود ندارد. در حال حاضر با این تکنولوژی و استفاده از هدست‌های مخصوص، افراد می‌توانند بسیاری از ورزش‌ها را در یک اتاق یا در یک محیط شبیه ساز تحت کنترل کامپیوتر انجام دهند.

دیگر کاربرد فناوری واقعیت مجازی شبیه‌سازی و آموزش است. به طور مثال افرادی که می‌خواهند گواهینامه رانندگی بگیرند، می‌توانند با استفاده از این فناوری با قطعات خودرو مانند فرمان، ترمز و گاز تجربه رانندگی واقعی را داشته باشند.

بیشترین میزان کاربرد واقعیت مجازی در بازی‌های ویدیویی است. شما می‌توانید بهترین بازی های نقش آفرینی اندروید و یا دستگاه بازی خود را با VR تجربه کنید. سهم بازی‌های ویدیویی از این فناوری به حدی زیاد است که فروش هدست‌های VR در سال‌های بسیار رونق داشته است. در بازی‌های ویدیویی محصولاتی هستند که حال و هوای شبیه بازی‌ها را دارند. در این گیم پلی‌ها شما می‌توانید آن‌ها سر خود را به اطراف حرکت دهید و زاویه دوربین را نیز تغییر دهید. همین تجربه حس حضور را برای افراد در یک دنیای شبیه‌سازی شده نزدیک به واقعیت را بیشتر می‌کند.

واقعیت مجازی در حوزه پزشکی نیز کاربرد دارد. در حال حاضر جراحی‌هایی که نیاز به دقت و ظرافت دارند، توسط عینک‌های VR انجام شده و روند جراحی با سرعت و دقت به مراتب بالایی پیش می‌رود. شرکت‌هایی مانند Osso VR و Immersive Touch نیز بر روی ارائه شیوه‌هایی برای جراحی از طریق واقعیت‌های مجازی تمرکز کرده‌اند.

کاربرد واقعیت مجازی چیست؟

معرفی بازی‌های واقعیت مجازی

VR یا واقعیت مجازی در صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار طرفدار دارد. این بازی‌ها از سال 2010 برای هدست پلی‌استیشن VR، پلی‌استیشن 4 و بر روی پی‌سی ارائه شده‌اند. بازیکنان با استفاده از کنترلرها و کلاه‌ها می‌توانند وارد یک دنیای سه بعدی و تعاملی شوند. برای دریافت اغلب بازی‌های واقعیت مجازی، می‌توانید از دانلود فارسی استفاده کنید.

از طریق این تکنولوژی افراد می‌توانند در دنیای مجازی حرکت کنند و با شخصیت‌ها و اشیاء تعامل داشته باشند. تعداد بازی‌های VR بسیار زیاد است؛ اما در ادامه به چند نمونه از بازی‌هایی که فقط با هدست واقعیت مجازی امکان تجربه آن‌ها وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

بازی I Expect You to Die

از جمله بازی‌های هدست پلی‌استیشن که در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار منتشر شد، بازیI Expect You to Die است. در این بازی شما می‌توانید تجربه لحظات مهیج در یک دنیای شبیه‌سازی شده از طریق ماموریت‌های جاسوسی را داشته باشید.

این بازی اول شخص گیمرها را وارد لحظات پر از چالش برای حل معماهای مختلف کرده و باید تصمیم گیری مناسبی برای حل معماها داشته باشند. بازیکن‌ها در هر بخش با ورود به یک فضای خاص، باید با کمک ابزارهای مختلف برای خنثی‌سازی انواع بمب‌ها اقدام کرده و داستان جاسوسی را در دنیای جیمز باند دنبال کنند.

دانلود بازی I Expected you to die

بازی I Expect You to Die

بازی Robo Recall

بازی Robo Recall از بازی‌های پلتفرم pc است که در سال ۲۰۱۷ توسط استودیو اپیک گیمز منتشر شد. در این شوتر اول شخص شما باید با ربات‌های نافرمانی مبارزه کنید که شهر را تسخیر کرده‌اند. از طریق  کنترلر آکیولس تاچ نیز باید یک نبرد جانانه با ربات‌های درگیر ویروس داشته باشید.

در این بازی قابلیت‌های متنوعی مانند گرفتن و پرتاب کردن ربات‌ها وجود داشته و حس حضور در میدان نبرد باعث می‌شود که ساعت‌ها درگیر این بازی باشید.

دانلود بازی Robo Recall

بازی Robo Recall

بازی Lone Echo

بازی Lone Echo یکی از بازی‌های منتشر شده توسط استودیو Ready at Dawn است که نام آن در بازی‌های واقعیت مجازی به سرعت زبان‌زد شد. این بازی روایت یک ایستگاه واقعی در مدار سیاره زحل را نشان می‌دهد که در هر مرحله گیمرها باید معماهای زیادی را حل کنند.

تعامل با محیط در این بازی در سطح بالایی قرار داشته و می‌توانید با آیتم‌های زیادی تماس برقرار کنید. سازندگان این بازی بخش چند نفره را به عنوانEcho Arena  طراحی کرده‌اند و می‌توانید هر بخش را به شکل تیمی بازی را پشت سر بگذارید.

دانلود بازی lone Echo

بازی Lone Echo

بازی MOSS

در میان بهترین بازی‌های واقعیت مجازی، بازیMoss  با خط داستانی بی‌نظیر خود، حرفی برای گفتن دارد. این بازی به عنوان یکی از آثار متفاوت VR، در حال حاضر برای پلتفرم پلی‌استیشن ۴ و pc منتشر شده و دارای ترکیب المان‌های پلتفرمر و پازل است.

در این اثر هدایت موشی به نامQuill  را در اختیار دارید که باید عموی گمشده خود را پیدا کند. از ویژگی‌های بارز این مجموعه می‌توان به برقراری ارتباط موش و بازیکنان اشاره کرد؛ به این صورت که موش با استفاده از زبان اشاره می‌تواند با گیمرها ارتباط برقرار کرده و از آنها کمک بخواهد.

دانلود بازی MOSS

بازی MOSS

گجت‌های واقعیت مجازی

گجت‌های واقعیت مجازی در واقع ابزارهایی هستند که از طریق آن می‌توانید تجربه موثری در این فضا داشته باشید. گجت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در دنیای مجازی با دیگران تعامل داشته باشید. برخی از گجت‌های مهم و پرکاربرد واقعیت مجازی شامل موارد زیر هستند:

  • دستکش: این گجت‌ها برای شبیه‌سازی حرکات انگشت و دست کاربران استفاده می‌شوند. با پوشیدن این دستکش کاربران می‌توانند حرکت دست خود را با دقت بالا در دنیای مجازی کنترل نمایند.
  • کنترلرها: این دستگاه‌ها شامل سنسورهای ردیابی حرکت دست و سایر وسایلی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید فعالیت‌های مختلفی را انجام دهید.
  • پلتفرم‌های واقعیت مجازی: این پلتفرم‌ها شامل کنسول بازی، سیستم‌های کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند هستند که برنامه‌ها و بازی‌های مجازی را اجرا می‌کنند.
  • گجت‌های پوشیدنی: این گجت‌ها شامل ماسک، سربند و عینک هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا تصاویر واقعی را به شکل محیطی تجربه کنند و بتوانند در محیط به شکل فعال حضور یابند.

آینده‌ی VR

هدست‌های واقعیت مجازی محبوبیت زیادی دارند؛ اما نباید از هزینه‌های استفاده از این تکنولوژی غافل شویم. VR به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین تکنولوژی‌ها شناخته می‌شود که معمولاً تهیه سخت‌افزار آن کمی گران قیمت است.

اما از سوی دیگر تبلیغ و بازاریابی آن توسط افراد عادی توانسته بازار فروش هدست‌های واقعیت مجازی را رونق دهد. شاید در آینده با پیشرفت تکنولوژی و کاهش قیمت‌ها، افراد زیادی به این تکنولوژی جذب شوند.

در حال حاضر نیز شرکت‌های فعال در حوزه متاورس و واقعیت مجازی به آینده این تکنولوژی بسیار امید دارند. به طور مثال محصولات اچ تی سی در حال ورود به بازار واقعیت مجازی هستند تا بتوانند بیشتر از هر زمان کیفیت مطلوبی به کاربران ارائه کنند.

مدلHTC Vive Pro 2 و HTC Vive Focus 3از محصولات رزولوشن 5K  هستند که با قیمتی برابر ۱۳۰۰ دلار فروش می‌رسد.

به‌علاوه در آینده نزدیک نیز نسل جدید پلی‌استیشن VR با نام PSVR2 رونمایی می‌شود و این می‌تواند نمونه یکی از بزرگترین دستاوردها برای شرکت‌های بازی سازی باشد تا کاربران زیادی را به خود جذب کنند.

 

 

 

کلام آخر

واقعیت مجازی یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته است که فضای شبیه‌سازی شده نزدیک به یک دنیای واقعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از طریق این تکنولوژی افراد می‌توانند وارد یک فضای متفاوت شوند و تجربه سرگرم‌کننده و مفرحی داشته باشند.

بیشترین میزان کاربرد واقعیت مجازی در صنعت بازی‌های ویدیویی و فیلم‌های سه‌بعدی است. علاوه‌بر این در آموزش، پزشکی و درمان و محاسبات علمی نیز این تکنولوژی بسیار کاربرد دارد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی بر روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده‌ و در آینده‌ای نزدیک شاهد ورود نسل جدید پلی‌استیشن VR به دنیای کنسول‌های بازی خواهیم بود.

سؤالات متداول

  • واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک فناوری شبیه‌سازی شده رایانه‌ای است که افراد می‌توانند از طریق گجت‌های مختلف وارد یک محیط سه‌بعدی مصنوعی قرار گرفته و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

  • واقعیت مجازی چه کاربردهایی دارد؟

واقعیت مجازی در صنعت بازی‌های ویدیویی، در محاسبات علمی، درمان و ساخت فیلم‌های سه‌بعدی بیشترین میزان کاربرد را دارد.

  • مهم‌ترین گجت‌های واقعیت مجازی کدامند؟

کنترلرها، دستکش، گجت‌های پوشیدنی، پلتفرم‌های مربوط به کنسول بازی از جمله گوشی‌های هوشمند از مهم‌ترین گجت‌های واقعیت مجازی هستند.

واقعیت مجازی

علیرضا تقی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *