ارز دیجیتالی تتر چیست؟

ارز دیجیتالی تتر چیست؟

ماهیت بی‌ثبات ارزهای دیجیتال، آن‌ها را به یکی از دارایی‌های پرریسک برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.  اگر نگاهی به اکثر ارزهای دیجیتال امروزی بیندازید، متوجه می‌شوید که به طرزی شدیدی دچار نوسان هستند. در اینجاست که ارز دیجیتال تتر به عنوان یک راه‌حل‌ در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال ظاهر میشود. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که تتر چیست و چرا اهمیت دارد؟ اگر شما هم قصد خرید USDT و سرمایه‌گذاری روی این رمزارز را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

 

تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال است که به گروه استیبل کوین (stablecoin) یا همان ارزهای دیجیتال ثابت تعلق دارد. ارز دیجیتال تتر توسط شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) ایجاد شده است. ویژگی بارز این ارز، برابری ۱:۱ آن به دلار آمریکا است؛ یعنی قیمت هر  تتر (USDT) برابر با یک دلار آمریکا است.

تتر به طور خاص به دسته استیبل کوین های دارای وثیقه فیات تعلق دارد. این بدان معناست که یک ارز فیات مانند دلار آمریکا، یورو یا ین، پشتوانه هر کریپتوکوین در گردش است. سایر دسته‌های استیبل کوین شامل استیبل‌کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری‌شده، که از ذخایر ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، یا استیبل‌کوین‌های بدون وثیقه هستند.

تاریخچه تتر

ارز دیجیتال Tether اولین بار در سال 2015   توسط ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars)  راه اندازی شد. ریو کالینز را می‌توان یکی از کارآفرینان موفق به شمار آورد که رزومه درخشانی دارد. پیش از راه‌اندازی این استیبل کوین، او موفق شده بود تا چندین شرکت بزرگ و معتبر را تاسیس کند.

بروک پیرس نیز یک متخصص در حوزه ارزهای دیجیتال است که پروژه‌های بسیاری را در صنعت رمزارزها با موفقیت به انجام رسانده است. در سال ۲۰۱۴، پیرس مدیر بنیاد بیت کوین شد و فعالیت‌های بسیاری را در راستای بهبود و ارتقای بیت کوین انجام داد.

کریگ سلارس یکی دیگر از بنیان‌گذاران تتر است. او بیش از شش سال عضو بنیاد Omni بوده است و مسئولیت‌های بسیار زیادی را در بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری مانند ،Factom ،Synereo و  Bitfinex بر عهده داشته است

ارز دیجیتال تتر در ابتدا بر روی بلاک‌چین بیت کوین توسعه پیدا کرد اما برای ارائه خدمات بهتر و قیمت کمتر برای کاربران آن را بر روی بلاک‌چین اتریوم نیز توسعه دادند.

 

تتر چگونه تولید می‌شود؟

 

تولید  تتر به سختی تولید بیت کوین نیست و بر خلاف بیت کوین، عرضه آن محدودیت ندارد. برای تولید این ارز فرایندی به نام ماینینگ یا استخراج وجود ندارد و این رمزارز از سوی یک نهاد متمرکز تولید می‌شود.

به ازای هر USDT که وارد بازار می‌شود، طبق گفته‌ شرکت ۱ دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه این رمزارز در بانک ذخیره شده است. البته در این مورد شبهاتی وجود دارد و برخی شرکت تتر را متهم کرده‌اند که پشتوانه‌ای ندارد؛ این افراد معتقد هستند به اندازه تمام تترهایی که تاکنون تولید شده، دلار در ذخایر بانکی نگهداری نشده است.

همانطور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، محدودیتی در عرضه تتر وجود ندارد و میزان عرضه‌ی آن متناسب با میزان تقاضا تغییر می‌کند؛ هرچه تقاضا برای USDT بیشتر باشد، تولید و عرضه آن نیز از سوی شرکت بیشتر می‌شود.

ارز دیجیتالی تتر چیست؟

انواع تتر

توکن‌های تتر در سه پلاک‌چین مختلف از نظر ساختاری قرار دارند. به طور کلی سه نوع Tether USDT وجود دارد که هر سه آن‌ها نیز کاملا یکسان هستند اما در زمان استفاده از آن‌ها باید بدانید که از کدام مدل می‌خواهید استفاده کنید. این توکن‌ها بر پایه بلاک‌چین‌های اتریوم، امنی، ترون و ایاس ارائه می‌شوند. برای اینکه بتوانید به سادگی انواع این تترها را تشخیص دهید باید آدرس کیف پول را بررسی کنید. با بررسی آدرس کیف پول متوجه می‌شوید اعداد و حروف هر کیف پول متفاوت است. در ادامه این آدرس‌ها را بررسی می‌کنیم.

:Omni  روی بلاک‌چین بیت کوین

 :ERC-20بر روی بلاک‌چین اتریوم

 :TRC-20 بر روی بلاک‌چین ترون

ارز دیجیتالی تتر چیست؟

چرا قیمت تتر اندکی نوسان می‌کند؟

قیمت تتر همواره برابر با یک دلار ایالات متحده آمریکاست و صرافی بیتفینکس (Bitfinex) که عرضه کننده تتر است قیمت آن را ثابت نگه می‌دارد. با این حال در مواقعی می‌بینیم که قیمت گاهی در حد چند سنت بیشتر و گاهی کمتر از یک دلار می‌شود. این اتفاق، سه دلیل عمده دارد:

۱. ریسک طرف مقابل (Counterparty risk): در مواقعی، اخبار و اطلاعاتی مبنی بر به‌هم ریختن کل سیستم تتر منتشر می‌شود و به طور کلی اخبار منفی، موجب کاهش لحظه‌ای قیمت اتر می‌شود که این قیمت با خرید و فروش‌های مداوم دوباره به تعادل می‌رسد.

۲. امتیاز تسهیلات (Convenience premium): وقتی تتر (USDT) تسهیلات بیشتری در مقابل دلار فیات به معامله‌گران می‌دهد و استفاده از آن به علت سرعت و سهولت کاربرد افزایش می‌یابد، قیمت آن هم بیشتر می‌شود و این امتیازی است که تتر دارد! این افزایش هم باز با عرضه و تقاضاهای مداوم، به ثبات می‌رسد.

۳. عرضه و تقاضا (Supply and demand): در بخش قبل اشاره کردیم که یکی از کاربردهای تتر، حفظ ارزش سرمایه و دارایی است. در راستای همین کاربرد، مردم هنگام کاهش ارزش دارایی‌هایشان و سقوط قیمت رمز ارزها، آن‌ها را به تتر تبدیل می‌کنند و همین موجب افزایش تقاضا، کم شدن نقدینگی تتر و در نتیجه، افزایش قیمت آن می‌شود. از سوی دیگر، با افزایش ارزش رمز ارزها و رشد قیمت آن‌ها، عکس این اتفاق می‌افتد و تترها به ارزهای دیگر تبدیل می‌شوند که نتیجه آن، افزایش نقدینگی تتر و کاهش قیمت آن است.

بیشتر بخوانید: حقایقی درباره بیت کوین که باید بدانید

مزایا و معایب تتر چیست؟

مزایا و معایبی  که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم شما را نسبت به ویژگی‌هایاین استیبل کوین آگاه‌تر می‌کنند:

مزایا:

  • سرعت بالای انجام تراکنش‌ها.
  • قیمت ثابت و تاثیرناپذیری از نوسانات بازار.
  • کارمزد پایین تراکنش‌ها.
  • نقدشوندگی آسان.

معایب :

  • دستکاری در عرضه ، ممکن است روی قیمت سایر رمزارزها تاثیر بگذارد.
  • شک و شبهه در خصوص ذخایر دلاری تتر.

انواع کیف پول تتر

از میان کیف پول‌های معتبر  سال ۲۰۲۱ که قابلیت ذخیره تتر را دارند می‌توان به این کیف پول‌ها اشاره کرد:

  • متامسک (Metamask)
  • تتر ولت (Tether Wallet)
  • مای اتر والت (Myetherwallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول‌های سخت افزاری

چگونه تتر بخریم؟

در ایران به علت تحریم‌های بانکی نمی‌توان به صورت مستقیم از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال خرید و به دلیل عدم دسترسی به حساب بانکی در صرافی‌های خارجی، احراز هویت تقریبا ناممکن است. بسیاری از صرافی‌های معتبر هم دسترسی ایرانیان را به پلتفرم خود مسدود کرده‌اند و فقط با تغییر آی پی آدرس می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت که خطرهای خود را دارد.

به همین دلیل آسانترین راه خرید تتر از یک صرافی ایرانی است. اگر قصد خرید تتر از یک صرافی ایرانی امن و معتبر را دارید برای دیدن کل مطلب کلیک کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی معروف ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال یعنی تتر پرداختیم و مزایا و معایب آن و همچنین نحوره خرید آن در ایران را شرح دادیم. در نهایت باید گفت که هر چند شک و شبهاتی در خصوص پشتوانه این ارز دیجیتال در ذخایر شرکت تتر وجود دارد، با این حال تتر پر استفاده ترین استیبل کوین بازار رمزارز محسوب میشود و تمامی صرافی‌های بزرگ از این استیبل کوین معروف حمایت می‌کنند.