برای احداث باغ تجاری شلیل انواع نهال شلیل پیوندی و اصطلاحی را از نهالستان برتر نهال بخواهید

برای اینکه بتوان مراحل احداث باغ شلیل را به صورت اصولی و استاندارد طبق آخرین قواعد علم کشاورزی بین المللی انجام داد، علاوه بر تجربیات قدیمی و آبا و اجدادی بهتر است از مشاوره مشاوران متبحر و پیشکسوت در این زمینه کمک بگیرید، در دهه‌های گذشته تنوع نژادی درخت شلیل افزایش زیادی پیدا کرده، برای شناسایی نیاز بازار باید ارقام متفاوت شلیل را کامل بشناسید.

احداث باغ تجاری

معرفی انواع نهال شلیل

وقتی صحبت از انواع نهال شلیل می شود باید بدانیم که هر نژاد شلیل ویژگی خاص خود را دارد،

  •  زمان برداشت محصول
  •  نحوه آبیاری و روتین کوددهی 
  • بیماری‌های شایع 
  •  حساسیتی که نسبت به گرما و سرما دارند.

 کاملا متفاوت بوده از لحاظ ظاهر، رنگ پوست و گوشت نیز کاملاً فرق می‌کند، پس به عنوان یک کشاورز بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده، سپس آمار بازار و صادرات آن را مورد مطالعه قرار دهید تا خرید نهال شلیل متناسب با منطقه خود را شناسایی و باغ آن را احداث کنید.

نهال شلیل سان گلد پیوندی:

کشاورزان مناطق سردسیری و مناطق معتدل رو به سردسیری رو به معتدل می‌توانند نهال شلیل سان گلد پیوندی را برای باغ خود انتخاب کنند، چون دیرگل بوده و برای رشد بهتر به هوای خنک نیاز دارد، به خاطر کوتاه قامت بودن این نهال شلیل سال فاصله ای که برای آن در نظر گرفته است الگوی کاشت مربعی با ابعاد ۳ متر است، نهال شلیل سان گلد زود بازده بود و حدود ۲۰ سال طول عمر مفید دارد

نهال شلیل ردگلد

از ویژگی‌های بارز نهال شلیل ردگلد می‌توان به میان‌رس بودن آن اشاره کرد، کشاورزان در گرمای مرداد ماه تابستان می‌توانند میوه آن را برداشت کنند، پیوندی را بر پایه شفتالو تولید می‌کنند، به همین خاطر استقامت بالایی در برابر انواع بیماری‌ها از خود نشان می‌دهد.

نهال شلیل رفعتی:

اگر می خواهید با یک نهال شلیل زودبازده آشنا شوید بهتر است اطلاعات خود را در مورد نهال شلیل رفعتی افزایش دهید، معمولاً در دومین سال کاشت باردهی خود را شروع می‌کند، از دیگر ویژگی بارز نهال شلیل رفعتی می‌توان به تسریع در رشد آن اشاره کرد، در مناطق گرمسیری و مناطق معتدل به خوبی جواب بده بوده و نسبت به خشکسالی به استقامت بالایی دارد، مهمتر از همه به عنوان نهال زودرس شناخته شده و شما در اوایل تیر ماه می‌توانید میوه آن را برداشت کنید.

نهال شلیل شمس:

کشاورزانی که در مناطق معتدل باغ شلیل خود را راه اندازی می‌کنند باید به فکر خرید نهال شمس باشند، چون این نهال در برابر سرما و گرمای زیاد بسیار حساس بوده در عوض در مناطق معتدل و کوهپایه‌ای باردهی و بازدهی بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهد.

البته باید از نسبت به نگهداری و مراقبت از نهال شلیل شمس به قدرت بیشتری داشته باشید شد نسبت به نژادهای دیگر حساسیت بیشتری دارد خاک آن باید کاملاً حاصلخیز و با زهکشی بالا باشد به عنوان یک درخت دیرگل بوده و میوه های آن نیز دیررس است، ولی هیچ کدام از موارد گفته شده از ارزش و اعتبار میوه شلیل شمس نمی‌کاهد، چون تقاضای آن در میادین میوه و تره بار بسیار بالا است.

نهال شلیل انجیری:

کشاورزانی که به دنبال برداشت میوه انجیر در همان سال کاشت هستند، بهتر است به فکر خرید نهال شلیل انجیری باشند، چون اگر مدیریت صحیحی داشته باشند، می‌توانند یک سال پس از کاشت باردهی آن را مشاهده کنند، به خاطر زودرس بودن کارشناسان فروش نهال انجیر به بیشتر احداث کنندگان باغ شلیل پیشنهاد می‌دهند تا نهال شلیل انجیری خریداری کنند، فراموش نکنیم تیرماه برداشت میوه انجیری آغاز می‌شود.

نهال شلیل

نهال شلیل مغان:

اگر بخواهیم نهال شلیل را از لحاظ رسیدگی دسته‌بندی کنیم در دسته درخت نهال‌های زودرس قرار می‌گیرد، به طوری که شما می‌توانید در اواخر فصل بهار از برداشت محصول آن فارغ شوید، قبل از احداث باغ شلیل مغان ( https://bartarnahal.ir/%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%20/%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84-%d8%b4%d9%84%db%8c%d9%84-%d9%85%d8%ba%d8%a7%d9%86/ ) حتماً به خاک آن دقت زیادی داشته باشید، چون در خاک سنگین این درخت نمی‌تواند رشد مناسبی از خود نشان دهد، به هنگام خرید نهال شلیل مغان دقت داشته باشید، نهالپیوندی آن را تهیه کنید، چون نهال پیوندی مغان را بر پایه آلوچه وحشی و شفتالو تولید می‌کنند، از اینرو استقامت بالایی در برابر انواع بیماری‌ها، سرما و گرما از خود نشان می‌دهد.

نهال شلیل کیوتا:

از بهترین نهال شلیل می‌توان به نهال شلیل کیوتا اشاره کرد، منتها به هنگام احداث باغ این نهال حتماً به آبیاری آن توجه داشته باشید، چون روزانه به دو لیتر آب احتیاج دارد، درواقع یکی از حساسیت‌های نهال شلیل کیوتا به خشکسالی است، شما با آبیاری استاندارد و اصولی می‌توانید میوه های با کیفیتی از باغ خود برداشت کنید، البته نباید هرس این نهال را فراموش کنید، نهال شلیل کیوتا زودبازده است و در دومین سال کاشت می توانید میوه آن را مشاهده کنید.

چرا نهال لیبل دار و و شناسه دار شلیل را تهیه کنم؟

 به‌ طور معمول شما با هر کارشناس و مهندسی مشورت کنید تا بهترین نهال شلیل را خریداری کنید، به شما توصیه خواهند کرد نهالی لیبل دار را خریداری کنید، چون تمامی مشخصات نهال بر روی شناسه آنها درج شده و شما می‌توانید سن نهال و دیگر مشخصات آن را به راحتی تشخیص داده و مطمئن شوید که نهال خریداری کاملا سالم و عاری از بیماری باشد.

البته در مورد شناسنامه نهال شلیل باید بگوییم، یک نهال میوه جهت دریافت شناسه و لیبل باید یک پروسه طولانی مدت را بگذارند تا بازرسین وزارت جهاد کشاورزی مجوز لازم را برای فروش نهال شلیل صادر کنند، نهال شناسه دار دوره قرنطینه و نیاز سرمایی اولیه خود را بطور کامل گذرانده و عاری از هرگونه بیماری و آفتی است.

ویژگی ظاهری نهال شلیل با کیفیت

از بارزترین ویژگی ظاهری نهال شلیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال شناسه دار تهیه کنید.
  • نهال یک الی دو سال خریداری کنید.
  • از مراکز معتبر نهال شلیل مانند نهال شلیل  ردگلد  و نهال شلیل مغان را خریداری کنید‌
  • به هنگام خرید نهال شلیل حتما به ریشه های آن دقت کافی داشته باشید.
  • نهال خریداری زیاد قطور و ارتفاع بالا نداشته باشد.
  • نهال شلیل را از مراکز معتبر و مجوز دار خریداری کنید، تا در صورت بروز مشکلی مسئول نهالستان جوابگو باشد.

شرایط زمین مناسب برای کاشت نهال شلیل

کشاورزانی که به دنبال خرید درخت شلیل و احداث باغ آن هستند، قبل از انجام دادن هر کاری بهتر است اطلاعات لازم و مفید درباره محیط باغ خود کسب کنید، از بارزترین اطلاعات برای احداث باغ شلیل عبارتند از:

بافت خاک: بهتر است خاکی که برای احداث باغ شلیل در نظر می‌گیرید کاملاً سبک، شنی و بر لومی باشد، برای این منظور می‌توانید از کودهای دامی و کود برگ استفاده کنید.

 شرایط اقلیمی:  نهالستان‌هایی که به فروش نهال شلیل می‌پردازند ابتدا منطقه احداث باغ شما را جویا می‌شوند، چون نهال شلیل دارای نژاد میان گل، دیرگل و زودگل است و برای مناطقی سردسیری و گرمسیری از نهال مخصوص استفاده می‌شود.

 ارتفاع سطح زمین: امروزه با روی کار آمدن نهالستان های مرتبط شما می‌توانید از ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ متر انواع نهال شلیل را کاشت کنید.

 میزان بارش سالانه و ذخایر آبی: البته اشاره کردیم بعضی از ارقام نهال شلیل هستند که روزانه به دو الی سه لیتر آب احتیاج دارند، بنابراین اگر ذخایر آبی شما مناسب نیست می‌توانید از نهال شلیل که نیاز آبی کمتری دارند استفاده کنید.

 شیب زمین: متخصصین توصیه می‌کنند بهترین شیب زمین برای کاشت نهال شلیل کمتر از ۱۵ درجه است.

عکس شلیل

کلام آخر

 با توجه به مطالب فوق کاملا مشخص است کشاورز برای احداث باغ شلیل باید موارد خیلی زیادی را رعایت کند، از دیگر مواردی که خالی از لطف نیست به آن اشاره کنیم، قیمت نهال شلیل است، جهت استعلام قیمت بهتر است از مراکز معتبر و شناخته شده مانند مرکز https://bartarnahal.ir درخواست کاتالوگ داشته باشید.

 علاوه بر اطلاع از قیمت نهال شلیل با انواع نهال شلیل آشنا شده و با اطلاعات پیش زمینه ای تصمیمات خود را بگیرید، البته این مراکز معتبر مشاوره و راهنمایی های لازم را به کشاورزان به صورت رایگان ارائه می‌دهند، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر کمک بگیرید.

راه های ارتباطی:

09141832393

09144501003