بزرگ ترین مجسمه بودا – بودای بزرگ لشان

چین پر از شگفتی های بزرگ و کوچک است. با دریافت تور چین دنیایی دیگر رو به روی چشمانتان نقش می بندد. دنیایی که با سازه های متعدد معماران چینی زیباتر شده و پس از گذشت سال ها به عضوی جدا نشدنی از طبیعت این کشور تبدیل شده است. با توجه به جاذبه های گردشگری متعدد این سرزمین، چینی ها حساسیت زیادی روی توریست هایی دارند که به قصد گشت و گذار به کشورشان می آیند. پس بهتر است برای سفر به این کشور پهناور ویزای چین را از آژانس هواپیمایی قصر شیرین دریافت کنید. آژانسی معتبر که چالش های سفر را برایتان به صفر می رساند و شرایط را برای دریافت ویزا هموارتر می کند. در ادامه قصد داریم راجع به یکی از جاذبه هایی صحبت کنیم که به عنوان بزرگ ترین مجسمه بودای جهان شناخته می شود. قطعا خواندن شگفتی های این مجسمه که به اندازه یک کوه است، می تواند به نوبه خود جذاب باشد.

بزرگ ترین مجسمه بودا در کجای دنیاست؟

منطقه سیچوان چین – شهر لشان، محلی است که این مجسمه غول پیکر را در خود جای داده و وظیفه نگهداری از آن را بر عهده دارد. همان طور که گفتیم کوه های لینگتون میزبان بزرگ ترین مجسمه بودا هستند و بیش از ۱۳۰۰ سال است که از سیل عظیم گردشگران استقبال می کنند.

این مجسمه حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد و عرض شانه آن ۲۸ متر گزارش شده است. گوش های چوبی مجسمه بودا هر کدام به طول ۷ متر است و ابروهایی ۵ متری روی صورت آن حکاکی شده است. با توجه به سایز و ابعاد بخشی از اعضای بدن بزرگ ترین مجسمه بودا، می توان درک کرد که جثه آن تا چه اندازه وسیع و مرتفع است.

بودای لشان بزرگ ترین مجسمه سنگی بودا در دنیاست که با معماری خاص و طراحی حرفه ای در میان کوه تراشیده شده است. زمانی که به دیدار این مجسمه می روید آن را در کنار سه رودخانه به نام های مین، دادو و کیگی مشاهده می کنید. به همین خاطر آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر است و هنگامی که داخل صف بازدید هستید نیز می توانید از زیبایی های اطراف و فضای سبز این منطقه لذت ببرید. مسیر پیاده روی تا این مجسمه راه صعب العبوری ندارد و برای عموم آزاد است. هزینه ها و خدمات زیادی برای نگهداری از این مجسمه عظیم و میزبانی از گردشگران انجام می شود. هزینه های گزارش شده در سال ۲۰۰۱ بیش از ۴۰ میلیون دلار است!

بودای بزرگ لشان به چه عنوان ساخته شد؟

سال ها قبل شخصی به نام مایتریا (Maitreya Bodhisattva) وجود داشت که آیین بودا را در چین بنیانگذاری کرد. یک راهب چینی به علت این کار ارزشمند او و به بهانه زنده نگه داشتن دین بودا شروع به ساخت این مجسمه کرد. چینی ها معتقد بودند که مایتریا نمادی از روشنی و شادمانی است و حتی امروزه بعضی از آن ها بودای بزرگ لشان را نماد دنیوی مایتریا می دانند. هر چه که هست بهتر است خودتان بروید و از نزدیک با این مجسمه سنگی آشنا شوید. قطعا تورلیدرهایی که وظیفه ارائه اطلاعات را در این منطقه به عهده دارند، شگفتی های دیگری را دراختیارتان قرار می دهند.

از دیگر نکاتی که در مورد این بودای بزرگ صدق می کند این است که از آن به عنوان محافظت از مردم در مقابل طغیان رودخانه ها استفاده می شد. قبل از آن که این مجسمه ساخته شود؛ مردمان زیادی در اثر جوش و خروش دریاچه جان خود را از دست می دادند. ساخت مجسمه بزرگ لشان در سال ۷۱۳ میلادی شروع و در نهایت ۹۰ سال بعد به اتمام رسید. جالب است بدانید که کنده کاری های کوه برای ساخت این مجسمه جریان آب رودخانه را تغییر داد و آمار کشته شدگان از طغیان دریاچه را به صفر رساند.

در کنار این مجسمه بزرگ چندین مجسمه دیگر وجود دارد که به دست مردم ساخته شده و گویی لشکری از مجسمه های بودا در کنار بودای بزرگ لشان قرار گرفته است.

سیستم زهکشی مجسمه بودای لشانمجسمه بودای لشان

اگر تا به حال به شالیزارها دقت کرده باشید شیارهایی را روی زمین می بینید که وظیفه جذب آب را بر عهده دارند. به عبارتی این شیارها، آب اضافه که از باران یا حتی آبیاری به وجود آمده را به سمت رودخانه ها و دریاها می کشاند. زهکشی راه حلی است که برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی اجرا می شود و بسیار کار آمد است. به تصویر بزرگ ترین مجسمه بودا نگاه کنید. صورت و بدن و حتی موهای این مجسمه پر از شیارهایی است که برای هدایت آب به سمت رودخانه ایجاد شده است. از این رو می توان پی برد که سازندگان این مجسمه به فکر همه چیز بوده اند. به همین دلیل هم هست که بزرگ ترین مجسمه بودا بعد از گذشت هزار و سیصد سال همچنان پا بر جاست.

چه زمانی به دیدار بزرگ ترین مجسمه بودا برویم؟

اگر با شلوغی و ازدحام جمعیت میانه خوبی ندارید پیشنهاد می کنیم که ایام سال نو را برای بازدید از این مجسمه انتخاب نکنید. در این زمان چینی های زیادی به پرستش بودای لشان می روند تا سال خود را با خوش یمنی و برکت آغاز کنند. ادای احترام به مجسمه بودا تا حدی برای چینی ها ارزشمند است که تمام پله های تعبیه شده روی کوه را بالا می روند تا از نزدیک با بودا ارتباط بگیرند. در تمام طول این مسیر تعداد گردشگران بسیار زیاد است تا حدی که نمی توانید تکان بخورید. پس برای بازدید از این مجسمه کاری نکنید که ماهیچه های بدنتان بگیرد!

به طور کلی این مجسمه برای چینی ها بسیار مقدس است. در سفر به چین به اعتقادات اهالی این سرزمین احترام گذاشته و دیدن آن ها را به هنگام طلب خوش بختی و سعادت از بودا تماشا کنید. زیرا این نیز، قسمتی از زیبایی های سفر به چین است. با آژانس قصر شیرین همراه شوید تا به راحتی دنیای منحصر به فرد چین را بشناسید.