تفاوت هاست و سرور در میزبانی وب سایت ها

همه وب سایت هایی که در بستر اینترنت فعالیت می کنند دارای یکسری محتوا و فایل هایی هستند که در دسترس بازدیدکنندگان و مدیران آن سایت ها قرار دارد. این فایل ها در فضایی با نام هاست قرار می گیرند و به ارائه کنندگان این سرویس ها، شرکت های هاستینگ (میزبانی وب) گفته می شود. در واقع، این شرکت ها فضای هاست را برای کاربران مهیا می کنند تا آنها بتوانند وب سایت های خود را بر روی آن فضا بارگزاری نمایند. این فضا، بخشی از یک سرور فیزیکی است که بصورت اشتراکی اما با منابع مشخص به تعدادی از کاربران ارائه می شود.

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

سرورها کاربردهای بسیاری دارند و یکی از این موارد، میزبانی وب سایت ها است. در واقع، سرور نیز یک کامپیوتر است اما برای کاربرد خاصی ساخته شده است. در زیر، تصویر یک سرور فیزیکی را مشاهده می کنید:

سرور

این سرورها در زیرساختی به نام دیتاسنتر (مرکز داده) نگهداری می شوند. برای اینکه این سرورها بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند می بایست برق و اینترنت پایدار و قوی به همراه تهویه مطلوب برای آنها مهیا باشد. علاوه بر این موارد که جزو ملزومات اساسی هستند می بایست استانداردهای پایه نیز تامین گردد.

نحوه آماده سازی سرور برای ارائه هاست

در ابتدا نیاز است یک سیستم عامل (معمولا لینوکس یا ویندوز سرور) نصب گردد. سپس یک کنترل پنل که برای راحتی کار و فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز است می بایست روی سرور نصب گردد. در ادامه به چند مورد از کنترل پنل های محبوب اشاره می کنیم:

  • کنترل پنل cPanel: محبوب ترین و قدرتمندترین کنترل پنل مخصوص سرورهای لینوکسی (سایت های مبتنی بر زبان php)
  • کنترل پنل DirectAdmin: یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین کنترل پنل های مخصوص سرورهای لینوکسی (سایت های مبتنی بر زبان php)
  • کنترل پنل Plesk: محبوب ترین و قدرتمندترین کنترل پنل مخصوص سرورهای ویندوزی (سایت های مبتنی بر زبان ASP.NET و …)

هر سه مورد ذکر شده فوق، دارای لایسنس بوده و می بایست خریداری شوند. این مورد توسط شرکت هاستینگ انجام می شود.

پس از نصب کنترل پنل، نوبت به پیکربندی سرور رسیده و ابزارهای مورد نیاز بر روی آن نصب و فعال می گردد. مواردی مانند آنتی ویروس، فایروال، وب سرور و … که همگی جزو امکانات پایه سرویس دهی هستند. پس از اتمام این مراحل، سرور آماده ارائه خدمات است. با اتصال سرور به سیستم فروش شرکت های هاستینگ، فضای هاست به افرادی که سفارش می دهند تحویل می گردد.

مورد بسیار مهمی که می بایست به آن توجه داشت این است که هاست دارای چند فاکتور تعیین کننده هستند که از میان آنها، دو مورد بسیار مهم است: این موارد، عبارتند از:

  • میزان فضا و ترافیک مجاز سرویس
  • میزان منابع اختصاصی (سهم پردازنده، رم و …)

میزان فضا و ترافیک مجاز برای همه افراد مشخص است اما مورد بسیار مهم دیگر این است که مواردی مانند سهم پردازنده و رم، میزان منابعی هستند که این سایت می تواند از منابع کل سرور استفاده نماید. معمولا با بالا رفتن تعداد بازدیدها، میزان مصرف منابع پردازشی نیز بالا می رود که نیاز خواهد بود هاست ارتقا یابد و اگر مصرف بسیار زیاد باشد می بایست یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی برای آن سایت تهیه گردد. بر همین اساس، معمولا سایت های پربازدید بر روی سرور مجازی یا سرور اختصاصی میزبانی می شوند و منابع هاست برای آن کافی نیست.

شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست و سرور در ایران

شاید بیش از 1000 مورد، ارائه دهنده خدمات هاست و سرور در ایران وجود داشته باشد اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها قابل اطمینان هستند! بر همین اساس می بایست دقت زیادی را در این خصوص داشت. شرکت میزبان فا یکی از 5 شرکت برتر هاستینگ در ایران است که می توانید با خیالی آسوده از خدمات مورد ارائه آن، استفاده نمایید.

برای خرید هاست از میزبان فا و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس mizbanfa.net مراجعه نمایید.

همچنین برای دسترسی به سرویس های سطح بالا نظیر سرورهای مجازی مخصوص میزبانی وب به صفحه زیر مراجعه نمایید:

سرور مجازی پرسرعت میزبان فا – مخصوص میزبانی وب سایت های پربازدید