دلیل افزایش قیمت تتر در روزهای اخیر در صرافی های ایرانی

دلیل افزایش قیمت تتر در روزهای اخیر در صرافی های ایرانی

دلیل افزایش قیمت تتر در روزهای اخیر در صرافی های ایرانی که مستحضرید قیمت ارز دیجیتال تتر در صرافی های ایرانی بسیار بالاتر از قیمت دلار فیزیکی یا حواله دلار شده است و برخی صرافی ها را متهم به دستکاری قیمت در این شرایط کردند.

بسیاری از کاربران تترفا از ما درخواست کردند که در این خصوص شفاف سازی کنیم و بگوییم چگونه تتر اینقدر نوسان داشته است، اکنون به بررسی این موضوع می پردازیم.

تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) چیست؟

تتر یک استیبل کوین ارز دیجیتال است که به دلار آمریکا متصل شده و پشتیبانی می‌ شود این ارز دیجیتال جزو 10 رمز ارز مطرح محسوب می‌ شود و تقریبا ارزش ثابتی دارد. تتر که در اصل مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود، اکنون از پروتکل های Omni و Liquid بیت کوین و همچنین بلاک چین های اتریوم، TRON، EOS، Algorand، Solana، OMG Network و بیت کوین کش  (SLP) پشتیبانی می کند.

از ماه می 2022، تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین و اتریوم و بزرگترین استیبل کوین با ارزش بازار نزدیک به 83 میلیارد دلار است. تتر توسط سرمایه‌ گذارانی استفاده می‌ شود که می‌ خواهند از نوسانات معمول ارزهای دیجیتال در حین نگهداری وجوه در سیستم کریپتو جلوگیری کنند. تتر برای اولین بار در سال 2014 به عنوان راهی برای ارائه یک روش پرداخت جایگزین به کاربران معرفی شد. این ارز دیجیتال در ابتدا روی شبکه بلاکچین بیت کوین در دسترس بود.

عوامل ایجاد تفاوت قیمت تتر با دلار فیزیکی

عوامل ایجاد تفاوت قیمت تتر با دلار فیزیکی

حال بازگردیم به موضوع قیمت تتر در صرافی‌ ها. چه عواملی باعث تفاوت قیمت USDT با دلار فیزیکی می شود؟ صرافی ها در واقع بازارهای معاملاتی هستند.

در بازارهای معاملاتی نرخ ارز یا در اینجا تتر را افرادی که سفارش خرید و فروش ثبت می کنند مشخص می‌ کنند. در بازار نزولی، تتر با تقاضای زیادی روبرو شد. اینکه قیمت آن افزایش یافت در واقع به دلیل تقاضاهای زیاد و ثبت سفارش با قیمت‌ های بالا بود.

در واقع این مسئله در خصوص تمام ارزها و صرافی ها صدق می‌ کند. پس می‌ توان گفت با توجه به تقاضای بالا، تتر در بازار کم می شود و تعادل عرضه و تقاضا بهم می ریزد. از آنجایی که تقاضا بالا می‌ رود و عرضه کم است، موجب افزایش قیمت می شود. در واقع عرضه و تقاضا بیشترین تاثیر را بر روی قیمت می‌ گذارند.

البته نهنگ‌ های بزرگی وجود دارند که می‌ توانند قیمت را دستکاری کنند. اما این اتفاق بیشتر در بازارهای جهانی روی می دهد که خیلی منطقی به نظر نمی‌ رسد که این عامل را در افزایش اخیر قیمت تتر در صرافی های ایرانی در نظر بگیریم. به صورت کلی می‌ توان دلایل زیر را به عنوان علت‌ های تفاوت قیمت USDT و دلار در صرافی‌ ها عنوان کرد:

  • سیاست‌ های ارزی دولت ایران
  • ارزش ریال و گپ قیمتی
  • کارمزد شبکه‌ های مختلف
  • عرضه و تقاضا
  • کارمزد صرافی‌ های ایرانی
  • تفاوت ماهیت تتر و دلار

با توجه به اینکه کاربران درخواست شفاف سازی در این خصوص را داشتند، تصمیم گرفتیم از صرافی‌ ایرانی تترفا در این مورد بپرسیم.

چرا قیمت تتر انقدر بالا رفت و تفاوت فاحشی با قیمت دلار (یا دلار حواله) پیدا کرد؟

صرافی تترفا به این صورت پاسخ می دهد :

1- در همه بازارها در مرحله اول عرضه و تقاضا تعيين كننده قيمت هستند. در روزهای اخير تقاضای تتر به شدت افزايش يافت و حتی قيمت آن از يک دلار هم چند سنت بالاتر رفت.

2- حواله دلار در شرايط فعلی بسيار كمياب شده است و اين در حالی است كه مراحل خريد تتر از دلار حواله شامل چندين مرحله كارمزد می شود. وقتی قيمت حواله دلار به 40 هزار تومان می رسد و هر تتر با قيمت تمام شده 41000 تومان به دست صرافی ما می رسد، بايد با چه قيمتی آن را بفروشيم؟

3- همواره اختلاف بين قيمت خريد و فروش ما ثابت است و برای ما فرقی ندارد كه تتر در حال حاضر چه قيمتی دارد و اين عرضه و تقاضاست كه قيمت خريد تتر را معین می كند.

4- همين عرضه و تقاضاست كه باعث شده قيمت در تمامی صرافی ها افزايش يابد. هر كالايی كه تقاضا برای آن افزايش يابد هم گران و هم احتمالا كمياب مي شود (درست مثل ماسك و دستكش)

5- اگر قيمت فروش تتر افزايش پيدا كرده، به همان ميزان قيمت خريد آن از مشتری هم افزايش داشته است.

قیمت تتر به تومان نسبت به دلار چقدر اختلاف دارد؟

قیمت تتر به تومان نسبت به دلار چقدر اختلاف دارد؟

در حالت عادی که بازار کریپتو نوسانات چندانی ندارد، قیمت تتر عموما بین 200 تا 1000 تومان بالاتر از دلار معامله می‌ شود؛ اما در کاهش و یا افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارزهای دیجیتال، این اختلاف بیشتر می‌ شود؛ زیرا در ریزش بازار تقاضا برای تتر افزایش می‌ یابد و سرمایه‌ گذاران می‌ خواهند رمزارزهای خود را تبدیل به استیبل کوین کنند تا از نوسانات در امان بمانند و این موضوع باعث افزایش قیمت Tether می‌ شود.

در افزایش قیمت رمز ارزها نیز سرمایه‌ گذاران شروع به خارج کردن تترهای خود و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می‌ کنند. این موضوع باعث افزایش میزان موجودی (بخش عرضه) Tether می‌ شود، که قاعدتا باید قیمت آن را کاهش دهد. 

در مجموع، قیمت جهانی تتر به دلار، در اوقات کمتری بیشتر از 1 دلار است؛ اما در ایران، در اوقات کمتری با قیمت کمتر از دلار مبادله می‌ شود.

چرا تتر معمولا از دلار گران‌‌ تر است؟

یک کارشناس بازار رمزارزها در پاسخ به این سوال که چرا اغلب قیمت ریالی تتر از دلار بیشتر است، به جذابیت بیشتر تتر در میان‌‌ معامله‌‌ گران اشاره و اظهار کرد که همین جذابیت باعث شده است تتر نسبت به دلار کاغذی کمی گران‌‌ تر عرضه شود تا هزینه‌ های تامین تتر هم شامل آن شود.

سه علت اصلی دارد؛ اول اینکه پول دیجیتالی خیلی سریع‌‌ تر است و تاثیرات و اتفاقات بازار هم در آنها سریع‌‌ تر اتفاق می‌‌ افتد.

دوم اینکه تتر برای عده زیادی جذاب‌‌ تر از دلار است، چراکه به‌‌ راحتی می‌ توانند با استفاده از آن خرید و فروش کنند و پول را انتقال دهند.

سوم اینکه در کشور ما ارزهای دیجیتال جرم‌‌ انگاری نشده‌‌ اند. برای مثال، در کشور ما اگر کسی دلار کاغذی بیش از مقداری داشته باشد، ممکن است جرم باشد؛ اما درباره تتر این‌‌ طور نیست.

نتیجه گیری

افت های شدید در بازار ارزهای دیجیتال اولین باری نیست که اتفاق می افتد. البته باید گفت این ریزش یکی از سنگین ترین سقوط‌ های بازار بود و قطعا تبعات زیادی به همراه داشته است. اما با توجه به توضیحات تکمیلی مشخص شد دلیل اختلاف قیمت USDT با دلار دلایل منطقی داشته است که در این وضعیت اجتناب ناپذیر بوده است.

یکی از سوالاتی که کاربران ایرانی رمزارزها ممکن است با آن مواجه شوند، تفاوت قیمت تتر و دلار است. این امر دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به معرفی آنها پرداختیم. این دلایل شامل سیاست‌ های ارزی دولت ایران، ارزش ریال و گپ قیمتی، کارمزد شبکه‌ های مختلف، عرضه و تقاضا، کارمزد صرافی‌ های ایرانی و تفاوت ماهیت تتر و دلار هستند. بنابراین قیمت تتر همیشه مقداری بالاتر از دلار کاغذی معامله می‌ شود.

همانطور که همه میدانیم به دلیل نبود قانون گذاری درست در ایران و سایر کشورهای جهان؛ فعالیت در این حوزه با مشکلات زیادی همراه است و کسانیکه که تلاش می کنند سرویس خاصی ارائه دهند؛ علاوه بر فراز و نشیب های بازار با معضلات دیگری نیز دست و پنجه نرم میکنند.