راهنمای انتخاب بروکر برای تریدرهای ایرانی

چکیده : در این مقاله، ابتدا مهمترین ملاک‌های انتخاب بروکر را با توجه به شرایط تریدرهای ایرانی بیان خواهیم کرد و سپس لیست برترین بروکرهای فارکس در سال 2023 را منتشر خواهیم نمود.

بروکر فارکس

یکی از اولین گام‌های ورود به بازار فارکس و فعالیت موفق در آن، انتخاب بهترین بروکر فارکس بوده که طبیعتا برروی درآمد حاصله از ترید در فارکس، اثر خواهد گذاشت. بسیاری از تریدرها پس از مدتی ضرر کردن در معاملات فارکس، تنها با تغییر بروکر خود توانسته‌اند وارد سود شوند. این امر عموما به دلیل محدودیت در استراتژی‌های معاملاتی در یک کارگزاری، بالا بودن کارمزدهای دریافت شده (اسپرد، کمیسیون و سوآپ) و نهایتا اسلیچیج و تاخیر در ثبت معاملات است. به همین دلیل نیز تریردهایی که در یک کارگزاری ضعیف فعالیت می‌کنند، عموما نمی‌توانند سود مناسبی را از بازار به دست آورند. در این مقاله قصد داریم تا برترین بروکرهای فارکس را برای تریدرهای ایرانی (با توجه به شرایط واریز/برداشت، پشتیبانی فارسی زبان، سرعت انجام معاملات بر اساس سرعت اینترنت ایران و …) معرفی نماییم.

ملاک‌های مهم در انتخاب بروکر

در انتخاب بروکر، اولین و مهمتری نکته، دقت به امنیت و اعتبار کارگزاری است. از آنجاییکه برای ترید کردن، ابتدا باید موجودی را در حساب معاملاتی و در نزد بروکر قرار داد، انتخاب بروکرهایی که کلاهبردار باشند، مستقیما به معنای از دست رفتن سرمایه است. بنابراین، پیش از هر چیز، باید سابقه و اعتبار کارگزاری را بررسی کرد. اعتبارسنجی هر کارگزاری به دو روش انجام می‌شود. اولین روش، دقت کردن به سابقه و مدت زمان حضور بروکر به عنوان کارگزاری بین‌المللی بوده و دومین نکته نیز توجه به لیست رگولاتوری‌های دریافت شده توسط کارگزار است. در کنار این دو پارامتر، امروزه بعضی بروکرهای معتبر جهانی، حساب‌های معاملاتی مشتریان خود را بیمه کرده تا در صورت بروز هرگونه مشکل از سمت بروکر، خسارت وارد شده برطرف شود.

پس از اطمینان از امنیت حساب معاملاتی شما در وبسایت بروکر، باید به تنوع خدمات، میزان کارمزد، انعطاف پذیری شرایط معاملاتی، حداکثر اهرم قابل استفاده، حداقل حجم معاملاتی، سرعت انجام معاملات، کیفیت تیم پشتیبانی فارسی زبان، سهولت و سرعت واریز/برداشت و … توجه کرد. تا چند سال قبل، حداکثر تعداد نمادهای قابل معامله در سبدم معاملاتی بروکرها، حداکثر 100 نماد معاملاتی بود و بعضی از آن‌ها به صورت تجمیعی در اختیار مشتریان قرار گرفته بود. برای مثال، بروکر آلپاری هنوز هم امکان معامله‌ی نمادهای مربوط به سهام را به صورت مجزا نداده، بلکه تریدر می‌تواند سبدی از سهام (با تعداد مشخص سهام) را معامله نماید. اما خوشبختانه با ظهور بروکرهای جدیدی و همچنین آپدیت شدن بروکرهای معتبر قدیمی، این مشکل به کلی برطرف شد. برای مثال، امروزه بروکر ifc در سبد معاملاتی خود، بیش از 650 نماد معاملاتی را در اختیار تریدر قرار داده است.

با توجه به سرعت اینترنت ایران و پینگ قابل توجه، ممکن است مشکلاتی برای تریدرها ایجاد شود. خصوصا افرادی که به دنبال معاملات به سبک معاملاتی اسکالپ هستند، به شدت به زمان‌بندی وابسته بوده و هرچقدر که معاملات سریعتر انجام شود، نتیجه‌ی اسکالپ تریدینگ نیز بهتر خواهد بود. برخی از بروکرهای معتبر، امروزه VPS و VPN اختصاصی خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا اتصال مطمئن‌تر و بهتری با سرور ایجاد شود و معاملات در کمترین زمان ممکن، انجام شوند. در نهایت، تریدرها باید به میزان واقعی کارمزد دریافت شده از هر معامله نیز توجه داشته باشند. خوشبختانه امروزه اکثر حساب‌های معاملاتی بروکرها، از مدل حساب اسلامی بوده که هیچگونه سوآپی به آن تعلق نخواهد گرفت. بنابراین، تریدر باید به میزان اسپرد و کمیسیون درج شده توجه نماید. همانطور که می‌دانید، میزان اسپرد و کمیسیون هم به ازای هر نماد تعیین شده و هم در حساب‌های مختلف متفاوت است. علاوه بر آن، زمان انجام معاملات نیز برروی میزان آن اثرگذار است.

بدین ترتیب، برای اینکه از میزان واقعی کارمزدها مطمئن شوید، حتما باید ابتدا در یک حساب دمو (حساب آزمایشی)، معاملات را انجام دهید و میزان اسپرد و کمسیون‌ها را با دقت در نظر بگیرید. نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه نمایید، حداقل حجم معاملاتی است. اگرچه بیشتر بروکرها حداقل حجم معاملاتی را معادل 0.01 لات در نظر گرفته‌اند، اما چند بروکر نوآور، اجازه‌ی انجام معاملات با حجم کمتر را نیز به شما خواهند داد. هرچقد که حداقل حجم معاملاتی کمتر باشد، نیاز به استفاده از اهرم کمتر شده و در نتیجه نیز ریسک معاملات شما کمتر خواهد شد. همانطور که می‌دانید، استفاده از اهرم بالا مستقیما به معنای بالا رفتن ریسک معاملات است.

بنابراین، حساب‌هایی که حداقل حجم معاملات در آن‌ها کمتر باشد، به تریدر این اجازه را می‌دهد که حتی با دیپازیت اولیه کمتر، نیازی به استفاده از اهرم نداشته باشد. پایین نگهداشتن اهرم و حفظ رابطه‌ی مناسب بین دیپازیت و اهرم، شرط اصلی برای موفقیت در بازار فارکس است. با توجه به این نکاتی که تا بدین جا گفته شد، وبسایت بهترین هست یک آنالیز و تحلیل جامع میان تمامی بروکرهای فعال در ایران انجام داده و رتبه بندی بهترین بروکرهای فارکس در سال 2023 میلادی برای تریدرهای ایرانی را منتشر کرده است. در این مقاله بیان شده که بهترین بروکرها برای ایرانیان، به شرح زیر هستند:

  • بروکر ifc
  • لایت فایننس
  • ارانته
  • آمارکتس
  • آی تی بی

بروکر ifc

بروکر ifc

آی اف سی مارکتز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بروکرهای فارکس، هم سابقه‌ی درخشانی دارد و هم اینکه رگولاتوری‌های متعدد دریافت کرده است. این کارگزاری چندین بار در گوشه و کنار دنیا به عنوان بهترین بروکر انتخاب شده و در رنکینگ جهانی نیز همواره امتیاز بالایی دارد. بروکر ifc به ایرانیان نیز خدمات داده و تیم پشتیبانی فارسی زبان آن، یکی از بهترین تیم‌های فارسی زبان در میان تمامی بروکرها است. این کارگزاری حساب‌های معاملاتی قدرتمندی را ایجاد کرده و در کنار آن، یک حساب معاملاتی اختصاصی با نام نت ترید ایکس را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. این حساب معاملاتی، شرایط فوق‌العاده‌ای داشته و به تریدر اجازه ساخت نماد معاملاتی دلخواه را می‌دهد. علاوه بر آن، حداقل حجم معامله در این حساب، تنها 0.0001 لات بوده که باعث شده تا ریسک تریدرها به شدت کاهش یابد.

لایت فایننس

در رتبه دوم، بروکر لایت فارکس یا همان لایت فایننس قرار گرفته که این کارگزاری هم از جمله بروکرهای قدیمی و کاربلد است. بروکر لایت فایننس نیز کارمزدهای خود را به شدت کاهش داده و عملا، رقابتی‌ترین کارمزدها را برای مشتریان خود لحاظ کرده است. در سبد معاملاتی انی کارگزاری، نزدیک به 60 نماد معاملاتی از بخش رمزارز مارکت و همچنین بیش از 100 نماد معاملاتی از بخش سهام به چشم می‌خورد. همین امر نیز باعث شده که این کارگزاری به عنوان بهترین بروکر رمزارز نیز شناخته شود. مزیت اصلی این بروکر، فعال کردن امکان برداشت آنی وجه تا سقف 3،000 دلار است. در بسیاری از بروکرها، پروسه برداشت وجه عموما به چند ساعت زمان نیاز داشته و بعضی از بروکرهای بسیار قدیمی (مثلا فیبوگروپ)، این پروسه به چند روز زمان نیاز دارد. اما در لایت فارکس، تنها چند دقیقه بعد از ثبت درخواست برداشت وجه، مبلغ به حساب شما، منتقل خواهد شد. در کنار این نکته، لایت فایننس تضمین داده که هیچگونه اسلیپیجی در معاملات رخ نخواهد داد که کمک بزرگی به تریدرهای حرفه‌ای این بازار، بوده است.

بروکر ارانته

در جایگاه سوم نیز بروکری قرار گرفته که اگرچه سابقه‌ی کمی دارد، اما به سرعت توانسته تبدیل به یکی از برترین بروکرهای جهانی شود. در این کارگزاری، همه‌ی خدمات و سرویس‌ها اصولی و استاندارد بوده و تریدر بدون کوچکترین دغدغه‌ای، می‌تواند از تریدهای خود لذت ببرد. میزان کارمزدهای این کارگزاری نیز بسیار اندک بوده و همکاری با یک صرافی فارکس باعث شده تا واریز و برداشت در کمترین زمان ممکن و بدون پرداخت هرگونه کمیسیون، انجام شود.

برچسب ها : بهترین بروکر فارکس,رتبه بروکر فارکس,راهنمای انتخاب بروکر,لایت فارکس,بروکر آی اف سی,بروکر ifc,کارگزاری ifc