عنوان: شماره شبا بانک ملی با شماره کارت

تعریف شماره شبا

برای «شناسه حساب بانکی ایران» عنوان اختصاری شبا به کار برده می شود. به  این  صورت که هر شماره حساب بانکی  با پشت سر گذاشتن فرایندی ساده به شماره شبا تبدیل می شود. شماره  شبا 24رقمی بر اساس استاندارد ۱۳۶۱۶-ISO می باشد و به  منظور تسهیل و هماهنگ سازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، از سوی بانک مرکزی تبیین  شده و از راحت ترین راه های الکترونیکی ممکن برای انواع نقل وانتقالات مالی بین تمامی سامانه های بانکی کشور است. زیرا با این شماره، نه به نام بانک نیاز دارید نه به کد شعبه و نوع حساب و چیزی؛ بلکه شما فقط با در دست داشتن شماره شبای خود می توانید از هر کدام از حساب هابتان به هر حساب دیگری با ساده ترین شکل ممکن هر مبلغی که می خواهید را حواله  کنید. امروزه دریافت شماره شبا به راحتی انجام می شود. برای مثال دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت امکان پذیر شده است.

چندین سال است که در تمام سامانه های پرداخت بین بانکی به تنهایی از این نوع شماره حساب استفاده می شود؛ برای جابجایی وجه بین بانک های کشور به یک قالب یکپارچه احتیاج بود و در حال حاضر هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتا می باشد که در ایران با نام شناسه حساب بانکی ایران یا همانطورکه اشاره شد به  طور اختصار «شبا» شناخته می شود. یا به عبارتی دیگر هر شماره حساب بانکی، با فرآیندی نه چندان پیچیده قابلیت این را دارد تا به یک شماره حساب شبا تبدیل گردد.

چرا شماره شبا؟

به دلیل اینکه هر کدام از بانک ها برای شماره  گذاری انواع حساب های مشتریان و کاربران شان از شیوه یا شیوه ها یی مخصوص استفاده می کنند ناهماهنگی انتقال پول بین بانک های مختلف را با مشکلات بسیاری مواجه کرده بود تا اینکه برای رفع تمامی این مشکلات و همچنین تسهیل وسریع کردن روند انواع نقل و انتقالات مالی و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، شماره شبا ملی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از یازدهم دی ماه ۸۵ (یعنی اول ژانویه ۲۰۰۷) برای حواله های ارزی اجباری گشت. همچنین شماره شبا در مبادلات بین بانکی داخلی کشور از همان سال برای اولین بار در سایت بانک ملی ایران اجرا شد و به تدریج شکلی عمومی به خود گرفت.

ساختار شماره شبا

با وجود اینکه در محاسبه و دریافت شماره شبا از شماره حساب مربوط به نظام شماره  گذاری داخلی بانک ها استفاده می گردد اما درنهایت روش رسیدن به شماره  شبا به  صورت کلی از نظام شماره  گذاری داخلی هریک از بانک  ها مستقل می باشد و طبق ضوابط IBAN((Internet Bank Account Number تنظیم می شود که هر شماره حساب از هر بانک را به شکلی کاملا منحصر به  فرد تعریف می کند. به منظور یکسان  کردن شماره حساب های بانکی در سطح بین المللی برای تسهیل تبادلات بین بانکی مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت

این پرسش های متداول وجود دارند که چگونه شماره شبا حساب بانکی خود را پیدا کنیم و آیا تبدیل شماره کارت به شماره شبا ممکن است یا خیر؟!

 بسیاری این فرآیند بسیار ساده را پیچیده فرض می کنند.

بانک ملی قبل از ادغام بانک های نظامی ایران با بانک سپه، بزرگ ترین بانک اسلامی و آسیای میانه بود . این بانک بیشتر از 3000 شعبه در سرا سر ایران دارد و خدمات آن به خارج از ایران نیز ارائه می گردد و در خارج از کشور نیز دارای شعبه های متفاوتی می باشد.

اگر شما یکی از مشتریان شبا بانک ملی ایران باشید با مفهوم شماره شبا بانک ملی آشنایی کافی خواهید داشت ولی با این فرض که نمی دانید شماره شبا چه چیزی می باشد می خواهیم در این مورد برایتان شرح دهیم.

اگر به دستگاه خودپرداز و شماره حساب تان دسترسی داشتید و به دنبال راهی برای تبدیل شماره کارت خود به شماره شبا بانک ملی هستید، دو راه وجود دارد:

ابتدا باید از شماره کارت به شماره حساب  خود بروید سپس در این قسمت به  سادگی شماره شبای ملی شما را در اختیارتان می گذارد.

دومین راه؛ « سایت رده» توانسته این امکان را به دست آورد که با وارد کردن شماره کارت بانک ملی، شماره شبا را در اختیارتان قرار دهد. جهت استفاده از این امکان واطمینان از نام صاحب حساب و فعال بودن حساب، عضو «رده» بشوید.

دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت

بدون شک یکی از پر کاربرد ترین عددی که همه ی ما به دلیل کار کردن زیاد با آن به خاطر سپرده ایم و با آن سر کار داریم شماره کارت ما می باشد امروزه با توجه به تغییرات اخیر بانک مرکزی هر نقل انتقال با شماره کارت دارای کارمزد و محدودیت های ریالی شده است.

پس انتقال پول از طریق شماره شبا بهترین گزینه می باشد به دلیل اینکه کارمزدی به آن تعلق نمی گیرد و با محدودیت های زیادی روبه رو نیست.

پس یکی از مهم ترین نیاز ما است که بتوانیم شماره کارت بانک ملی خود را به شماره شبا تبدیل کنیم.

متاسفانه با توجه به اینکه شماره کارت به صورت مستقیم به شماره حساب مربوط نمی شود به طور قطع نمی توان شماره شبا را از شماره کارت محاسبه نمود.

راه بعد آن این است که در سایت تهران شارژعضو شوید و شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نمایید و از درستی آن نیز مطمئن شوید.

جمع بندی در مورد دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت

شماره شبا عددی 24 رقمی می باشد که به کمک شماره حساب به دست می آید.

به این ترتیب که این عدد ترکیبی از کد بانک و نوع حساب و شماره حساب شما است و این عدد با نام شماره شبا شناخته شده و در زبان انگلیسی به آن IBAN گفته می شود. در قسمت های بالاتر مخفف آن را گفتیم.

شماره شناسه بانکی یا معرف بانک ملی عدد 017 است و از طرفی شماره حساب نمی باشد دارای 13 رقم است که خودش به تنهایی تعیین کننده نوع حساب است. شما به سادگی می توانید با ترکیب عددی ای ساده این دو مقدار و قرار دادن تعداد صفر شماره 24 رقمی شبا ملی خود را ایجاد کنید.

محاسبه و دریافت شماره شبا به این صورت می باشد که در این شماره هر کاراکتر تنها می تواند یکی از حروف بزرگ الفبای انگلیسی یا یک رقم انگلیسی باشد. استفاده از اعداد و حروف فارسی مجاز نیست؛ و طول این شماره به طور دقیق باید معادل ۲۶ کاراکتر باشد؛ دو کاراکتر نخست یا همان دو رقم سمت چپ شماره شبا که حروف بزرگ لاتین  هستند نشان دهنده ی اختصار بین المللی نام هر کشور است و باقی اجزای آن را تنها اعداد تشکیل می دهند که این اعداد نیز از دو بخش زیر تشکیل شده اند:

دو رقم نخست، ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا می باشد و از نوزده رقم باقی مانده، سه تای نخست آن کد ثبت  شده هر بانک می باشد و باقی خود شماره حساب که کمی اعداد بعضی شماره حساب ها (اللخصوص بانک ملی) با گذاشتن صفر می باشد که به میزان استاندارد آن می رسد.