لوگو چیست و برای طراحی لوگوی حرفه ای باید چقدر هزینه کرد؟

طراحی لوگو، نخستین تعاملی است که هر شرکت با مشتریان برقرار می‌کند و فرصتی ویژه برای تأثیرگذاری بر مخاطبان است. لوگوی هر شرکت می‌تواند معرف فعالیت‌های شرکت و بازتاب‌دهنده ویژگی‌ها، کیفیت و ارزش‌های آن باشد.[spacer height=”20px”] اهمیت لوگو برای هرکسب‌وکاری، درست به اندازه اهمیت پرچم برای یک کشور است. همان‌طور که هرعنصر روی پرچم، بامعنا و توصیف‌کننده بخشی از هویت یک کشور است، طراحی لوگو نیز باید به‌گونه‌ای انجام شود که هریک از المان‌های به‌کار رفته در آن معنا و مفهومی داشته باشد و ارزش‌های شرکت و باور مدیران و کارکنان آن را به‌خوبی انعکاس دهد. در ادامه بررسی می‌کنیم که لوگو چیست و چه انواعی دارد. اگر به دنبال طراحی لوگو برای کسب‌و‌کار خود هستید، حتماً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.[spacer height=”20px”]

لوگو چیست؟

[spacer height=”20px”]

لوگو چیست

[spacer height=”20px”] لوگوها، نمادهایی همراه با متن و تصویر هستند که به مشتریان در شناخت برندها و ایجاد تمایز میان شرکت‌ها کمک می‌کنند. عموماً برند هر شرکت دارای شکل، سبک حروف، رنگ و نمادهای متفاوتی است. امروزه، لوگو به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌ است، تمام محصولاتی که در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم، دارای لوگوی مشخصی هستند که نشان‌دهنده هویت شرکت تولیدکننده آن‌ها است.[spacer height=”20px”]

اهمیت طراحی لوگو

[spacer height=”20px”] نخستین گام برای شروع هر کسب‌وکار یا فعالیتی، طراحی لوگو است. در ادامه به بیان مهم‌ترین دلایل ضرورت وجود لوگو برای هر شرکت می‌پردازیم: [spacer height=”20px”]

لوگو، هویت شرکت را نشان می‌دهد

[spacer height=”20px”] لوگوی شرکت که بر روی محصولات، کارت ویزیت و وب‌سایت شرکت قرار می‌گیرد، مالکیت را نشان می‌دهد، شرکت را به مشتریان معرفی می‌کند، نوع محصولات و خدمات شرکت را مشخص می‌کند و مزیت‌ها یا ارزش‌های ایجاد شده برای مشتریان را بازتاب می‌دهد. [spacer height=”20px”]

لوگوی خوب، شرکت را از رقبا متمایز می‌کند

[spacer height=”20px”] درصورتی که لوگوی شرکت متناسب با ویژگی‌ها و محصولات و خدمات شرکت طراحی شود و نمادهای درج‌شده در آن، نشان دهنده ویژگی‌های شاخص شرکت باشند؛ می‌تواند تمایز میان شرکت و رقبا را به‌خوبی آشکار کند. [spacer height=”20px”]

کاربرد لوگو

[spacer height=”20px”]

لوگو چیست

[spacer height=”20px”] پس از طراحی لوگو حرفه‌ای متناسب با ویژگی‌های شرکت، در معرض دید قرار‌ دادن آن بسیار حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید مشتریان را با هویت برند شرکت خود آشنا کنید، باید از کانال‌های تأثیرگذار استفاده کنید و لوگوی شرکت را در آن‌ها به اشتراک بگذارید. در ادامه به بهترین شیوه‌های به اشتراک‌گذاری و کاربرد لوگو اشاره می‌کنیم. [spacer height=”20px”]

وب‌سایت ها و وبلاگ ها

[spacer height=”20px”] وب‌سایت یا وبلاگ شرکت، بهترین محل برای به اشتراک‌گذاری لوگو است. یک وب‌سایت بهینه‌سازی شده که بازدیدکنندگان زیادی را در طول روز جذب می‌کند، به‌خوبی می‌تواند محصولات و خدمات، برند و لوگوی شرکت شما را به دیگران معرفی کند. توصیه می‌شود از بوگوی خود در فاوایکون هم استفاده کنید تا هنگامی که چندین مرورگر روی صفحه باز است، هم‌چنان لوگوی شرکت قابل مشاهده باشد. [spacer height=”20px”]

کارت ویزیت

[spacer height=”20px”] ممکن است تصور کنید که چاپ کارت ویزیت نسبت‌به سایر شیوه‌های تبلیغ و بازاریابی، قدیمی شده است و دیگر کارایی ندارد. اما تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از افراد هنوز هم برای انجام فعالیت‌ها یا خدمات مورد نیاز خود، ابتدا به سراغ کارت ویزیت شرکت‌های مختلف که قبلاً دریافت کرده‌اند می‌روند. [spacer height=”20px”] بنابراین پس از آنکه طراحی لوگوی شرکت انجام شد، حتماً آن را بر روی کارت ویزیت مخصوص شرکت درج کنید و میان مشتریان توزیع کنید. [spacer height=”20px”]

تابلو فروشگاه یا شرکت

[spacer height=”20px”] بر روی تابلوی شرکت یا فروشگاه، حتماً لوگوی خود را با اندازه مناسب درج کنید و تابلو را جایی نصب کنید که در معرض دید بازدیدکنندگان باشد. گاهی تنها مشاهده یک لوگوی جذاب، مشتریان را ترغیب می‌کند تا از محصولات شرکت دیدن کنند. [spacer height=”20px”]

بسته بندی محصولات

[spacer height=”20px”] اگر در خصوص اهمیت بسته‌بندی محصولات در جذب مشتریان تردید دارید، ویدیوهای منتشر‌شده از جعبه‌گشایی (Unboxing) محصولات مختلف را مشاهده کنید که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. [spacer height=”20px”] درصورتی که طراحی لوگو به‌خوبی انجام شده باشد، می‌تواند به تقویت برند شرکت نیز کمک کند. بنابراین روی بسته‌بندی محصولات خود، علاوه بر درج برند، لوگوی شرکت را نیز قرار دهید و دقت داشته باشید که آن را در محلی از بسته‌بندی درج کنید که به‌خوبی قابل مشاهده باشد. [spacer height=”20px”]

پروفایل شبکه های اجتماعی

[spacer height=”20px”] در شبکه‌های اجتماعی، لوگو و نام تجاری باید در پروفایل شرکت برجسته باشد. علاوه‌بر آن، هربار که محتوای جدیدی منتشر می‌کنید، لوگوی خود را در آن قرار دهید. [spacer height=”20px”]

چرا نباید از لوگو ارزان قیمت استفاده کرد؟

[spacer height=”20px”] اولین تعامل شرکت با مشتریان، از طریق مشاهده لوگو صورت می‌گیرد، سپس در ادامه این سفر طولانی با مشتریان، لوگو همواره پیوند‌دهنده و تقویت‌کننده رابطه میان شرکت و مشتریان خواهد بود. بنابراین، درست مانند هر رابطه ارزشمندی، ساخت لوگو نیز به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. [spacer height=”20px”] هر فرد به‌طور متوسط، تنها 2 ثانیه فرصت دارد که از طریق ظاهر خود، دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. این گزاره در زمینه لوگوی یک کسب‌و‌کار نیز صدق می‌کند. درصورتی که صاحبان کسب‌وکار به دنبال استفاده از لوگوی ارزان قیمت باشند؛ ممکن است پیوند اولیه میان مشتریان و شرکت اصلاً صورت نگیرد. [spacer height=”20px”] لوگوهای ارزان قیمت، غالباً بسیار ضعیف هستند و معمولاً بسیار سرسری و گاهی با کپی‌برداری از لوگوی سایر شرکت‌ها تهیه می‌شوند که قابلیت ایجاد تمایز در میان رقبا را ندارد. درصورتی که لوگوی شرکت، قدرتمند و متمایز نباشد یا مشابه لوگوی شرکت‌های دیگر باشد؛ اعتماد مشتری نسبت به برند شرکت و محصولات و خدمات آن جلب نمی‌گردد. [spacer height=”20px”]

انواع لوگو

[spacer height=”20px”] سبک‌های مختلفی برای Logo design وجود دارد که بر اساس ویژگی‌های شرکت و ایده‌های صاحبان کسب‌وکارها می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. در ادامه به مهم‌ترین انواع لوگو اشاره می‌کنیم:
  • لوگو مونوگرام بر اساس تایپوگرافی انجام می‌شود؛ به‌طوری که از کنارهم قراردادن حروف اول نام تجاری شرکت، می‌توان یک علامت اختصاری طراحی کرد.
  • برای ایجاد لوگوی تصویری، از نمادها، آیکون‌ها و پیکتوگرام استفاده می‌شود. در این‌حالت، مفهوم موردنظر صاحبان کسب‌و‌کارها در قالب نمادهای بصری با رنگ‌های مختلف تصویرسازی می‌شوند.
  • برای ایجاد لوگوی انتزاعی از شکل‌های انتزاعی به‌جای تصاویر واضح و قابل درک برای انتقال پیام شرکت استفاده می‌شود.
  • برای طراحی لوگوی مسکات، از کاراکترهایی نظیر انسان، حیوان یا اشیاء به‌صورت کارتونی برای تصویرسازی پیام شرکت استفاده می‌شود.
[spacer height=”20px”]

هزینه طراحی لوگو

[spacer height=”20px”]

لوگو چیست

[spacer height=”20px”] به طور کلی قیمت واحدی را نمی‌توان به عنوان هزینه طراحی لوگو تعیین کرد. زیرا عوامل مختلفی در تعیین قیمت نهایی آن مؤثرند. برخی ترجیح می‌دهند لوگو شرکت خود را با استفاده از سایت‌های طراحی آنلاین آماده کنند و حداقل هزینه را برای آماده‌سازی لوگو شرکت خود متحمل شوند. [spacer height=”20px”] اما اگر به دنبال ایجاد لوگو حرفه‌ای برای شرکت خود هستید، لازم است بدانید که عواملی نظیر نوع لوگو، زمان موردنیاز برای انجام آن، میزان نوآوری به‌کار رفته در طراحی و تعداد دفعه‌های ویرایش لوگو به‌خواست کارفرما بر هزینه نهایی آن مؤثر هستند. [spacer height=”20px”]

سخن پایانی

[spacer height=”20px”] لوگوی شرکت علاوه‌بر هویت بخشیدن به شرکت، در برندسازی آن نیز نقش مهمی دارد. بلافاصله پس از مشاهده لوگوی شرکت، تصویرسازی برند شرکت در ذهن مشتری انجام می‌شود. بنابراین درصورتی که طراحی لوگو به خوبی انجام نشده باشد؛ تصویر مناسبی نیز از برند شرکت در ذهن مشتری تداعی نمی‌شود. [spacer height=”20px”] با توجه به اهمیت لوگو در راه‌اندازی کسب‌وکارها و تداوم فعالیت آن‌ها، در این مطلب به بررسی اهمیت آن، انواع آن و اصول طراحی حرفه‌ای لوگو پرداختیم و هزینه‌های مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. اگر در شما نیز به دنبال ایجاد لوگوی حرفه‌ای برای شرکت خود هستید یا تصمیم گرفته‌اید که لوگوی شرکت خود را به‌روزرسانی کنید؛ می‌توانید پروژه طراحی لوگو شرکت خود را با اطمینان به فریلنسرهایی که در پلتفرمهایی مانند پونیشا فعال هستند، بسپارید.