مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس در چیست؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس که به اختصار با واژه  CMS شناخته می‌شود، جزو یکی از سیستم‌هایی است که در زمینه طراحی و راه‌اندازی سایت بسیار موفق عمل کرده است. افراد می‌توانند با استفاده از این سامانه نرم‌ افزاری، بدون داشتن پیش زمینه، دانش فنی و برنامه نویسی یک سایت کاربردی و منعطف ایجاد کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در خصوص آموزش وردپرس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همچنین مزایا و معایب این سیستم نرم افزاری را به شما معرفی کنیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس در چیست؟

 

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس CMS

در تعریف سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) که به اختصار با عبارت محتوای CMS شناخته می‌شود، می‌توان گفت که سیستمی است که برای مدیریت محتوای وب سایت کاربرد دارد.

به جرئت می‌توان گفت که وردپرس یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک سایت به شمار می‌رود. علت محبوبیت بالای آموزش وردپرس، سادگی، راحتی، کاربر پسند بودن و سرعت بالای آن است. با استفاده از آموزش‌های وردپرس افراد می‌توانند به صرف کمترین زمان ممکن و چند کلیک ساده سایت خود را راه‌اندازی کنند. علاوه بر این سیستم نرم‌ افزاری وردپرس قابلیت‌های مختلفی نیز دارد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به انتشار سریع و راحت مطالب، ویرایش و بروز رسانی مطالب بدون محدودیت زمانی، سادگی استفاده از ابزارها، امکان نصب و اجرای انواع امکانات روی سایت وردپرسی و غیره اشاره کرد.

محتوای وردپرسی و محیط آن تا حدودی شبیه به مایکروسافت ورد است و افراد می‌توانند در این سیستم نرم‌ افزاری از ویرایشگرهای مبتدی و حرفه‌ای آن استفاده کنند. علاوه بر این ابزارهای وردپرس مانند Drag & Drop این امکان را به افراد می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ‌گونه نرم‌ افزار فتوشاپ دیگری عکس‌های خود را ادیت کنند و درون سایت بارگذاری کنند. در نظر داشته باشید که استفاده از این ابزارها نیاز به دانش پایه دارد.

با استفاده از سیستم CMS چه نوع سایت‌هایی را می‌توان طراحی کرد؟

اولین مرحله برای ساخت و طراحی سایت وردپرس، اجرا و پیاده سازی نرم‌ افزار روی هاست است. پس از آن کاربران به یک سایت خام دسترسی پیدا می‌کنند. این سایت خام قالب وردپرس ساده و بدون هیچ افزونه‌ای است و مناسب سایت‌های بلاگی است. با نصب افزونه‌های مختلف و قالب های وردپرس این سایت تبدیل به فروشگاه اینترنتی، سایت خبری ‌و غیره می‌شود.

به طور کلی با آموزش وردپرس می‌توان سایت‌های زیر را ایجاد کرد.

  1. مجله خبری
  2. سایت فروشگاهی
  3. وبلاگ نویسی یا شخصی
  4. فروش دوره‌ی آموزشی
  5. سایت شرکتی یا کاتالوگ

پیشنهاد: در صورتی که قصد ساخت یک سایت وردپرسی قدرتمند را دارید می‌توانید از محتوای جوملا استفاده کنید.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم سیستم محتوایی وردپرس مزایای زیادی دارد، که همین موضوع باعث شده سیستم وردپرسی محبوب ترین سیستم موجود به شمار برود. در این قسمت از آموزش وردپرس به طور کامل مزایای سیستم مدیریت وردپرس را معرفی خواهیم کرد.

هزینه مقرون به صرفه و پایین

معمولا یکی از مواردی که برای بیشتر افراد در اولویت قرار دارد، هزینه‌های مربوط به انجام پروژه است. لازم به ذکر است که سیستم مدیریت محتوا وردپرس نسبت به سایت‌های مشابه از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه محسوب می‌شود. با این شرایط افراد با کمترین هزینه ممکن، بیزینس و کسب و کار خود را به صورت آنلاین می‌توانند استارت بزنند.

با استفاده از سیستم CMS چه نوع سایت‌هایی را می‌توان طراحی کرد؟

 

 

سرعت بالا در طراحی

به طور کلی ممکن است ساعت‌های طولانی برای ساخت یک سایت فروشگاهی با کیفیت زمان لازم باشد. اما سوال اصلی این است که آیا شما فرصت کافی برای انجام این کار دارید؟ تایم طولانی برای ساخت یک سایت فروشگاهی، چقدر می‌تواند باعث متضرر شدن شما شود؟  و در نهایت این زمان طولانی باعث می‌شود که افراد از عرصه رقابت جا بمانند. اما با وجود سیستم مدیریت محتوا وردپرس، شرایط موجود می‌تواند به نفع کاربران تغییر پیدا کند.

گاهی اوقات ممکن است کاربران نیاز داشته باشند در کمترین زمان ممکن یک سایت فروشگاهی ایجاد کنند. با در نظر گرفتن شرایط افراد، تنها با صرف دو ساعت زمان و آموزش وردپرس می‌توان سایت را راه‌اندازی کرد. البته باید در نظر داشته باشید که اطلاعات این سایت بسیار محدود است. برای این که سایت ایجاد شده به کیفیت مطلوبی برسد، می‌بایست زمان بیشتری برای ساخت و طراحی منوهای مختلف، فهرست‌ها، معرفی برند، صفحات مختلف و استراتژی کاری صرف کرد.

امنیت بالا

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که هر نوع سایتی باید از آن بهره‌مند باشد، امنیت است. در بررسی ویژگی‌های سیستم محتوای وردپرس می‌توان گفت که ایمنی این سیستم در سطح بسیار بالایی قرار دارد. با استفاده از ابزارهای امنیتی که در سایت وردپرس وجود دارد، افراد می‌توانند یک سایت کاملا ایمن در برابر حملات سایبری ایجاد کنند. در صورتی که کاربران اطلاعات محرمانه خود را فاش نکنند، هیچ گونه مشکلی برای سایت به وجود نخواهد آمد. یکی از نکات مهم در دوره اموزشی وردپرس حفظ حریم خصوصی است.

سادگی مدیریت و کارکرد

از دیگر مزیت‌های برجسته سیستم مدیریت محتوای اختصاصی وردپرس سادگی و راحتی استفاده از ابزارهای آن است. به طوری که می‌توان یکی از شاخص‌های رشد و موفقیت این سایت فروشگاهی را همین سادگی مدیریت و کارکرد دانست. با دسترسی به سایت و آموزش وردپرس، تمامی نیازهای شما برطرف خواهد شد. هر ابزار و افزونه‌ای که شما نیاز داشته باشید می‌توانید در مخزن افزونه وردپرس، آن را پیدا کنید. علاوه بر این افزونه‌های مختلفی در این سایت وجود دارد که افراد و کاربران می‌توانند با استفاده از آن مطالب سایت‌های خود را بهینه سازی کنند.

سرعت بالا

یکی از موارد بسیار مهمی که باعث افزایش بازدید سایت می‌شود، سرعت آن است. به طور میانگین، مدت زمان لود شدن سایت پس از کلیک بازدیدکنندگان 7 ثانیه است. اگر این مدت زمان افزایش پیدا کند، بسیاری از کاربران از سایت خارج می‌شوند. در نتیجه کسب و کارها فرصت معرفی خود را از دست می‌دهند. کاهش این مدت زمان باعث افزایش بازدید سایت توسط کاربران نیز می‌شود.

معایب سیستم مدیریت محتوا و دلایل استفاده از آن چیست؟

 

معایب سیستم مدیریت محتوا و دلایل استفاده از آن چیست؟

علاوه بر مزیت‌هایی محتوا CMS، یک سری معایب نیز دارد. در ادامه این معایب را بازگو خواهیم کرد.

انعطاف کم برای ساخت طرح ذهنی

به طور کلی سیستم مدیریت محتوا انعطاف‌پذیری بالایی دارد. اما گاهی اوقات کاربران می‌خواهند سایتی ایجاد کنند که شامل طراحی‌های بسیار ریزی است. در این صورت ممکن است که افزونه‌های موجود در وردپرس برای پیاده سازی این طرح کافی نباشد. در این مواقع کاربران  باید از افراد متخصص به کدنویسی برای ایجاد یک سایت فروشگاهی اختصاصی کمک بگیرند.

وجود منابع کم برای کسب و کارهای بزرگ و گسترده

در حال حاضر با در نظر گرفتن امکانات سیستم مدیریت محتوا، این سیستم بازدهی خوبی برای استفاده در کسب و کارهای بزرگ ندارد. اما اگر کسب و کار نوپایی دارید، بدون شک آموزش وردپرس و استفاده از آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

جمع بندی

اگر قصد دارید یک سایت فروشگاهی را راه‌اندازی کنید، اولین قدم برای شما یادگیری و آموزش وردپرس است. برای یادگیری نیز خودتان را محدود به آموزش‌های تئوری نکنید و وارد عمل شوید. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوا CMS در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از طریق سایت‌های مثل: سایت wpkube، سایت managewp، سایت winningwp، سایت  smashingmagazine،  مکتب خونه اطلاعات مفیدی کسب کنید.