معایب استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، امروزه به یکی از محبوب‌ترین کانال‌های ارتباطی در جهان تبدیل شدند و استفاده از آنها بسیار افزایش پیدا کرده است. تحقیقات نشان می‌دهند که نزدیک به 3.96 میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد!

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افراد مزایای بسیاری داشته است و آنها را آگاه‌تر و هوشیارتر کرده است. اما با این حال، درک نحوه استفاده از این شبکه‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها در دریافت مزایای این پلتفرم‌ها است. شبکه‌های اجتماعی به چند دلیل به عنوان یک شمشیر دو لبه معرفی شده‌اند! اگر در این مقاله ما را همراهی کنید، با لبه تیز و بُرنده این شبکه‌ها آشنا خواهید شد و می‌توانید در نحوه استفاده از این شبکه‌ها تغییری ایجاد کنید. در این مقاله قرار است درباره معایب شبکه‌های اجتماعی بگوییم.

تاثیر بر ارتباط اجتماعی و عاطفی

شبکه‌های اجتماعی به عنوان مانعی برای پیوندهای عاطفی عمل می‌کنند. از آنجایی که نحوه برقراری ارتباط در این شبکه‌ها به صورت متون دیجیتالی شده و ارتباط کلامی و حضوری در آن وجود ندارد، از این رو، ارتباط عاطفی میان افراد کم‌رنگ‌تر شده است. با استفاده بیش از حد از این پلتفرم‌ها به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط، حس عطفی که خانواده‌ها می‌توانند با بغل کردن هم به‌دست آوردند، جای خود را به ارسال متن و پیامک داده است.

کاهش تیز هوشی

با کاهش میزان مکالمات و قرارهای حضوری، تیزهوشی نیز در افراد کاهش پیدا کرده است. در این بین، حس شوخ‌طبعی، عشق، دوستی، تفریح و لذت به دلیل تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بسیار کاهش پیدا کرده و البته این به دلیل استفاده نادرست از این شبکه‌ها و غرق شدن در این پلتفرم‌ها است.

کاهش حس همدلی

افرادی که از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، احساس همدلی ندارند و خیلی راحت به احساسات و عاطفه دیگر افراد لطمه می‌زنند. نظرات منفی، بروز حس خشونت نسبت به نظر دیگر افراد و بازخوردها همگی نشانه‌هایی از سخت‌دلی هستند که به دلیل ماهیت نامرئی شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته‌اند.

خیانت و مسائل مربوط به روابط

به گفته ARABIA app، اکنون افراد از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای قرار ملاقات و ازدواج استفاده می‌کنند. اما این احتمال وجود دارد تا با استفاده از اپلیکیشن‌های نامعتبر، اسیر رابطه‌های سمی و ازدواج‌های سمی شد.

عدم تعلق خاطر فیزیکی و ذهنی برای افراد اطراف

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای حفظ روابط، بودن در کنار یکدیگر هم، به صورت فیزیکی و هم به صورت ذهنی است. همان‌طور که دوستان و خانواده دور هم جمع می‌شوند، با صحبت کردن با یکدیگر در مورد زمان‌های گذشته، حال و آینده، خاطره به‌وجود می‌آورند و در ذهن خود آنها را حفظ می‌کنند. متأسفانه، امروزه با در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی، مردم بیشتر وقت خود را برای بررسی پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

عدم درک و تفکر

احساسات از طریق کلام و صدا منتقل می‌شوند، اما برای انجام این کار، نیاز به حضور فیزیکی در مقابل شخص دیگر برای برقراری ارتباط موثر و بروز احساسات وجود دارد. حضور در شبکه‌های اجتماعی و تنها انتشار پستی همراه با عکس و متن، احساسات را از بین می‌برد و بنابراین معنای واقعی احساسات را پنهان می‌کند.

کاهش گذران وقت با خانواده

شبکه‌های اجتماعی دلیل بسیاری از اختلالات در روابط هستند، فقط به این دلیل که خانواده‌ها نمی‌توانند زمان با کیفیتی را با یکدیگر بگذرانند. خانواده، در این حالت از اولویت‌های افراد برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ضربه می‌خورد.

زورگویی‌ها و کلاهبرداری‌ها

مردم، به‌ویژه کودکان، قربانی آزار و اذیت سایبری می‌شوند و به راحتی تحت تاثیر تهدیدها، معایب و سایر فعالیت‌های منفی در این شبکه‌ها قرار می‌گیرند. اخبار جعلی و شایعات به راحتی منتشر می‌شوند و منجر به افسردگی و خودکشی می‌شوند.

افزایش تنبلی

نشستن‌های طولانی مدت روی مبل و نگاه مداوم به صفحه گوشی و تبلت، منجر به مشکلات سلامتی متعددی مانند چاقی، استرس و فشار خون بالا می‌شود. فناوری و شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش تنبلی در بین مردم به دلیل عدم فعالیت بدنی یا ورزش شده‌اند.

اعتیاد

یک مسئله جدی در بین جوانان اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است که منجر به عواقب فاجعه‌باری شده است. در حالی که بررسی شبکه‌های اجتماعی و استفاده متعادل از گوشی هوشمند بد نیست، اما استفاده بیش از حد از این ابزارها، موجب هدر رفت زمان و انرژی افراد می‌شود.

ذهن پریشان

شبکه‌های اجتماعی تکانشی هستند. پیام‌ها، نوتیفیکیشن‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید انگیزه‌ای برای بررسی مداوم تلفن هستند که منجر به حواس‌پرتی می‌شوند. حتی برخی اوقات، افراد از کار و زندگی خود می‌زنند تا زمان بیشتری را صرف حضور در شبکه‌های اجتماعی کنند.

هک کردن

آسیب‌پذیری در شبکه‌های اجتماعی، همچنین نشان می‌دهد که جمع‌آوری داده‌های افراد چقدر آسان است. تنظیمات حریم خصوصی باید دائماً به روز شوند و برای این شبکه‌ها قفل‌های بسیاری تعبیه کنید تا از سرقت اطلاعات جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در حالی که جهان بدون شبکه‌های اجتماعی مکان بسیار کندتر و کسل‌کننده‌تری خواهد بود، اما این امر باعث نمی‌شود که از آسیب‌های احتمالی این شبکه‌ها چشم‌پوشی کنیم. برای اینکه از این معایب دور شوید، باید نحوه استفاده موثر و درست این شبکه‌ها را یاد بگیرید. در صورت استفاده بهینه از این شبکه‌ها می‌توانید از مزایای بسیار آن بهره‌مند شوید.

ARABIA in Google Play

ARABIA (iOS)