نرم افزارهای مورد نیاز طراحی سایت چیست؟

اطلاع از بهترین نرم افزار طراحی سایت چه یک طراح UX باشید که می خواهید نمونه اولیه داشته باشید، چه یک برنامه نویس فرانت اند که به دنبال نوشتن کد است یا یک شخص عادی که فقط می خواهد یک وب سایت راه اندازی و اجرا کند، یک ضرورت است.

با این حال، بسته به اهداف شما، انتخاب های زیادی وجود دارد. برنامه نویسان مبتدی با توانایی کدنویسی صفر یسایت سازه را ترجیح می دهند که که ساخت یک وب سایت آماده را با استفاده از قالب های از پیش ساخته شده آسان می کنند. شما به سادگی یک الگو انتخاب می کنید، متن و تصاویر خود را اضافه می کنید و در کمترین زمان یک سایت کاملاً کارآمد خواهید داشت. اما اگر شما یک طراح یا توسعه‌ دهنده فرانت اند هستید و می‌خواهید کد بنویسید، انتخاب یکی از بهترین ویرایشگرهای کد که یک رابط کاربری سریع و انعطاف‌پذیر که نوشتن و ویرایش کد را آسان می‌کند مناسب است. گاهی اوقات نیز ممکن است بخواهید ابتدا وب سایت خود را نمونه سازی کنید. برای این کار، باید به دنبال یکی از بهترین ابزارهای نمونه سازی رابط کاربری باشید.

در این مقاله تلاش می‌کنیم تا انواع نرم‌ افزار طراحی سایت را همراه با بهترین آن‌ها و چگونگی انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای خود را توضیح دهیم. اما پیش از آن بهتر است که با فرآیند طراحی یک وب‌سایت بیشتر آشنا شوید، بنابراین با این نوشته همراه باشید.

نرم‌ افزار طراحی سایت

طراحی سایت چیست؟

مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی را به‌منظور اطلاع‌رسانی و معرفی شرکت و محصولات آن، طراحی سایت یا وب دیزاین (Web-Design) می‌گویند. درواقع طراحی سایت یک پروسه است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده‌است. مراحل این طراحی را در قسمت بعدی نوشته توضیح می‌دهیم.

مراحل انجام طراحی سایت

همان‌طور که بیان شد، طراحی وب‌سایت به معنی طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی یا بهینه‌سازی یک نمونهٔ قدیمی‌تر از آن در بستر اینترنت است. این طراحی شامل چهار قسمت است که مختصراً به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1. طراحی وایر فریم

در این مرحله با توجه به نیازهای مشتریان، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم که یک نقشهٔ کلی از صفحات سایت و جایگاه اِلمان‌ها و عناصر مختلف را شامل می‌شود.

2. طراحی گرافیکی سایت

پس از تعیین محل قرارگیری عناصر، مرحلهٔ طراحی سایت آغاز می‌شود. این مرحله که با توجه به نوع کسب‌وکار مربوطه صورت می‌گیرد، نیازمند استفاده از نرم‌افزارهایی برای طراحی، رنگ‌بندی و گرافیک سایت خواهد بود. بخش‌های بعدی این نوشته را به نرم‌افزار طراحی سایت اختصاص خواهیم داد.

3. کدنویسی و برنامه‌نویسی

در این مرحله با توجه به نحوهٔ طراحی و نیاز مشتریان، روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت وجود دارد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا طراحی یک فریم‌ورک اختصاصی برنامه‌نویسی، انتخاب‌هایی هستند که با توجه به بودجه‌ٔ مربوطه، برای سفارش طراحی سایت استفاده می‌شوند.

4. راه‌اندازی سایت

پس از طی‌شدن سه مرحله قبل که معمولاً توسط نرم افزارهای مشخصی اتفاق می‌افتند، نوبت به راه‌اندازی این وب‌سایت در بستر جهانی اینترنت است. در این مرحله «هاست» و «دامنه» موردنیاز تهیه می‌شود و پس از پیکربندی، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

ادامهٔ مقاله را به نرم‌افزارهای طراحی یک وب‌سایت اینترنتی اختصاص خواهیم داد.

بهترین نرم افزار طراحی وب بدون کد

در طراحی وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌هایی موجود هستند که نیازی به کدنویسی ندارد، بنابراین به مدیران پروژه‌ها کمک می‌کنند تا راه‌اندازی وب‌سایت، ایجاد اتوماسیون جریان کاری یا توسعه اپلیکیشن‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهند. در این نوشته، سه مورد از بهترینِ این پلتفرم‌ها را به‌طور مختصر معرفی می‌کنیم.

  • اپلیکیشن Webflow 

این نرم افزار با ارائه الگوهایی متنوع و رابط کاربری ساده و روان، باعث می شود که بتوانید خیلی سریع سایت دلخواه خود را طراحی و پیاده سازی کنید.

  • سایت Scapic 

به کمک این وب‌سایت می‌توانید بدون هیچ‌گونه کدنویسی، محصولات را با قابلیت چرخش 360 درجه در اختیار مشتریان قرار دهید. قدرت واقعیت مجازی Scapic، امکان آنالیز دقیق را برای کاربران فراهم می‌کند.

  • اپلیکیشن Mailchimp 

پلتفرم Mailchimp تمام ابزارهای لازم برای جمع‌آوری اطلاعات مخاطبین خود، تعیین هویت این افراد و برقراری تماس با آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با شناخت درست مخاطبین، راه‌اندازی کسب‌وکار شما را ساده‌تر کند.

بهترین پلتفرم های ویرایش کد برای وب سایت ها

یکی از انواع نرم افزار طراحی سایت که نقش مهمی در پروسهٔ طراحی ایفا می‌کند، پلتفرم ویرایش کد است. درواقع ویرایشگر کد آنلاین، ابزاری تحت وب است که امکان ویرایش کدها را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد. ده مورد از بهترینِ این ابزار را نام می‌بریم:

  1. وبسایت StackBlitz؛
  2. وبسایت JSFiddle؛
  3. وبسایت CodeSandbox؛
  4. وبسایت CodeAnywhere؛
  5. وبسایت Replit؛
  6. محیط توسعه یکپارچه CodePen؛
  7. وبسایت AWS Cloud9؛
  8. ادیتور آنلاین Theia؛
  9. ابزار آنلاین Gitpod؛
  10. ابزار ویرایش کد Codespaces.
بهترین نرم افزارها طراحی سایت

بهترین نرم افزارها طراحی سایت برای طراحی بصری

طراحی بصری یکی از مواردی است که در سفارش طراحی سایت نیازمند نرم‌افزار خواهد بود. به همین منظور، در این نوشته چند مورد از بهترین نرم افزار طراحی سایت برای طراحی‌های بصری را معرفی می‌کنیم.

  • نرم افزار طراحی وب‌سایت برای تم‌های قابل تغییر

یکی از بهترین نرم‌افزارها طراحی وب‌سایت که احتمالاً با آن آشنا هستید، وردپرس (www.wordpress.org) است. وردپرس یک وب‌سایت‌ساز آنلاین و رایگان است که برای هر مرحله از ساخت یک وب‌سایت، از طراحی و توسعه تا انتشار و مدیریت محتوا، ابزارهای مناسبی را دراختیار شما قرار می‌دهد.

در کنار این نام آشنا، ابزارهای دیگری مانند Bootstrap Studio , Adobe Dreamweaver نیز هستند که همگی نام‌های آشنایی در این حوزه به‌شمار می‌روند.

  • نرم افزار طراحی وب‌سایت برای طرح‌های سفارشی

نرم‌افزارهای طراحی گرافیک مبتنی بر پیکسل، مدت‌هاست که استاندارد طلایی را در طراحی وب دراختیار دارند، زیرا این برنامه‌ها، امکان سازماندهی صفحات را به‌صورت لایه‌ای فراهم می‌کند تا پس از آن، سفارش طراحی سایت شما توسط توسعه‌دهندگان پیاده‌سازی شود.

نرم‌افزار Adobe Photoshop که قطعا یکی از بهترین ابزار جهان در طراحی گرافیکی است، در کنار Affinity Designer و چندین نرم‌افزار دیگر، بهترین نرم‌افزارها در این قسمت محسوب می‌شوند.

چگونه بهترین نرم افزار طراحی سایت را انتخاب کنیم؟

طبیعی است که اصلی‌ترین موضوع در انتخاب نرم افزار طراحی سایت، نیازمندی شماست، بنابراین باید جستجوی لازم را برای یافتن بهترین گزینه انجام دهید. اما اگر به‌دنبال ملاک‌هایی برای تعیین ارزش این نرم‌افزارها هستید، می‌توان به چندین مورد اشاره کرد؛ امنیت نرم‌افزار، یک‌پارچگی سیستم‌ها، تحت وب بودن، کیفیت نرم‌افزار (QC)، سرعت، میزان مصرف منابع، سازگاری، انعطاف‌پذیری، وضعیت ظاهری، ارائه به وسیلهٔ سرویس (SAS)، قیمت، خدمات پس از فروش و…، همگی جزو معیارهایی هستند که می‌تواند در انتخاب شما تأثیرگذار باشد.

کلام پایانی

با تغییر رویه‌ٔ مشاغل و کسب‌وکارهای سنتی به‌سمت استفاده از ابزارهای اینترنتی، طراحی وب‌سایت‌ها جایگاه بسیار مهمی را به‌دست آورده‌است. با تعداد بالای سفارش طراحی سایت از سوی مدیران کسب‌وکارها، نیاز به ابزار و نرم‌افزارهای مشخص در این حوزه بیش از قبل شده‌است.

به همین منظور در این نوشته تلاش کردیم تا مراحل طراحی یک وب‌سایت را همراه با انواع نرم افزار طراحی سایت توضیح دهیم، سپس بهترینِ آن‌ها در حوزه را معرفی کردیم و معیارهای اصلی در انتخاب یک نرم‌افزار مناسب در این حوزه را نام بردیم. امنیت نرم‌افزار، یک‌پارچگی سیستم‌ها، تحت وب بودن، سرعت، انعطاف‌پذیری، وضعیت ظاهری، قیمت، خدمات پس از فروش و…، مهم‌ترینِ این معیارها به‌شمار می‌روند.