چگونه به عنوان کارآموز برنامه‌ نویسی استخدام شویم؟

ریپورتاژ

چگونه به عنوان کارآموز برنامه‌ نویسی استخدام شویم؟

در سال‌های اخیر ارائه درخواست همکاری به‌عنوان کارآموز حوزه برنامه نویسی، یکی از درخواست‌های شغلی رایج در بازار کار بوده است. همچنین میزان اقبال عمومی از نرم‌افزارهای مختلف و استفاده روزافزون از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی، تقاضا برای استخدام کارآموز برنامه نویسی را افزایش داده است.

با گذراندن دوره‌های کارآموزی در شرکت های بزرگ و معتبر، یک برنامه نویس مبتدی می‌تواند ضمن کدنویسی، با شیوه ارائه مشاوره به مشتریان و نحوه نظارت بر سیستم‌ها آشنایی پیدا کند. برای استخدام به‌عنوان کارآموز در شغل برنامه نویسی، باید مهارت‌های مرتبط با این حوزه را داشته باشید. در این مقاله ضمن معرفی مهارت‌های لازم برای استخدام برنامه نویس، نگاهی به شرح وظایف یک کارآموز برنامه نویسی خواهیم انداخت.

مزایای همکاری به‌عنوان کارآموز برنامه نویسی

امکان کارآموزی در حوزه برنامه نویسی برای فرصت‌های شغلی مختلف این حوزه وجود دارد. آگهی‌ های استخدام کارآموز برنامه‌نویس جاوا، جاوا اسکریپت، استخدام برنامه نویس کارآموز بک‌اند و کارآموز فرانت‌اند، تنها برخی از آگهی های استخدام کارآموز برنامه نویسی هستند. برای کاریابی کارآموز برنامه نویسی جاوا مراجعه به این صفحه: https://jobvision.ir/jobs/category/developer/type/internship

یکی از مشکلاتی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با آن مواجه هستند، عدم توانایی در یافتن فرصت‌های استخدامی مناسب در شرکت های بزرگ و معتبر کشور است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای این موضوع مطرح می‌شود، نداشتن سابقه کاری مناسب در حوزه برنامه نویسی است.

با ارسال رزومه برای آگهی‌ های استخدام کارآموز در حوزه برنامه نویسی، امکان کار در یک محیط حرفه‌ای را خواهید داشت. در این صورت ضمن کار کردن روی پروژه‌های واقعی، تجربه کاری خود را در حوزه برنامه نویسی افزایش خواهید داد. یکی دیگر از مزیت‌هایی که برای کارآموزی در شرکت های بزرگ و معتبر عنوان می‌شود، امکان یادگیری هدفمند همراه با کسب دید تجاری است.

حوزه برنامه نویسی حوزه‌ای بسیار گسترده و با ابزارها و فناوری‌های متنوع است. به شکلی که یکی از مشکلاتی که همواره یک برنامه نویس مبتدی با آن مواجه است، عدم توانایی در انتخاب مناسب‌ترین مسیر شغلی، بهترین زبان برنامه‌نویسی یا ابزارهای حرفه‌ای در این حوزه است.

با کار به‌عنوان کارآموز برنامه نویسی، می‌توانید دانش و مهارت‌های تخصصی خود را متناسب با نیاز بازار کار ارتقا دهید. به‌علاوه با کارآموزی در شغل برنامه نویسی، می‌توانید بلافاصله بعد از پایان دوران کارآموزی در شرکت موردنظر استخدام‌شده و در حوزه برنامه نویسی، فردی حرفه ای شوید.

شرح وظایف یک کارآموز برنامه نویسی

مهم‌ترین مسئولیت فرد به‌عنوان کارآموز برنامه نویسی، توجه به روندهای معمول در شرکت و پیروی از دستورالعمل‌های اعلامی در حوزه برنامه نویسی است. در این حالت فرد با کارآموزی در شرکت های بزرگ می‌تواند خلاقیت خود را مورد آزمایش قرار داده و در توسعه برنامه‌های کامپیوتری نقش‌آفرینی کند.

از دیگر وظایف و مسئولیت‌های موردتوجه در آگهی های استخدام کارآموز برنامه نویسی، انجام تحقیق، تجزیه‌وتحلیل و کمک به توسعه نرم‌افزار در جهت نیازهای مشتری و اهداف تعیین‌شده است. همچنین یک کارآموز برنامه نویسی باید هماهنگی لازم را با سایر اعضای تیم برنامه‌نویسی شرکت داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به حوزه برنامه نویسی، وظایف و مسئولیت‌های یک کارآموز برنامه نویسی متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از وظایف مورداشاره در آگهی های استخدام کارآموز برنامه نویسی اشاره خواهیم کرد.

شرح وظایف کارآموز DevOps

  • توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات
  • راه‌اندازی و عیب‌یابی ویندوز سرور
  • توسعه سخت‌افزار سرورها
  • پیگیری رفع مشکلات

شرح وظایف در آگهی های استخدام کارآموز برنامه نویسی فرانت‌اند

  • کار با جاوا اسکریپت، Jquery و Bootstrap
  • استفاده از فریم‌ورک‌هایی مانند React JS یا Angular
  • انجام امور محوله جهت انجام پروژه‌های موردنیاز بازار کار

شرح وظایف کارآموز طراحی وب سایت

  • تبدیل فایل‌های گرافیکی به صفحات سایت
  • تکمیل صفحات سایت
  • راه‌اندازی وب‌سایت‌های شرکتی و فروشگاهی
  • اتصال صفحات طراحی‌شده به پایگاه داده

مهارت‌های لازم برای استخدام کارآموز برنامه نویسی

معمولا با توجه به زبان برنامه‌نویسی و حوزه فعالیت، مهارت‌های مختلفی موردتوجه کارفرمایان خواهد بود. این در حالی است که یادگیری و تقویت برخی از مهارت‌های نرم، می‌تواند در تمام مشاغل حوزه برنامه نویسی موردتوجه قرار گیرد. یکی از مهارت‌های نرم ضروری برای کار به‌عنوان کارآموز برنامه نویسی، مهارت کار تیمی است.

بسیاری از شرکت های بزرگ برای انجام پروژه‌های خود در حوزه فناوری اطلاعات، تیم‌های مختلفی را در حوزه برنامه نویسی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل و به‌منظور کار و استخدام در شرکت های بزرگ و معتبر، توجه به روحیه کار تیمی ضروری است. درنتیجه برای برنامه نویس شدن، باید نحوه ایجاد تعامل سازنده با اعضای یک تیم را به‌خوبی بیاموزید.

با کسب تجربه کاری بیشتر در حوزه برنامه نویسی و تقویت مهارت‌های نرم، می‌توانید خود را برای کار در پست‌های مدیریتی آماده کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و شرایط استخدام برنامه نویس و کارآموز برنامه نویسی اشاره شده است:

  • آشنایی به زبان برنامه‌نویسی موردنظر
  • مسلط به git
  • روحیه کار تیمی
  • توانایی مدیریت وظایف محوله
  • علاقه‌مند به یادگیری مطالب جدید
  • توانایی حل مسائل موجود در کار
  • سرعت عمل
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس
  • آشنایی با سئو
  • قدرت حل مسئله
  • آشنایی با جاوا اسکریپت، Html و css جهت طراحی وب سایت
  • تسلط به برنامه‌نویسی شی‌ء‌گرا جهت برنامه‌نویسی بک‌اند
  • آشنایی با مفاهیم پایگاه داده
  • مسئولیت‌پذیری

مسیر شغلی کارآموز برنامه نویسی

برای برنامه نویس شدن و ارسال رزومه به آگهی های استخدام کارآموز برنامه نویسی در سایت های کاریابی معتبر، معمولا داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر، می‌تواند روند کاریابی را برای کارجویان تسهیل نماید. همچنین آشنایی با زبان انگلیسی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند استخدام برنامه نویس داشته باشد.

شرکت‌های مختلفی اقدام به استخدام و جذب نیروی کارآموز برنامه نویسی می‌کنند. شرکت‌های بین‌المللی و داخلی در حوزه‌هایی مانند کسب‌وکار، بازار سرمایه و حوزه فناوری اطلاعات، تنها برخی از شرکت‌هایی هستند که نیاز به استخدام برنامه نویس دارند.

بعد از کارآموزی در شرکت های بزرگ و معتبر و کار به‌عنوان برنامه‌نویس جونیور، امکان استخدام به‌عنوان برنامه‌نویس میدلول را خواهید داشت. با کسب تجربه کاری مناسب و کار روی پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی، امکان استخدام به‌عنوان یک برنامه‌نویس سنیور برای کارجویان وجود دارد. یک برنامه‌نویس ارشد یا سنیور ضمن دریافت حقوق و مزایای بیشتر، فرصت مدیریت و رهبری اعضای یک تیم را خواهد داشت.

حقوق و دستمزد برنامه نویس مبتدی در ایران

حقوق و دستمزد یک برنامه نویس مبتدی در ایران با توجه به زبان برنامه‌نویسی و شهر محل فعالیت می‌تواند متفاوت باشد. در جدول زیر متوسط حقوق و دستمزد یک برنامه نویس مبتدی یا جونیور در شهر تهران، برای برخی از حوزه‌های برنامه‌نویسی آورده شده است:

زبان برنامه‌نویسی

متوسط حقوق و دستمزد در سال 1401

دات نت

7.7 میلیون تومان

php

6 میلیون تومان

پایتون

7.2 میلیون تومان

جاوا

8.5 میلیون تومان

جمع‌بندی

اگر قصد دارید در حوزه برنامه نویسی فردی حرفه ای شوید، بهتر است مسیر شغلی خود را با کارآموزی در شرکت های بزرگ و معتبر هموار سازید. در این مقاله به معرفی مزایای شرکت در دوره‌های کارآموزی شرکت های بزرگ و معتبر پرداختیم.

همچنین با معرفی شرح وظایف یک کارآموز در شغل برنامه نویسی، به مهارت‌ها و شرایط استخدام کارآموز برنامه نویسی جهت ورود به بازار کار این حرفه نگاهی انداختیم. درنهایت حقوق و دستمزد یک برنامه نویس مبتدی در ایران را موردبررسی قرار دادیم.