کروم یا فایر فاکس، کدام یک بهتر است؟
کروم یا فایر فاکس، کدام یک بهتر است؟

مقایسه کروم و فایرفاکس؟ امروزه کسی را پیدا نمی‌کنید که منکر نقش اینترنت در زندگی روزمره باشد. اینترنت عصای دست شما برای انجام کارهای مختلف است. وقتی می‌خواهید محصولی خریداری کنید، در اینترنت جستجو می‌کنید، زمانی‌که می‌خواهید اخبار روز را پیگیری کنید به سراغ اینترنت می‌روید و …. در طول روز شما برای یافتن پاسخ سوال‌های خود جستجو می‌کنید و از این سایت به سایت دیگر مراجعه می‌کنید. برای جستجو و گشتن در سایت‌های مختلف به مرورگر وب نیاز دارید. در واقع این مرورگر است که به شما این امکان را می‌دهد در بستر وب بگردید.

مرورگرهای بسیار زیادی برای تلفن‌های همراه، لب تاپ، پی سی و .. وجود دارد که به شما امکان گشتن در بستر اینترنت را می‌دهد. اما آیا تمامی این مرورگرها با یکدیگر برابرند و هیچ گونه تفاوتی ندارند؟ حتما پاسخ ما به این سوال خیر است. فایرفاکس و گوگل کروم دو تا از بهترین مرورگرهای اینترنت هستند که طرفدارهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مقایسه کروم و فایرفاکس صحبت کنیم و نقاط ضعف و قدرت این دو مرورگر را بررسی کنیم.

مقایسه کروم و فایرفاکس، تفاوت در چیست؟

فایرفاکس را نصب کنم یا گوگل کروم را؟ این سوالی است که کاربران حداقل برای یک بار هم که شده از خود پرسیده‌اند. بسیاری از افراد پاسخ مناسبی برای این سوال پیدا نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تا هر دوی این نرم‌افزارها را دانلود کنند و گهگاهی از هر کدام به ‌صورت رندوم استفاده کنند. اما اجازه دهید تا با هم بررسی کنیم که کدام یک به نسبت دیگری برتری دارد. در ادامه به مقایسه کروم و فایرفاکس اشاره می‌کنیم تا یک بار برای همیشه این دو راهی فایرفاکس یا کروم را بدون هیچ تردیدی پشت سر بگذارید.

تفاوت از نظر قدمت

فایرفاکس در 23 دسامبر سال 2002 معرفی شد. این نرم‌افزار توسط موزیلا توسعه داده شد و از 79 زبان دنیا پشتیبانی می‌کند. برای دانلود فایرفاکس کلیک کنید. بعد از معرفی موزیلا فایرفاکس، گوگل به فکر توسعه یک نرم‌افزار کاربردی برای وب گردی افتاد. این تلاش‌ها نتیجه داد و در نهایت 6 سال بعد از معرفی فایرفاکس یعنی در 2 دسامبر 2008 گوگل کروم به بازار معرفی شد. امکان دانلود کروم برای کامپیوتر و تلفن همراه هوشمند به صورت رایگان وجود دارد.

مقایسه کروم و فایرفاکس از نظر طراحی

در بخش طراحی موزیلا و گوگل کروم بی‌نهایت خوب عمل کرده‌اند و هر دوی آن‌ها واقعا به خوبی طراحی شده‌اند. البته گوگل کروم طراحی ساده‌تری دارد و رابط کاربری آن به نسبت موزیلا فایرفاکس آسان‌تر است اما فایرفاکس جذابیت‌های ظاهری بسیار زیادی دارد و بسیاری از کاربرها عاشق همین طراحی هستند.

در مجموع می‌توان گفت که این مرورگرها دارای رابط کاربری آسان و بسیار کاربردی هستند. مقایسه کروم و فایرفاکس در بخش طراحی بیشتر سلیقه‌ای است، برای مثال فلان شخص عاشق فلان برند خودرو است و شخص دیگری برندی دیگر را انتخاب می‌کند، انتخاب‌های متفاوت به معنی ضعف عملکرد هیچ کدام از این برندها نیست.

تفاوت از نظر سرعت: مقایسه کروم و فایرفاکس

برای یک مرورگر سرعت فاکتور بسیار مهمی است. هر دوی این مرورگرها سرعت بسیار بالایی دارند و کاملا بدون رقیب هستند. برای بررسی و مقایسه کروم و فایرفاکس و تفاوت آنها از نظر سرعت وارد سایت SpeedTest.net شدیم. نتایج بدست آمده کاملا نشان از برابری این دو مرورگر در بخش سرعت داشت. اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که گوگل کروم در نسخه ویندوز سریع‌تر از موزیلا است، این در حالی بود که سرعت موزیلا فایرفاکس در نسخه موبایل کمی بهتر از گوگل کروم بود.

مقایسه کروم و فایرفاکس

البته بسیاری عقیده دارند که سرعت کروم بالاتر از فایرفاکس است. این افراد می‌گویند که گوگل قوی‌ترین موتور جستجو در جهان است و بسیاری از افراد جستجوهای خود را در سایت گوگل انجام می‌دهند. از طرفی کروم توسط گوگل توسعه داده شده است و طبیعی است که سرعت آن نسبت به سایر مرورگرها بالاتر باشد. نمی‌توان به‌طور قطع این فرضیه را رد و یا قبول کرد، اما نتایج SpeedTest.net نشان داد که این دو از نظر سرعت در یک سطح هستند.

مقایسه مرورگرها از نظر مصرف اینترنت

امروزه بسته‌های اینترنتی به سرعت نور تمام می‌شوند و صرفه جویی در مصرف اینترنت مانند صرفه جویی در مصرف آب به موضوع حیاتی تبدیل شده است! این دو مرورگر بخش زیادی از اینترنت شما را مصرف می‌کنند و تقریبا میزان اینترنتی که این دو مرورگر برای وب گردی و باز کردن صفحات مختلف مصرف می‌کنند، برابر است. اما در نظر بگیرید که فایرفاکس در نسخه موبایل این امکان را برای شما فراهم کرده است تا تصاویر را غیر فعال کنید. با فعال کردن این گزینه به معنای واقعی می‌توانید در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید.

تفاوت گوگل کروم و فایرفاکس کروم از نظر استفاده از رم

موزیلا اعتقاد و ادعا دارد که فایرفاکس 30 درصد کمتر از گوگل کروم از رم شما استفاده خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید، رم یا همان حافظه کوتاه مدت شما برنامه‌های مختلف را در خود جای می‌دهد. هر چه ظرفیت رم شما بیشتر باشد، مرورگر می‌تواند صفحات بیشتری را بدون افت سرعت کامپیوتر باز کند. زمانی‌که تنها شما از یک مرورگر استفاده می‌کنید و با باز کردن چند صفحه وب، کامپیوتر یا تلفن همراه شما کند می‌شود این یعنی مرورگر در حال مکیدن ظرفیت رم شما است.

بررسی‌های انجام شده توسط تیم نویسنده این مقاله نشان داد که فایرفاکس ظرفیت رم بیشتری را به خود مشغول می‌کند و این نتیجه کاملا خلاف ادعای موزیلا است!. کروم را همه به‌عنوان قاتل عملکرد کامپیوتر می‌شناسند، اکنون مشخص شد که فایرفاکس رم بیشتری را به خود اشغال می‌کند (به موزیلا باید چه لقبی داد!؟). برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از تفاوت و مقایسه کروم و فایرفاکس از نظر استفاده از رم، نسخه‌های جدید کروم و فایرفاکس را بر روی ویندوز نصب و اجرا کردیم در هر شرایطی فایرفاکس رم بیشتری استفاده می‌کند.

کروم یا فایرفاکس

بارگذاری سایت

یکی از تفاوت‌های فایرفاکس و گوگل کروم، تفاوت در سرعت بارگذاری سایت‌ها است. موزیلا اعتقاد دارد که فایرفاکس سرعت بیشتری در بارگذاری سایت‌ها نسبت به گوگل کروم دارد، آیا این موضوع هم یک ادعا است؟ برای بررسی صحت این موضوع سایت‌های مختلف را با این دو مرورگر بارگذاری کردیم، بله تقریبا می‌توان گفت که موزیلا در بارگذاری سایت‌ها کمی سریع‌تر است. البته این اختلاف در حد چند میلی ثانیه است.

امنیت

برای بررسی و مقایسه کروم و فایرفاکس از نظر امنیت به نحوه محافظت از لاگین‌ها، بلاک تبلیغات و .. نگاهی داشته‌ایم. هر دو مرورگر عملکرد یکسان و قابل قبولی در بخش امنیت دارند. این مرورگرها بروزرسانی‌های پیاپی دریافت می‌کنند و در صورت وجود مشکلات امنیتی به سرعت رفع خواهد شد. اما با این وجود می‌توان گفت که کروم عملکرد بهتری در بخش امنیت دارد چرا که از پسوردهای کاربران بهتر محافظت می‌کند. البته این به این معنی نیست که موزیلا اطلاعات کاربری شما را در معرض دید همگان قرار دهد!.

حریم خصوصی

اجازه دهید تا به سابقه این دو در بخش حریم خصوصی نگاه کنیم. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کروم توسط گوگل توسعه داده شده است و گوگل سابقه خوبی در رعایت حریم خصوصی کاربرها ندارد. موزیلا در این بخش سابقه بهتری به نسبت کروم دارد. این مرورگرها دارای پروکسی یا VPN نیستند.

ویژگی‌های منحصر به فرد گوگل کروم و فایرفاکس

هیچ دو مرورگری کاملا شبیه به هم ساخته نمی‌شوند و این دو مرورگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از این دو مرورگر اشاره شده است.

ویژگی‌های مرورگر فایرفاکس

  1. فایرفاکس به سختی قابل ردیابی است و این مرورگر دارای یک خصوصیت محافظت در برابر ردیابی بسیار عالی است.
  2. فایرفاکس یک حالت مطالعه یا Reader دارد که تمامی عناصر فرعی موجود در یک وب‌سایت (تبلیغات و ..) را کنار می‌گذارد و تنها متن سایت را به شکل زیبایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  3. فایرفاکس از سرویس  Pocket نیز پشتیبانی می‌کند. این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که مقالات را ذخیره و در زمان دیگری مطالعه کنید.
  4. نسخه موبایل فایرفاکس دارای یک حالت تاریک (Night mode) است که رنگ صفحات را به نحوی نشان می‌دهد که چشم شما در تاریکی شب اذیت نشود.
  5. نسخه پی سی فایرفاکس امکان عکس برداری از کل صفحه یک سایت را برای شما فراهم آورده است.
تفاوت‌ فایر فاکس با گوگل کروم

ویژگی‌های گوگل کروم

گوگل کروم ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد که در بسیاری از مرورگرها مشاهده نخواهید کرد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  1. گوگل کروم از چندین کاربر پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید پروفایل خود را در کروم داشته باشید، این ویژگی زمانی‌که چندین نفر از یک کامپیوتر مشترک استفاده می‌کنند، بسیار مهم و کاربردی خواهد بود.
  2. همگام سازی در گوگل کروم به شکل بسیار عجیبی خوب و کاربردی است.
  3. کروم کست مهمترین ویژگی گوگل کروم است که می‌توان گفت در هیچ مرورگر دیگری پیدا نخواهد شد. این قابلیت گوگل کروم به شما این امکان را می‌دهد که ویدیوهای مورد نظر خود را بر روی یک وسیله دیگر که از قابلیت کست پشتیبانی می‌کند به نمایش بگذارید. برای مثال در نظر بگیرید که یک ویدیو در یوتیوب دیده‌اید که می‌خواهید آن را بر روی تلویزیون خود مشاهده کنید. کلید کست را فشار می‌دهید و به همین راحتی محتوای خود را در تلویزیون هوشمند مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل به مقایسه کروم و فایرفاکس و تفاوت آنها اشاره شد و سعی کردیم به شما بگوییم که کدام یک از این مرورگرها بهتر است. همان‌طور که مشاهده کردید این دو تقریبا عملکرد بسیار نزدیک به هم دارند و از بسیاری از جهات مانند طراحی، سرعت و .. با هم برابر هستند. اما کدام را انتخاب کنید؟

کروم رابط کاربری بسیار راحتی دارد، امنیت بسیار بالایی دارد، فضای رم شما را کمتر اشغال می‌کند و از همه مهمتر قابلیت کستینگ دارد. اما در بخش حریم خصوص کمی بد نام است. موزیلا فایرفاکس فضای جذاب‌تری دارد و ویژگی‌های مانند Reader، Pocket و حالت شب دارد که به شما کمک می‌کند که حرفه‌ای وب گردی کنید.

فایرفاکس در بخش حریم خصوصی عملکرد بهتری از کروم دارد اما به ظرفیت رم بیشتری نسبت به گوگل کروم نیاز دارد.

این انتخاب شماست که با علم به تفاوت گوگل کروم و فایرفاکس یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. انتخاب شما با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و تجربه کار با هر کدام از این مرورگرها کدام است؟ دلیل انتخاب خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا می توان کروم و فایرفاکس را همزمان استفاده کرد؟

بله می توانید، اما با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که می توانید حتی با یکی از این مرورگرها، تمام کارهای خود را به راحتی انجام دهید.

در مقایسه کروم و فایرفاکس، کدام برنده است؟

این موضوع تماما به انتخاب و سلیقه شما ربط دارد، اما در یک کلام، عموم کاربران اینترنت، تمایل دارند که با گوگل کروم در اینترنت فعالیت داشته باشند.

8 ویژگی مهم برای مقایسه کروم و فایرفاکس! کدام بهتر است؟

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

یک دیدگاه برای “8 ویژگی مهم برای مقایسه کروم و فایرفاکس! کدام بهتر است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *