گوگل کروم نرم‌افزاری است که نیازی به معرفی ندارد، اگر کاربر گوشی‌های تلفن همراه یا کامپیوتر باشید حتما تا به حال برای یکبار هم که شده است از این نرم افزار کاربردی استفاده کرده‌اید. دانلود نرم افزار کروم رایگان است و استفاده از گوگل کروم برای کاربرهای معمولی و حرفه‌ای بسیار جذاب است.

حتما شما هم با قابلیت‌های معمول گوگل کروم آشنا هستید، اما باید بدانید که گوگل کروم نرم افزار کامپیوتر برای استفاده‌های فراتر از حد معمول است. مرورگر گوگل کروم بی‌نهایت قابلیت مخفی دارد! اگر به این موضوع ایمان ندارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در اینجا شما را با قابلیت‌های مخفی کروم که بسیار کاربردی هم هستند، آشنا می‌کنیم.

قابلیت‌های گوگل کروم برای ویندوز

قابلیت‌های گوگل کروم بسیار زیاد است که معمولا همه آن‌ها بر روی یک دستگاه کاربرد ندارد. برای مثال برخی از این ویژگی‌ها مخصوص نسخه ویندوز است، برخی دیگر برای اندروید و iOS هستند. در ادامه برخی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های گوگل کروم را به شما معرفی می‌کنیم.

Chrome Cast

کروم کست یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گوگل کروم است، این ویژگی گوگل کروم شما را با زندگی هوشمند آشنا می‌کند. این قابلیت ویژه گوگل کروم به شما این امکان را می‌دهد که هر برگه‌ای را که مایل باشید با دستگاه‌هایی که قابلیت Cast دارند به اشتراک بگذارید.

زمانی‌ که می‌خواهید از کروم کست استفاده کنید، نرم‌افزار سه گزینه را پیش روی شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برگه، فایل و حتی دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارید. قابلیت کروم کست برای ویندوز، مک و لینوکس فعال است و شما می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

Omnibox

Omnibox یکی از قابلیت‌های گوگل کروم است که توانایی انجام کارهای مختلف زیادی را دارد. Omnibox این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که به جز موتور جستجوی گوگل، از موتورهای جستجوی دیگر برای جستجوهای خود استفاده کنید. علاوه بر این شما با Omnibox می‌توانید در یک وب سایت اختصاصی جستجو کنید. برای افرادی که معمولا عادت دارند از یک سایت و منبع برای جستجوهای خود استفاده کنند، Omnibox Chrome یک قابلیت مهم به شمار می‌رود.

قابلیت‌های گوگل کروم

سازمان‌دهی صفحاتی که در گوگل کروم باز کرده‌اید

این ویژگی یکی از مهم‌ترین و بهترین قابلیت‌های گوگل کروم است. حتما شما هم هنگام جستجو در گوگل صفحات بسیار زیادی را باز می‌کنید، گاهی اوقات به دنبال یک صفحه‌‌ وب خاص می‌گردید اما پیدا کردن سوزن در انبار کاه آسان‌تر از پیدا کردن این صفحه در گوگل کروم است. گوگل کروم برای سازماندهی این صفحه‌های نامرتب روش‌های متعددی ارائه کرده است که یکی از آن‌ها نامگذاری این صفحه‌های باز است.

فلگ‌های گوگل کروم

فلگ‌های گوگل کروم یکی از قابلیت‌های گوگل کروم است. این فلگ‌ها به صورت پیش فرض در دسترس کاربران قرار نداشته و در محله تست و بررسی توسط گوگل کروم قرار دارند، اگر کارآمدی این فلگ‌ها ثابت شود این احتمال می‌رود که کروم آن‌ها را وارد تنظیمات اصلی کند در غیر اینصورت این فلگ‌ها بعد از مدتی از بین خواهند رفت پس خیلی به آن‌ها دل نبندید.

برخی از این فلگ‌ها کارایی‌شان را ثابت کرده‌اند و بسیاری از افراد هم اکنون در حال استفاده از آن‌ها هستند (در ادامه به برخی از مهم‌ترین فلگ‌های گوگل کروم اشاره خواهیم کرد).

برای اینکه به بخش فلگ‌های گوگل کروم دسترسی پیدا کنید کافی است تا chrome://flags را در قسمت آدرس بار گوگل کروم بنویسید و سپس بر روی کلید Enter بزنید تا لیست فلگ‌ها برای شما نمایش داده شود. فلگ‌هایی که در این قسمت وجود دارند، بی‌نهایت زیاد هستند و نمی‌توان کاربرد همه آن‌ها را تایید کرد.

افزایش دادن سرعت دانلود فایل‌ها در گوگل کروم با فلگ Parallel Downloading

Parallel Downloading یکی از قابلیت‌های گوگل کروم است که به شما این مکان را می‌دهد که سرعت دانلود خود را افزایش دهید. فلگ Parallel Downloading هر فایلی که شما می‌خواهید، دانلود کنید را به سه فایل تبدیل می‌کند و سپس آن‌ها را دانلود می‌کند با این کار سرعت دانلود فایل‌های شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای استفاده از این قسمت کافی است تا در بخش فلگ‌های Chrome، عبارت Parallel Downloading را تایپ کنید. بعد از پیدا شدن این فلک بر روی آن کلیک کنید و گزینه Enable را فشار دهید.

قابلیت تصویر در تصویر

یکی از قابلیت‌های گوگل کروم، قابلیت Picture in Picture است. این ویژگی به شما کمک می‌کند زمانی‌که در کروم در حال تماشای ویدئو هستید، در پنجره دیگری هم بتوانید جستجو کنید. البته این قابلیت مخفی کروم در بسیاری از سیستم‌ها کار نمی‌کند پس اگر در کامپیوتر شما این قابلیت را نداشت، تعجب نکنید.

برای استفاده از این فلگ کافی است تا Picture in Picture را در لیست فلگ‌های گوگل جستجو کنید و سپس بر روی گزینه Enable کلیک کنید. این قابلیت را می‌توان در گوشی‌های همراه نیز استفاده کرد، برای اینکار باید در قسمت دسترسی‌های برنامه به گوگل کروم اجازه Picture in Picture را بدهید.

فعال کردن پسورد

Password Generation یکی از قابلیت‌های گوگل کروم که برای بسیاری از افراد کارآمد است. این فلگ زمانی‌که تشخیص دهد، شما می‌خواهید در یک صفحه sign-up کنید و اطلاعات شخصی خود را وارد کنید به ‌طور خودکار و اتوماتیک پسوردهای بسیار قدرتمند تولید می‌کند و امنیت شما را بالاتر می‌برد. برای پیدا کردن این فلگ عبارت Password Generation را در لیست فلگ‌ها جستجو کنید.

امکان مشخص کردن مسیر دانلود

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از دانلود شدن یک فایل نتوانید آن را پیدا کنید. اگر بتوانید مسیر دلخواهی برای فایل‌های دانلود شده خود پیدا کنید به راحتی بعد از دانلود آن‌ها را پیدا خواهید کرد. یکی از مهمترین قابلیت‌های گوگل کروم که حتما به دردتان خواهد خورد، امکان تغییر مسیر پیش فرض فایل‌های دانلود شده است.

برای تغییر این مسیر کافی است تا وارد قسمت تنظیمات بشوید (Settings یا Chrome://settings را در نوار آدرس بنویسید). سپس گزینه Show Advanced Settings را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید. اکنون وارد قسمت Downloads شوید و بر روی Change بزنید و مسیر دلخواه خود را جایگزین مسیر فعلی و پیش فرض کنید. با فعال کردن گزینه Ask where to save each file before downloading کروم هر بار قبل از دانلود از شما می‌خواهد که مسیر دلخواه خود برای فایل را انتخاب کنید.

مشخص کردن مسیر دانلود در گوگل کروم

امکان فعال سازی و استفاده از حالت تاریک گوگل کروم

بسیاری از افراد عادت دارند که قبل از خوابیدن سری در سایت‌های خبری بزنند و چند دقیقه‌ای از گوشی استفاده کنند. نور سفید پس زمینه در تاریکی شب چشم‌ها را بیش از اندازه اذیت می‌کند. به همین دلیل است که گوگل کروم امکان استفاده از حالت تاریک را برای کاربران فراهم آورده است. این ویژگی که یکی از کاربردی ترین قابلیت‌های گوگل کروم بی‌نقص نیست اما کارایی بسیار خوبی دارد. برای استفاده از این قابلیت کروم کافی است تا enable-force-dark را در قسمت فلگ‌های کروم تایپ کنید.

Memory Saver Mode

حالت ذخیره حافظه یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوگل کروم است که به شما کمک می‌کند تا حافظه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. هنگامی که حالت ذخیره حافظه را فعال می‌کنید، بسیاری از فرایندهای غیر ضروری در دستگاه شما متوقف می‌شود و میزان حافظه‌ایی که کروم به خود اختصاص داده است به‌طور محسوس کاهش پیدا می‌کند. برای استفاده از این قابلیت کافی است تا در قسمت فلگ‌ها عبارت Enable the battery saver mode را جستجو کنید.

تغییر پس زمینه در تب‌های جدید

یکی از قابلیت‌های جذابی که کروم در اختیار شما قرار داده است، باز کردن یک تب جدید است اگر از صفحه پس زمینه سفید خسته شده‌اید و می‌خواهید تب باز شده پس زمینه‌ای متفاوت داشته باشید، کافی است تا در تب باز شده‌ی جدید بر روی customize chrome بزنید و سپس تصویر مورد علاقه خود را برای پس زمینه تب باز شده‌ جدید انتخاب کنید.

تغییر پس زمینه در تب‌های جدید در گوگل کروم

فعال کردن زیر نویس برای فایل‌های ویدئویی

برای افرادی که دچار اختلال شنوایی هستند، زیرنویس یکی از موضوعات کمک کننده به شمار می‌رود. بسیاری از سایت‌ها زیرنویس داخلی دارند و کاربر به راحتی و با فشردن یک دکمه می‌تواند، زیر نویس ویدیو را فعال کند. تمام ویدیوهایی که در YouTube آپلود می‌شود، دارای زیرنویس هستند اما اکثر سایت‌ها اینگونه نیستند و شما هیچ زیرنویسی پیدا نخواهید کرد.

Chrome تمام تلاش خود را کرده است تا این مشکل را رفع کند. Live Captions یکی از قابلیت‌های مهم گوگل کروم است که به‌طور خودکار برای هر ویدیویی که صدا دارد و در روی صفحه شما قرار دارد، زیر نویس نمایش می‌دهد. این ویژگی مخصوص گوگل کروم است و برای استفاده از آن نیاز به هیچ برنامه اضافه‌ای نخواهید داشت.

زوم کردن در گوگل کروم

Chrome این امکان را به شما می‌دهد که با نگه داشتن کلید ctrl و چرخاندن غلتک موس به پایین و بالا، صفحات مختلف گوگل کروم را بزرگ یا کوچک کنید. البته شما با فشردن با فشردن کلید‌های ctrl و + صفحه خود را بزرگ یا با فشردن ctrl و – کوچک کنید.

حالت آفلاین گوگل کروم

بله درست مطالعه کردید، گوگل کروم امکان باز کردن صفحه‌ها به‌صورت آفلاین را نیز برای کاربران خود فعال کرده است. برای فعال کردن این قابلیت مخفی گوگل کروم کافی است تا وارد فلگ‌های کروم شوید و آنجا عبارت enable-offline-mode را جستجو کنید. بعد از انتخاب این گزینه دوباره کروم را راه‌اندازی کنید.

سخن پایانی

جستجو کردن در گوگل، ایجاد یک صفحه جدید، دانلود یک فایل و .. در گوگل کروم کار ساده‌ای است و تقریبا همه افراد این کارها را بلدند، اما چند درصد از افراد با قابلیت‌های گوگل کروم آشنا هستند؟ در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را با مهم‌ترین قابلیت‌های گوگل کروم آشنا کنیم که بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند.

برخی از قابلیت‌های ذکر شده در این مقاله ممکن است برای شما مفید باشند و برخی دیگر نه! بهتر است تا شما گوگل کروم خود را شخصی کنید و از تمام ویژگی‌هایی که احساس می‌کنید به دردتان خواهد خورد استفاده کنید. آیا شما هم در خصوص قابلیت‌های مخفی کروم اطلاعاتی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

15 تا از قابلیت‌های گوگل کروم که از آن‌ها بی خبرید!

میلاد سعیدی (وبمستر)

من مدیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *