هر آنچه که باید در مورد ورود به صنعت گیم بدانیم
هر آنچه که باید در مورد ورود به صنعت گیم بدانیم

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دنیای جذاب ویدیوگیم می‌تواند تبدیل به شغل مورد علاقه شما شود؟ اگر درباره ورود به صنعت گیم کنجکاو هستید و می‌خواهید درآمد سرسام‌آوری از ساخت بازی‌های مختلف به‌دست بیاورید، باید به سراغ تاریخچه ویدیوگیم‌ها بروید! بازی‌های متنوع و معروف زیادی مثل FIFA، جی تی ای، Wii Sports و ماینکرافت وجود دارد که امروزه سازنده‌های آن توانسته‌اند جز میلیاردهای هالیوود شوند.

در حال حاضر نمی‌توانید به صنعت گیم به چشم یک سرگرمی پیش و پا افتاده نگاه کنید؛ زیرا طبق آمار، درآمد توسعه‌دهندگان و سازندگان بازی‌های ویدیویی بعد از سال 2023 به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است که این رقم می‌تواند در سال‌های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد! پس اگر به دنبال یک شغل پرهیجان، جذاب و پرسود هستید که از آن لذت هم ببرید؛ صنعت گیم می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای شما باشد.

تاریخچه صنعت گیم

چگونه بازی‌ساز شویم؟ برای ورود به صنعت گیم باید از تاریخچه شروع این صنعت و مراحل تکامل آن اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید به‌عنوان یک سازنده بازی، موفق شوید! صنعت گیم مثل یک موجودی افسانه‌ای و شاهکار از دل تخیل قوی انسان متولد شده است. ریشه‌های شکل‌گیری و به وجود آمدن این صنعت به سال 1960-1950 میلادی بازمی‌گردد. زمانی که بازی‌های ویدیویی، ساده و براساس متن بودند و به یک برنامه‌نویس خوب احتیاج داشتند. البته در طول زمان مسیر پیشرفت تکنولوژی، برنامه‌نویسی و طراحی بازی‌ها هموارتر شد تا امروزه میلیون‌ها انسان بتوانند انواع بازی‌های کنسولی و موبایلی را به راحتی دانلود کنند.

بعد از دهه شصت و ورود به دهه 1970 میلادی، کنسول‌های خانگی متعددی مثل نیتندو و آتاری وارد صنعت گیم شدند تا دوره‌ای جدید از ساخت بازی‌های ویدیویی را رقم بزنند! از مهم‌ترین بازی‌های دهه هفتاد که نوجوانان و جوانان زیادی را علاقه‌مند به گیم کرد؛ شامل PONG و SUPER MARIO BROS است. بازی‌های ویدیویی بعد از این دهه به‌یکباره از لحاظ گرافیک، گیم‌پلی، صدا و سناریو پیشرفت کردند و به محبوبیت فراوانی رسیدند.

امروزه علاوه‌بر گیم‌های ویدیویی، بازی‌های موبایلی اندروید و آیفون هم توانسته‌اند به جایگاه خوبی برسند و در بین گیمرهای حرفه‌ای محبوب شوند. به‌عنوان مثال، Angry Birds، جی تی ای و بازی موبایل Haak از جمله بازی‌های معروف اخیر است که گرافیک و سناریو فوق‌العاده‌ای دارد. به این ترتیب اگر به دنبال راهی برای ورود به صنعت گیم هستید، اول به سراغ تاریخچه تکامل آن بروید و بعد با ابزارهای آن آشنا شوید. باتوجه به پیشرفت ویدیوگیم‌های مختلف، باید از خود انتظار طراحی‌های واقع‌گرایانه‌تری داشته باشید!

تاریخچه صنعت گیم

درصد میانگین سن گیمرهای دنیا

بعد از پیشرفت بازی‌های ویدیویی از سال 1970 به بعد، میلیون‌ها انسان از هر سنی طرفدار گیم شدند! به همین خاطر برای ورود به صنعت گیم، باید این نکته را در نظر بگیرید که مخاطب شما نمی‌تواند تنها یک نوجوان 15 ساله باشد. به این فکر کنید که یک جوان 20 ساله مشغول نبردهای حماسی با کنسول است. در همان حال، پدربزرگ او برای حل معماها و پازل‌های پیچیده یک بازی ماجراجویی، مشغول گیم با موبایل می‌شود. به این ترتیب تنوع سنی گیمرهای دنیا باعث گسترده شدن جامعه بازی‌های ویدیویی شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت! طبق آخرین آمار و تحقیقات به عمل آمده، نسل نوجوان با حدود 35 درصد، سهم بالایی را در جمعیت گیمرها دارند.

سن این دسته از گیمرها معمولا بین 13 تا 19 سال است و معمولا طرفدار بازی‌های اکشن، تیراندازی و فیفا هستند؛ اما نوجوانان تنها بخش کوچکی از جامعه گیمرها محسوب می‌شوند. نسل جوان با نزدیک به 40 درصد، بیشترین تعداد گیمر را به خود اختصاص داده است. طبق آمار، میانگین سن این گروه سنی باید بین 20 تا 35 سال باشد. بازی‌هایی که این گروه انتخاب می‌کنند؛ سناریو عمیق‌تر و پیچیده‌تری نسبت به بازی‌های دیگر دارند. گروه آخر هم مربوط به افراد بالای 50 سال است که با حدود 15 درصد توانسته‌اند به سهم قابل توجهی در جامعه گیمرها دست پیدا کنند. این گروه سنی طرفدار بازی‌های کژوال، پازل و بازی‌های ورزشی هستند و به گیم به چشم یک سرگرمی جذاب نگاه می‌کنند!

تأثیرگذاران صنعت گیم

امروزه قدرت‌نمایی و درآمدهای کلان از طریق ورود به دنیای مجازی صنعت گیم، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مشاغل دنیا شده است. بازی‌های ویدیویی که تا چند دهه پیش تنها جنبه سرگرمی داشت؛ اکنون به یک فرهنگ، سبک زندگی و حتی یک صنعت میلیارد دلاری شده است! به این ترتیب اگر می‌خواهید با ورود به صنعت گیم، درآمدزایی کنید؛ ابتدا باید با قدرت نفوذ و محبوبیت برخی از تاثیرگذاران مهم در بازی‌های ویدیویی آشنا شوید.

این گروه از افراد که از آن‌ها با نام تأثیرگذاران صنعت گیم یاد می‌شود؛ از طریق رسانه‌های اجتماعی، استریمینگ، یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها، به راحتی کنترل میلیون‌ها نفر را در دست گرفته‌اند و به پیشبرد ترندهای جدید کمک می‌کنند. به این ترتیب پیش از این سوال که چگونه بازی‌ساز شویم، باید با عوامل تأثیرگذار در صنعت گیم آشنا شوید. این عوامل عبارتند از:

استریمرها

یکی از وظایف اصلی استریمرها، پخش زنده گیم‌پلی بازی برای ایجاد ارتباط مستقیم و صمیمی با گیمرهای حرفه‌ای است. هدف از این گروه تنها به معرفی بازی‌های جدید ختم نمی‌شود! بلکه با ایجاد همایش‌های آنلاین بزرگ، سعی در رشد و توسعه صنعت گیم دارند که تا حدود زیادی هم موفق می‌شوند. در حال حاضر استریمرهای مشهوری به نام نینجا و پوکیمین در این عرصه فعالیت دارند و با قراردادهای چند میلیون دلاری با شرکت‌های بزرگ، آینده‌ روشن گیم را برای جوانان شفاف‌سازی می‌کنند.


مطلب پیشنهادی : معرفی بهترین استریمرهای جهان


یوتیوبرهای گیمر

یکی از مهم‌ترین تاثیرگذاران ورود به صنعت گیم، یوتیوبرها است. این گروه از افراد با ساخت ویدیوهای باکیفیت و تولیدمحتوای ارزشمند؛ به آموزش، بررسی و انتقاد از بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. در واقع یوتیوبرها امروزه به یکی از منابع اطلاعاتی معتبر برای گیمرها تبدیل شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت!

تأثیرگذاران صنعت گیم یوتیوبرها

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، فعالیت اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی بزرگ؛ مثل اینستاگرام و تیک ‌تاک بیشتر از قبل شده است. اینفلوئنسرها با تولید محتوای باکیفیت، کوتاه و مفید خود سعی در معرفی بازی‌ها دارند و از این راه به درآمدهای بزرگی می‌رسند. البته این دسته از تاثیرگذاران صنعت گیم، با زبان ساده و عامیانه، با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند تا آن‌ها را با دنیای جذاب گیم آشنا کنند.

روزنامه‌نگاران و منتقدان

اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین تاثیرگذاران صنعت گیم را معرفی کنیم، بدون شک باید به روزنامه‌نگاران و منتقدان بپردازیم. تمامی روزنامه‌نگاران و منتقدانی که به حوزه گیم علاقه دارند، با بررسی بازی‌ها و نوشتن نقدهای حرفه‌ای، به شکل‌گیری و پیشبرد نظر عمومی افراد یک جامعه درباره صنعت گیم کمک می‌کنند.

شرکت‌های بزرگ گیم سازی

اگر می‌خواهید درباره ورود به صنعت گیم آشنا شوید، ابتدا به سراغ شرکت‌های بزرگ گیم سازی و تاثیر آن‌ها بر بازی‌های ویدیویی بروید! شرکت‌های بزرگ گیم سازی مثل نیتندو، سونی و مایکروسافت، با طراحی و ساخت بازی‌های شاهکار و ایجاد پلتفرم‌های مختلف، نقش موثری در شکل‌گیری صنعت گیم دارند. این دسته از افراد با استفاده از سرمایه‌گذاری، به نوآوری و توسعه این صنعت کمک زیادی می‌کنند.

رویدادها و جشنواره‌های گیم

اگر به رویدادهای گیم مانند E3 و Gamescom، علاقه دارید، فرصت کسب اطلاعات بیشتر درباره بازی‌های جدید و هیجان‌انگیز را از دست ندهید! معمولا این رویدادها و جشنواره‌های بزرگ در خصوص گیم، تحت پوشش شدید رسانه‌ها هستند تا بازیکنان مختلف در سراسر دنیا بتوانند از ترندهای جدید صنعت گیم باخبر شوند. به همین خاطر یکی از عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت صنعت گیم، رویدادها و جشنواره‌های مختلف در خصوص معرفی بازی‌های جدید ویدیویی است.

تأثیرگذاران صنعت گیم رویدادها

توسعه انواع بازی‌های دیجیتال و تحول صنعت گیم

طبق آمار و تحقیقات انجام شده در خصوص بازی‌های ویدیویی، صنعت بازی‌های دیجیتال در حال رشد و تغییر است. به همین خاطر عده‌ای از گیمرهای سابق که درباره بازی تجربه زیادی دارند، به دنبال راهی برای ورود به صنعت گیم هستند تا از طریق بازی‌های دیجیتالی بتوانند به یک درآمد چند میلیارد دلاری برسند!

امروزه بازی‌های ویدیویی به شدت پیشرفت کرده است و برعکس گذشته، فقط جنبه سرگرمی ندارد. به همین خاطر عده‌ای از افراد می‌خواهند با پاسخ به این سوال که چگونه بازی‌ساز شویم؟ وارد این صنعت درآمدزا شوند؛ اما از آنجایی بازی‌های کنسولی و بازی‌های موبایلی به خاطر سناریو قوی، گرافیک خیره‌کننده و آپشن‌های مختلف، به پلتفرم‌هایی برای نشان دادن هنر، آموزش و حتی ورزش تبدیل شده‌ است؛ باید برای ورود به صنعت گیم تلاش زیادی کنید! در ادامه به انواع بازی‌های دیجیتالی که در توسعه و تحول صنعت گیم نقش پررنگی دارند، خواهیم پرداخت:

بازی‌های نقش‌آفرینی

در این نوع بازی‌های ویدیویی، گیمر باید نقش یک شخصیت را برعهده بگیرد تا در دنیای مجازی یا خیالی، به دنبال ماجراجویی و کشف رازها و غیره برود. معمولا این نوع بازی‌ها برعکس گیم‌های ساده دیگر؛ داستان‌ پیچیده، دنباله‌دار با سیستم‌ شخصی‌سازی عمیق و گیم‌پلی فوق‌العاده دارند. اگر بخواهیم به چندتا از این بازی‌ها اشاره کنیم، قطعا گیم‌های معروفی مثل The Witcher 3: Wild Hunt و Elden Ring در این دسته قرار دارند.

بازی‌های اکشن

یکی از محبوب‌ترین ژانر بازی‌ها که طرفداران زیادی هم دارد، بازی‌های اکشن است. گیمرها در این ژانر باید بر روی سرعت، واکنش و مبارزه خود تمرکز کنند تا بتوانند حریف خود شکست دهد. ژانر بازی‌های ویدیویی اکشن معمولا یا اول شخص و یا سوم شخص است. از آنجایی که داستان هیجان‌انگیز این نوع گیم محبوبیت جهانی دارد، باعث شده که صنعت گیم به طرز قابل توجهی توسعه پیدا کند.

توسعه انواع بازی‌های دیجیتال بازی‌های اکشن

بازی‌های استراتژیک

اگر به دنبال ورود به صنعیت گیم هستید، باید حتما درباره بازی‌های استراتژیک و نحوه انجام آن آشنا باشید؛ زیرا گیمرها باید در این نوع ژانر بازی با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت منابع، دشمن خود را شکست دهند. چیزی که در بازی‌های قدیمی دیده نمی‌شود! بازی‌های استراتژیک، یا نوبتی یا بلادرنگ و یا ترکیبی از هر دو است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به بازی Civilization و StarCraft اشاره کرد.

بازی‌های ورزشی

یکی از مشهورترین گیم‌ها که باعث توسعه بازی‌های ویدیویی شده است، به بازی‌های شبیه‌سازی شده از ورزش‌های واقعی مربوط می‌شود؛ مانند فوتبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی. بازی‌های ورزشی ترکیبی از خلاقیت، ورزش و هیجان است و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در نقش بازیکنان معروف دنیا مثل رونالدو و مسی قرار بگیرند و در مسابقات مختلف شرکت کنند. از معروف‎‌ترین آن‌ها هم می‌توان به بازی FIFA و NBA2K اشاره کرد.

بازی‌های ماجراجویانه

از جمله بازی‌های قدیمی و معروف در صنعت گیم که پیشرفت زیادی داشته، بازی‌های ماجراجویانه است. توسعه این نوع گیم بیشتر بر روی سناریو و حل معماها تمرکز دارد. بازی‌های ماجراجویانه معمولا با گرافیک فوق‌العاده و صداگذاری حرفه‌ای می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند. از معروف‌ترین این نوع بازی‌ها در ژانر ماجراجویانه The Last of Us و Portal است.

بازی‌های مستقل

بازی‌های مستقل توسط توسعه‌دهندگان کوچک یا فردی تولید می‌شوند. این نوع بازی‌های دیجیتال، ایده‌های نو و گیم‌پلی‌ خاصی دارند؛ اما از آنجایی که هزینه ساخت آن پایین است، می‌توانند با ریسک‌ بیشتری به موفقیت‌های بزرگی برسند. از جمله معروف‌ترین بازی‌های مستقل شامل Minecraft و Undertale از می‌شود.

توسعه انواع بازی‌های دیجیتال بازی‌های مستقل

بازی‌های واقعیت مجازی

حتما تا به حال نام بازی‌های VR به گوش شما خورده است. اگر به دنبال تجربه‌ای کاملا متفاوت وخاص در صنعت گیم هستید، به سراغ بازی‌های واقعیت مجازی بروید. این بازی‌ها با ترکیب دنیای مجازی و واقعیت، میلیون‌ها طرفدار پیدا کرده‌اند. به این ترتیب در صورتی که می‌خواهید درباره ورود به صنعت گیم بیشتر بدانید، باید با انواع بازی‌های دیجیتال آشنا باشید تا بتوانید به یک سازنده موفق تبدیل شوید!

تأثیر ورزش‌های الکترونیکی بر صنعت بازی‌های ویدیویی

ورزش‌های الکترونیکی، پدیده نوظهور است که باعث شده تحولات بی‌نظیری در ورود به صنعت گیم ایجاد شود؛ زیرا Esports طرفداران زیادی دارد و همین موضوع به توسعه‌دهندگان بازی کمک می‌کند تا بازی‌هایی با گرافیک پیشرفته و کیفیت بالا تولید کنند. البته برای اینکه این نوع بازی‌های دیجیتال به فروش بالا برسند، باید پتانسیل محبوب شدن را داشته باشند و در ضمن توسعه‌دهندگان بودجه زیادی صرف رشد آن کنند. علاوه‌بر این، Esports به ایجاد یک جامعه جهانی از گیمرهایی که علاقه زیادی به ورزش دارند، کمک کرده است.

به این صورت که بازیکنان حرفه‌ای از سراسر دنیا به صورت آنلاین بایکدیگر به رقابت می‌پردازند و هیجان زیادی را تجربه می‌کنند. بازی‌های MOBA مثل League of Legends و Dota 2 به خاطر علاقه زیاد نوجوانان و جوانان به ورزش، به محبوب‌ترین بازی‌های جهان تبدیل شده است. به‌طوری که سازندگان بازی درآمدهای زیادی از این راه به دست می‌آورند که واقعا ارزشش را دارد.

تأثیر ورزش‌های الکترونیکی بر صنعت بازی‌های ویدیویی

پیشبینی آینده‌ صنعت گیم

چگونه بازی‌ساز شویم؟ آینده صنعت گیم به چه صورت است؟ همانطور که گفتیم، صنعت بازی‌های ویدیویی، به‌طرز عجیبی به سمت توسعه و تحول پیش می‌روند. به همین خاطرآینده‌ای که می‌توان برای صنعت بازی‌های ویدیویی پیش‌بینی کرد؛ نوآوری‌های جدید، فناوری‌های پیشرفته و محبوبیت جهانی است.

از این رو اگر قصد ورود به صنعت گیم را دارید، بهتر است هرچه زودتر عجله کنید تا با ورود به رشته‌های مرتبط و ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بتوانید بازیکنان را به دل تجربه‌های جدید و شگفت‌انگیز ببرید! البته پیشرفت هوش مصنوعی و تاثیر آن بر روی بازی‌ها را نباید نادیده گرفت. هوش مصنوعی می‌تواند سرعت توسعه و تحول گیم را بیشتر کند، به‌طوری که تا ده سال آینده این صنعت به جایگاه‌های بهتری برسد.

کلام آخر

ورود به صنعت گیم با استفاده از تاریخچه بازی‌های ویدیویی! اگر می‌خواهید در یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا وارد شوید و علاوه‌بر کار از تولید انواع بازی‌های دیجیتالی مختلف لذت ببرید، باید اول از همه به سراغ تاریخچه صنعت گیم، تاثیرگذاران و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی بروید تا درباره هرکدام اطلاعات به‌روز و جدیدی به‌دست بیاورید. بازی‌های دیجیتال انواع و اقسام مختلفی دارند که روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هستند، فقط افرادی می‌توانند در این حرفه موفق شوند که به گیم علاقه دیوانه‌واری داشته باشند! سوالی که باید قبل از ورود به صنعت گیم پاسخ دهید، این است که به راستی چقدر درباره این عرصه پول‌ساز می‌دانید؟

سوالات متداول

  • چگونه بازی‌ساز شویم؟

خلاقیت، برنامه‌نویسی، ریاضیات و فیزیک، حل مسئله و کار گروهی از جمله مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای ورود به صنعت گیم است.

  • تاریخچه صنعت گیم چه نقشی در ورود به دنیای بازی‌های ویدیویی دارد؟

اگر می‌خواهید وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شوید، باید ابتدا درباره پیدایش آن اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید بازی خلاقانه بسازید.

  • آیا فرصت‌های شغلی صنعت گیم آینده‌دار است؟

بله، سناریونویس‌ها، مدیران پروژه، تست بازی و گرافیست‌ها؛ آینده خوبی در خلق انواع بازی‌های دیجیتال دارند.

هر آنچه که باید در مورد ورود به صنعت گیم بدانیم

Mobina Bahadori

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *