OpenAL یک ابزار تنظیم صدای مولتی پلتفرم می باشد که برای رندر کردن صداهای سه بعدی طراجی شده است . OpenAL که مخفف Open Audio Library می باشد ، یک استاندارد جهانی برای و یک واسط میان سیستم عامل و سخت افزار می باشد . این نرم افزار در ابتدا و در سال 2005 توسط کمپانی Loki Software ساخته شده است . OpenAL برای اولین بار در سال 2000 توسط Loki Software برای کمک کردن به پرت یک بازی ویندوز بیس به لینوکس طراحی شده بود اما در ادامه و پس از مشاهده پتانسیل بالای این ابزار تبدیل به یکی از محبوب ترین کتابخانه های صدا شد . هدف از ساخت این API رندر کردن صحیح و بسیار کارآمد صداهای سه بعدی بوده است . طراحی این API شباهت بسیار زیادی به OPENGL داشته است . در طول سال های متمادی کمپانی های بسیاری دست به ساخت کتاب خانه های صوتی بسیاری زده اند اما هیچ کدام از این API ها به قدرت OpenAL نمی باشند .
سیستم عامل هایی که از OpenAL استفاده می کنند :
Android (supports OpenSL ES) AmigaOS Bada BlackBerry 10 BlackBerry PlayBook BSD iOS IRIX Linux Mac OS 8, Mac OS 9 and Mac OS X Microsoft Windows MorphOS OpenBSD Solaris QNX AROS GameCube PlayStation 2 PlayStation 3 Xbox Xbox 360 Wii PlayStation Portable
ویژگی های نرم افزار OpenAL :
– پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز
– پشتیبانی از صدای سه بعدی
– رندر کردن صداهای سه بعدی طراجی
– واسط میان سیستم عامل و سخت افزار